Pankkiautomaatti taas kerran tuossa lumenauraus-ketjussa väläytti, että KAIKKI Suomen päällystetyt tiet voitaisiin pitää sulana lämmityksellä, eikä se hänen mukaansa edes maksaisi kuin 70 euroa vuodessa kansalaista kohti. Siis vaivaiset 350 miljoonaa vuodessa ja aurauskalustosta, suolauksesta ja hiekoituksesta voitaisiin kokonaan luopua. Ajattelin tässä kysäistä Pankkiautomaatilta vähän tarkennusta, niin me muut palstalaiset saadaan hyvät naurut.
Millä tekniikalla lämmmitys toteutettaisiin? Sähkökaapeleilla vai mahdollisesti jollain nestekierrolla? Jos nestekierrolla, niin millä menetelmällä neste lämmitettäisiin? Paljonko olisi vuotuinen energiantarve?
Esitit, että päällysteen uusimisen yhteydessä asennettaisiin lämmitys. Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Pääteiden päällyste uusitaan pääsääntöisesti ns. remixer-menetelmällä, jossa levityskone kuorii "grilliautojen" edellä lämmittämän asfalttipinnan, sekoittaa tähän kuorittuun asfalttiin hiukan uutta asfalttimassaa ja levittää seoksen taaksensa uudeksi pinnaksi. Tämä tehdään vain asfaltin pintakerrokselle. Pienemmillä teillä asfaltin pinta yleensä jyrsitään ensin omalla koneellaan ja sen jälkeen levittimellä levitetään uusi pinta. Molemmissa menetelmissä uusittava pinta on vain joitakin senttejä. Pohjia myöten asfalttipintaa ei yleensä uusita ellei tien perustuksissa ole jotain korjattavaa.
Pelkäästään valtionteiden talvihoidon kustannus taitaa nykyisellään olla vuositasolla 100 miljoonan luokkaa. Päälle kuntien hoitamat tiet. Lämmitetyllä tiellä ei luonnollisesti olisi routavaurioita ja pakkasrapautumista, eikä nastarenkaillakaan enää tarvitsisi tienpintoja jyrsiä, joten päällysteet olisivat pitkäikäisempiä. Kerro nyt Pankkiautomaatti ihmeessä, miten tuo kaikkien päällystettyjen teiden lämmitys hoidettaisiin vaivaisella 350 miljoonan hintalapulla. Itselläni on kyllä vahva epäilys, että hintalappu olisi kymmeniä miljardeja ja toteuttaminen siten mahdotonta.
Teiden talvihoito lämmityksellä
5
154
Vastaukset
- Ikuinen Kesäkeli
Lämpöenergia teiden lämmitykseen pitää ottaa syvältä maan uumenista, siellähän on hyvin lämmintä. Maapallon nestemäinen "ydinneste" vaan kiertämään putkistoissa teiden alle...
"Ytimen aine on pääasiassa rautaa. Ydin on kaksikerroksinen: ulkoydin on nestemäisessä olomuodossa ja sisäydin (30%–40% ydinpallon säteestä) on kiinteää. Ytimen lämpötila on sisäytimen ulkopinnalla noin 4 300 °C astetta." Wiki - puukenkä
Jokuhan taannoin väläytti että raskaat ajoneuvot pysyvät tiellä koska niiden renkaat lämpiävät. Tehdään selleisia renkaita jotka lämpiävät vielä enemmän. Näin lämpö siirtyy tiehen ja ne pysyvät sulina : )
- halutaankuulla
Missä arvon pankkiautomaatin vastaus viipyy? Yleensä on vastaus valmiina kysymykseen kuin kysymykseen.
- kirjaimia_on
raukka hakemassa paskakuskin hommia jostain, kun raasulla ei ole edes e korttia, heh heh.
- nääs
Ei sillä taida aivokapasiteetti riittää ....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä
kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.1505736Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido833261Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t901742- 1241170
- 151104
- 56997
Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain78983- 55954
Olet edelleen uskomaton
Halusin vain kertoa, että olet edelleen mielessäni pysyvästi. Anteeksi, etten saa ajatuksia irti sinusta. Olet... niin p27855Rekkautumispakko olisi hyvä...
Kirjoittajat saisivat kasvot ihan eri tavalla. Mitä olet mieltä moisesta?158844