Buddhalaiset naisluostarit

gaborone

Tässä muutamia kysymyksiä niistä, koska haluan nunnaksi(paitsi jos käy niin kauhee vahinko että löydän miehen.....).
1.Voiko urheilla?
2.Asutaanko jossain luostarin asunnossa vai pitääkö asunto hankkia itse?
3.Onko ihan totta ettei keskipäivän (12) jälkeen saa syödä ja miten loppupäivän selviää hengissä?
4.Monelta sitten saa taas syödä?
5.Onko jotakin erikoissääntöjä muita kuin ettei mene naimisiin, on köyhä eikä tuota kenellekään kärsimyksiä?
6.Pääseekö luostariin kaikki jotka täyttää säännöt?
7.Ajaako nunnatkin päänsä kaljuksi?
8.Kuka maksaa rokotukset vakavia tauteja vastaan?Vai pitääkö vaan sairastua?
9.Missä peseydytään ja kuinka usein?
10.Jos sairastuu kummiski, kuka maksaa sairaalamaksut?
11.Millasia töitä siellä tehdään?

Nää meni kaikki vähä ohi aiheen, mutta on vaan jääny vaivaamaan...
Jos tiedät jotain muuta tärkeää, voit toki kertoa...
Ja jos tiedät missä maissa ja minkä kielisiä buddhalaisia NAISluostareita on, niin voit kertoo...

22

2952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munk

täällä olis sulle sopiva luostari

1.voi urheilla
      2.asunto on ja omankin voi hankkia
      3/4.syödä saa sillon kun haluaa kunhan ei liho liikaa
      5.naimisiin saa mennä,mutta köyhyyttä ei hyväksytä
      6.säännöt ovat yksinkertaiset
      7.saa ajaa,ei pakko (koskee myös alapäätä)
      8.itse
      9.saunassa/suihkussa tarpeen mukaan
      10.kela
      11.ainakin kotitöitä mahdollisuuksien mukaan palkkatyötä

• ngawang

rinpoche tai munkki(huom ei-theravada munkkia)
      Ei tarvi paljoo suostutella.
      Näin saat todennäköisesti koko paketin

• Sipoon Siddha

Et maininnut minkä buddhalaisen tradition nunnaksi haluat. Sillä on suuri merkitys. Joissakin theravada-maissa (esim. Thaimaa) nunnia ei oikeastaan ole, mutta ylipäätään theravadassa noudatetaan tiukemmin vinayaa (luostarisäännöstöä) kuin mahayana-, vajrayana- ja zen-luostareissa.

En tunne kovin hyvin tilannetta, mutta alla on omia arvauksiani, lähinnä tiibetinbuddhalaisen (vajrayana)-perinteen näkövinkkelistä:

1. En ole kuullut että urheilisivat, toisaalta aikataulun puitteissa saattaa olla mahdollisuus kunnon hoitamiseen. Pidemmillä meditaatioretriiteillä harjoitetaan erityistä joogaa kunnon ylläpitämiseksi.

2. Joko tai. Voi asua luostarissa, mutta esim. eräässä Etelä-Ranskan luostarissa tapaamani munkki asui läheisessä kylässä.

3. Tuo pitää paikkansa theravadan suhteen. Luulen että vajrayanassa ollaan lepsumpia. Paastosin juuri kuusi päivää syömättä yhtään mitään, joten hengissä kyllä selviää. Kokeile miltä tuntuu jos et syö klo 15 jälkeen mitään, sitten aikaistat vähitellen klo 12 asti. Juoda toki voi illallakin.

4. Aamulla? En usko että kukaan mässäilee öisin :-) Ei ruokapuoli ole kuin tottumuskysymys. Tarkoitushan on päästä irti kaikenlaisista riippuvuuksista jne.

5. Luostarisäännöstöä eli vinayaa pitää noudattaa. Sisältää kaikenlaisia aika tiukkojakin sääntöjä. Voit lukea niistä vaikkapa René Gothónin ja Mikael Tenzin Döndenin kirjasta "Bodhipuun juurella". Tiibetinbuddhalaisuudessa ei tarvitse olla köyhä, mutta veloissa ei saa olla. Theravadassa ainakaan munkit eivät saa käsitellä rahaa, mutta tämä ei pidä paikkaansa vajrayanan suhteen.

6. Oletan että pääsee jos tilaa on, mutta nunnaksi tai munkiksi ei yleensä vain ryhdytä, vaan on kaikenlaisia koeaikoja. Motivaatio pitäisi myös olla kohdallaan. Jos vain haluaa karkuun maailmaa, se ei liene oikea motivaatio.

7. Vajrayanassa ei ajeta, pari senttiä voi jättää. Jos kiintyy hiuksiinsakin, millaiset mahdollisuudet on päästä pois samsarasta? Tässä pari nunnaa http://www.dhagpo-kundreul.org/actu/photos/diaposortieretr/sortiretr02.jpg

8. Rokotuksethan ovat voimassa pitkään, joten voit ottaa ne ennen matkalle lähtöä. Luulisi että Aasiassa luostari sponssaisi. Ja Euroopan luostareissa et tarvitse sen kummempia rokotuksia kuin Suomessakaan.

9. Riippuu siitä missä asut. Kerran päivässä lienee kohtuullista. Buddhan antamissa luostarisäännöissä sanotaan että saa peseytyä vain kerran kahdessa viikossa, mutta kaikkien traditioiden mukaan tuo sääntö päti vain Buddhan aikana Keski-Intiassa, jossa oli kova kuivuus ja pula vedestä.

10. En tiedä. Riippuu myös traditiosta ja luostarista.

11. Tämäkin riippuu luostarista. Yleensä tehtävillä töillä on kuitenkin jotain tekemistä dharman kanssa. Meditoidakin pitäisi.

Minusta kannattaisi lähteä liikkeelle siitä että alkaa opiskella ja harjoittaa buddhalaisuutta. Näin selviää vähitellen se, minkä perinteen kokee omakseen. Jos sitten muutaman vuoden kuluttua vielä haluaa nunnaksi, niin on ainakin yhteyksiä ja tietää asiat paremmin. Luostariin ei kannata mennä esim. vain siksi että pääsisi karkuun arkielämää. Omat nykyiset ongelmat seuraavat perässä luostariin, koska mielikin on sama. Eli jos sitä miestä ei löydy, se ei ole riittävä syy lähteä luostariin. Vajrayanassa painotetaan oikeaa motivaatiota, bodhicittaa, eli halua valaistua kaikkien tuntevien olentojen hyväksi.

Rahasta vielä: joissakin luostareissa oleminen on ilmaista, ja joissakin eurooppalaisissa luostareissa munkin/nunnan pitää itse maksaa ylöspidostaan. Käytännössä molemmissa tapauksissa on kyse sponsorien hankkimisesta. Jälkimmäisessä tapauksessa tuo on vain jätetty munkkien/nunnien omalle vastuulle.

Linkkejä ja luostareita on niin paljon, että vaikea valita. Vaikka euroopassa munkit ja nunnat yleensä käyttävätkin samaa temppeliä, he asuvat luonnollisesti erillään. Aasiassa, esim. Nepalissa on myös erillisiä nunnaluostareita.

eurooppalaista theravadaa:
      http://www.amaravati.org

eurooppalaista vajrayanaa:
      http://www.dhagpo-kundreul.org

Nunnaluostari Pohjois-Intiassa:
      http://www.tenzinpalmo.com/

• Kunzang

Hei, olen pahoillani että asiallisiin kysymyksiisi tulee näitä ääliövastauksia. Aasiassa ruvetaan nunnaksi yleensä jos halutaan opiskella dharmaa ja koska nunnan ei tarvitse mennä naimisiin. Tyttöjen on melkeinpä poikkeuksetta pakko mennä naimisiin jolloin opiskelu auttamatta jää vähemmälle. Täällä länsimaissa ei ole pakko mennä naimisiin ellei halua, ja opiskellakin voi ihan mitä tahansa jos on päättäväinen.Vaikka joskus kai luostariin voi mennä muistakin syistä. Monet länsimaalaiset naiset menevät luostareihin määräaikaisina, jotkut menevät loppuiäkseen ja tulevat kuitenkin kesken pois.
      Suomessa on yksi opettava nunna, Ani Sherab. Voisit varmaan kysellä häneltä neuvoja. http://www.buddha-dharma.info/rokpa.htm

• ngawang

toimii 1. viestin mukaisesti

• Yogini

Olet oikeesti vielä aika nuori, mieti vielä ja hanki hiukan elämänkokemusta. Ei ole tarkoitus olla mitenkään holhoava tai alentuva, vaan antaa sellaisen ihmisen neuvo, joka vielä pari vuotta sitten, juuri buddhalaisuuteen törmänneenä ajatteli ihan samalla tavalla. Nykyään olen sitä mieltä, etten olisi missään nimessä pystynyt elämään luostarissa.
      Sitäpaitsi, eihän parin vuoden viivytys nyt niin kauheaa ole, vai? Saat ainankin varmuutta päätökseesi. Ja kuten aikaisemmassa vastauksessa todettiin, motivaation pitäisi olla kohdallaan. Jos meinaan otat lupauksia, ne on oikeesti hyvä pitää... Jos sitten lopulta sinne luostariin päädyt, paljon onnea polulle ja toivottavasti olet onnellinen ja pystyt hyödyttämään mahdollisimman monia olentoja.

• gaborone

En mä nyt heti oo nunnaks alkamassa, vaan vasta joskus aikuisena kaukaisessa tulevaisuudessa... ja ehkä opiskelenki ekaks jotain...

• skunk
        gaborone kirjoitti:

En mä nyt heti oo nunnaks alkamassa, vaan vasta joskus aikuisena kaukaisessa tulevaisuudessa... ja ehkä opiskelenki ekaks jotain...

olisit heti sanonu,perun tarjoukseni.

• Mamaki

Koska olet vasta 13-vuotias, vanhempasi tuskin päästävät sinua luostariin ennen kuin olet 18 ja täysi-ikäinen päättämään asioistasi.

Sinulla on siis vähintään viisi vuotta aikaa miettiä, haluatko tosiaan luostariin vai olisiko sittenkin ehkä parempi harjoittaa maallikkona.

Oletko miettinyt, miksi olet syntynyt Suomeen? Mitä haasteita elämä vastaasi heittäisi täällä?

• kira

heih, minä olen naispuolinen ja minulla on nunnatukka:) oli pakko koittaa miltä näyttäisin. parin kuukauden päästä täytän 18 ja saatan lähteä vaikka luostariin. tuota on tullut mietittyä jo muutama vuos...

lykkyä tykö sulle!

• Nakkelus

Kasva muutama vuosi niin pääset eroon noista typeristä ideoista...

• gaborone

Kasvaisit itse niin oppisit ettei kaikki oo typerää mistä sä oot eri mieltä...

• ngawang
        gaborone kirjoitti:

Kasvaisit itse niin oppisit ettei kaikki oo typerää mistä sä oot eri mieltä...

Harvoin se munkin/nunnan elämä olis että sais kulkea ja tehdä mitä haluaa, useinmiten elämä on hyvin sidottua. Tietenkin jos pitää sellaisesta.

Buddhalaisuutta on monenlaista, tietyissä opetuksissa ylistetään toisissa taas moititaan selibatismia.
        Mulle selibaatti porukka on yhtä pervoo kun homot.
        Hyväksyn asian mutta en halua olla missään tekemisissä.

• inspyron
        ngawang kirjoitti:

Harvoin se munkin/nunnan elämä olis että sais kulkea ja tehdä mitä haluaa, useinmiten elämä on hyvin sidottua. Tietenkin jos pitää sellaisesta.

Buddhalaisuutta on monenlaista, tietyissä opetuksissa ylistetään toisissa taas moititaan selibatismia.
        Mulle selibaatti porukka on yhtä pervoo kun homot.
        Hyväksyn asian mutta en halua olla missään tekemisissä.

Homot ovat pervoja? Enemmän kuin me heterotkaan?

• Dddd
        inspyron kirjoitti:

Homot ovat pervoja? Enemmän kuin me heterotkaan?

onhan homot ihan ufo tyyppejä. Jumala loi miehelle naisen =)

• D & J

Rukoile ennemmin että jeesus ilmestyisi sinulle ja voisit elää elämääsi onnellisena ja tietoisena siitä
      että kaikki on hyvin ja sielulla rauha =)

• gaborone

Olen monesti yrittänyt, mutta eipä oo näkynyt. Meditoidessanikin olen tavannut vain Krisnan ja Ganesan... Eikä kristinusko tuo mitään mielenrauhaa mulle joten kiitti ei...
        Miks sitä muuten pitää tyrkyttää (saan kuulla päivittäin omilta vanhemmiltakin että luepas vaikka raamatusta se ja tämä ja niin edelleen)?
        En kyllä aio enää mikskää buddhalaiseks, vaan hinduks.
        Kiitti kuitenki.. Sähän voisit rukoilla mun puolesta että se ilmestyis mulle, ku sä oot kristitty?
        Ei se varmaa kuitenkaa ilmesty.

• ...:)
        gaborone kirjoitti:

Olen monesti yrittänyt, mutta eipä oo näkynyt. Meditoidessanikin olen tavannut vain Krisnan ja Ganesan... Eikä kristinusko tuo mitään mielenrauhaa mulle joten kiitti ei...
        Miks sitä muuten pitää tyrkyttää (saan kuulla päivittäin omilta vanhemmiltakin että luepas vaikka raamatusta se ja tämä ja niin edelleen)?
        En kyllä aio enää mikskää buddhalaiseks, vaan hinduks.
        Kiitti kuitenki.. Sähän voisit rukoilla mun puolesta että se ilmestyis mulle, ku sä oot kristitty?
        Ei se varmaa kuitenkaa ilmesty.

jokohan sinä nyt olet päätöksesi vihdoin tehnyt:) no, ihan hyvä, että tutustut mahdollisimman moneen uskontoon. onnea vaan hindulaisuuden kanssa ja sitten mahdollisesti sen jälkeen jonkun muun uskonnon;) ääh, kunhan kiusin:P

mitäs muuten vanhempasi tästä ajattelevat? oletko kertonut heille?

• gaborone
        ...:) kirjoitti:

jokohan sinä nyt olet päätöksesi vihdoin tehnyt:) no, ihan hyvä, että tutustut mahdollisimman moneen uskontoon. onnea vaan hindulaisuuden kanssa ja sitten mahdollisesti sen jälkeen jonkun muun uskonnon;) ääh, kunhan kiusin:P

mitäs muuten vanhempasi tästä ajattelevat? oletko kertonut heille?

En ihan virallisesti ole sanonut että hei, mä alan buddhalaiseksi.. Ja sitte: mä alan teosofiksi.. Ja sitte: Mä alan wiccaksi.. Ja sitte: Mä alan hinduksi...
        Ja niin edelleen!
        Oon kyllä puhunu tosi paljo kaikista uskonnoista ja vanhemmat meinaa jo seota mutta kun ne on kysyny että mikä mä sitten olen niin totuuden mukaisesti oon vaan sanonu että en tiedä.. Yhesti kyllä sanoin alkavani teosofiksi, mutta saapa nähdä...

No joo, mä aina välillä luulen tehneeni päätökseni, mutta sitte pomppaakin kuvioihin joku toinen tai sellasta... Nytki mulla on mielessäni muutama vika hindulaisuudessa, mutta kai mä en koskaan löydä täydellisesti omanlaista uskontoa perustamatta sitä itte? Jospa alkasin kirjottaa itte pyhiä kirjojani... Oon monesti jo meinannu ihan vakavissani perustaa ihan oman uskonnon (vaikka ainut jäsen oisinki minä) mutta aina oonki löytäny jonku sittenki sopivan.. Mutta sitte sekää ei oo ollu sopiva :P Tää alkaa mennä vähä vaikeeks

Nyt mä taas kamppailen teosofian ja hindulaisuuden välillä.. Teosofiasta on vaan aika vaikee saada tietoo, ku monet niitten jutut on niin salaisia...

• D & J
        gaborone kirjoitti:

En ihan virallisesti ole sanonut että hei, mä alan buddhalaiseksi.. Ja sitte: mä alan teosofiksi.. Ja sitte: Mä alan wiccaksi.. Ja sitte: Mä alan hinduksi...
        Ja niin edelleen!
        Oon kyllä puhunu tosi paljo kaikista uskonnoista ja vanhemmat meinaa jo seota mutta kun ne on kysyny että mikä mä sitten olen niin totuuden mukaisesti oon vaan sanonu että en tiedä.. Yhesti kyllä sanoin alkavani teosofiksi, mutta saapa nähdä...

No joo, mä aina välillä luulen tehneeni päätökseni, mutta sitte pomppaakin kuvioihin joku toinen tai sellasta... Nytki mulla on mielessäni muutama vika hindulaisuudessa, mutta kai mä en koskaan löydä täydellisesti omanlaista uskontoa perustamatta sitä itte? Jospa alkasin kirjottaa itte pyhiä kirjojani... Oon monesti jo meinannu ihan vakavissani perustaa ihan oman uskonnon (vaikka ainut jäsen oisinki minä) mutta aina oonki löytäny jonku sittenki sopivan.. Mutta sitte sekää ei oo ollu sopiva :P Tää alkaa mennä vähä vaikeeks

Nyt mä taas kamppailen teosofian ja hindulaisuuden välillä.. Teosofiasta on vaan aika vaikee saada tietoo, ku monet niitten jutut on niin salaisia...

Joo rukoilen puolestas, en tarkoita tyrkyttää olen vaan saanut niin hyviä kokemuksia itse käytin noin 9 vuotta aineita ja istuin linnassa 3 kertaa ja sit kävin kristittyjen kokouksessa missä 3 naista rukoili mun puolesta niin en oo sen jälkeen tarvinnut mitään aineita ja muutenkin menee kivasti oon menny naimisiin kiva kämppä ym ym ja uskoon tulin vasta alle 2 vuotta sit

• gaborone
        D & J kirjoitti:

Joo rukoilen puolestas, en tarkoita tyrkyttää olen vaan saanut niin hyviä kokemuksia itse käytin noin 9 vuotta aineita ja istuin linnassa 3 kertaa ja sit kävin kristittyjen kokouksessa missä 3 naista rukoili mun puolesta niin en oo sen jälkeen tarvinnut mitään aineita ja muutenkin menee kivasti oon menny naimisiin kiva kämppä ym ym ja uskoon tulin vasta alle 2 vuotta sit

Nykyään jo ihan liian monet käyttää aineita... Sulla oli kyllä melkosen hyvä onni. :)
        Ja muuten kyllä mä uskon kristinuskoon mutta en vaan usko että se on ainoastaan totta... Ja pohjimmiltaan se yksijumalaisuuski on ihan ymmärrettävä ajatus, vaikka en oo sitä yleensä juurikaan ymmärtäny (mutta ajattelen lähinnä henoteistisesti, joten onhan seki omalla tavallaan yksijumalainen).

• J & D
        gaborone kirjoitti:

Nykyään jo ihan liian monet käyttää aineita... Sulla oli kyllä melkosen hyvä onni. :)
        Ja muuten kyllä mä uskon kristinuskoon mutta en vaan usko että se on ainoastaan totta... Ja pohjimmiltaan se yksijumalaisuuski on ihan ymmärrettävä ajatus, vaikka en oo sitä yleensä juurikaan ymmärtäny (mutta ajattelen lähinnä henoteistisesti, joten onhan seki omalla tavallaan yksijumalainen).

mutta sinulle siunausta ja koita tehdä oikea valinta
        elämässäsi sillä se ei ole tuhlausta varten. en kuitenkaan rupea uskoani kenellekkään tyrkyttämään koska tiedän että se on rasittavaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe