Olen vasta aloittanut työt ruokakaupassa. Todellinen yllätys oli työnmäärä. Pitää vastata useammasta osastosta. Täyttää hyllyjä ihan hullua vauhtia. Juosta eri osastojen välillä katsomassa mikä nyt on loppu. Etsiä asiakkaille tavaroita, joita ei tiedä itsekään missä ne ovat.
Mega yllätys oli, että asiakkaat on tosi mukavia. Yhtään kiukkuista asiakasta ei ole ollut, ei vaikka tavara olisi loppu. Aikaisemmin olin käsittänyt ihan jotain muuta. Tällä hetkellä voin sanoa, että ne asiakkaat on se kivoin juttu kaupassa.
Ei ole mitään mahdollisuuksia edes selviytyä siitä työmäärästä. Ei sitten minkäänlaisia. Onko muuallakin sama juttu? En pidä edes lakisääteisiä taukoja ja siltikään en ehdi.
Myyjänä ruokakaupassa, miten muualla
46
6422
Vastaukset
- poskilihakset puuduksissa
Niin se menee, että tyhmä tekee, viisas pääsee vähemmällä. ÄLÄ IKINÄ LUOVU LAKISÄÄTEISISTÄ TAUOISTA. Työnantaja ei niitä sulle ikinä korvaa. Eikä kukaan kiitä vaikka et taukojasi pitäisi. Joten pidä taukosi. Töitä ehtii painaa myöhemminkin, ei sulla kumminkaa urakkapalkka ole? Ja kyllä se päivä vielä koittaa kun ärsyyntyneitä asiakkaita osuu sun kohdalle. Minä näen niitä päivittäin, vaikka olen itse iloinen ja positiivinen työssäni.
- se on
Minä olen myös aloittanut vasta marketissa. Itse kylläkin huolehdin vain oman osaston tavaroista, koska sielläkin on täysi kaaos päällä, vaikka joskus tekisi mieli mennä järkkäileen muitakin hyllyjä. Tauot kannattaa pitää, ei kukaan odota, että tekisit kaikki työt! Päivät menee nopeasti kun on riittävästi hommaa eikä tartte tyhjää nyysiä!
- k-konkari
pidä tauot kuten ne sinulle kuuluukin. Sitten kun sinut vakinaistetaan voit ottaa löysemmin, valita vaikka selkää ja sanot että kyllä jaksat olla töissä jos ei liikaa rehki.
- s-ryhmäläinen
myös meillä.Aina jää työt ns.vaiheeseen, vaikka jättää tauotkin pitämättä. Jatkuva kiire,valtava työmäärä...tuntuu vaan lisääntyvän vuosi vuodelta:(( Kuinkahan kauan tätä vauhtia voi kiristää? Ainakin omat työkaverini tuntuvat olevan tosi väsyneitä.Ja kohtahan se "helvetti" on taas valloillaan, kun päästään jouluviikolle asti!!Muuten tämä on ehdottomasti mieleinen työ, mutta kiire yms. tekee siitä joskus "painajaisen".
- rauha
kiire johtuu työntekijöiden vähyydestä? eikö työnantaja reagoi asiaan mitenkään?
mutta miksi stressata asiasta, jolle ei voi itse mitään? ja joka ei vaikuta mitenkään palkkaan? saman palkanhan sitä saa, teki sitä kuinka paljon töitä tahansa sen tunnin aikana.
ottakaa ihan rauhallisesti! :) - S-kassa
rauha kirjoitti:
kiire johtuu työntekijöiden vähyydestä? eikö työnantaja reagoi asiaan mitenkään?
mutta miksi stressata asiasta, jolle ei voi itse mitään? ja joka ei vaikuta mitenkään palkkaan? saman palkanhan sitä saa, teki sitä kuinka paljon töitä tahansa sen tunnin aikana.
ottakaa ihan rauhallisesti! :)Ei pomot valitettavasti näe tulosta pidemmälle, heille on aivan sama kuinka työtekijät voivat. Mutta tuosta rauhallisesti ottamisesta, ei toimi kassalla! Vai olisiko kiva seistä jonossa kun kassa ottaa vaan ihan rennosti eikä pidä minkäänlaista kiirettä? Juhannus- ja jouluruuhkista puhumattakaan.. Myyjän on oltava nopea ja tehokas maksoi mitä maksoi. Yleensä maksaja on työntekijä terveydellään. Valitettavasti.
- rauha
S-kassa kirjoitti:
Ei pomot valitettavasti näe tulosta pidemmälle, heille on aivan sama kuinka työtekijät voivat. Mutta tuosta rauhallisesti ottamisesta, ei toimi kassalla! Vai olisiko kiva seistä jonossa kun kassa ottaa vaan ihan rennosti eikä pidä minkäänlaista kiirettä? Juhannus- ja jouluruuhkista puhumattakaan.. Myyjän on oltava nopea ja tehokas maksoi mitä maksoi. Yleensä maksaja on työntekijä terveydellään. Valitettavasti.
en ole kaupassa töissä, joten anteeksi tyhmät kysymykseni :) mutta miten kassa voisi olla hidas tai nopea? eihän niitä ruokia voi kauhea nopeasti (tai erityisen hitaasti) siitä kassan läpi vetää? tottakai alussa jokainen on hidas, mutta eikö kaikki kokeneemmat myyjät ole yhtä nopeita? entä onko joku asiakas joskus valittanut hitaudesta? tai valittaako pomot teille, jos olette hitaita kassalla?
sun kannaltas asiahan on kuitenkin niin, ettet sä siitä yhtään sen enempää palkkaa saa, vaikka olisit kuinka nopea. ja se ei ole sun syys, jos kassalla on jonoa, vaan myymäläpäällikön, joka ei laita tarpeeksi väkeä töihin!
jos mä olen asiakkaana kassajonossa, en todellakaan ajattele, että kassahenkilö olisi hidas. vaan ihmettelen sen paikan pomoa, mitä se oikein ajattelee, kun ei ruuhka-aikana laita enemmän porukkaa töihin! toinen asia on sitten, jos on pikkukauppa, eikä ole kuin 2 kassaa, niin sittenhän siitä ei voi syyttää ketään :) - Tyhmiä vastauksia
rauha kirjoitti:
en ole kaupassa töissä, joten anteeksi tyhmät kysymykseni :) mutta miten kassa voisi olla hidas tai nopea? eihän niitä ruokia voi kauhea nopeasti (tai erityisen hitaasti) siitä kassan läpi vetää? tottakai alussa jokainen on hidas, mutta eikö kaikki kokeneemmat myyjät ole yhtä nopeita? entä onko joku asiakas joskus valittanut hitaudesta? tai valittaako pomot teille, jos olette hitaita kassalla?
sun kannaltas asiahan on kuitenkin niin, ettet sä siitä yhtään sen enempää palkkaa saa, vaikka olisit kuinka nopea. ja se ei ole sun syys, jos kassalla on jonoa, vaan myymäläpäällikön, joka ei laita tarpeeksi väkeä töihin!
jos mä olen asiakkaana kassajonossa, en todellakaan ajattele, että kassahenkilö olisi hidas. vaan ihmettelen sen paikan pomoa, mitä se oikein ajattelee, kun ei ruuhka-aikana laita enemmän porukkaa töihin! toinen asia on sitten, jos on pikkukauppa, eikä ole kuin 2 kassaa, niin sittenhän siitä ei voi syyttää ketään :)Kassa voi olla joko hidas tai nopea. Toiset ottavat rauhallisemmin ja toiset taas haluavat jonojen liikkuvan. Kyllä meillä asiaa ihmetellään jos jonot eivät liiku. Mutta yleensä silloin syynä on valitettavasti asiakas joka laskee ensin pikkukukkarosta pikkurahaa huomatakseen että jää 5 centistä kiinni ja sitten vasta antaa setelirahaa tai kortin. Toinen ongelma on asiakkaat jotka laittavat ostoksensa hihnalle vasta sitten kun on heidän vuoronsa, siinä kassa sitten odottaa tavaroita yksi kerrallaan hihnalle.
Jos kassoilla on jonoa niin se ei todellakaan ole myymäläpäällikön vika vaan ylemmässä Johtoportaassa. Myymälöissä bubjetit laatitaan suuremman voiton saamiseksi niin tiukoiksi ettei myymäläpäällikkö voi niistä liusua vaikka haluaisi, siinä on sitten jo oma työpaikka vaarassa. Meillä on tietty summa laadittu kuluja päivää kohden joita ei voi muutella. Täytyy vain toivoa että asiakkaat tulevat tasaisessa virrassa eikä ryppäinä.
Elikkäs nyt puhuit asiasta mistä et tiedä tuon taivaallista.. - rauha
Tyhmiä vastauksia kirjoitti:
Kassa voi olla joko hidas tai nopea. Toiset ottavat rauhallisemmin ja toiset taas haluavat jonojen liikkuvan. Kyllä meillä asiaa ihmetellään jos jonot eivät liiku. Mutta yleensä silloin syynä on valitettavasti asiakas joka laskee ensin pikkukukkarosta pikkurahaa huomatakseen että jää 5 centistä kiinni ja sitten vasta antaa setelirahaa tai kortin. Toinen ongelma on asiakkaat jotka laittavat ostoksensa hihnalle vasta sitten kun on heidän vuoronsa, siinä kassa sitten odottaa tavaroita yksi kerrallaan hihnalle.
Jos kassoilla on jonoa niin se ei todellakaan ole myymäläpäällikön vika vaan ylemmässä Johtoportaassa. Myymälöissä bubjetit laatitaan suuremman voiton saamiseksi niin tiukoiksi ettei myymäläpäällikkö voi niistä liusua vaikka haluaisi, siinä on sitten jo oma työpaikka vaarassa. Meillä on tietty summa laadittu kuluja päivää kohden joita ei voi muutella. Täytyy vain toivoa että asiakkaat tulevat tasaisessa virrassa eikä ryppäinä.
Elikkäs nyt puhuit asiasta mistä et tiedä tuon taivaallista..mähän sanoin etten ole kaupassa töissä! siksi kyselenkin, kun en ymmärrä...
onko sun mielestä sitten parempi syyttää jonoista sitä kassaneitiä kuin myymäläpäällikköä? kyllä se myymäläpäällikkö niihin asioihin varmaan pystyy enemmän vaikuttamaan, jos vain haluaa. vai asiakkaitako tässä pitäisi syyttää!? - stressi
rauha kirjoitti:
mähän sanoin etten ole kaupassa töissä! siksi kyselenkin, kun en ymmärrä...
onko sun mielestä sitten parempi syyttää jonoista sitä kassaneitiä kuin myymäläpäällikköä? kyllä se myymäläpäällikkö niihin asioihin varmaan pystyy enemmän vaikuttamaan, jos vain haluaa. vai asiakkaitako tässä pitäisi syyttää!?JOKAISEN maksavan asikkaan on annettava laskea rahansa rauhassa,.ja valita oma maksutapansa.Jos minulLE joku kassa ärähtäisi siitä, että jono takanasi seisoo kun mietit millä maksat,..jäisivät tavarat siihen kassalle,..On niitä muitakin kauppoja.Jollei ole kaupassa asiakkaita jotka jonottavat,ei ole myöskään tarvetta kassahenkilölle, ei myymäläpäällikölle, eikä millekkään muullekkaan.
KUNINGAS ASIAKAS.
Mutta kuten monessa, tässäkin asiassa on kaksi puolta.Se kuningas asiakas ei jaksa aina olla maltillinen, ja rauhallinen jonottaja, ja kokemuksesta tiedän että näitä ärsyyntyneitä ja kiireisiä asiakkaita on myös jaksettava palvella, hymyssä suin.Myös he ovat kuningas asiakkaita, ja tarvitsevat palvelun.
Se joka myyjäksi ryhtyy, tarvitsee psykologiaa, ja voimaa että ajskaa niin myötä kuin vastamäet, sekä vaativan työnantajan taholta ja asikkaiden taholta.Mutta koska myyntityö on pääsääntöisesti aivan mahtavaa,..sen kyllä innostuneena jaksaa.Ja jos ei jaksa,..voi aina ehkä kokeilla jotain muuta.
Tsemppiä kassoille, hyllyttäjille, myyjille, myyntiedustajille, ja kaikille jotka tätä rahavaluuttaa pyörittävät kukin sarallaan. - Talviloman tarpeessa
stressi kirjoitti:
JOKAISEN maksavan asikkaan on annettava laskea rahansa rauhassa,.ja valita oma maksutapansa.Jos minulLE joku kassa ärähtäisi siitä, että jono takanasi seisoo kun mietit millä maksat,..jäisivät tavarat siihen kassalle,..On niitä muitakin kauppoja.Jollei ole kaupassa asiakkaita jotka jonottavat,ei ole myöskään tarvetta kassahenkilölle, ei myymäläpäällikölle, eikä millekkään muullekkaan.
KUNINGAS ASIAKAS.
Mutta kuten monessa, tässäkin asiassa on kaksi puolta.Se kuningas asiakas ei jaksa aina olla maltillinen, ja rauhallinen jonottaja, ja kokemuksesta tiedän että näitä ärsyyntyneitä ja kiireisiä asiakkaita on myös jaksettava palvella, hymyssä suin.Myös he ovat kuningas asiakkaita, ja tarvitsevat palvelun.
Se joka myyjäksi ryhtyy, tarvitsee psykologiaa, ja voimaa että ajskaa niin myötä kuin vastamäet, sekä vaativan työnantajan taholta ja asikkaiden taholta.Mutta koska myyntityö on pääsääntöisesti aivan mahtavaa,..sen kyllä innostuneena jaksaa.Ja jos ei jaksa,..voi aina ehkä kokeilla jotain muuta.
Tsemppiä kassoille, hyllyttäjille, myyjille, myyntiedustajille, ja kaikille jotka tätä rahavaluuttaa pyörittävät kukin sarallaan.Mä en jaksa osallistua teidän riitelyyn, mutta Kyllä se asiakas on aika usein väärässä. Valitettavasti emme saa sitä hänelle suoraan sanoa, annetaan vaan asiakkaan paukuttaa päätä seinään. Ollessani asiakkaana kilpailevissa yrityksissä pyrin olemaan samanlainen kuin työssä kohtaamani hankalat asiakkaat, ihan vain siitä syystä, että saisin tietää saako vittumaisuudesta orgasmin! Tähän päivään mennessä en ole saanut, harmi.
- stressi
Talviloman tarpeessa kirjoitti:
Mä en jaksa osallistua teidän riitelyyn, mutta Kyllä se asiakas on aika usein väärässä. Valitettavasti emme saa sitä hänelle suoraan sanoa, annetaan vaan asiakkaan paukuttaa päätä seinään. Ollessani asiakkaana kilpailevissa yrityksissä pyrin olemaan samanlainen kuin työssä kohtaamani hankalat asiakkaat, ihan vain siitä syystä, että saisin tietää saako vittumaisuudesta orgasmin! Tähän päivään mennessä en ole saanut, harmi.
On ne asiakkaat tosiaan välillä ankeita, mutta ei sille mitään voi.Jokainen myyjä törmää päivittäin sangen erilaisin persooniin eikä kaikki onnistu halutulla tavalla.Joskus asiakas moittii myyjää, ja kaikkea mitä kaupassa on, varsinkin jollei saa sitä tuotetta mitä juuri sillä hetkellä tarvitsisi.Joskus on muuten vaan huonopäivä.mutta ne on pelisäännöt palvelualalla, että kukin taaplaa tyylillään.Olen törmännyt myös niihin mitäänsanomattomiin kurttuotsaisiin myyntihenkilöihin jotka jauhavat purkkaa ilmeillään sanoen että ei vois vähempää kiinnostaa.
Mutta edelleen väitän että yksi parhaista aloista on myyntityö, asiakaspalvelu , tai mikä tahansa vastaava työ, jossa saa olla päivittäin erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä.
Joskus vaan olosuhteet on sellaisia,e ttä vaikka tekisi miten paljon hyvänsä. ja antaisi työssään likipitäen kaikkensa, tulee tunne että sitä työtä ei kukaan arvosta, eikä siitä sulkaa saa hattuunsa.Silloi on vaarassa ajautua loppuunpalamiseen, ja silloin on syytä miettiä, onko kaikki tehty työ sen arvoista, että oman terveytensä menettää.Tästä nimimerkillä kokemusta on.
Nykyisessä työssäni olen onnellinen, ja saan positiivista sekä negatiivista palautetta kohtuullisessa määrin.pystyn kontrolloimaan ruuhkahuippuja, ja säännöstelmään jsokus halutessani työpäivän pituuttakin.
Olen myyntialalla edelleen.
Ihanaa Joulun aikaa kaikille.
Ps.joku tuossa mainitsi että ei halua osallisua riitaan?Kuka ritelee ja missä,..ei mielipiteen esittäminen erilaisena ole suinkaan riitelyä,..vai onko?
tsemppia kaikille! - Anonyymi
S-kassa kirjoitti:
Ei pomot valitettavasti näe tulosta pidemmälle, heille on aivan sama kuinka työtekijät voivat. Mutta tuosta rauhallisesti ottamisesta, ei toimi kassalla! Vai olisiko kiva seistä jonossa kun kassa ottaa vaan ihan rennosti eikä pidä minkäänlaista kiirettä? Juhannus- ja jouluruuhkista puhumattakaan.. Myyjän on oltava nopea ja tehokas maksoi mitä maksoi. Yleensä maksaja on työntekijä terveydellään. Valitettavasti.
Asiakas saa olla hidas,koska ihminen hidastuu vanhetessa.Kiirettä ei oikeasti ole.Se on kehon jännitys tila.
- namiii
joo,että et tiedä alasta juuri mitään vielä..jos et jaksa niin vaihda työpaikkaa!kauppias tai myymäläpäälikön ei tarvitse ottaa yhtään ylimääräistä työntekijää jos sinä et jaksa. Kauppias ajattelee vain myyntiä tai rahaa,mitä hänelle jää käteen jos jää.Ajattelet vähän liikaa itseäsi.Sinä palvelet kauppiasta ja teet töitä mitä häneltä saat ja jos et niitä jaksa hoitaa,niin vaihda oikeesti paikkaa. Ne kyllä löytää jonkun toisen joka jaksaa! Pienissä kaupoissa hoidetaan montaa osastoa kerrallaan,se on vain hyväksyttävä. Supermarketin kokoisissa ja isommissa on yleensä vaan se oma osasto,mitä hoidetaan.Turha siitä on kitistä. Eikä sun todellakaan tarvitse jättää taukoja väliin,tyhmähän oot jos jätät.Kukaan ei sua pakota tekemään töitä putkeen!!
Ei millään pahalla sitten..Itse olen vasta 17,mutta kaupan alalta on kokemusta jo 7 vuotta,kiitos äitini- rauha
ja susta kyllä huomaa että olet 17Weee!!! :) ja että olet työpaikkasi saanut mamin avulla... ei mitään käsitystä vielä työntekijöiden arvostamisesta tai hyvän työilmapiirin luomisesta!
tiedätkö, että työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara? ja työntekijöissä ei todellakaan ole tärkeintä se, kuinka nopeita he ovat! - namiii
rauha kirjoitti:
ja susta kyllä huomaa että olet 17Weee!!! :) ja että olet työpaikkasi saanut mamin avulla... ei mitään käsitystä vielä työntekijöiden arvostamisesta tai hyvän työilmapiirin luomisesta!
tiedätkö, että työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara? ja työntekijöissä ei todellakaan ole tärkeintä se, kuinka nopeita he ovat!ensinnäkään en ole nykyisessä työssäni äidin ansiosta ja toiseksi,vaikka oon nuori,tiedän varmasti kaupanalasta hiukka enemmän kuin moni vanha,siksi saan niin paljon vastuuta jo nyt. Ja osaan arvostaa jokaista työntekijää kaupassamme ja en tiedä vai hyvästä työilmapiirista,voi rakas sen opin ensimmäisenä.ootko kateellinen kenties. en meinaa ole mikään lapsi enää,vaikka toivoisit.sorry..
- s-ryhmäläinen
todellakin huomaa, että olet vasta 17-vuotias!Minkälaisesta kaupasta sulla on kokemusta? Tuskinpa ainakaan pt-kaupasta!Sillä ikävä kyllä, työ siellä on juuri sellaista, kuin tämän ketjun aloittaja kirjoittaa!Onko se mielestäsi itsekästä, jos jättää tauot pitämättä ja "juoksee tukkaputkella" koko päivän?No, ei ainakaan minusta.Typerää...kyllä(itse kuulun myös tähän ryhmään).Työstään väsyneitä "kitisijöitä" on tänä päivänä paljon(joka alalla),mutta työpaikkaa ei myöskään vaihdeta "tosta noin vaan", kun ei noita työpaikkoja hirmuisesti ole. Hyvä esimies/kauppias ajattelee, myöskin työntekijöitään, sillä jaksava/motivoitunut/työssään viihtyvä jne. työntekijä on myös työnantajalle tärkeä asia.Iloista Joulunaikaa kaikille kaupanalan ammattilaisille:)
- namiii
s-ryhmäläinen kirjoitti:
todellakin huomaa, että olet vasta 17-vuotias!Minkälaisesta kaupasta sulla on kokemusta? Tuskinpa ainakaan pt-kaupasta!Sillä ikävä kyllä, työ siellä on juuri sellaista, kuin tämän ketjun aloittaja kirjoittaa!Onko se mielestäsi itsekästä, jos jättää tauot pitämättä ja "juoksee tukkaputkella" koko päivän?No, ei ainakaan minusta.Typerää...kyllä(itse kuulun myös tähän ryhmään).Työstään väsyneitä "kitisijöitä" on tänä päivänä paljon(joka alalla),mutta työpaikkaa ei myöskään vaihdeta "tosta noin vaan", kun ei noita työpaikkoja hirmuisesti ole. Hyvä esimies/kauppias ajattelee, myöskin työntekijöitään, sillä jaksava/motivoitunut/työssään viihtyvä jne. työntekijä on myös työnantajalle tärkeä asia.Iloista Joulunaikaa kaikille kaupanalan ammattilaisille:)
luoja mitä jauhamista.Todellakin juuri päivittäistavara kaupasta. Mielestäni k-lähikauppa,extra,market ja supermarket,joissa olen ollut ovat juuri niitä!!!!!miksi luulette että en tiedä mitään,taidatte olla hiukan ennakkoluuloisia ihmisiä..oon pahoillani että teillä ei ole keskon parasta kauppiasta äitinä,mutta eipä ole MUN ongelma. Sitä kun olen oppinut ja harjoitellut kovasti alasta,niin pärjään ja osaan. Väitinkö että olisi itsekästä jättää tauot pitämättä??öö..en. sanoin,että se on lainvastaista kauppaalta tai myymäläpääliköltä jättää niitä pois työntekijältä..ja että turha kitistä jos niistä itse pidä huolta!!sitä paitsi jokaisessa vähänkin isommassa kaupassa on monta työntekijää ja työt ovat JAETTU!!luulisi sinun se tietävän s-markettilaisena..................
- rauha
namiii kirjoitti:
ensinnäkään en ole nykyisessä työssäni äidin ansiosta ja toiseksi,vaikka oon nuori,tiedän varmasti kaupanalasta hiukka enemmän kuin moni vanha,siksi saan niin paljon vastuuta jo nyt. Ja osaan arvostaa jokaista työntekijää kaupassamme ja en tiedä vai hyvästä työilmapiirista,voi rakas sen opin ensimmäisenä.ootko kateellinen kenties. en meinaa ole mikään lapsi enää,vaikka toivoisit.sorry..
"ootko kateellinen kenties. en meinaa ole mikään lapsi enää,vaikka toivoisit.sorry.."
hmm...mistähän mä voisin olla sulle kateellinen? ja siis miksi toivoisin sun olevan lapsi?? musta teinit on aika rasittavia..niin kun monen muunkin mielestä. sä kyllä vaikutat aika lapselliselta..sorry!!!!! :)
en tiedä minkälainen olet oikeasti, mutta täällä vaikutat ainakin tosi kusipäältä! kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa, että olisivat saaneet kauppiasäidin, jonka kaupassa saisivat raataa nappulasta asti! eli miten sä voit olettaa, että joku joka on vasta aloittanut kaupassa, voisi olla yhtä nopea kuin sinä? tai mä luulen, ettei tän alkuperäisen kirjoittajan nopeudessa ole edes mitään vikaa, vaan että se sun äitis on laittanut liian vähän työntekijöitä töihin saadakseen itse enemmän liksaa!
ja ehkä tää alkuperäinen kirjoittaja on vähän liian tunnollinen työntekijä, joka ajattelee vähän liikaa sitä kaupan etua eikä omaa etuansa..ja siksi on ihan streessaantunut! kuka nyt sellaisen työntekijän haluaisi päästää pois!?? ilmeisesti sinä..mutta sähän ootkin vasta 17..
jos sä olet niin ekspertti siellä kaupassa ja osaat jopa luoda hyvän työilmapiirin, niin kerropa meille muillekin miten se tehdään!?
onko susta jotenkin hienoa mainostaa sitä, että olet vasta 17, mutta äitisi ansiosta olet "saanut" olla töissä marketissa jo ihan liian monta vuotta? ehkä sunkin kannattaisi kokeilla vähän muitakin aloja, niin huomaisit, ettei se olekaan niin helppoa, kun ei ole äippä huolehtimassa susta! - rauha
namiii kirjoitti:
luoja mitä jauhamista.Todellakin juuri päivittäistavara kaupasta. Mielestäni k-lähikauppa,extra,market ja supermarket,joissa olen ollut ovat juuri niitä!!!!!miksi luulette että en tiedä mitään,taidatte olla hiukan ennakkoluuloisia ihmisiä..oon pahoillani että teillä ei ole keskon parasta kauppiasta äitinä,mutta eipä ole MUN ongelma. Sitä kun olen oppinut ja harjoitellut kovasti alasta,niin pärjään ja osaan. Väitinkö että olisi itsekästä jättää tauot pitämättä??öö..en. sanoin,että se on lainvastaista kauppaalta tai myymäläpääliköltä jättää niitä pois työntekijältä..ja että turha kitistä jos niistä itse pidä huolta!!sitä paitsi jokaisessa vähänkin isommassa kaupassa on monta työntekijää ja työt ovat JAETTU!!luulisi sinun se tietävän s-markettilaisena..................
lisäksi sun kannattais mennä ennemmin lukioon opiskelemaan kuin olla siellä marketin kassalla..kauppaiaankin olis hyvä osata oikeinkirjoitus!
- abina
rauha kirjoitti:
lisäksi sun kannattais mennä ennemmin lukioon opiskelemaan kuin olla siellä marketin kassalla..kauppaiaankin olis hyvä osata oikeinkirjoitus!
et päässyt tästäkään vittuilemaan.oon abi ja joo kyllä lukiossa.eikä juuri jaksa tänne kirjoittaa kunnon suomea,kun ei näitä viestejä näytä kukaan järkevä lukevan..
- abina
rauha kirjoitti:
miksi enää viitsitään riidellä asiasta??itsehän et edes ole kaupanalalla töissä,niin miksi jaksat puuttua asiaan josta et niin paljoa tiiä?en oikeesti haluisi olla ilkeä kellekään teistä..
enkä todellakaan aio ikinä ryhtyä kauppiaaksi!!!on kyllä ihan muuta sunnitteilla.
Mielummin neuvoisin kun vittuilisin.tää nyt vaan näytti menevän väärinpäin ja haluisin pyytä ensimmäisen viestin kirjoittajalta anteeksi,mikä on varmasti myöhäistä..
Hyvää joulua kaikille kuitenki - rauha
abina kirjoitti:
miksi enää viitsitään riidellä asiasta??itsehän et edes ole kaupanalalla töissä,niin miksi jaksat puuttua asiaan josta et niin paljoa tiiä?en oikeesti haluisi olla ilkeä kellekään teistä..
enkä todellakaan aio ikinä ryhtyä kauppiaaksi!!!on kyllä ihan muuta sunnitteilla.
Mielummin neuvoisin kun vittuilisin.tää nyt vaan näytti menevän väärinpäin ja haluisin pyytä ensimmäisen viestin kirjoittajalta anteeksi,mikä on varmasti myöhäistä..
Hyvää joulua kaikille kuitenkien ole kaupanalalla, mutta asiakaspalvelualalla...ja kaikilla aloilla nykyään näyttää olevan sama ongelma, jolle pitäisi tehdä jotain! ja se ei todellakaan auta, että aletaan työntekijöitä syyttelemään hitaiksi.
se ei ole meidän työntekijöiden ongelma, jos töitä ei saa työaikana tehtyä, vaan päälliköitten! - abina
rauha kirjoitti:
en ole kaupanalalla, mutta asiakaspalvelualalla...ja kaikilla aloilla nykyään näyttää olevan sama ongelma, jolle pitäisi tehdä jotain! ja se ei todellakaan auta, että aletaan työntekijöitä syyttelemään hitaiksi.
se ei ole meidän työntekijöiden ongelma, jos töitä ei saa työaikana tehtyä, vaan päälliköitten!niinhän se on. Olisi vain päälikön kannalta parempi jos me tehdään enemmän kuin pystymme ja hyvinä päivinä sitä pystyykin. Kauppiaat ja muut eivät sitä pysty näkemään,että teetkö kunnolla vai mitä oikeen puuhaat,koska he eivät yleensä ole katsomassa työntekoasi.
- rauha
abina kirjoitti:
niinhän se on. Olisi vain päälikön kannalta parempi jos me tehdään enemmän kuin pystymme ja hyvinä päivinä sitä pystyykin. Kauppiaat ja muut eivät sitä pysty näkemään,että teetkö kunnolla vai mitä oikeen puuhaat,koska he eivät yleensä ole katsomassa työntekoasi.
"tehdään enemmän kuin pystymme"?? miten on edes mahdollista tehdä enemmän kuin pystyy? ja saman palkanhan siitä kuitenkin saa, niin että kyllä se on itsensä kannalta parempi tehdä just sen verran vaan kuin jaksaa. ei itseänsä tartte työllä uuvuttaa!
miksi vaihdoit nimimerkkiä? - abina
rauha kirjoitti:
"tehdään enemmän kuin pystymme"?? miten on edes mahdollista tehdä enemmän kuin pystyy? ja saman palkanhan siitä kuitenkin saa, niin että kyllä se on itsensä kannalta parempi tehdä just sen verran vaan kuin jaksaa. ei itseänsä tartte työllä uuvuttaa!
miksi vaihdoit nimimerkkiä?suomi24:lla on "teknisiä ongelmia". taas sä viilaat pilkkua.miksi?
- s-ryhmäläinen
namiii kirjoitti:
niin...tosihan se on, että työntekijöitä on isoissa marketeissa enemmän ja jokaisella "oma osastonsa"(periaatteessa), mutta niin on työtäkin sitten tuplasti enemmän. Tarkoitan siis tavaramäärää ja asiakasmäärää, onhan valikoimatkin hiukan erilaiset esim. prismassa kuin k-extrassa. Tällä kirjoituksella en halua väheksyä pienten kauppojen työntekijöitä, sillä tiedän, että siellä ongelmat on taas toisenlaiset(esim. on hyllytettävä tavaraa ja juostava välillä kassalle...).Kirjoitit, että taidamme olla ennakkoluuloisia ihmisiä...ehkäpä,mutta onko sinulla työkokemusta muualta, kuin äitisi kaupoista? Väittäisin, että työskentely vieraan palveluksessa ei ole aivan sama asia.Tällä en tarkoita sitä, ettetkö voisi olla hyvinkin pätevä ja osaava nuori.
- rauha
abina kirjoitti:
suomi24:lla on "teknisiä ongelmia". taas sä viilaat pilkkua.miksi?
taas viilaan pilkkua? koska aikaisemmin olen viilannut? kysyin vaan, kun ihmettelin! eikö sun mielestä ole outoa vaihtaa nimeä kesken kaiken? etkö sä ihmettelis?
- abina
s-ryhmäläinen kirjoitti:
niin...tosihan se on, että työntekijöitä on isoissa marketeissa enemmän ja jokaisella "oma osastonsa"(periaatteessa), mutta niin on työtäkin sitten tuplasti enemmän. Tarkoitan siis tavaramäärää ja asiakasmäärää, onhan valikoimatkin hiukan erilaiset esim. prismassa kuin k-extrassa. Tällä kirjoituksella en halua väheksyä pienten kauppojen työntekijöitä, sillä tiedän, että siellä ongelmat on taas toisenlaiset(esim. on hyllytettävä tavaraa ja juostava välillä kassalle...).Kirjoitit, että taidamme olla ennakkoluuloisia ihmisiä...ehkäpä,mutta onko sinulla työkokemusta muualta, kuin äitisi kaupoista? Väittäisin, että työskentely vieraan palveluksessa ei ole aivan sama asia.Tällä en tarkoita sitä, ettetkö voisi olla hyvinkin pätevä ja osaava nuori.
mähän kirjoitin,että en ole nykyisessä kaupassa tai en ole päässyt sinne hänen avullaan,koska äiti halusi lopettaa kauppiashommat ja teki sen jo helmikuun lopussa..:) ihan itse menin kysymään töitä ja vasta myöhemmin olen joillekin kertonut äidistäni,tosin kaikki sen kyllä tuntuu tuntevan muutenkin. kauppiaskin tuntee äitini..
Nykyään olen supermarketissa töissä. - abina
rauha kirjoitti:
taas viilaan pilkkua? koska aikaisemmin olen viilannut? kysyin vaan, kun ihmettelin! eikö sun mielestä ole outoa vaihtaa nimeä kesken kaiken? etkö sä ihmettelis?
tarkoittanut nimimerkin kysymistä vaan siitä yli-itsensä töitä tekemistä.se oli vaan sanonta!!!tietysti ihmettelisin nimimerkin vaihtoa..
- rauha
abina kirjoitti:
mähän kirjoitin,että en ole nykyisessä kaupassa tai en ole päässyt sinne hänen avullaan,koska äiti halusi lopettaa kauppiashommat ja teki sen jo helmikuun lopussa..:) ihan itse menin kysymään töitä ja vasta myöhemmin olen joillekin kertonut äidistäni,tosin kaikki sen kyllä tuntuu tuntevan muutenkin. kauppiaskin tuntee äitini..
Nykyään olen supermarketissa töissä.luuletko, ettei sillä ollut mitään merkitystä, että tää kauppias tuntee sun äidin? luuletko, että ne olis ottanu 17-vuotiasta töihin, jos ei tuntisi sun äitiä? tai että ne olisi ylipäätään ottanu sua töihin, jos ei sulla olisi kokemusta alalta..ÄITISI ANSIOSTA??
- abina
rauha kirjoitti:
luuletko, ettei sillä ollut mitään merkitystä, että tää kauppias tuntee sun äidin? luuletko, että ne olis ottanu 17-vuotiasta töihin, jos ei tuntisi sun äitiä? tai että ne olisi ylipäätään ottanu sua töihin, jos ei sulla olisi kokemusta alalta..ÄITISI ANSIOSTA??
kyllä ne ois ottanut,koska ennen minun aloittamista sinne oli palkattu jo vuosi sitten kaksi 16-17 vuotista.ILMAN että heillä oli kokemusta yhtään tai minkäänlaisia suhteita!!!eli kyllä tiedän..sinuna en edelleenkään puuttuisi mun työntekoon,kun et siitä tiedä YHTÄÄN MITÄÄN.oot koko ajan väärässä kuitenki..
- rauha
abina kirjoitti:
kyllä ne ois ottanut,koska ennen minun aloittamista sinne oli palkattu jo vuosi sitten kaksi 16-17 vuotista.ILMAN että heillä oli kokemusta yhtään tai minkäänlaisia suhteita!!!eli kyllä tiedän..sinuna en edelleenkään puuttuisi mun työntekoon,kun et siitä tiedä YHTÄÄN MITÄÄN.oot koko ajan väärässä kuitenki..
"oot koko ajan väärässä kuitenki.."
oot aika kova yleistään..
toi ei voi olla kovin yleistä, että alle 18-vuotiaita otettaisiin töihin, koska vanhempiakin on tarjolla. vai saako niille maksaa huonompaa palkkaa? meille ei ainakaan palkata alle 18-vuotiaita. mun aikana on ollu kolme 17-vuotiasta ja kahden kanssa on ollu tosi pahoja ongelmia.. - s-ryhmäläinen
rauha kirjoitti:
toi ei voi olla kovin yleistä, että alle 18-vuotiaita otettaisiin töihin, koska vanhempiakin on tarjolla. vai saako niille maksaa huonompaa palkkaa? meille ei ainakaan palkata alle 18-vuotiaita. mun aikana on ollu kolme 17-vuotiasta ja kahden kanssa on ollu tosi pahoja ongelmia..myös ikärajaksi on laitettu 18.v, koska useasti(ei AINA)on ollut ongelmia nuorempien kanssa.
- TÖISSÄ
namiii kirjoitti:
ethän sinä ole töissä,vaan kauppiaan tytär.Ei se nyt ole aivan sama asia,kuin olla toisella palkkatöissä.Työntekijän tarkoitus on tuottaa kauppiaalle rahaa,mutta ennen kaikkea tärkeintä hänelle on oman toimeentulon saaminen.Ja kaupan alalla maksetaaan sen verran vähän,että voisi sanoa,että kauppias on maksavinaan,ehkä silloin myös monet työntekijät ovat tekevinään.
- abina
rauha kirjoitti:
toi ei voi olla kovin yleistä, että alle 18-vuotiaita otettaisiin töihin, koska vanhempiakin on tarjolla. vai saako niille maksaa huonompaa palkkaa? meille ei ainakaan palkata alle 18-vuotiaita. mun aikana on ollu kolme 17-vuotiasta ja kahden kanssa on ollu tosi pahoja ongelmia..sä sit käyt kaupassa,jos et oo huomannut,että nykyään yhä nuorempia palkataan ja koko ajan enemmän nuoria. Jos et oo vielä kuullut,niin meidän ikäisillä alkaa olla helppo pian päästä töihin,kun vanhemmat siirtyy tieltä. Joten pakkohan sitä on palkata nuoria,kun vanhat loppuu kesken..eikä meillä ole ollut ongelmia alaikäisten kanssa.eikä tietenkään nuorille makseta vähemmän palkkaa,etkö tiennyt,että palkka määräytyy kokemuksen mukaan.. oot kova mollaa nuorempias.Mikä on syysi tai edes ikäsi???ois kiva tietää..
- abina
TÖISSÄ kirjoitti:
ethän sinä ole töissä,vaan kauppiaan tytär.Ei se nyt ole aivan sama asia,kuin olla toisella palkkatöissä.Työntekijän tarkoitus on tuottaa kauppiaalle rahaa,mutta ennen kaikkea tärkeintä hänelle on oman toimeentulon saaminen.Ja kaupan alalla maksetaaan sen verran vähän,että voisi sanoa,että kauppias on maksavinaan,ehkä silloin myös monet työntekijät ovat tekevinään.
ymmärtää mistään mitään. Edelleen olen k-kaupassa töissä,enkä edelleenkään äitini ansiosta.Onko niin vitun vaikee ymmärtää,ettei se ole enää kauppias. oikeesti mitä paskaa..
- abina
s-ryhmäläinen kirjoitti:
myös ikärajaksi on laitettu 18.v, koska useasti(ei AINA)on ollut ongelmia nuorempien kanssa.
varmasti hyvä kaupan kannalta laittaa ikäraja. harmi vaan niitä nuoria,jotka eivät ole "pahoja". Toisaalta,onhan noita kauppoja:)
Onko teillä paljon alaikäisiä työnhakijoita? - abina
rauha kirjoitti:
toi ei voi olla kovin yleistä, että alle 18-vuotiaita otettaisiin töihin, koska vanhempiakin on tarjolla. vai saako niille maksaa huonompaa palkkaa? meille ei ainakaan palkata alle 18-vuotiaita. mun aikana on ollu kolme 17-vuotiasta ja kahden kanssa on ollu tosi pahoja ongelmia..sä et edelleenkään ole kaupassa töissä,joten et ymmärrä,että alaikäiset saavat tehdä vaikka minkälaista työtä kaupassa..se on yleistä,vaikka et sitä näytä ymmärtävän
- rauha
abina kirjoitti:
sä et edelleenkään ole kaupassa töissä,joten et ymmärrä,että alaikäiset saavat tehdä vaikka minkälaista työtä kaupassa..se on yleistä,vaikka et sitä näytä ymmärtävän
hohhoijaa...!!!! oonko kyseenalaistanut, ettei nuoret sais tehdä kaupassa töitä?
mä en kyttää kaupassa, kuinka nuoria siellä on töissä. vaan mä tiedän, että mihinkään työpaikkaan ei mielellään palkata nuoria.
pakko palkata nuoria kun vanhemmat jää eläkkeelle?? no, ei silti tarvitse mitään 16-vuotiaita palkata, kyllä niitä parikymppisiäkin ihan varmasti löytyy!
miten mä oon mollannut nuoria? - s-ryhmäläinen
abina kirjoitti:
varmasti hyvä kaupan kannalta laittaa ikäraja. harmi vaan niitä nuoria,jotka eivät ole "pahoja". Toisaalta,onhan noita kauppoja:)
Onko teillä paljon alaikäisiä työnhakijoita?todellakaan tarkoita, että meillä olleet nuoret(joista on huonoja kokemuksia)olisivat pahoja!!Heistä ei vaan ole ollut kaupanalalle, luultavasti työnkuva on ollut "hiukan" vääränlainen.Eikä kaikki aikuisemmatkaan hakijat alalle sovellu!!Kesätöihin meille hakee satoja alaikäisiä.
- abina
lisätä,että on ihanaa jos sinullakin on mukavia asiakkaita siellä kaupassasi,koska niiden takia sitä työtäkin jaksaa tehdä. On tosi inhottava katsoa ilkeitä asiakkaita. Jotkut meinaa osaa olla tosi ilkeitä ja niille on vaikea hymyillä.
- stressi
Tuli vain mieleen,..että aika perus-suomalaista kinaamista tässä lueskellut viimeiset 10 minuuttia.Mikähän tämän alkaneen keskustelun aihe olikaan,...
Kyllä on asiassa niin monta puolta kuin on tekijääkin.On sekä työntekijän mielipide, työnanatajan mielipide sekä asiakkaan mielipide.Jokainen linkki näistä on erittäin tärkeä.
Työssäoleva mielestään saa liian vähän palkkaa, ja on liikaa töitä.Työnanataja maksaa mielestään liikaa, ja pitää kallista työvoimaa joka ei tee palkkansa eteen mitään.ja sitten on asiakas joka haluaa että kaikki on tuoretta ja siististi esille laitettua, ettei tarvitse jonottaa eikä maksaa tuotteesta juuri mitään.Kaikki on näet niin kallista.
Mutta kuitenkin työssäkäyvällä on työ jota tehdä, ja jossa voi varmasti kehittää itseään.tauot voi pitää, kuten laki sanoo, kun vain päättää ne pitää.Työnantajalla on pätevää henkilökuntaa joka tekee parhaansa, ja näitä hänen tulisi kannustaa ja olla tyytyväinen.Ja asiakkalla sitten, on iloista mukavaa palvelualtista henkilökuntaa, laadukkaita tuotteita ostettavanaan.
Eli mikäs hätä meillä, tässä valmiissa maailmassa.
(Suomalainen kateus on se joka täällä häiriköi.Joku on kateellinen siitä että jollakulla on ollut mahdollisuuksia päästä töihin nuorempana, ja joku toinen on kateellinen siitä, että alkaa ikääntyä ja joku onkin nuorempi.Joku taas katellinen siitä että äiti pystyy antamaan lapselle mahdollisuuden nähdä omaan työhönsä.
Suhteet mahdollistavat joskus paljon, ja kukapa sitä etuisuutta ei käyttäisi.Jos omilta vanhemmiltaan saa rehdin opin siihen että pystyy itsensä yrittäjänä esim.tulevaisuudessa elättämään, sille voi jo nostaa hattua.Ja vielä, oppi Isältä pojalle, on aina ollut olemassa.Sukupolven vaihdoksia tehdään kaikkialla, myös joissain erittäin suurissa tuotantolaitoksissa tms.Ja luulen että se oppi jonka isä tai äiti on lapselleen antanut ei riitä, vaan on vielä kehityttävä ja osattava nykyaikana enemmän kuin silloin yrityksen aloittaessa toimistansa.Joten mitäpä jos heitettäisiin kateus ilkkuminne pilkka, ja riita sivuun näin Joulun ajan kunniaksi)
Ja vielä,..selvyyden vuoksi,..omat vanhempani eivät ole olleet yrittäjiä.
Hyvää mieltä ja työniloa - abina
stressi kirjoitti:
Tuli vain mieleen,..että aika perus-suomalaista kinaamista tässä lueskellut viimeiset 10 minuuttia.Mikähän tämän alkaneen keskustelun aihe olikaan,...
Kyllä on asiassa niin monta puolta kuin on tekijääkin.On sekä työntekijän mielipide, työnanatajan mielipide sekä asiakkaan mielipide.Jokainen linkki näistä on erittäin tärkeä.
Työssäoleva mielestään saa liian vähän palkkaa, ja on liikaa töitä.Työnanataja maksaa mielestään liikaa, ja pitää kallista työvoimaa joka ei tee palkkansa eteen mitään.ja sitten on asiakas joka haluaa että kaikki on tuoretta ja siististi esille laitettua, ettei tarvitse jonottaa eikä maksaa tuotteesta juuri mitään.Kaikki on näet niin kallista.
Mutta kuitenkin työssäkäyvällä on työ jota tehdä, ja jossa voi varmasti kehittää itseään.tauot voi pitää, kuten laki sanoo, kun vain päättää ne pitää.Työnantajalla on pätevää henkilökuntaa joka tekee parhaansa, ja näitä hänen tulisi kannustaa ja olla tyytyväinen.Ja asiakkalla sitten, on iloista mukavaa palvelualtista henkilökuntaa, laadukkaita tuotteita ostettavanaan.
(Suomalainen kateus on se joka täällä häiriköi.Joku on kateellinen siitä että jollakulla on ollut mahdollisuuksia päästä töihin nuorempana, ja joku toinen on kateellinen siitä, että alkaa ikääntyä ja joku onkin nuorempi.Joku taas katellinen siitä että äiti pystyy antamaan lapselle mahdollisuuden nähdä omaan työhönsä.
Suhteet mahdollistavat joskus paljon, ja kukapa sitä etuisuutta ei käyttäisi.Jos omilta vanhemmiltaan saa rehdin opin siihen että pystyy itsensä yrittäjänä esim.tulevaisuudessa elättämään, sille voi jo nostaa hattua.Ja vielä, oppi Isältä pojalle, on aina ollut olemassa.Sukupolven vaihdoksia tehdään kaikkialla, myös joissain erittäin suurissa tuotantolaitoksissa tms.Ja luulen että se oppi jonka isä tai äiti on lapselleen antanut ei riitä, vaan on vielä kehityttävä ja osattava nykyaikana enemmän kuin silloin yrityksen aloittaessa toimistansa.Joten mitäpä jos heitettäisiin kateus ilkkuminne pilkka, ja riita sivuun näin Joulun ajan kunniaksi)
Hyvää mieltä ja työniloasinulle:)
- rauha
stressi kirjoitti:
Hyvää mieltä ja työniloailmeisesti muhun viittasit tällä kateellisella?? miksi olisin kateellinen abinalle? voinhan mäkin mennä kauppaan 7 vuodeksi töihin! :)
hän vaan teki vähän huonon keskustelunavauksen, josta sain todella huonon kuvan hänestä enkä voinut olla vastaamatta kun kommentit vaikutti muutenkin niin lapsellisilta..
ps. isäni on ollut yksityisyrittäjä! :) - Stressi
rauha kirjoitti:
ilmeisesti muhun viittasit tällä kateellisella?? miksi olisin kateellinen abinalle? voinhan mäkin mennä kauppaan 7 vuodeksi töihin! :)
hän vaan teki vähän huonon keskustelunavauksen, josta sain todella huonon kuvan hänestä enkä voinut olla vastaamatta kun kommentit vaikutti muutenkin niin lapsellisilta..
ps. isäni on ollut yksityisyrittäjä! :)Hips!
En viitannut sinuun tai muihinkaan.Kommentti oli ihan yleinen. Mutta alkuperäinen aihe oli ihan unohtua tämän rajun keskustelun tuoksinassa.Olen pahoillani jos loukkasin jotakuta mielipiteelläni.
Mutta nyt JOULURAUHAAA; JOULURAUHAAA;::
Kohta alkaa uusi vuosi uudet kujeet, päivä pitenee ja ollaan askel lähempänä kevättä ja kesää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783