Messut -15

kuoleekopurjehdus

Onkohan mitään purjehdukseen liittyvää? Ainakin messujen mainittiiin olevan "uistelupainotteinen" ja yksi näytteilleasettaja ehti messujen sivustolla blogata aiheesta "kuoleeko purjehdus suomesta". Kenties ajelemme kohta kaikki ristiin rastiin Suomenlahdella ja sotkeudumme toistemme kymmeniin siimoihin?

35

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esitysvoittoista

      Luentoja, koulutusta on! Ohjelma messujen websivuilla.

    • GammelDansk007

      On purjemaakareita, plokin myyjää, maalikauppiasta , koulutusta, jopa purjevenekauppiaita ja vuokraajia.

      Mitä se purjehdus sinulle sitten on, tiedät itse parhaiten etsiä.

    • RannikkoIaivuri

      Mistä messuista on puhe? Kalastus vai vene-båt?

      • kätsändriliis

        Venebåt aikoo tänä vuonna olla kalastusfiske ja näyttää erityisesti uisteluveneitä. Viime vuonna oli muutama purjevenekin vääntäytynyt sinne: pari Bavaa ja vastaavaa ja joku pienikin taisi olla. Sekä kaunis puinen. Jospa nyt...vaan suoraan sanoen, enpä usko.

        Muotia on tällä hetkellä ostaa ruma alumiinikiulu liian isolla koneella ja ajella tyhjäkäynnillä kymmenen vapaa pystyssä ja polttaa kanistereittain bensaa siinä toivossa että saadaan Suomenlahden uhanalaisin fisu paistinpannulle, tai vielä paremmin trofeeksi.


      • VanhaOhlson

        Messut seuraavat tietenkin kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja tarjoavat "koko klusterin" edestä tavaraa ja palvelua. Purjehtijoiden ei mielestäni kannata itkeä vähäistä purkkarien määrää messuilla. Kun on vilkaissut uusien veneiden myyntitilastoja niin messitarjonta on oikeassa suhteessa siltä osin. Mutta kuten kaikki tietävät ja noviisit oppivat, purjehdus on monialainen harrastus ja esim. niitä "myrkkymaaleja" voi käydä kyselemässä ja ohjeet hakemassa


      • tyhjätaskuveneilijä

        JOo, olet aivan oikeassa ettei niitä isoja mene, ja eipä mene pieniäkään ennekuin töitä taas löytyy. Työttömyydessä on toki se hyvä puoli että voi hengata siellä koko arkipäivän ja katsella veneitä joihin olisi joskus ollut varaa :)


    • Junkker

      Purjeveneet ja isot moottoriveneet ovat nykyisin Düsseldorfin näyttelyssä joka pidettiin juuri toissaviikolla. Sinne kannattaa lompsia ensi vuonna muutamaksi päiväksi ihmettelemään. Vene Båtissa on lähinnä suomalaisia mökki- ja yhteysveneitä, sekä viime vuosina enemmän myös noita vesiharrastuksiin ja tarvikkeisiin liittyvää, mikä on mielestäni ihan hyvä kehitys. Euroopanlaajuisesti noita isompia venitä kannattaa metsästää, kun oikeasti kiinnostaa.

    • pienpurkkari

      Ymmärrän että isoja purkkareita ostavalle Düsseldorf on hyvä vaihtoehto ja toki muutenkin isoa venettä kannattaa etsiä muualta kuin Suomesta. Mutta näin lama-Suomessa luulisi että kysyntää riittäisi myös sellaiselle vähän huokeammalle paatille jotka syväyksensä puolesta sopivat karikkoisille ja saaristoisille kotovesille. Tietenkään niitä ei kannata tehdä Suomessa niinkuin ei melkein mitään, mutta luulisi että joku hoksaisi myydä köyhän maan rahvaalle halpisveneitä. Voi tosin olla että työntekijät ei tällä hetkellä mielellään osta edes kymppitonnin jollaa ennenkuin työpaikka tuntuu jotenkin vakaalta.

      • manitalks

        Uusien halpisveneiden markkinat ovat melko pienet kun hyväkuntoisia käytettyjä irtoaa takavuosiin nähden pikkurahalla.


      • missäpienetcruiserit

        Euroopassa taitaa olla aika vähän kysyntää pienistä avomericruisereista, koska niitä näkee venenäyttelyissä harvoin. Brittiläinen Vancouver 28 oli Lontoon venenäyttelyssä aikanaan. Varmasti ranskalainen pieni Pogo on vauhdikas avomerivene, mutta missä ovat uudet valtamerikelpoiset, tanakat matkapurret 1-2 hengelle?
        http://atomvoyages.com/planning/good-old-boats-list.html
        Listassa mainittu jenkkiläinen Dana 24 näyttää tukevalta ja kivalta.
        https://www.youtube.com/watch?v=ubcqjUby8Yw
        Ei taida kiinnostaa Atlantin tällä puolella??


      • seppomartti

        Tosiaan kannattaa ihmetellä, missä on uudet kruiserit alle 200k€. Siis veneitä, jotka olisivat suunniteltu veneessä elämiseen kun se on liikkeellä. Kun katselee tusinan verran uusia venemalleja niin ne ovat niin toistensa kaltaisia, ettei jälkikäteen ilman kunnon dokumentaatiota voi erottaa toisistaan. Kaikki optimoitu charterasiakkaille ja satamaelämiseen.


      • SopiiParemmin

        Alle 200k€...niin, ehkä pikemminkin alle 20€. Sellaisiakin taitaa joku vielä tehdä. Sopis hyvin nyky-Suomen lamaveneeksi.


      • hmmmm

        Puolassahan tehdään 24-28 traileriveneitä. Joitain sellaisia voisi tuoda
        näytille. Sieltä sentään voisi jotain realistisia vaihtoehtoja löytyä keskituloiselle
        purjehtijalle. Olisihan se hienoa saada uusi vene ja ei niitä 80-luvun veneitäkään voi loputtomiiin kierrättää.


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Tosiaan kannattaa ihmetellä, missä on uudet kruiserit alle 200k€. Siis veneitä, jotka olisivat suunniteltu veneessä elämiseen kun se on liikkeellä. Kun katselee tusinan verran uusia venemalleja niin ne ovat niin toistensa kaltaisia, ettei jälkikäteen ilman kunnon dokumentaatiota voi erottaa toisistaan. Kaikki optimoitu charterasiakkaille ja satamaelämiseen.

        Ei sellaisia kannata tehdä uutena, kun vanhat veneet on siinä edelleen ihan hyviä, ja niitä löytyy käytettynä alle 50te. Ilmeisesti hyvät katteet saa vain kalliimmista veneistä, joissa toteutuu "suurin yhteinen tekijä", eli jotka kelpaavat lähes kaikille jolloin niitä voi tehdä pitkinä sarjoina.


      • saariston_seassa
        seppomartti kirjoitti:

        Tosiaan kannattaa ihmetellä, missä on uudet kruiserit alle 200k€. Siis veneitä, jotka olisivat suunniteltu veneessä elämiseen kun se on liikkeellä. Kun katselee tusinan verran uusia venemalleja niin ne ovat niin toistensa kaltaisia, ettei jälkikäteen ilman kunnon dokumentaatiota voi erottaa toisistaan. Kaikki optimoitu charterasiakkaille ja satamaelämiseen.

        Eiä ostajat osaa arvostaa/nähdä onko vene kelvollinen pitkälle matkalle, siis että veneessä elettäisiin kun se on liikeellä. Näkeehän tuon Helsingin venemessuillakin - kaikki menevät näytttelyveneessä suoraan sisälle, yksikään ei pysähdy istumaan kipparin istuimelle ottamaan kylmiä tyyppejä.

        Toisaalta eihän Suomen saaristossa tarvita mitään avomeriominaisuuksia. Kun kiiruhdetään Nauvosta Korppooströmiin, nin on samantekevää kuinka hyvin aallokossa pystyy nukkumaan tai laittamaan ruokaa.


      • budjettiseilori

        Osuvasti vastattu, erityisesti loppuosa!


      • messuille-mennään
        saariston_seassa kirjoitti:

        Eiä ostajat osaa arvostaa/nähdä onko vene kelvollinen pitkälle matkalle, siis että veneessä elettäisiin kun se on liikeellä. Näkeehän tuon Helsingin venemessuillakin - kaikki menevät näytttelyveneessä suoraan sisälle, yksikään ei pysähdy istumaan kipparin istuimelle ottamaan kylmiä tyyppejä.

        Toisaalta eihän Suomen saaristossa tarvita mitään avomeriominaisuuksia. Kun kiiruhdetään Nauvosta Korppooströmiin, nin on samantekevää kuinka hyvin aallokossa pystyy nukkumaan tai laittamaan ruokaa.

        Pikkuisen ristiriitainen tuo alkuosasi. Sanot, etteivät ihmiset osaa arvostaa/arvioida veneen asuttavuutta kulussa ja todisteeksi tästä sitten moitit siitä, että jengi menee messuilla suoraan veneen sisälle eikä istu kipparin penkille. Haloo, eihän sitä asuttavuutta ulkoa näe vaan nimenomaan sisältä!

        Mutta jälkiosa on pitkälle tosi, vaikka riisuisimmekin tuon "Nauvo-Korpoström" -näsäviisastelun. Itämeriveneilyssä ei ole kovin tärkeää, miten asuttava vene on monen päivän avomeriseilauksessa, koska enemmistö ei tee sellaista koskaan ja enemmän kuin kaksi vrk yhteen menoon kulussa on jo suoranainen ultraharvinaisuus.


      • missä_vika
        messuille-mennään kirjoitti:

        Pikkuisen ristiriitainen tuo alkuosasi. Sanot, etteivät ihmiset osaa arvostaa/arvioida veneen asuttavuutta kulussa ja todisteeksi tästä sitten moitit siitä, että jengi menee messuilla suoraan veneen sisälle eikä istu kipparin penkille. Haloo, eihän sitä asuttavuutta ulkoa näe vaan nimenomaan sisältä!

        Mutta jälkiosa on pitkälle tosi, vaikka riisuisimmekin tuon "Nauvo-Korpoström" -näsäviisastelun. Itämeriveneilyssä ei ole kovin tärkeää, miten asuttava vene on monen päivän avomeriseilauksessa, koska enemmistö ei tee sellaista koskaan ja enemmän kuin kaksi vrk yhteen menoon kulussa on jo suoranainen ultraharvinaisuus.

        Et tainnut lukea ihan joka sanaa. Veneen asuttavuus purjehtiessa on yhtä hyvin ulko- kuin sisäpuolellakin. Ja totta on, että suurempi osa veneessä kävijöistä ei edes pysähdy katselemaan kansijärjestelyjä. Ja sisälläkin sohvanpäällisen materiaali kiinnostaa enemmän kuin pentrin toimivuus kallistuneena, jos edes satamaoloissa.

        Tosi taitaa olla, että ympärivuorokautinen purjehdus on harvinaista. Mutta onko syy kaluston huonossa sopivuudessa siihen, vai muut syyt.


      • Nimim.Erkki

        Onko siinä oikeastaan mitään vikaa, että useimmat ihmiset haluavat tänä päivänä tehdä lomapurjehduksillaan lyhyitä päivälegejä ja yöpyä satamissa, missä ei tarvitse vahtia koko yötä tuulen suuntaa ja ankkurin pitävyyttä. Ne joilla on varaa uudehkoja purjeveneitä ostaa, ovat toden näköisesti kohtuullisen vaativissa töissä. Ehkä kaikki eivät sitten vapaa-ajallaan halua tehdä mitään sankaritekoja vaan lähinnä viettää rentouttavaa lomaa saaristossa rieteillen ja nukkua yönsä kunnolla.


      • messuille-mennään
        missä_vika kirjoitti:

        Et tainnut lukea ihan joka sanaa. Veneen asuttavuus purjehtiessa on yhtä hyvin ulko- kuin sisäpuolellakin. Ja totta on, että suurempi osa veneessä kävijöistä ei edes pysähdy katselemaan kansijärjestelyjä. Ja sisälläkin sohvanpäällisen materiaali kiinnostaa enemmän kuin pentrin toimivuus kallistuneena, jos edes satamaoloissa.

        Tosi taitaa olla, että ympärivuorokautinen purjehdus on harvinaista. Mutta onko syy kaluston huonossa sopivuudessa siihen, vai muut syyt.

        Kyllä minä luin, mutta olen sitä mieltä, ettei ulkotiloilla ole asuttavuuden kanssa olennaista tekemistä.

        En usko syyn vähäiseen yö- tai monivuorokausiseilaukseen vesillämme olevan millään tavalla kaluston sopivuudessa vaan yksinkertaisesti maantieteessä: päivämatkan päässä on aina jokin sopiva satama, joten yhtä päivämatkaa pidemmän legin teko vaatii tietoisen valinnan, että haluan seilata juuri tuon reitin. Mietin tässä juuri omia seilauksiani ja vaikka muutaman kerran olen vetänyt yön yli, ei se kertaakaan olisi ollut pakollista. Joskus on menty Tallinnaan iltalähdöllä, Baltiasta Visbyyn mentiin yön yli mutta siinäkin olisi voinut valita, että menee ensin johonkin Gotlannin itäpuolen satamaan. Kerran seilasin Stadista Dirhamiin yhdellä vedolla mutta siinäkin olisi ollut vaihtoehtoja välissä. Itämeri on nyt vain kertakaikkiaan niin pieni, että yöseilaus ei ole ikinä pakollista.

        Ja Erkin kanssa samaa mieltä siinä, että "yöt satamassa" on ihan OK veneilytapa, ei siinä ole mitään moitittavaa. Vaikka olen itse sitä mieltä, että ihan fiilistelyn vuoksi on kiva kokea alkukesän yöpurjehdus avomerellä tai miksei pilvettömänä elokuun yönäkin.


    • båt15

      Onko tietoa, että mitkä purjeveneet ovat messuilla mukana? Messujen näytteilleasettajaluettelo on perinteiseen tapaan yhtä epäselvä kuin aiempinakin vuosina. Miksei voi olla vain selkeästi listattu, että mitkä veneet ovat messuilla esillä? Joka tapauksessa tulkitsen messuopasta lukemalla, että mukana ovat Nauticat 331, Hanse, Dehler ja Moody. Tarkemmista malleista ei ole tietoa. Jos jollain on parempaa tietoa, niin kuulen mielelläni.

    • Bossu

      Kevään venemessuilla ei ole purjeveneitä, koska niitä ei saada toimitettua kesäksi asiakkaalle. Näin ollen kukaan ei nykyään myöskään halua ostaa niitä keväällä, vaan syksyllä. Purjevenekauppiaille kyse on siis pelkästä isosta menoerästä. Käsittääkseni ainakin turkulaiset venekauppiaat ovat enemmän tai vähemmän yhteistuumin päättäneet olla menemättä. Saakohan saksalainen ostaja Düsseldorfista ostetun veneen jo kesäksi?

    • moottoreitavaan

      En tunne alaa mutta jos punkkareita ei kannata siellä mainostaa, pieniäkään, niin miksi moottoriveneitä?

      • FF27Charlotta

        Suomessa on puoli miljoonaa kesämökkiä. Vaikka ei saaressa olisikaan, niin ainakin juhannuksena on huviajelulle päästävä.


      • Bossu

        En tunne moottoriveneitä, mutta tällaista olen lukenut lehdistä liittyen purjeveneisiin.


      • ostomessut
        Bossu kirjoitti:

        En tunne moottoriveneitä, mutta tällaista olen lukenut lehdistä liittyen purjeveneisiin.

        Olen kuvitellut uuden purjeveneen olevan niin kallis ja harkintaa vaativa asia, että vaihtoehtoja katsellaan venenäyttelyissä ja ostopäätös kypsyisi vasta kauan messujen jälkeen. En ole koskaan ostanut purjevenettä uutena. Veneen hankinta tai vaihtaminen on kestänyt kuukausia/vuosiakin eikä rahoituksen järjestäminenkään ole ollut pikainen pikkujuttu. Siksi kummastelen, että purjevenekaupat olisi tehty messuilla helmikuussa ja vene olisi ollut kesäkuussa käytössä. Niinkö se meni ennen, mutta nyt talouslamassa hitaammin?


      • seppomartti

        Olen pari kertaa ostanut uuden purjeveneen messuilta. Kyllä myyjä on ilmoiottanut slloin todennäköisen toimitusajan. Veneet ovat kylläkin myöhästyneet aikataulusta mutta noin vuoden aikajänteestä on ollut kyse. Tuskin tekevät suuria määriä varastoon vaan samoin kuin autokauppakin nykyään. Kruksaillaan toiveet listasdta ja sitten katsellaan toimitusaikaa tulevaisuudessa.


    • Helsingin venemessut alkaa olemaan osallistujilleen kipukynnyksellä, tai jo ylittänyt sen. Suomessa on synkkä lama, joka puree erittäin lujaa venealalle. Uusien veneiden kauppa tökkii ja kaikki kauppa tökkii. Ainoa joka tätä ei tunnu huomaavan, on suomen messut. Se nyhtää kaikesta saman ja vähän enemmänkin, kuin parhaimpina vuosina. "Ollaan iso näyttely teidänn on pakko kumminnkin tänne tulla - ette voi poiskaan jäädä" No, purjevenekauppiaat on jäänyt. Veneiden rahtaaminen esille hesinkiin siksi, että saattaisi ehkä saada yhden veneen myytyä on taloudellisesti niin iso panostus, että se ei kannata. Samalla rajalla alkaa olemaan jo monella muullakin tuo puuha. Näyttelyn anti kuihtuu ja kutistuu, koska todella raskaiden näyttelykylujen lisäksi itse esillepanoon jää vähemmän rahaa, asiakkaita ei näyttely kiinnosta, kun "siellä ei ole mitään nähtävää" Kierre on valmis.

      Jos minulta kysytään, niin myykööt Pasilassa kukkasipuleita, huonekaluja ja vaikka kumikikkeleitä. Venenäyttelyn kannalta on ihan yks lysti, onko ne siellä vai ei. Varustenäyttely voitaisiin pitää yhtä hyvin jossain muussakin edullisemmassa näyttelypaikassa ja veneet on hyvä esitellä syksyllä lauttasaaressa - vedessää.

      Toistaiseksi kumminkin tästä juuri nyt lähden ajamaan sinne messuprofiileita - kun sinne on nyt vaan pakko mennä.

      • Anoanoano

        En rupea arvailemaan yleisön arvostuksia kokonaisuutena. Itse kyllä olen huomannut, että oma kiinnostus on yhä enemmän varustepuolella. Venehallitkin kyllä kävelee läpi, mutta en välttämättä ole enää edes käynyt yhdessäkään veneessä sisällä.


      • Bossu
        Anoanoano kirjoitti:

        En rupea arvailemaan yleisön arvostuksia kokonaisuutena. Itse kyllä olen huomannut, että oma kiinnostus on yhä enemmän varustepuolella. Venehallitkin kyllä kävelee läpi, mutta en välttämättä ole enää edes käynyt yhdessäkään veneessä sisällä.

        Varustepuolikin on siitä vähän tyhmä, että ne varusteet on helppo katsoa muulloinkin. Ja nykyisin netistä löytyy informaatiota jopa enemmän kuin messuilta. Veneitä taas ei yleensä pääse tutkimaan muutoin. Luullakseni se on monelle sosiaalinen veneilytapahtuma talven keskellä.


      • Anoanoano
        Bossu kirjoitti:

        Varustepuolikin on siitä vähän tyhmä, että ne varusteet on helppo katsoa muulloinkin. Ja nykyisin netistä löytyy informaatiota jopa enemmän kuin messuilta. Veneitä taas ei yleensä pääse tutkimaan muutoin. Luullakseni se on monelle sosiaalinen veneilytapahtuma talven keskellä.

        Olet varmasti oikeassa siinä, että kyse on monelle enemmän perinnetapahtumasta kuin käytännössä hyödyllisestä sessiosta. Toisinaan kyllä sattuu, että siellä tulee vastaan jokin varuste, jollaisen markkinoillaolosta ei ole ollut edes hajuakaan eikä netistä niin helposti löydä sellaista, jota ei osaa edes etsiä.
        Omalta kohdaltani kyse on siitä, että minulla ei ole tarvetta eikä oikeastaan aikomustakaan enää eläessäni venettä vaihtaa, ellei satu se iso lottovoitto kohdalle :) Enkä ole niin utelias, että kovin monessa veneessä viitsisi käydä, kun tietää, ettei ole ostamassa. Mulla ei kovin paljoa ole sellaista "tieteellistä mielenkiintoa" asiaan :) Sitäpaitsi olen laiska, kenkien poisotto tuntuu liialta vaivannäöltä :D


    • persaukinenpurjehtija

      MP-messut taisivat jonain lamavuonna jäädä pitämättä kun hinnoista ei päästy sopimukseen. Mutta nythän ne taas on siellä. Ei taida muuta yhtä sopivaa paikkaa olla johon kaikkialta Suomesta pääsisi.

      En tiedä mitä minäkään persaukinen siellä teen haahuilemassa jos ei ole edes purkkareita. Onko siis joku tänä vuonna ehtinyt käydä ja onko tosiaan niin ettei purkkarin purkkaria löydy?

    • PuotilanKynä

      Yhden purjeveneen paikalle roudaaminen ei todellakaan ole iso panostus,niin kuin tuossa aikaisemmin joku väitti.On niitä tietysti muitakin myyntikanavia,mutta messutapahtuma,jossa käy esim 30000 vierasta on varmasti paras forumi esitellä tuotettaan!!!!
      Että sitä mieltä on PuotilanKynä!

      • 10-14

        Jep. Mutta tässä on semmoinenkin juttu, että kun kauppa käy kovin nihkeästi, ei maahantuojilla ole enää juuri koskaan "omaa" esittelyvenettä vaan messuille tuodaan vene, joka on jo myyty ja odottaa toimitusta asiakkaalle (ja asiakas saa yleensä vähän rabattia siitä hyvästä, että venettä saa näyttää messuilla). Jos semmoista venettä ei satu olemaan käsillä, niin sitten ei ole mitä messuilla näyttää, joten pois on jäätävä.


    • rrrrreooooi

      Ei oo kukaan kyselly mun skandia näyttelyyn,että edellinen hosuu nyt liikaa.Kyl se on järjäästelykysymys tommottii!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3215
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2273
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1735
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe