Eli mitähän teen nyt väärin?:
Luin Tapsan Linux sivuilta miten tiedostojen jako suoritetaan samban avulla, mutta en siltikään saa sitä toimimaan:(
Eli mulla on Mandrake Linux 10 että windows xp kone samassa verkossa (10.x.x.x) ja subnetmaski ja yhdyskäytävä on sama. Laitoin vielä Xp koneen palomuurista niin, että se sallii tuon linux koneen ip:n eli sillä on rajattomat oikeudet.
Mutta kun yritän hakea samballa palvelinta, niin se ei löydä yhtikäs mitään? eli mitäs teen nyt väärin?
Kotiverkko toimimaan
6
656
Vastaukset
- Hapa
Niin, oletko buutannut välissä? Joskus tarvii buuttailla niin jo alkaa verkot toimimaan paremmin konffauksen jälkeen. Ei tosin mikään patenttiratkaisu, mutta itse olen paininut kahden linux koneen lähiverkon ja jakamisen parissa nfs:llä. NFS jako löytyi vasta buutin jälkeen.
Samba on toiminut mulla kyllä yleensä melkein itsestään.- boottailla
"Joskus tarvii buuttailla niin jo alkaa verkot toimimaan paremmin konffauksen jälkeen."
Periaatteessa tuo ei ole tarpeen, kuten niin usein Linuxin kohdalla todetaan. Riittää kun käynnistää palvelut uudelleen - poistat modulit käytöstä ja lataat ne uudelleen jne..
Näin äkkiseltään vain uuden kernelin käyttöönotto tarvitsee uudelleenkäynnistyksen.
Ehkä joskus uudelleenkäynnistys on kuitenkin jopa vaivattomampi tapa kuin sulkea ja käynnistää lukuisa määrä palveluja. Jos luo uusia NFS-mounttipisteitä /etc/exportsiin, niin silloin piti muistaakseni vain ajaa exportfs -a ja/tai sitten käynnistää NFS-daemonit sun muut tarpeelliset uudelleen, jotta niihin mounttipisteisiin pääsee käsiksi. Bootti on jo vähän yliampuvaa, vaikkakin se lienee se helpoin ratkaisu.
- juurtunut
...tuo boottausinto windows-sukupolvella :)
No, jos ei ole muuta koskaan nähnyt niin...
Linusin omia sanoja lainaten: "Miten kone voi parantua sillä että siitä käytetään sähköt pois ? "
- Tux_man
Kiitos avusta, täytyy kokeilla huomenna uudestaan josko olis parempi tuuri :).
Semmosta vaan mietin, että kun katsoin kans sieltä mandraken aseta tietokoneesi/liitoskohdat ja sieltä vielä paikallinen levyn jakaminen, niin siellä ei ollu smb eikä nfs jakoa valittuna. Onko sillä mitään merkitystä tän kanssa? Ainakaan Tapsan sivuilla ei mainittu siitä mitään. Eikös se Xp kone kuitenki toimi jakopalvelimena? Vai olenko ihan hakoteilla :)?
Mites sit jos saan tän homman toimimaan, niin pystyykö Windows koneen kautta näkemään Linuxkoneen ja sen jaetut tiedostot?
Kiitos! - Jussi
Kokeile ottaa linuxin palomuuri pois päältä, niin jos se siis on päällä.
--
jussi
--
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663025
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252113Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671699Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241560- 281301
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161297Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281170Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101127Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621011