Kirjanpitäjä/palkanlaskija

merkonomi

Opiskelen ensimmäistä vuotta merkonomiksi ja valitsen taloushallinnon puolen. Minkälaista kirjanpitäjän/palkanlaskijan työ on? Minkälainen pukeutuminen ja onko työ itsenäistä?

7

3356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jusu19

      Sinusta tulee jossakin vaiheessa sumanpurkaja. Usko pois!!!

      Tilitoimistot antavat kovin ruusuisen kuvan itsestään ja palveluistaan. Tosin kuitenkin on: epäkohtia ja asiattomuuksia voisi antaa ihan elävästä elämästä - ja joskus todella räikeitäkin!

      Toivotan onnea ja menestystä valitsemallesi uralle kaikesta huolimatta!

    • Merkonimi15

      Tilinpäätös aika tuo mutkia matkaan,silloin kirjanpitäjät ovat koetuksella. Ja sekin riippunee siitä,kuinka monta asiakasta yhdellä kirjanpitäjällä on! Eihän mikään työ ole ruusuilla tanssimista. Kaikessa työssä tulee mutkia vastaan. Ja meitä,huom MEITÄ,kirjanpitäjiä ja palkanlaskijoita,toimistotyöntekijöitä tarvitaan. Juuri tämän takia,kun vanhempia ihmisiä jää eläkkeelle,on vuorottelu vapaita osa-aika eläkkeitä jne. Me nuoremmat olemme vastaus tähän!
      Olemme energisiä ja olemme oppineet uutta, ja parempia niksejä ja vaihtoehtoja kirjanpitoon/palkanlaskemtaan/ja muuhun työhön.
      Itse olen huomannut työharjoittelussani,että vanhemmat käyttävät vanhoja konsteja,ja heillä ei ole uutta tietoa. Joten olen kokenut itseni hyödyksi :)

      Terveisin: valmistuva merkonomi ja ylpeä siitä. Menestystä sinulle tuleva merkonomi! :)

      Ps. Itse pukeudun asiallisesti,mutta silti kuitenkin rentoihin vaatteisiin. Alkuun olin paniikissa työvaatteiden suhteen. Tarkoituksena kuitenkin,kun valmistun ja saan sen oikean työpaikan jne. Tulen olemaan ja näyttämään asialliselle uudessa jakussani ja farkuissani ;)

      • tervetuloatulevaisuuteen

        Eläkkeelle jäävien tilalle ei palkata ketään vaan työt jaetaan jäljelle jäävien kesken, vuorotteluvapaita ollaan poistamassa tai vähintäänkin vähentämässä reippaalla kädellä, kokoaikaisia toistaiseksi voimassa olevia töitä on enää todella vähän. Pääosin työt on määräaikaisuuksia, osa-aikaisia ja pikku pätkiä esim. 1-3 kuukauden määräaikaisuuksia. Lisäksi taloushallinnon töitä on ulkoistettu pilvipalveluihin nettiin ja näin ollen ei enää tarvita niin paljoa konkreettisia työntekijöitä. Tilitoimistot kusettaa mennen tullen. Pienemmissä firmoissa palkanlaskennan ja kirjanpidon hoitaa toisinaan toimitusjohtaja. Keskisuurissa yrityksissä muita työntekijöitä opastetaan kirjanpidon alkeisiin. Työnhaussa suositaan sukulaisia, kavereita ja muita tuttuja sekä joko vanhoja kansakoululaisia, nuorempia " elämän koululaisia" ja joihinkin palkataan pelkillä peruskoulupapereilla vailla mitään ymmärrystä liike-elämästä.

        Suomessa pääosin pukeutuminen on erittäin rentoa. Sitä parempi työnhakija olet mitä rennompi ja epäsiistimpi olet. Työnhaussa suositaan keskivertoa, massasta erottamatonta, hiukkasen yksinkertaista, jota on helppo johtaa. Työkokemusta painotetaan, mutta sitten kun sinulla on työkokemusta et kelpaa enää mihinkään. Yli 30v. on jo monin paikoin erittäin ikäloppu, jos olet nyt parikymppinen, helpompia vuosia vielä riittää.


    • 14-7

      Työ on hyvinkin itsenäistä, mikä ainakin alussa aiheuttaa ongelmia. Koulussa opitaan ehkä n. 10 % siitä tietotaidosta jota työn hyvin hoitamiseen tarvitaan. Venyviin päiviin ja työ asettamiseen yksityiselämän edelle tilanteessa kuin tilanteessa pitää varautua.

      Alan parhaat työpaikat löytyvät yrityksistä joissa on oma talousosasto. Valitettavasti vaan nykytrendin mukana pitää olla vähintään KTM päästäkseen niihin vakitöihin. Palkanlaskennan puolelle pääsee vähemmälläkin koulutuksella.

      Tilitoimistoissa työpaikkana on isoja eroja. Sen alan inhimillisimmät paikat löytyvät pienistä toimistoista. Niissä kun henkilökunnan poissaoloista ja vaihtumista johtuvat ongelmat kaatuvat suoraan omistajayrittäjän niskaan, niin yrittävät edes jollain tavoin pitää henkilökunnan tyytyväisenä. Isoja, valtakunnallisia toimijoita kannattaa välttää työnantajana viimeiseen asti. Niissä se työkaverin poissaolon aiheuttama ruuhka hoidetaan siirtämällä työt muiden työntekijöiden tehtäväksi. Etenkin palkkapuolella se on suuri lisärasite, palkat kun eivät saa myöhästyä missään tilanteessa. Tilitoimisto puolella palkat ovat suorastaan naurettavan pieniä, tosin erot alan sisällä ovat suuria. Siinäkin pätee se sääntö että pienet firmat maksavat selkeästi isoja parempia palkkoja.

      Pääsääntöisesti pukeutuminen on rentoa, farkut ja siisti paita riittää. Tosin tiedän yhden firman jossa naispuolisilta edellytetään hameen käytöä...

    • helena.j

      Mites työn tauotus? ja työajat? onko liukuva työaika ja tauko silloin kun haluat? minkälainen palkka brutto ja netto?

    • 13-4

      Perustyöaika on 7,5 h/päivä. Alalla ei onneksi ole yleissitovaa tesiä. Sillä sen määräykset työajan ja palkan suhteen ovat kammottavia. Mm. sen mukainen liukuva työaika, liukumat max 150 h ja päivittäinen 5,5 h. Samaisen tesin mukainen korkein palkka on tällä hetkellä muualla kuin pääkaupunkiseudulla 2293 €/kk. Siihen edellytetään jo konsernitilinpäätöksiä, esimiestehtäviä yms.

    • merkonomitradenomiktl

      Paljon riippuu siitä missä työtä tekee. Myös tilitoimistoissa on hurjia eroja. Itse tällä hetkellä olen yhdessa suuressa yrityksessä ja teen laskutusta. Työ on ihan mukavaa ja itsenäistä, tosin minä haluankin työskennellä yksin. Tilitoimistot ovat taas oma alueensa. Osa tilitoimistoista on isoja joilloin työt jaetaan siten että joku tekee jotain ja toinen toista, esim palkat ja kirjanpito erikseen. Sitten on näitä pienempiä tilitoimistoja joissa kaikki tekee kaikke. Kuulemani perusteella näitä pikkutoimistoja kannattaa välttää. Olet yksin vastuussa asiakkaasi koko taloushallinnosta, niin palkoista kuin kirjanpidoistakin. Merkonomeille ei edes opeteta tai ainakaan minulle vuosia sitten tilinpäätöstaitoja. Ne tulivat vastaan vasta myöhemmin korkeakoulussa. Tosin tämän takia juuri merkonomin on vaikea päästä tilitoimistoon sillä hänellä ei ole tilinpäätöstaitoa. Mutta jos taloushallinnon merkonomiksi aiot ja töitä ei heru kannattaa jatkaa opiskelua. Esim aikuiskoulutuskeskukset järjestävät vielä ammattitutkintoa kirjanpitoon ja palkkoihin. Toinen on että menee tradenomiksi taikka jos rahkeet riittää niin kauppakorkeaan. Mutta tärkein tällä allalla on se työkokemus ja oikea osaaminen. Sitä ei juuri koulusta saa vaan niistä töistä. Harjoitteluunkin voi olla viakea päästä saatikka töihin ilman suhteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe