Voiko korvaushoitoa käyttää loppuikänsä?

Hei! Onko tietoa, voiko estrogeeni-korvaushoitoa käyttää vaikka 85-vuotiaaksi asti tai niin kauan kuin elää.

Ilman korvaushoitoa/estrogeeniä minulla oli ihan hirvittävät vaihtarioireet, lähes kaikki tästä http://www.help-menopause.com/vaihdevuosien-oireet.html enkä voi kuvitella, että pysyisin edes elossa montaa kuukautta, jos lopettaisin lääkityksen.

Olin siis ihan sängynpohjalla tärisemässä ja laihduin monta kiloa. Hikoilu ja palelu vuorottelivat, kova migreeni, kova tärinä, kipua ympäri kehoa, nukuin pienissä pätkissä, ei ollut enää voimia olla pystyasennossakaan, kuin huimasi niin, että tuntui, kuin kaatuisi jne. ja paljon muutakin.

Onneksi olin jo aiemmin saanut estrogeeli-reseptin, en olisi sitä päässyt hakemaan ilman saattajaa. Estrogel alkoi vähitellen auttamaan.

Geeli tosin ikävästi kutittaa/pistelee ihoa. Tabletit eivät minulle käy, niissä on kaikissa laktoosia, enkä kestä maidon ainesosia yhtään.

Jos joutuisin lopettamaan korvaushoidon, niin joutuisin hankkimaan tilalle kipulääkkeitä, unilääkettä, luultavasti rauhoittaviakin ja sitten kokemuksesta tiedän, että myös närästyslääkettä, sillä vatsani ei kestä yleensäkään mitään tabletteja, ei edes vitamiineja ärsyyntymättä.

Tiedättekö, että joku olisi käyttänyt korvaushoitoa vanhaksi mummeliksi asti? Suostuvatko lääkärit niitä määräämään yli 80-vuotiaille?
7243
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Jos geeli ärsyttää ihoa, mahdollisesti sen sisältämän alkoholin takia, niin pyydä lääkäriltä kokeeksi laastarina jos se sopisi.

Äänestä

Kiitos vinkistä. Kokeilin sitä alussa, mutta liima ärsytti tai jokin...

Äänestä

Oma gyneni kertoi, että vanhin, jolle hän estrogeenigeelireseptin säännöllisesti kirjoittaa, on yli kahdeksankymppinen.
Äitini on himpan yli 70-vuotias ja käyttää laastaria. Ja aikoo käyttää jatkossakin.

Molemmat mainitsemani ovat kohduttomia ja käyttävät siis pelkkää estrogeeniä. Siitä, jos mukana on myös progesteroni, en osaa sanoa mitään.

Äänestä

Lääkärini määräsi minulle estrogeeni-pillereitä 6 kk:ksi. Ei kuulemma saisi käyttää pidempään kasvaneen rintasyöpä-riskin takia... No, söin puoli vuotta korvaushoitoa, ja nyt olen ollut ilman puoli vuotta. Aluksi vv-oireet olivat estrogeenin lopettamisen jälkeen hankalat, mutta nyt pikku hiljaa ovat kuumat aallot ja hikoileminen alkanut vähän helpottamaan. Nukahtamisvaikeuksiin aloitin nyt tammikuussa kayttämään ilman reseptiä saatavaa melatoniinia. Toivon, että vv-oireet tästä edelleen lievenisivät. Tulen kyllä toimeen. Haluttomuus ei vaivaa minua, mutta miestäni kylläkin sapettaa.

Äänestä
  • Pelkkä estrogeeni ei lisää rintasyöpäriskiä kovin paljon, mutta siihen yhdistetty keltarauhashormooni (progesteroni) nostaa riskiä.

    Äänestä

Hyviä tietoja, kiitos. Minunkaan ei tarvitse käyttää progesteronia, keltarauhashormonia, joten ehkäpä lekuri suostuu määräämään estrogeeniä niin pitkään kuin tarvitsen, ellei sitten tule jokin muu este sille.

Äänestä

Hei. Voiko käyttää, jos rinnat leikattu kahdesti. Ei syöpää ollut. Gynen reseptillä pillereitä söin 5v. Edes noita help menohoppia ja muita rohdosvalmisteita?? Jos joku tietäisi täällä. Kiitollinen avusta . Kauheet hikivirtaukset, kaikkine oireineen-( vv-oireet).

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Vaiht kirjoitti:

Hei! Onko tietoa, voiko estrogeeni-korvaushoitoa käyttää vaikka 85-vuotiaaksi asti tai niin kauan kuin elää.

Ilman korvaushoitoa/estrogeeniä minulla oli ihan hirvittävät vaihtarioireet, lähes kaikki tästä http://www.help-menopause.com/vaihdevuosien-oireet.html enkä voi kuvitella, että pysyisin edes elossa montaa kuukautta, jos lopettaisin lääkityksen.

Olin siis ihan sängynpohjalla tärisemässä ja laihduin monta kiloa. Hikoilu ja palelu vuorottelivat, kova migreeni, kova tärinä, kipua ympäri kehoa, nukuin pienissä pätkissä, ei ollut enää voimia olla pystyasennossakaan, kuin huimasi niin, että tuntui, kuin kaatuisi jne. ja paljon muutakin.

Onneksi olin jo aiemmin saanut estrogeeli-reseptin, en olisi sitä päässyt hakemaan ilman saattajaa. Estrogel alkoi vähitellen auttamaan.

Geeli tosin ikävästi kutittaa/pistelee ihoa. Tabletit eivät minulle käy, niissä on kaikissa laktoosia, enkä kestä maidon ainesosia yhtään.

Jos joutuisin lopettamaan korvaushoidon, niin joutuisin hankkimaan tilalle kipulääkkeitä, unilääkettä, luultavasti rauhoittaviakin ja sitten kokemuksesta tiedän, että myös närästyslääkettä, sillä vatsani ei kestä yleensäkään mitään tabletteja, ei edes vitamiineja ärsyyntymättä.

Tiedättekö, että joku olisi käyttänyt korvaushoitoa vanhaksi mummeliksi asti? Suostuvatko lääkärit niitä määräämään yli 80-vuotiaille?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu