Pankkiautomaatti taas kerran tuossa lumenauraus-ketjussa väläytti, että KAIKKI Suomen päällystetyt tiet voitaisiin pitää sulana lämmityksellä, eikä se hänen mukaansa edes maksaisi kuin 70 euroa vuodessa kansalaista kohti. Siis vaivaiset 350 miljoonaa vuodessa ja aurauskalustosta, suolauksesta ja hiekoituksesta voitaisiin kokonaan luopua. Ajattelin tässä kysäistä Pankkiautomaatilta vähän tarkennusta, niin me muut palstalaiset saadaan hyvät naurut.
Millä tekniikalla lämmmitys toteutettaisiin? Sähkökaapeleilla vai mahdollisesti jollain nestekierrolla? Jos nestekierrolla, niin millä menetelmällä neste lämmitettäisiin? Paljonko olisi vuotuinen energiantarve?
Esitit, että päällysteen uusimisen yhteydessä asennettaisiin lämmitys. Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Pääteiden päällyste uusitaan pääsääntöisesti ns. remixer-menetelmällä, jossa levityskone kuorii "grilliautojen" edellä lämmittämän asfalttipinnan, sekoittaa tähän kuorittuun asfalttiin hiukan uutta asfalttimassaa ja levittää seoksen taaksensa uudeksi pinnaksi. Tämä tehdään vain asfaltin pintakerrokselle. Pienemmillä teillä asfaltin pinta yleensä jyrsitään ensin omalla koneellaan ja sen jälkeen levittimellä levitetään uusi pinta. Molemmissa menetelmissä uusittava pinta on vain joitakin senttejä. Pohjia myöten asfalttipintaa ei yleensä uusita ellei tien perustuksissa ole jotain korjattavaa.
Pelkäästään valtionteiden talvihoidon kustannus taitaa nykyisellään olla vuositasolla 100 miljoonan luokkaa. Päälle kuntien hoitamat tiet. Lämmitetyllä tiellä ei luonnollisesti olisi routavaurioita ja pakkasrapautumista, eikä nastarenkaillakaan enää tarvitsisi tienpintoja jyrsiä, joten päällysteet olisivat pitkäikäisempiä. Kerro nyt Pankkiautomaatti ihmeessä, miten tuo kaikkien päällystettyjen teiden lämmitys hoidettaisiin vaivaisella 350 miljoonan hintalapulla. Itselläni on kyllä vahva epäilys, että hintalappu olisi kymmeniä miljardeja ja toteuttaminen siten mahdotonta.
Teiden talvihoito lämmityksellä
5
98
Vastaukset
- Ikuinen Kesäkeli
Lämpöenergia teiden lämmitykseen pitää ottaa syvältä maan uumenista, siellähän on hyvin lämmintä. Maapallon nestemäinen "ydinneste" vaan kiertämään putkistoissa teiden alle...
"Ytimen aine on pääasiassa rautaa. Ydin on kaksikerroksinen: ulkoydin on nestemäisessä olomuodossa ja sisäydin (30%–40% ydinpallon säteestä) on kiinteää. Ytimen lämpötila on sisäytimen ulkopinnalla noin 4 300 °C astetta." Wiki - puukenkä
Jokuhan taannoin väläytti että raskaat ajoneuvot pysyvät tiellä koska niiden renkaat lämpiävät. Tehdään selleisia renkaita jotka lämpiävät vielä enemmän. Näin lämpö siirtyy tiehen ja ne pysyvät sulina : )
- halutaankuulla
Missä arvon pankkiautomaatin vastaus viipyy? Yleensä on vastaus valmiina kysymykseen kuin kysymykseen.
- kirjaimia_on
raukka hakemassa paskakuskin hommia jostain, kun raasulla ei ole edes e korttia, heh heh.
- nääs
Ei sillä taida aivokapasiteetti riittää ....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291847
Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.781717Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie561323- 691141
Tiedätkö autereen?
Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen8839- 2795
- 45777
Oli kyl kunnon reissu
Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻10759- 41735
- 45717