mistä saa vanhoja amigoita ????

joku..

eli mistä kannattaisi ostaa vanha amiga esim. amiga 500 tai 600

60

9382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuto.net, luulisi löytyvän.

    • KimmoK

      foorumi.amigafin.org

    • Pete
      • outi.k

        Kuinka nopee w10 on amigassa?


      • Anonyymi
        outi.k kirjoitti:

        Kuinka nopee w10 on amigassa?

        Sairaan nopee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaan nopee!

        Amiga ei tarvitse Windowsia koska Amigassa on omakin graafinen käyttöliittymä!


    • vilunkii

      Mulla on kaksi, mutta molemmissa on pikku vika (ja huomenna menevät huoltoon).

      Amigoita on tähän maahan myytynä kymmeniä tuhansia, joten varmasti niitä riittää myyntiinkin. Osa on viallisia, mutta hyviä ja halpoja huoltomiehiä on monia. Eri asia on, miellyttääkö myyjää koneen käypä arvo (varusteineen alle satasen).

      • verkkohiiri

        Millaiseen hintaan olisit valmis luopumaan Amigasta? Olisihan se hauska päästä taas näkemään wanha tuttu Amiga.


      • miksuh

        Riippuu kyllä kovasti Amigan mallista ja siitä miten sitä on laajennettu. A500:n varusteineen voi saada alle satasella, laajentamattoman A1200:nkin ehkä. Mutta jos on esim tornittettu A1200, niin hintaa alkaa kertyä aika reippasti lisää kun vasrustelu lisääntyy.


      • Villimies78
        verkkohiiri kirjoitti:

        Millaiseen hintaan olisit valmis luopumaan Amigasta? Olisihan se hauska päästä taas näkemään wanha tuttu Amiga.

        Tämä ei ole myyntipalsta, mutta kun kerran kysytään, niin vastataan: Amiga 600, teholähde ja hiiri, hinta 25 euroa. Myydään mieluiten lappeen Rantaan tai sitten Akaaseen.


      • -M-
        Villimies78 kirjoitti:

        Tämä ei ole myyntipalsta, mutta kun kerran kysytään, niin vastataan: Amiga 600, teholähde ja hiiri, hinta 25 euroa. Myydään mieluiten lappeen Rantaan tai sitten Akaaseen.

        Ota yhteyttä sähköpostiini, kyllä mä voin tuon heti ostaa käyttökoneeksi. Osoite: [email protected]


      • kitaramies94
        Villimies78 kirjoitti:

        Tämä ei ole myyntipalsta, mutta kun kerran kysytään, niin vastataan: Amiga 600, teholähde ja hiiri, hinta 25 euroa. Myydään mieluiten lappeen Rantaan tai sitten Akaaseen.

        Onko A600 vielä tallessa? vastaatko sähköpostiin...


      • Cih79

        Amiga on loistava esimerkki miten koota kone , kun kaikkia osia esim 74ls piirejä saa vielä tänäkin päivänä tilaamalla netistä ja aivan perus bc trankuillakin koottu


      • Cih79
        verkkohiiri kirjoitti:

        Millaiseen hintaan olisit valmis luopumaan Amigasta? Olisihan se hauska päästä taas näkemään wanha tuttu Amiga.

        MISTÄÄN


    • miksuh
    • commodoristi

      Wanha C64 olisi ihan kuningas, jos sellaisen vain jostain saisi vielä. Serkulla on lankku edelleen, mutta kun sattuu olemaan jokapäiväisessä käytössä, niin en voi sitä ostaa pois.
      ai, että kun muistuu mieleen se aika, kun pelit ladattiin vielä c-kasetilta. Käyttäjää tervehti niin tuttu sininen ruutu. Tuli pojat maattua aikanaan pimeässä huoneessa kuusnepaa hakaten tunti jos toinenkin. Coca-colaa, burilaisia, karkkia ja tietenkin 64-aikakauden aivan loistavan viihdyttäviä pelejä. Moni tämän palstan ihmisistä ei ole sitä aikaa nähnyt, minä olen.

      • kitaramies94

        Kadehdin... Mäki pikkusena pelasin A600 Fire & Icea, Super Frogia, Fury Of The Furriesia ja vaikka mitä... Ei kaikki ymmärrä millanen fiilis on jos pääsee pitkästä aikaa pelaamaan tollasia "rakkaita" pelejä. Monelle nykynuorelle rakasta on vaan CoD, Cs, Tf ja muut paskat. (Tai no CoD:t on kyl aika hyvii, ja Far Cry) Mut kyllä Commodoren koneet on maailman parhaita PISTE


      • Apache1
        kitaramies94 kirjoitti:

        Kadehdin... Mäki pikkusena pelasin A600 Fire & Icea, Super Frogia, Fury Of The Furriesia ja vaikka mitä... Ei kaikki ymmärrä millanen fiilis on jos pääsee pitkästä aikaa pelaamaan tollasia "rakkaita" pelejä. Monelle nykynuorelle rakasta on vaan CoD, Cs, Tf ja muut paskat. (Tai no CoD:t on kyl aika hyvii, ja Far Cry) Mut kyllä Commodoren koneet on maailman parhaita PISTE

        Edelleen muuten maailman tykimmin buuttiva laite käyttikseen :)


      • Apache1

        Myynnissä AIVAN UUSI C64... Käyttämätön. laatikossaan...

        HInta on vain suolainen 500 euroa...
        En linkitä huuto.netin sääntöjen mukaisesti, saatte itte itteä commodore hakusanalla :)

        Vithu..... Kumpa kroisos olisin...


        ------ SNIP-----

        "C-64 # COMMODORE 64 (AIVAN KÄYTTÄMÄTÖN) Mukana laatikko ja myös pelipaketin laatikko jossa kone tuli mukana. Muutama pelikasetti ja ohjelmointikasetti sekä niiden ohjeet tulee myös. Todellinen harvinaisuus ja keräilykappale.

        EI POSTIKULUJA!!
        Maksu tilisiirrolla.
        Kun maksu on tilillä postitan koneen.

        Yhdistelen postikuluja mielelläni.Lisäksi annan aina ALENNUSTA useamman kohteen huutajille!"

        _--- SNIP -----

        Sinne vaan sotimaan...


      • Oli maagista aikaa viettää kuusnepan eressä :) kun tälläinen noviisi osasi helposti basicilla tehdä ohjelmia ja pelejä,, voi niitä aikoja


      • raksaaja
        Cih79 kirjoitti:

        Oli maagista aikaa viettää kuusnepan eressä :) kun tälläinen noviisi osasi helposti basicilla tehdä ohjelmia ja pelejä,, voi niitä aikoja

        kauas on tultu

        ja yksinomaan huonossa/pahassa mielessä


        Kait se oli 80 luvulla niin että joka toinen tietokoneen omaava jannu osas basicilla tehdä jotain.
        Nyt 2009 luvulla teini-ikäisestä tietokonetta räpläävästä nuoristosta alle yksi sadasta osaa koodata?

        *kele!


      • raksaaja kirjoitti:

        kauas on tultu

        ja yksinomaan huonossa/pahassa mielessä


        Kait se oli 80 luvulla niin että joka toinen tietokoneen omaava jannu osas basicilla tehdä jotain.
        Nyt 2009 luvulla teini-ikäisestä tietokonetta räpläävästä nuoristosta alle yksi sadasta osaa koodata?

        *kele!

        ennen otit kirjan käteen ja rupesit koodaamaan ei tarvinnut tietää mitään kunhan jaksoi vai kokeilla mitähän tästä tapahtuu , hyvä kirja oli c64 basic kaikki varmaan muistaa pomppivan pallon ja kuumailmapallon heh : )

        Mutta toisaalta jos meidän aikana joka jannu osasi koodata niin taso oli huonoa onneksi nyt se yksi sadasta osaa tehdä tosi laadukkaita ohjelmia ,, tai ainakin toivon niin ,, jus mietin tuossa kun farnellilta tilasin varaosia tulevaisuutta varten amigaan niin kuinka onnellinen olen kun sain nähdä kuusnepan ja amigan kultaajan ja vic 20 tuli myös ennen kuusnepaa tutuksi

        Ja kuinka hienoa kun 80luvulla oli ns kolikkopelejä mentiin porukalla niitä kauppaan ja pelihalliin pelaamaan nyt on muistot enää jäljellä


      • kanssa_
        Cih79 kirjoitti:

        ennen otit kirjan käteen ja rupesit koodaamaan ei tarvinnut tietää mitään kunhan jaksoi vai kokeilla mitähän tästä tapahtuu , hyvä kirja oli c64 basic kaikki varmaan muistaa pomppivan pallon ja kuumailmapallon heh : )

        Mutta toisaalta jos meidän aikana joka jannu osasi koodata niin taso oli huonoa onneksi nyt se yksi sadasta osaa tehdä tosi laadukkaita ohjelmia ,, tai ainakin toivon niin ,, jus mietin tuossa kun farnellilta tilasin varaosia tulevaisuutta varten amigaan niin kuinka onnellinen olen kun sain nähdä kuusnepan ja amigan kultaajan ja vic 20 tuli myös ennen kuusnepaa tutuksi

        Ja kuinka hienoa kun 80luvulla oli ns kolikkopelejä mentiin porukalla niitä kauppaan ja pelihalliin pelaamaan nyt on muistot enää jäljellä

        Kierrätys keskusksissa on monesti halvalla Amigoita ym. koneita


      • Satunnainen kävijä

        Veikkaan sittenkin että nimenomaan tämän palstan lukijoista aika moni ON kokenut sen maagisen Commodore -ajan :) Nykynuorisoa tuskin edes kiinnostaa "antiikinaikuiset" koneet.
        Amiga 500 itsellä tallessa käyttökuntoisena, kuusnelonen tuli myytyä 90-luvun alussa pois. Varsinaisina käyttökoneina on kylläkin tämän päivän laitteet, läppäri jossa Vista ja PS3 Slim pelikoneena.


      • Laitat_virrat_PÄÄLLE
        Apache1 kirjoitti:

        Edelleen muuten maailman tykimmin buuttiva laite käyttikseen :)

        Laitat virrat päälle ja kone on wälitömästi käytettävissä

        Ei mitään wintous "minun täytyy taas koota itseni ja buutata kolme kertaa peräkkäin"

        .


    • Gryzor.

      Asiaa puhutte.

      Itselläni C64 kytkettynä Philipsin 24 tuumaiseen telkkariin. C64 on valkoista mallia. Ajattelin joskus etsiä käsiini myös C128:n. Serkullani oli aiemmin sellainen, ihan sama kone muuten, mutta oli vähän enemmän "tehoa" ja osa isommista peleistä pyöri siinä paremmin esim. Gunship 2000, Ultima.

      Olen aikoinaan 15 vuotiaana ensimmäistä kertaa 90 luvun alussa C64:n saanut, silloin oli pelejä disketeillä n. 150kpl. Kone myytiin silloin pois sitten myöhemmin.
      Palasin 2000 luvun alussa uudelleen kuusnepan pariin ja siitä asti on kuusnepa pysynyt ja pysyy aina hautaan saakka :) Olen ehtinyt 2000 luvun alusta saakka kerätä sille pelejä kaseteilla ja lerpuilla yhteensä n. 850kpl. Suurin osa on lerpuilla.
      Levyasemana toimii OC-118. ensin oli 1541-II joka meni epäkuntoon.

      harrastan myös Amigoita. Mulla on Amiga500 ja A1200. Lisäksi valmiina odottelee tulevaa A600:sta 2mb lisämuistikortti, sekä hyvä virtalähde. Pitää jostain ostaa A600 kunhan löytäis sellaisen mikä on hyvin säilynyt ja hintakin kohdillaan. Tulee varmaan ihan hyvä kone kun laittaa siihen tuon 2mb muistikortin. A500:ssani ei enää lisämuisti 512mb pelaa... siksi päivitän sen A600:ksi myöhemmin.
      Pelejä Amigalle minulla on reilut 4000 kpl, kaikki purkuvalmiina paketteina CD rom levyillä.

      T: Janne

      • Muuttaja masa

        Mullon rakkaudella pidetty amiga 600HD jonka myyn muuton takia. soita 050-5377753


    • timpe

      paljonko nykyjään saa toimivasta Amiga 500 näyttöineen

      • 100-200

        Amigoilla alkaa olla niin paljon ikää, että hinnat ovat noususuunnassa. Jos paristo ja emolevyn konkat on vaihdettu ja vuotojäljet huolella siivottu, 100-200 e on ihan käypä hinta. Jos vaihtotyö on tekemättä, laite saattaa vuotaneen pariston ja konkkien takia sipata milloin tahansa ja arvo on siinä 50 e paikkeilla.


      • heikoin.lenkki

        Mikä aiheuttaa kondensaattorien vuotamisen? Onko se se jos laite on lähes jatkuvassa verkkojännitteessä kiinni? Oma kone on aina irrotettu seinästä kun sitä ei käytetä, auttaako se konkkia kestämään?
        Taitaa elektroniikan heikoin lenkki olla nuo konkat, liekö tilalle kehitetty vieläkään mitään parempaa komponenttia korvaamaan ne?


      • savulenkki
        heikoin.lenkki kirjoitti:

        Mikä aiheuttaa kondensaattorien vuotamisen? Onko se se jos laite on lähes jatkuvassa verkkojännitteessä kiinni? Oma kone on aina irrotettu seinästä kun sitä ei käytetä, auttaako se konkkia kestämään?
        Taitaa elektroniikan heikoin lenkki olla nuo konkat, liekö tilalle kehitetty vieläkään mitään parempaa komponenttia korvaamaan ne?

        On kehitetty, kalliimpi konkka joka ei vuoda.


      • Anonyymi
        savulenkki kirjoitti:

        On kehitetty, kalliimpi konkka joka ei vuoda.

        Käsittääkseni noiden konkkien vaihto olisi osaavalle RTV-huollolle piece of cake
        Noita joutuu vaihtamaan ainakin niihin classic macintosheihin ehkä ne aivan vanhimmat oli laadukkaampia


    • kunjokuvaanmyis

      15-25e turha pyytää enempää..

    • arska1234

      Mulla olis jemmassa uusi Amiga 500 paketissa, no ei ihan uusi mutta käyttämätön :)
      Mut enpä taida myydä ;)

      • kuoret.kellastuu

        Onko kuoret kellastuneet aikaa myöten kuten käytössä olleissa koneissa?


      • arska1234

        En ole muutamaan vuoteen tarkistanut, mut on siinä muovit päällä :)


    • oli.ne.aikoja

      Oli ne aikoja kun tarvitsi vaan kävellä lähimpään Mustaan Pörssiin tai Infoon ja sanoa että yksi kpl Commodore Amiga 500:sia kiitos ja maksettuaan ostoksen sai Amigapaketti kainalossa juosta kotiin pelaamaan :)

      • Anonyymi

        No jotkut kylläkin, itse sain Infossa käydä lähinnä kateellisena vain ihailemassa noita koneita.


    • marko-lainen

      Tuttava haluaa ostaa mun amigan ja atarin. Molempiin on kaikenlaista lisä laitteita ja amigaan on kovalevykin. Kaikki kunnossa ja molemmille oma näyttöpääte sekä "repullinen" korppuja!
      Mikähän mahtais olla kaupan arvo?

      • uudenhinta

        Vaikea sanoa, teetkö niillä itse enää mitään? Ja haluatko luopua niistä pitäen mielessä että todennäköisimmin tilalle et saa enää mistään vastaavaa laitteistoa.
        Mitäs Amiga 500 maksoikaan uutena, 4995 markkaa, se euroina vaikkapa vuoden 1988 kurssin mukaan on 1450,548 euroa. Siinä lienee pelkän Amigan maksimihinta...


      • arska1234

        30 megan kiintolevy maksoi reilut 3000mk. Hyvä ostos hinnasta huolimatta ;)


    • kossu64

      minulla on myynnissä amiga commodore a 500 ja noin 250 peliä mm.Le Chuck`sRevenge Monkey Island 2, Space Hulk, STAR FLIGHT. pelistä on kuvia tori.fi sivuilla pyyntihinta 500e,huom pyyntihinta.voi myös soittaa 0452037138

    • piip-piip-piip

      Eiköhän noita surkeita muinaisia grafiikoita ja piipityksiä kykene mikä hyvänsä tämän päivän rakkine emuloimaan, puhelimetkin ehken.

      • satunnainen.kävijä

        Siellä joku kateellinen jonne yrittää väheksyä Amigaa mutta ei tiedä sen vertaa koneesta että osaisi erottaa primitiivisen PC:n ja Amigan toisistaan :D
        PC:llä oli ne surkeat grafiikat ja piippailut, Amigan grafiikka oli aikaansa edellä ja äänipuoli myös.

        Mulla on vieläkin Amiga 500 toimintakunnossa, ei ole kuin pari viikkoa kun viimeksi käytin sitä, toimi edelleen moitteettomasti.


      • satunnainen.kävijä
        satunnainen.kävijä kirjoitti:

        Siellä joku kateellinen jonne yrittää väheksyä Amigaa mutta ei tiedä sen vertaa koneesta että osaisi erottaa primitiivisen PC:n ja Amigan toisistaan :D
        PC:llä oli ne surkeat grafiikat ja piippailut, Amigan grafiikka oli aikaansa edellä ja äänipuoli myös.

        Mulla on vieläkin Amiga 500 toimintakunnossa, ei ole kuin pari viikkoa kun viimeksi käytin sitä, toimi edelleen moitteettomasti.

        Unohdin sanoa että pystyn vertaamaan helposti PC:n ja Amigan välillä koska mulla on Kixx -versio Out Run pelistä jossa samassa laatikossa on 3,5" korput Amigalle ja PC:lle. PC:ni (jossa on korppuasema) on Windows 98SE vuodelta 2001 mutta Out Run peli on sen verran vanha että käyttää vain PC piipparia äänentuottoon. VGA grafiikoillakin Amigan versio näyttää paremmalle ja ennenkaikkea kuulostaa paremmalta. PC piipparin äänet ovat kauheaa kuunneltavaa.


      • satunnainen.kävijä kirjoitti:

        Siellä joku kateellinen jonne yrittää väheksyä Amigaa mutta ei tiedä sen vertaa koneesta että osaisi erottaa primitiivisen PC:n ja Amigan toisistaan :D
        PC:llä oli ne surkeat grafiikat ja piippailut, Amigan grafiikka oli aikaansa edellä ja äänipuoli myös.

        Mulla on vieläkin Amiga 500 toimintakunnossa, ei ole kuin pari viikkoa kun viimeksi käytin sitä, toimi edelleen moitteettomasti.

        "PC:llä oli ne surkeat grafiikat ja piippailut, Amigan grafiikka oli aikaansa edellä ja äänipuoli myös."

        Ihan aluksi joo. Tosin silloin kun Amiga 500 tuli, tuli myös VGA millä sai toki paremman kuvan kuin Amigalla. 90-luvun alussa Amiga alkoi jäädä nopeasti ääniominaisuuksissa jälkeen.

        Oikeasti Amigan valtti oli aikoinaan siinä, että NewTek teki sille työkalut edulliseen videotuotantoon. Tässä oli oikeasti etumatkaa tietyssä hintaluokassa.


    • Anonyymi

      Kohta ei saa enää mistään Amigoita. Tälläkin videolla näkyy väkivaltaisesti tapettuja Amiga 500:sten emolevyjä, sairasta perkele tuhota rajallisesti jäljellä olevia koneita tuolla tavalla!
      https://www.youtube.com/watch?v=pFQTGX_fcsY

    • Anonyymi

      Olen miettinyt seuraavien myyntiä
      128
      ar III
      1571
      64 emoja, raatoja
      1084
      amiga 500
      kokonaiset koneet myydään testattuina, tai varaosina

      mailatkaa niin mietin meenkö varastolle tutkimaan tarkempia
      -> 33 at ohhoh piste net <-
      kyllä, kolme kolme @ohhoh piste net

    • Anonyymi

      Valitettavasti nykyään Amigoiden hinnat ovat korkeita, sillä pari jobbaria haalii kaikki halvat itselleen ja pistää myyntiin paljon kalliimmalla.

    • Anonyymi

      Mikähän noissa innostaa vielä 2020? En ole Amigaa käyttänyt sen jälkeen kun omani möin 20v sitten. Viis minuuttia jos kokeilisi niin kyllästyisi hitauteen ja surkeisiin ohjelmiin.

      • Anonyymi

        Ei niin yhtään mikään, yksittäinen yritys nostaa museokoneet jalustalle.


      • Anonyymi

        Sillä tuntuu olevan oma hyvin innokas käyttäjäkuntansa. Mikäli mitään kiinostusta ei olisi, niin tuskin näille koneille tehtäisiin uusia laitteita. Esim. turbokortteja, uusia näytönohjaimia ja ties mitä. Tehoissa nämä eivät nykykoneille pärjää, mutta ei ole tarkoituskaan. Valmistusmäärät näillä osilla ovat tietty pieniä, ja hinta sen mukainen. Toisaalta näillä retroharrastajilla on aikaa ja rahaa käytettävissään. Markkinoilla on olemassa täysin uusia Amigan emolevyjä, mihin osaava käyttäjä voi rakentaa täysin uuden koneen. Tämä tarkoittaa sitä, että juottokolvin on pakko pysyä kädessä ja muutenkin tuntea elektroniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä tuntuu olevan oma hyvin innokas käyttäjäkuntansa. Mikäli mitään kiinostusta ei olisi, niin tuskin näille koneille tehtäisiin uusia laitteita. Esim. turbokortteja, uusia näytönohjaimia ja ties mitä. Tehoissa nämä eivät nykykoneille pärjää, mutta ei ole tarkoituskaan. Valmistusmäärät näillä osilla ovat tietty pieniä, ja hinta sen mukainen. Toisaalta näillä retroharrastajilla on aikaa ja rahaa käytettävissään. Markkinoilla on olemassa täysin uusia Amigan emolevyjä, mihin osaava käyttäjä voi rakentaa täysin uuden koneen. Tämä tarkoittaa sitä, että juottokolvin on pakko pysyä kädessä ja muutenkin tuntea elektroniikkaa.

        Uudet emolevyt on kaiketikin tarkoitettu korvaamaan esim. vuotaneiden kondensaattorien turmelema alkuperäinen emolevy.
        Itse en ole noista uusista lisävarusteista, kuten muistikorttiasemista innostunut, koska haluan käyttää Amigaani mahdollisimman alkuperäisenä 80-luvun koneena, eli mulla on siis 3,5" korput sillä edelleen käytössä :) Alkuperäinen käyttökokemus turmeltuisi jos siinä olisikin joku muistikorttiasema. Silloin olisi jo sama myydä Amiga pois ja taipua käyttämään pelkästään nykykoneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet emolevyt on kaiketikin tarkoitettu korvaamaan esim. vuotaneiden kondensaattorien turmelema alkuperäinen emolevy.
        Itse en ole noista uusista lisävarusteista, kuten muistikorttiasemista innostunut, koska haluan käyttää Amigaani mahdollisimman alkuperäisenä 80-luvun koneena, eli mulla on siis 3,5" korput sillä edelleen käytössä :) Alkuperäinen käyttökokemus turmeltuisi jos siinä olisikin joku muistikorttiasema. Silloin olisi jo sama myydä Amiga pois ja taipua käyttämään pelkästään nykykoneita.

        Elkojen vuodot kyllä vahingoittavat piirilevyä pitkässä juoksussa, mutta suurin ongelma ainakin joissakin Amigoissa on pahamaineinen tynnyrimallin paristo. Mikäli vuodon huomaa aikaisessa vaiheessa, elektrolyytin saa neutraloitua väkiviinaetikalla ja piirilevyn voi puhdistaa vahvalla isopropyylialkoholilla. Turbokortit eivät itsessään ole uusi keksintö. Niitä oli A500 ja A1200 -koneisiin tarjolla koneiden kulta-aikanakin. Sinänsä hyvä, että koneessasi on jäljellä toimiva korppuasema, ja toimivia diskettejäkin löytyy. Osalla käyttäjistä asemat ovat aikaa myöten hajonneet, ja diskettien kuntokin voi olla niin ja näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elkojen vuodot kyllä vahingoittavat piirilevyä pitkässä juoksussa, mutta suurin ongelma ainakin joissakin Amigoissa on pahamaineinen tynnyrimallin paristo. Mikäli vuodon huomaa aikaisessa vaiheessa, elektrolyytin saa neutraloitua väkiviinaetikalla ja piirilevyn voi puhdistaa vahvalla isopropyylialkoholilla. Turbokortit eivät itsessään ole uusi keksintö. Niitä oli A500 ja A1200 -koneisiin tarjolla koneiden kulta-aikanakin. Sinänsä hyvä, että koneessasi on jäljellä toimiva korppuasema, ja toimivia diskettejäkin löytyy. Osalla käyttäjistä asemat ovat aikaa myöten hajonneet, ja diskettien kuntokin voi olla niin ja näin.

        Joo, mulla on Amiga 500 ja sen lisämuistikortilla oli se reaaliaikakellon tynnyripatteri, jonka satuin huomaamaan ajoissa, jo 2000-luvulla, että oli alkavaa vihretävää korroosiota patterin päädyssä. Poistin sen jo siinä vaiheessa, piirilevylle ei kerennyt tulla mitään vaurioita ja kyseinen lisämuistikortti toimii ok vielä tänäkin päivänä. Tosin kellonaikaa ei tietenkään tiedä kun ei ole sitä patteria, mutta itse muisti toimii.
        Hitusen uudemmissa Amiga 500 malleissa se patteri on itse tietokoneen emolevyllä ja jos on tänne asti saanut vuotaa rauhassa, voi olla iso homma korjata tuhot.
        Isommista Amigoista en niin tiedä, esim. 2000 tai 3000 -mallit, missä niiden patterit sijaitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mulla on Amiga 500 ja sen lisämuistikortilla oli se reaaliaikakellon tynnyripatteri, jonka satuin huomaamaan ajoissa, jo 2000-luvulla, että oli alkavaa vihretävää korroosiota patterin päädyssä. Poistin sen jo siinä vaiheessa, piirilevylle ei kerennyt tulla mitään vaurioita ja kyseinen lisämuistikortti toimii ok vielä tänäkin päivänä. Tosin kellonaikaa ei tietenkään tiedä kun ei ole sitä patteria, mutta itse muisti toimii.
        Hitusen uudemmissa Amiga 500 malleissa se patteri on itse tietokoneen emolevyllä ja jos on tänne asti saanut vuotaa rauhassa, voi olla iso homma korjata tuhot.
        Isommista Amigoista en niin tiedä, esim. 2000 tai 3000 -mallit, missä niiden patterit sijaitsevat.

        Pariston vuodoista johtuvat vauriot ovat todella isotöisiä korjata. Ensinnäkin kaikki vuodon jäljet on saatava pois, mikä ei ole ihan helppoa. Sitten pitää alkaa selvittää, mitä kaikkea on rikki ja kuinka monta hyppylankaa joutuu tinaamaan, että kone voisi edes toimia. Eli pitää olla ainakin hyvä yleismittari käsillä, kun tähän hommaan lähtee. Uudemmissa koneissa tuo kirottu tynnyriparisto on emolevyllä. Tuon vaihtaminen paljon turvallisempaan CR20-sarjan nappiparistoon ei ole mikään maailman vaikein asia.


    • Anonyymi

      Kovasti näyttää siltä, että tänä vuonna voisi saada ihan upouusiakin Amiga 500:sia:

      https://www.facebook.com/THEC64andMoreByRetroGamesLtd/photos/a.1534280966877139/2425340411104519/?type=3&eid=ARBvVWyO7yRz65U0I11P9SJWXRVDew0YbRJ0leJ0SdGXJGgL3yBe0s8j7UQ4WAuUfTYa7-cBM0P2Czsy&__xts__[0]=68.ARBuZLSKD3E-Fbj428riTgTXWrV_rBg2FClHGrug9wyCmM889nqB6pGMfDt3gtNlfKyuFohq5-l-HuX8Vcw_wDCtosjMRZevracaI3reTZG73h0FAlblg50yLxghMOAL8is_a3miYChY_4THxl_usHoljvEqQCF0AOP0b72500E49Rp-ccMjjGEwO29E-2OFlQrwmMvHZ4CuzDlcU9Ff83fD9hHiTlU6ewnG86Q4CsxUwoWx6vaGdsjmD7N7HaOEH2JvqH2pzij-e1W672ySuZJZRREimjMx6nwoJbTHg1yHgmf8sEyNmHM

    • Anonyymi

      Haluatko todella ostaa? Minulla on A500.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe