Varmaan löytyy kokemuksia kattolumien pudotuslaitteista, laitteen osto edessä. Taloni on 60-luvun matala ja hieman löysäkattoinen ok-talo. Kolalla olen työnnellyt aikaisemmin ja nyt ois tarkoitus yrittää maasta käsin tuon putoamis vaaran takia. Tuolta youtubelta olen katellut joidenkin laitteiden esittelyä, mutta miten ne pelaa ihan käytännössä?
Kattolumet alas
8
146
Vastaukset
- ihmettelen
Löysäkatto?
- Lumenpudotuslaite
mene www.google.fi ja hakusanaksi lumenpudotuslaite. Löytyy monenlaisia. tässä yksi: https://www.youtube.com/watch?v=XBdcX60fWSQ
Missäpäin on niin paljon lunta että tarttee mennä pudottelemaan? nykystandardinmukaiset katot kestää 80cm-1m lumet katolla ja luultavasti enemmänkin. Palomies kertoi ettei ole kertaakaan kuullut että omakotitalon katto olisi sortunut lumenpainosta (eteläsuomi).- alkuperäinen
Tämä on pohjoiskarjalaa, toloni 60-luvulla tehty ja kattotoolit ilmeisesti naputeltu ilman mitään standarteja, paksummalla lumikuormalla huomaa katon olevan löysä - ovet tahtoo kanittaa. Tänä talvena ei tosin vielä.
- Lumiukkeli
Ikinä en ole minäkään kuullut omakotitalon katon sortuneen lumen painosta. Tasakatot ongelma, sekä ikivanhat, pärekatot, joissa puurunkona jotain rimoja.
Osta tavallinen teleskooppi-vartinen lumenpudotin. Maksaa muutaman kympin. Piti nimittäin hankkia itelle sellainen rivarin valokatetta varten. Meillä surkeat valokatteet, ei ne kestä mitään lumimassaa. Ilmeisimmin jokin espanjassa aikaansa viettävä eläkeläis arkkitehti suunnitellut. Niitä romahtunut useampikin. Mutta kuka tahansa, joka näkee katteen pungon, ei olisi ikinä tehnyt noin köykäistä runkoa. Pari lankkua, parin metrin jänneväli----
Mutta toi halpis lumenpudottaja ihan ok. Pitääpi aloittaa alareunasta, siitä kaapiipi, Se pitää muistaa, ei jää ite alle ja etenkin se, sitten joutuu lapiohommiin, lumen määrä onkin melkoinen, kun se on kasassa räystään alla.- Ite kävin joskus kesämökillä lapiolla pukkelemassa lumet, kun sitä oli mun mielestä paksusti. Tota, korkean paikan kammo. Kun olin tiputellut lumet, kapusin tikkaita horjuvasti alas. Ja kuinka ollakkaan, sisälle ei päässyt, ulko-oven edessä oli oven korkuinen lumipenkka :D - Taasnäitä
Mina olen hojauttanut lumet alas koydella. Harjansuuntaisesti koysi katon yli ja sitten vaan alkaa sahaamaan. Kaksi kaveria siihen tarvitaan mutta sitten tuleekin koko lappeen lumet alas kerralla.
- erimerkkinimi
Kannattaa varmistaa ettei kattotuolit tipu samalla alas.
- kolakatto
Mittasin lumen painon katolla ja sain tulokseksi noin 200 kiloa per neliö. Minusta se on paljon !
Taitaa nykyään vaatimus olla tonni per neliö tuota kantavuutta, ettei tuo nyt niin paljoa vielä ole...
Mutta itse asiaan:
1. Jos jossain on lumiesteitä, niin ainut keino pudottaa niiden takaa on kiivetä katolle ja poistaa lumi siten.
2. Jos katossa on jossain kohtaa jiiri, taitaa ainut keino olla kiivetä sinne ja pudotella sieltä pois.
Meillä on pahimpana talvena ollut jiirin kohdalla noin 1,5 metriä luhnta. Ei vielä kantavuusongelma, mutta olihan se ehkä hyvä poistaa että sulamisvesillä on parempi väylä valua....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446