TSI 1,2 arki kulutus on kiinnostukseni kohde

eiranskalaisia

Hei, paljonko on polon kulutus eri tyyppisessä ajossa? Ajoni koostuu eniten lähipyörittelystä alta 15km sivu ajoja . Toiseksi eniten on 70-114 km /sivu reissuajoja. Isomman kaupungin ruuhka ajoa ei ole eikä moottoriteitä.
Vuodessa tulee n22-25tkm. Vaihtelen autoa ja jokin pieni turbo moottorinen ei mikään tehotykki versio kuitenkaan ja bensa lienee se kokonaistaloudellisin. Dieselit ei kuitenkaan kulkene ihan niinvähällä mitä ilmoitellaan?
Ajo tyylini on enempi semmoista taloudellisuutteen pyrkivää muttei aina.

20

1984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Popolo

      Lokakuusta saakka on alla ollut uusi TSI 1.2, 66kW. Ajosta ehkä n. 5% kaupunkiajoa, loput tasan maantiellä tai moottoritiellä 25 -120 km ajomatkoin. Moottori on yleensä ollut sähköllä lämmitetty aamulla liikkeelle lähdettäessä. Keskikulutus on asettunut n. 5,3 litran tasolle, mutta tuntuu yhä laskevan kilometrien kertyessä. Kesäaikaan varmaan asettuu lähemmäksi valmistajan lupaamaa seka-ajon teoreettista arvoa 4,7 l/100 km.

    • laatumosa

      Kannattais harkita ranskis dieselii!

    • Näinmeilllä

      Vaimolla ollu nyt kuukauden tuo 1.2tsi bluemotion. Manuaali. 195 renkailla. Ajotietokoneen mukaan 5,4l satasella. Asutaan torpparinmäessä eli kehää tulee lähinä ajeltua ja tammiston liikennevaloja jumboon.

      • Koviakusemaansilmään

        Valmistajan ilmoittaman kulutuksen voi huoletta kertoa kolmella !


    • TSItotuus

      Ajotietokoneen näyttämään lukemaan ei kannata luottaa yhtään.. Oikea kulutus omassa autossa vm 2015 2.0 TSI koneessa on 8l/100km -0.2l. Joka ikinen tankkaus on ollut tuota luokkaa silti ajotietokoneeni näyttää 6.7l lukemaa auton eliniän lukemaksi. Olen tankannut pelkästään E98 bensiiniä. 95E10 bensiinillä totuus olisi vielä karumpi. Autolla on ajettu 85% maantieajoa ja rengaspaineet on 3 baria.

      • taito_ratkaisee_eniten

        Kulutus on kuskista kiinni.


      • Automies12

        Mun autossa ajotietokoneen lukema heittää 0,2-0,3 litraa. Joten riittävän tarkka mulle. Se riittää kun tankatessa katsoo kilometrit 850 km 45 litraa.


      • TSItotuus
        taito_ratkaisee_eniten kirjoitti:

        Kulutus on kuskista kiinni.

        Kulutus on toki paljon kiinni kuskista, mutta itse en usko pystyväni kulutusta paljon enään piennetämään. Ajan aina yli 40km/h vauhdissa vakionopeudensäädin päällä ja koska suurin osa ajosta on maantieajoa, ei kaasupolkimeen tarvitse koskea kuin alku ja loppumatkasta. Vaihdevalinnat suorittaa dsg, joten kulutus ei voi olla kiinni vaihteidenkäytöstäkään. Ilmastoinnin ja puhaltimen sammutan kokonaan, jos sää sen sallii. Nopeusmittarin pidän maantieajossa 8km/h yli sallitun, joka todellisuudessa on vain hiukan yli sallitun.

        Palstan aloittaja kyseli arkikulutusta ja muut ovat kertoneet ajotietokeen lukemia, johon ainakaan omasta mielestäni ei voi luottaa yhtään, ainakaan omassa autossa.


      • uusipoloilija
        TSItotuus kirjoitti:

        Kulutus on toki paljon kiinni kuskista, mutta itse en usko pystyväni kulutusta paljon enään piennetämään. Ajan aina yli 40km/h vauhdissa vakionopeudensäädin päällä ja koska suurin osa ajosta on maantieajoa, ei kaasupolkimeen tarvitse koskea kuin alku ja loppumatkasta. Vaihdevalinnat suorittaa dsg, joten kulutus ei voi olla kiinni vaihteidenkäytöstäkään. Ilmastoinnin ja puhaltimen sammutan kokonaan, jos sää sen sallii. Nopeusmittarin pidän maantieajossa 8km/h yli sallitun, joka todellisuudessa on vain hiukan yli sallitun.

        Palstan aloittaja kyseli arkikulutusta ja muut ovat kertoneet ajotietokeen lukemia, johon ainakaan omasta mielestäni ei voi luottaa yhtään, ainakaan omassa autossa.

        No jos otat aluksi sen vakionopeudensäätimen pois päältä, niin voit alentaa kulutusta. Sehän pitää asetettua vauhtia eteensä näkemättä, joten joka ikisessä pikku mäennyppylässä painetaan lisää kaasua, vaikka sen jälkeen alkaisi jyrkkä alamäki. Sen sijaan kaasujalkaa hillitsemällä voi sallia merkityksettömän pienet nopeusvaihtelut.


    • gdfyjtyiyuhmnv

      TSI moottorilla myös öljynkulutus on merkittävä menoerä rahallisesti.

      • JR.EwingSeniorJunior

        Riittääkö gallona sadalle kilometrille?


    • uusipoloilija

      Aloittaja mainitsi vuoden alussa kokonaistaloudellisuuden. Hinnat alkaen -malli 1,0 55 kW Trendline kuluttaa 0,7 l/100 km enemmän (valm. ilm. yhdistetty) kuin bensapihein 1,0 TSI 70 kW Bluemotion. Jos oletetaan 0,7 litraa bensaa maksavan 1 euron, TSI säästää 1 euron/100 km.
      Auton arvo kuitenkin puolittuu viidessä vuodessa, ja TSI maksaa nyt n. 4.100 euroa enemmän. Myös hintaero puolittuu 2.050 euroon, joten sen verran tulee lisäkuluja pelkästään autoon sidotusta, menetetystä pääomasta. (Eli ei lasketa nyt monimutkaisemmin korkomenetyksiä vaihtoehtoisista sijoituksista, jotka vielä lisäisivät TSI:n kustannuksia.)
      Turbokoneen vakuutusmaksut ovat isommat, mutta päästöperustainen ajoneuvovero taas pienempi. Oletetaan suurpiirteisesti niiden kumoavan toisensa. Turboahdin saattaa aiheuttaa jonkin huoltokulun lisää, mutta jätetään tämä epäily laskematta.
      Rengaskulut ovat perusmallissa pienemmät, koska kulutuseron ylläpito vaatii TSI:hin ostettavan kalliimmat alhaisen vierinvastuksen matalaprofiilisemmat kumit (vanne on tuuman kookkaampi). Hintalisä per rengassarja olkoon arviolta 100 euroa/50 tkm eli kunnolla pihistellen ajetaan renkaat aina lain sallimaan minimiin.
      Jotta TSI säästäisi korkeamman ostohintansa takaisin, sillä pitäisi ajaa viidessä vuodessa 205 tkm pääomakulujen takia. Rengaskulujen lisä 400 e tuo vielä 40 tkm ajovaadetta, yhteensä 245 tkm. Kun sitten ostaa 250 tkm:n kohdalla uudet renkaat ja ajaa vielä 5 tkm, voi alkaa tienata, eli 255 tkm:n ajo vaaditaan hintaeron nollaamiseksi perusmalliin. Siis keskimäärin tulisi ajaa 51.000 km vuodessa, mutta jos vaihtaa autoa aiemmin, pitäisi ajaa enemmän, koska auton arvo alenee alussa nopeammin.
      Yhteenvetona voidaan todeta, että 1,0 TSI 70 kW Bluemotion kannattaa, jos ajaa paljon ja vaihtaa autoa harvoin. 1,2 TSI 66 kW ei kannata käytännössä koskaan, sillä kulutusetu 1,0 55 kW:iin on vain 0,1 l/100 km.
      Voisikohan 1,0 TSI:n hintaa laskea esimerkiksi tarjoamalla Trendline-varustelua? Silloin minäkin voisin sitä harkita, jos sen saisi 2.000 euroa halvemmalla (ja pienemmillä rengaskuluilla).

      • hkpolo

        Hkscan tekee broileritehtaan Raumalle. Siellä kukaan ei harkitse Vw Polon ostamista.


    • 6plus15

      Japski 1.4-1.6 ilman turboa vie saman verran. Kannattaa miettiä kumpi on kestävämpi. Tsi vai subarun 1.6 litrainen moottori.

    • poloonihanjees

      Polossa siis näissä 2012 eteenp on hyvä 1,2 moottorityyppi. Hihnakone ja eka tarkastus joku ihan tajuton luokkaa 240tkm ts. joskus 5-6. omistajan aikoihin. Kulkee 81kw /110hp koneella hyvin ts. yli perheautojen kun peli painaa vain 1136kg. Bensaa palaa 5,2-7,9. Tuohon väliin on kulutukset mahtuneet 25tkm aikana. Noin 6 on reilu kulutus kaikkiaan. Lämpenee paremmin kuin FSI-koneet ja lasit ei huurru. Pienet penkit 190cm pojulle. Kaarrenopeudet hyvät kun ei kallistu yhtään. Talvella menee hyvin pikkutiet. Halutessa poistuu ts ei ole talvitiellä tukkona. Seuraava autokin on Polo mutta varmaan se GTI 200hp. Se saattaa MENNÄ kun tämä normiautokin on tällainen. Et varmaan kadu Polon ostoa. Moi.

    • sdfasdfsa

      oon ylläolevan kanssa samaa mieltä. Olen omistanut Polon 1.2 tsi bluemotionin noin kaksi vuotta (perheen kakkosauto). Kuluttaa aika vähän monipuolisessakin ajossa, 5,5 litraa /100km. Talvella vielä kitkarenkailla mukavasti liikkuu, 0-100km/h ei jää tosiaan jalkoihin ja ihan kohtuullinen ajettava myös lyhyttä matka-ajoa, ei tietty ison auton suuntavakuutta. Hyvä auto mun mielestä, ei vikoja ollut. Koitain aikoinaan muitakin pikkuautoja, Corsaa, Toyota Yarista, Rellua , mutta kyllä tuo 2012 Polo oli ehdottomasti paras ajaa.

    • VTI120

      Tarkoitatko polttoaineen kulutusta vai öljynkulutusta? Molemmathan ovat melko oleellisia tietoja puhuttaessa Volkswagenin tuotteista.

    • Jfjejfj

      Volkkarilla menee pahimmassa tapauksessa litra öljyä / 1500 km. Jos ajat 15 tkm vuodessa olet kaatanut 10 litraa öljyä koneeseen. Käytännössä öljynvaihto on turhaa koska koneessa on aina tuoreet öljyt.

    • spiritmonittor

      Noin 6.5 l/100km näyttäisi keskikulutuksen olevan Saksalaisten tankkaajien mukaan (spiritminitor)

    • Eriaine

      Ensimmäisen vuoden aikana 1.2 TSI:n kulutus on ollut 5,7 l/100 km sekalaisessa ajossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4325
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2679
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2431
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      435
      1669
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      169
      1537
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1534
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      101
      1338
    9. 79
      1291
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1249
    Aihe