Venäjänsininen

Kerttuli

Hei!

Minulla ei ole koskaan ollut kissaa, mutta olen muutaman viime vuoden aikana törmännyt toistuvasti kuviin Venäjänsinisestä. Olen tietoa etsinyt netistä, mutta kaikki kuvaukset ovat olleet todella ympäripyöreitä. Olisiko joku jolla on henkilökohtaista kokemusta ko. rodusta?

Erityisesti haluaisin saada selville seuraavia asioita:

-Soveltuuko ensimmäiseksi kissaksi koiraihmiselle?
-Tuleeko toimeen koirien kanssa tai yleensä muiden nelijalkaisten?
-Miten suhtautuu vieraisiin?
-Voisiko soveltua vierailemaan vanhainkodissa sylittelemässä?
-Onko kissoilla yleensä samanlaisia perinnöllisiä sairauksia kuin aika monella koirarodulla, jos niin onko ko. rodulla tiedossa sellaisia?
-Missä hinnoissa ko. rodun pennut ovat, missä hinnoissa yleensä pyörii rotukissojen hinnat?

8

7119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marione

esim kissaliittoon netissä ja katso vaikka venäjänsiniset ja niiden kasvattajia ja vaikka suoraan yhteys kasvattajiin kyllä ne kertoo millainen on.Ja Suomen rotukissayhdistykseen ota yhteys siellä ainakin antavat kyseisen rodun kasvattajien nimiä yhteystietoja ja netissäkin ne löytyy suomen rotukissayhdistys ja hyvät kuvat kaikista roduista ja tietoja on ja pentulistat ym
      Käy kissanäyttelyssä ja juttele siellä kyseisen rodun kasvattavilta ja samalla voit katsella kissaa muutenkin millainen hän on .

• kissi

Kannattaa ottaa huomioon että kasvattajatkaan eivät välttämättä anna juuri sitä puolueetonta tietoa. Ne muutamat kasvattajat joiden kanssa olen puhunut (en tosin venäjänsinisistä) ovat käyttäneet miltei samoja ympäripyöreitä lauseita kuin rotumääritelmästä löytyy. En halua yleistää, varmasti kriittisiäkin kasvattajia on, mutta kannattaa ottaa huomioon tämäkin näkökulma. Minusta olet hyvillä jäljillä kun haluat kuulla ihan tavallisten kissanomistajien kokemuksia. Täytyy kuitenkin muistaa ettei heillä ole tarvetta markkinoida ko. rotua joten tieto voi olla monipuolisempaa. Toivottavasti sellainen henkilö löytyy! :)

• Paula

Kasvattajat käyttävät usein ympäripyöreitä kuvauksia koska kaikki kissat ovat persoonia ja kaikki rotukuvaukset ovat yleistyksiä. *Hyvä* kasvattaja kertoo kyllä ne huonotkin puolet!

• kissi
        Paula kirjoitti:

Kasvattajat käyttävät usein ympäripyöreitä kuvauksia koska kaikki kissat ovat persoonia ja kaikki rotukuvaukset ovat yleistyksiä. *Hyvä* kasvattaja kertoo kyllä ne huonotkin puolet!

Hei Paula!

Mistäköhän sitten johtui ettei kissamaailmassa melko korkeallakaan oleva henkilö puhunut rodun ikävistä puolista mitään?

• Paula
        kissi kirjoitti:

Hei Paula!

Mistäköhän sitten johtui ettei kissamaailmassa melko korkeallakaan oleva henkilö puhunut rodun ikävistä puolista mitään?

...Koska rodun harrastajille nämä "huonotkin" puolet saattavat olla kivoja. Esim. venäjänsinisen itsenäisyys ja ujous ovat joidenkin mielestä huonoja puolia, harrastajat taas niitä lähinnä ihailevat.

Kissat ovat sinänsä erilaisia kuin koirat, ettei niillä oikeastaan ole varsinaisia huonoja puolia. Sairauksia esiintyy harvoin eikä sellaiset asiat kuin räksytys, trimmaus tai koulutettavuus ole mitään tekijöitä.

Jos haluaa kuulla rodun harrastajilta niistä "huonoista puolista", kannattaa kysyä minkälaiselle ihmiselle ko. rotu *ei* sopisi.

-Paula

• Daisy

Mitä minä olen venäjänsinisiä näyttelyissä nähnyt, niin voisin sanoa niiden olevan yleensä aika arkoja ja pidättyväisiä. Eli eivät hirveästi varmaan nauti vieraiden ihmisten kohtaamisesta. Tietysti tämäkin on yksillöllistä ja voihan olla, että venäjänsiniset käyttäytyvät kotonaan aivan eri tavalla kuin näyttelyissä. Itse en kuitenkaan venäjänsinistä ottaisi, koska pidän enemmän reippaista ja sosiaalisista kissoista ja saamani vaikutelman mukaan venäjänsininen on jotain aivan muuta kuin reipas ja sosiaalinen. Mutta jatka vielä tiedon etsimistä, käy vaikka näyttelyissä katsomassa kissoja ja juttele kasvattajien kanssa.

Onnea kissan etsintään!

• Paula

Kaikki venäjänsiniset ovat yksilöitä, mutta nämä ovat tyypillisiä luonteenpiirteitä:

-Sopii kyllä ensimmäiseksi kissaksi.
      -Tulee toimeen muiden eläinten kanssa, kunhan ei yritä hiiriä ja muita jyrsijöitä. :-)
      -Suhtautuu usein vieraisiin ujosti ja hieman varautuneesti. Riippuu paljon kissasta, mutta harva venäjänsininen on tunkemassa heti vieraiden syliin.
      -Vanhainkodit: mikä ettei. Venäjänsininen on luonteeltaan lempeä eikä raavi kuin pakossa. Tosin se on myös ujo joten kannattaa aloittaa totuttelu jo nuorena.
      -Perinnölliset sairaudet kissaroduissa ovat harvinaisia. Venäjänsininen on rotuna tunnettu terveenä. Joissain linjoissa on toisinaan esiintynyt sydänvikaa ja muistaakseni epilepsiaa, mutta ne ovat poikkeustapauksia.
      -Rotukissan pentujen hinnat vaihtelevat 2500-3500 markan välillä, venäjänsinisen yleensä alle kolmen tonnin. Älä osta pentua kasvattajalta joka myy alle tämän hinnan tai ei anna rekisteröintipapereita, koska kyseessä on melkein varmasti huijaus. Pentujen kasvatus on tosiaankin niin kallista että kasvattajat jäävät usein tappiolle, mutta se raha meneekin sitten sen varmistamiseen että pennulle on annettu hyvä alku elämälle.

Venäjänsininen tunnetaan hyvin älykkäänä kissana joka rakastaa kiipeilyä. Sen luonne ei tule parhaiten esillä näyttelyissä koska se usein ujostelee vieraita ihmisiä eikä pidä melusta. "Omille" ihmisilleen se on hyvin seurallinen ja kiintyvä kumppani.

• Kerttuli

Jos/kun kissan joskus päätän hankkia olen suunnitellut ottavani sen suurin piirtein samaan aikaan koiran kanssa. Olisivat molemmat pentuja ja kasvaisivat yhdessä. Olen päässyt läheltä seuraamaan kissan ja koiran ystävyyttä.

Tämä vanhainkoti juttu on kanssa vasta ajatuksissa, mutta ymmärrän kyllä, että pennusta pitää opetus alkaa. Näinhän se menee koirillakin. Tietysti, jos se kissan/koiran mielestä on vastenmielistä niitä ei siihen pakoteta.

Jos rotukissan hankin aion ehdottomasti vaatia paperit. Minulle ainakin se on itsestäänselvyys, että paperit tulee rotukissan tai koiran mukana. Hintakaan ei tunnu päätä huimaavalta. Näyttelyihin en sitä luultavasti veisi ellei kasvattaja sitä nimenomaan pyytäisi.

Toisaalta helläsydämisenä ihmisenä haluaisin pelastaa kaikki hylätyt eläimet. Tämän kanssa siis vielä taistelen hylätty vaiko rotukissa.

Kiitos vastauksista, minä jatkan suunnittelua ja haaveilua. Olen vanhalle koiralleni "luvannut" etten ota ketään uutta tähän laumaan ennen kuin siitä aika jättää. Se on 13 vuotias ja terve kuin mikä, että aikaa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162