Kattolumet alas

Eino,.

Varmaan löytyy kokemuksia kattolumien pudotuslaitteista, laitteen osto edessä. Taloni on 60-luvun matala ja hieman löysäkattoinen ok-talo. Kolalla olen työnnellyt aikaisemmin ja nyt ois tarkoitus yrittää maasta käsin tuon putoamis vaaran takia. Tuolta youtubelta olen katellut joidenkin laitteiden esittelyä, mutta miten ne pelaa ihan käytännössä?

8

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen

Löysäkatto?

• Lumenpudotuslaite

mene www.google.fi ja hakusanaksi lumenpudotuslaite. Löytyy monenlaisia. tässä yksi: https://www.youtube.com/watch?v=XBdcX60fWSQ

Missäpäin on niin paljon lunta että tarttee mennä pudottelemaan? nykystandardinmukaiset katot kestää 80cm-1m lumet katolla ja luultavasti enemmänkin. Palomies kertoi ettei ole kertaakaan kuullut että omakotitalon katto olisi sortunut lumenpainosta (eteläsuomi).

• alkuperäinen

Tämä on pohjoiskarjalaa, toloni 60-luvulla tehty ja kattotoolit ilmeisesti naputeltu ilman mitään standarteja, paksummalla lumikuormalla huomaa katon olevan löysä - ovet tahtoo kanittaa. Tänä talvena ei tosin vielä.

• Lumiukkeli

Ikinä en ole minäkään kuullut omakotitalon katon sortuneen lumen painosta. Tasakatot ongelma, sekä ikivanhat, pärekatot, joissa puurunkona jotain rimoja.

Osta tavallinen teleskooppi-vartinen lumenpudotin. Maksaa muutaman kympin. Piti nimittäin hankkia itelle sellainen rivarin valokatetta varten. Meillä surkeat valokatteet, ei ne kestä mitään lumimassaa. Ilmeisimmin jokin espanjassa aikaansa viettävä eläkeläis arkkitehti suunnitellut. Niitä romahtunut useampikin. Mutta kuka tahansa, joka näkee katteen pungon, ei olisi ikinä tehnyt noin köykäistä runkoa. Pari lankkua, parin metrin jänneväli----

Mutta toi halpis lumenpudottaja ihan ok. Pitääpi aloittaa alareunasta, siitä kaapiipi, Se pitää muistaa, ei jää ite alle ja etenkin se, sitten joutuu lapiohommiin, lumen määrä onkin melkoinen, kun se on kasassa räystään alla.- Ite kävin joskus kesämökillä lapiolla pukkelemassa lumet, kun sitä oli mun mielestä paksusti. Tota, korkean paikan kammo. Kun olin tiputellut lumet, kapusin tikkaita horjuvasti alas. Ja kuinka ollakkaan, sisälle ei päässyt, ulko-oven edessä oli oven korkuinen lumipenkka :D

• Taasnäitä

Mina olen hojauttanut lumet alas koydella. Harjansuuntaisesti koysi katon yli ja sitten vaan alkaa sahaamaan. Kaksi kaveria siihen tarvitaan mutta sitten tuleekin koko lappeen lumet alas kerralla.

• erimerkkinimi

Kannattaa varmistaa ettei kattotuolit tipu samalla alas.

• kolakatto

Mittasin lumen painon katolla ja sain tulokseksi noin 200 kiloa per neliö. Minusta se on paljon !

• Taitaa nykyään vaatimus olla tonni per neliö tuota kantavuutta, ettei tuo nyt niin paljoa vielä ole...

Mutta itse asiaan:
        1. Jos jossain on lumiesteitä, niin ainut keino pudottaa niiden takaa on kiivetä katolle ja poistaa lumi siten.
        2. Jos katossa on jossain kohtaa jiiri, taitaa ainut keino olla kiivetä sinne ja pudotella sieltä pois.

Meillä on pahimpana talvena ollut jiirin kohdalla noin 1,5 metriä luhnta. Ei vielä kantavuusongelma, mutta olihan se ehkä hyvä poistaa että sulamisvesillä on parempi väylä valua....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      93
      6484
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      50
      5551
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      62
      4329
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      82
      4224
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      76
      3974
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      81
      1341
    7. Anteeksi kaikesta...

Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      78
      1177
    8. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      328
      1155
    9. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      32
      920
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      295
      861
    Aihe