miten kesytitte

anna

marsunne kun saitte sen?ostettiin eilen rekisteröity 5kk ikäinen uros marsu ja jännä miten arka se on...oon antanu sen olla rauhassa kuitenkin nytten.

9

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

      Mulla on nyt pari päivää ollut uusi marsu, sitä ennenki oon kyl omistanu niitä kolme, joten jotain kokemuksen poikasta on.

      Mun marsu asuu kahdestaan siskonsa kanssa (mun sisko omistaa sen toisen marsun). Olemme joka päivä ainakin kerran ottaneet marsut syliin, eilen ne olivat jo pidemmän aikaa pois häkistä purujen vaihdon takia. Kyllähän ne vielä meinaavat saada hepuleita kun työntää käden häkkiin, mutta jo nyt ne tuntuvat kesymmiltä. Toinen marsuista on jo melko kesy, se on se rohkeampi osapuoli. Arempi seuraa siskoaan (ne ovat kuin majakka ja perävaunu!) ja saa herkemmin hepuleita, mutta on sekin jo hieman rohkaistunut. Sylissä ne rauhoittuvat nopeasti.

      Vaikuttais siltä, että jos samassa häkissä asuu useampi marsu, marsut kesyyntyvät hieman hitaammin. Mulla on ollut yksi yksinäinenkin marsu (enää en ostais kuin pareittain...) ja se oli TODELLA KESY. Mutta niinhän monessa paikassa sanotaan, että yksinäinen marsu kaipaa omistajansa huomiota tosi paljon ja näin ollen voi kiintyä omistajaansa hyvin lujasti. Oisko se sitten niin, että omistaja tavallaan "korvaa" lajikumppanin...? (Tiedän: ei korvaa kokonaan, siksi sana heittomerkeissä.)

      Hankala silti sanoa mitään yleispätevää kesyttämisvinkkiä. Ehkä vain sen, että käsittele marsua alusta asti rohkeasti joka päivä. Jos vaikka kerran - pari otat sen häkistä päivittäin, sille jää kuitenkin "omaa aikaa". Päästä marsu valvotusti jaloittelemaan ja pidä sille jaloittelun aikana seuraa. Keksi joitain virikkeitä, joilla voit houkutella marsuasi tulemaan luoksesi. Ruoka toimii melko varmasti ;)

      Laitahan viestiä, miten poika on ruvennut kesyyntymään!

      • avuton ihminen...

        Meilläkin on ollut näitä kesyyntymisongelmia..
        Otin nuo ihanat kaksi tyttöäni syksyllä, toinen on 2v. emo ja sen poikanen, nyt n. 4 kuukautta.
        Sylissä olen pitänyt tyttöjä vasta muutaman 4-5 kertaa (hävettää ja hirvittää ihan itelläkin..)..
        Eivät ole muuten paljon yhtään arkoja, paitsi kun syliin yrittää ottaa, ne pinkaisevat pakosalle..
        Miten tästä aloittaisin...? Kovasti jo haluttais sylissä pitää näitä otuksia, ilman väkipakkoa ja sydänhalvausta.. :/
        Rupeaisinko joka päivä vain kylmästi kaappaamaan tytön syliin, ja sitten antaisin herkkua..?


    • Minna

      Itse kärsin samasta ongelmasta ja siihen ei tepsinyt muutaku aika. Anna siis aikaa marsulle ja vaikka ne ovat arkoja niin kyllä ne tottuu, itse otin myös 6kk vanhan pojan joka on vissiin ollu huonossa kodissa, mutta ajan kanssa se on tullut ihanaksi kaveriksi..

    • Rusettimarsu

      Meille tuli pari vuotta sitten urosrusettimarsu. Aluksi raukka ei uskaltanu nenäänsä pistää kopista ulos. Me kesytettiin se sillä tavalla, että aluksi istuttiin sen häkin vieressä päivittäin niin kauan että se tottu uusiin kasvoihin. Nimeltä kutsuminen auttaa myös kun sitä tekee paljon. Sitten tarjottiin sille makupaloja ja annettin sen jaloitella päivittäin häkin ulkopuolella. Nykyisin meidän marsu on niin kesy, että se saa juosta päivät pitkät vapaana, ainoastaan öisin tai silloin kun kukaan ei ole paikalla se joutuu olemaan häkissään.

      PS: Syliin ottaessa täytyy olla varovainen, sillä marsut eivät pidä kiinniottamisesta. Kyllä ne sylissä viihtyy, mutta kiinniottovaihe on vähän häijy niille. Sen lisäksi kun haluaa koskettaa marsua (silittää, rapsuttaa jne.) niin käsi pitää viedä sillä tavalla että marsu näkee sen. Ne säikkyy jos ne ei näe että niitä kosketetaan (luontainen refleksi).

    • Mulla on sama.. Olleet meillä viikon ja ei vaan millään kesyynny kunnolla.. Ei olla syliin otettu mutta huomenna ajattelin ottaa.. Pelottaa vain kiinniottovaihe.. Olisiko vinkkejä?

      • entajua

        Ei kai se niin hankalaa voi olla ymmärtää, etteivät marsut tuosta noin vain kesyynny itsekseen. Jollei niitä olla otettu viikkoon syliin, niin mikä tässä muka ihmetystä herättää? Käsittelet niitä nyt vain PÄIVITTÄIN vaikka useampaankin kertaan, niin muutaman viikon tai kuukauden päästä pitäisi jo olla edistystä havaittavissa.

        Mistä ne oikein on hankittu, jos ne muka niin mahdottomia ovat, että omistaja on paniikissa jo etukäteen kiinni ottamisen takia? Ihme villipetoja. Tai sitten omistaja on arkajalka itse... Oli miten oli, miksei kasvattajalta voi pyytää apuja?


      • entajua kirjoitti:

        Ei kai se niin hankalaa voi olla ymmärtää, etteivät marsut tuosta noin vain kesyynny itsekseen. Jollei niitä olla otettu viikkoon syliin, niin mikä tässä muka ihmetystä herättää? Käsittelet niitä nyt vain PÄIVITTÄIN vaikka useampaankin kertaan, niin muutaman viikon tai kuukauden päästä pitäisi jo olla edistystä havaittavissa.

        Mistä ne oikein on hankittu, jos ne muka niin mahdottomia ovat, että omistaja on paniikissa jo etukäteen kiinni ottamisen takia? Ihme villipetoja. Tai sitten omistaja on arkajalka itse... Oli miten oli, miksei kasvattajalta voi pyytää apuja?

        Okei kiitoksia:) Ja eieiei en ole paniikissa, kyllä minä marsuni hoidan.. 😊


      • entajua kirjoitti:

        Ei kai se niin hankalaa voi olla ymmärtää, etteivät marsut tuosta noin vain kesyynny itsekseen. Jollei niitä olla otettu viikkoon syliin, niin mikä tässä muka ihmetystä herättää? Käsittelet niitä nyt vain PÄIVITTÄIN vaikka useampaankin kertaan, niin muutaman viikon tai kuukauden päästä pitäisi jo olla edistystä havaittavissa.

        Mistä ne oikein on hankittu, jos ne muka niin mahdottomia ovat, että omistaja on paniikissa jo etukäteen kiinni ottamisen takia? Ihme villipetoja. Tai sitten omistaja on arkajalka itse... Oli miten oli, miksei kasvattajalta voi pyytää apuja?

        Ja enemmänkin mua mietityttää marsujen kannalta.. Olen varmaan ihan surkea omistaja, mutta yritän kuitenkin parhaani. Kiitos kuitenkin, nyt ainakin alan ottamaan joka päivä syliin ja silittelen ja annan herkkuja! ☺️


      • entajua
        Marsutonparhaita kirjoitti:

        Ja enemmänkin mua mietityttää marsujen kannalta.. Olen varmaan ihan surkea omistaja, mutta yritän kuitenkin parhaani. Kiitos kuitenkin, nyt ainakin alan ottamaan joka päivä syliin ja silittelen ja annan herkkuja! ☺️

        Kamalampaa elämä marsujen kannalta on, jos annat niiden kaikessa rauhassa pelätä koko ajan pahinta. Kesyn eläimen on huomattavasti stressittömämpää elää ihmisten keskuudessa.

        Toisessa keskustelussa esiin tullut marsujesi ikä johtaa väkisin siihen, että joudut tekemään suuremman työn kesyttämisessä kuin olisi ollut tarpeen marsujen ollessa nuorempia. Edellinen omistaja ei ole tehnyt omaa osuuttaan marsujen kesytyksessä, mutta sinun ei auta muu kuin hoitaa oma osuutesi niin hyvin kuin mahdollista. Tilanteen ihmettely ei auta, sillä yksikään marsu ei itsekseen päätä yhtäkkiä olla kesy. Siihen vaaditaan toistuvia ihmiskontakteja hyvän aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe