Tuhoaako labbis koko asunnon?

Mörripörrih

Olen piakkoin 30-vuotias nainen ja asun yksin kerrostalossa. Olen haaveillut lapsesta asti labbiksesta ja nyt alkaa elämä olemaan sellaisessa vaiheessa, että koiran voisin jossakin vaiheessa hankkia. Koira tulisi olemaan minun ensimmäinen ja labbis tuntuu omalta rodulta. Olen lukenut monista eri roduista, mutta labbis vain tuntuu siltä minun rodultani, vaikka ehkä joku pienempi ja vähemmän aktiivisempi rotu voisi kerrostaloon sopia jopa paremmin. Onneksi kuitenkin koirapuistoa, metsää ja uinti mahdollisuuksia löytyy. Näyttelylinjainen olisi tietysti mielessä ja narttu. Olen lukenut vuosien ajan rodusta paljon ja myös keskustelupalstoja käynyt läpi. Ainut mikä tässä rodussa huolestuttaa ehkä eniten on se, että monesti olen lukenut labbisten olevan rotu, joka tuhoaa asunnon katosta lattiaan ja tämä ei oikein innosta! Onko kyse näiden koirien kohdalla huonosta kasvatuksesta, yliaktiivisesta yksilöstä, joka ei saa tarpeeksi virikkeitä vain muuten vain todella huonosta tuurista? Toki on luonnollista, että koira tuhoaa kenkäparin, kaukosäätimen tai kaapin reunan, mutta ihan koko asuntoa en haluaisi laittaa remppakuntoon.

17

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiratonkoiria

Ykeensä kaikilla koirilla tulee kasvaessaan se vaihe, että jotain pitää tuhota. Jollain se tarkoittaa yhden paperin silppuamista, kun taas toiset syövät patjat sängystä.
      En ole itse kuullut, että labbiksilla olisi mitään erityistä herkkyyttä tälle käytökselle... Tietenkin asiaan kannattaa varautua. Mikä vain koira voi kuitenkin sattua olemaan pahemmanlaatuinen tuholainen, rodusta viis.

• kultsuko

Älä ota labbista kerrostaloon, se ikävystyy, koska haluaa olla paljon ulkona...Ota joku muu sisällä viihtyvä koira. Labbis on hyvin tarmokas koira ja kerrostalossa se voi turhauta ja alkaa haukkua. Labbis on kyllä ihana koira, mutta aika vahva ja energinen...

• lapukka

Voin sanoa, että oma labbikseni tuhosi koko asunnon. Sillä oli 2 leikkikaveria, ja päivät olin kotona. Mutta tuhoominen tapahtui jos olin poissa vaikka 15 min tai 3 tuntia. Kaikki minkä irti sai ja mikä ei irronnut se revittiin väkisin. Kyse ei ollut mistään kenkäparista. Asuntoon tuli kamalan kallis remontti kun muutin pois. Labbis tuhosi 3 ekaa vuotta täysillä. Koti oli rikki ja minä poikki. Lopetti heti kun muutin ok taloon jossa sain asua vain vuoden ja takas kerrostaloon. Mut tuhoominen oli jäänyt, vain roskiksen repi aina jos oli mahdollista. Jälki oli niin pahaa, että minulle ystävät sanoi että kukaan ei tollasta koiraa pitäsi. Onnellisena se eli kanssani 13 v. Nyt on vahva rotikka, joka ei tee mitään tuhoo. Oon kuullut että kultaiset noutajat myös tuhoovat.

• Kokemus70

Ystävälläni oli Labbis kerrostaloyksiössään ja se koira laittoi kyllä koko asunnon tavaroineen uusiksi. Koira oli tosi energinen ja luultavasti turhautui, kun joutui olemaan yksin päivällä. Ystävä päätti luopua koirastaan, kun koira täytti vuoden. Uusi koti löytyi helposti ja kyseinen perhe oli kertonut etsineensä Labbista, jonka pahin tuhoamisvimma on ohi.

• TepaK

Ihan mikä tahansa koira voi kyllä tuhota, vähän, paljon tai jotain siltä väliltä. Joillain roduilla on tietysti siihen enemmän taipumusta kuin toisilla.

Meillä kääpiöbullterrieri oli ihan mieletön tuholainen 3-vuotiaaksi asti, mutta sitten se loppui. Eli ihan ikääkin myöten ne usein lopettavat. Joskin ystäväni bullterrieri jatkoi tuhoamistaan hautaan asti.

Joka tapauksessa koiria liikutetaan ulkona, ei omassa kämpässä. En siis näe ainuttakaan perusteltua syytä siihen, miksei sitä labradoria voi hankkia kerrostaloonkin. Paljon liikuntaa ja aktiviteetteja (myös aivojumppaa), niin ei se koira jaksa samalla tavalla tuhota kuin ne, joiden tarpeet on täyttämättä. Itselläni ei toki labradoreja ole ollut, mutta ystävälläni niitä on on ollut kolme. Ja kaikki kerrostalossa ilman tuhoja (paitsi ne pentuaikaan liittyvät, joista ei nyt ole puhe).

• laskutoimitus

meidän labbis ei ole ikinä tuhonnut mitään, ei purrut huonekaluja, johtoja eikä mitään. Mutta se opetettiin ensimmäisestä yöstä lähtien nukkuman "omassa huoneessa" alakerrassa jossa se myös oli aina kun lähdettiin pois kotoa. Aluksi oli vaikeaa mutta nykyäänkin se menee suoraan itse sinne huoneeseen nukkumaan eikä edes halua olla muualla. Näin ollen se ei ikinä pystynyt tuhoamaan mitään ja oppi muutenkin hyvin olemaan yksin omassa turvallisessa paikassa.
      Silti en suosittele kerrostaloon, tämä ainakin haukkuu ja vartioi luonnostaan paljon ja olisi todella raskasta jos sitä ei voisi aina välillä päästää ulos hötkyilemään vapaaksi suoraan terassilta. Me asutaan siis rivitalossa. Itseasiassa nyt tuli mieleen että oli se pentuna koittanut kerran järsiä sitä oman huoneensa seinää...
      Selvitä pystytkö muuttamaan rivitaloasuntoon jossa olisi edes pieni piha, viihtyy hyvin yksinään pihalla pitkäänkin katselemassa maailmanmenoa ja saat itse hetken rauhaa vaikkapa työpäivän jälkeen kun koiran voi päästää pihalle.

Labbis myös pitää kouluttaa hyvin ja sen kanssa pitää viettää aikaa. Ei sellaiseen kotiin jossa ollaan 9 h pois töissä ja sen jälkeen ei jakseta olla koiran kanssa. Yksin harvemmin jaksaa sitä lenkittämistä ja muuta puuhastelua joka ikinen päivä 10 vuotta.

• dadaadaa12
    • 4443

Ymmärtääkseni kyse on vain yksilöstä. Tuttavan labbis tuhosi kyllä kiitettävästi, vaikka parhaansa tekivät väsytyksen suhteen ja aktivoinnin. lappis on usein melkoisen energinen koira ja tekemisen tarpeessa, joten pitää olla aktiivinen omistajakin sitten

• Nusti

Oma labbikseni lähinnä kanniskelee tavaroita paikasta toiseen, ei niinkään jyrsi tai tuhoa niitä. Nuorempana asunto oli selkeästi tutkittu, se oppi äkkiä avaamaan ovet ja laatikot ja innokkaasti tyhjensi ne, mutta ei koskaan järsinyt...noh okei pari kirjaa ja yhdet silmälasit kokivat kovia. Kun otimme bokserin kaveriksi, niin sen jälkeen alkoivat tuhot. Uskon, että rodusta riippumatta vahinkoja sattuu,kunhan muistat, että tavarat ovat aina sinun vastuullasi, se ei ole oikeasti koiran vika, jos ikävissään jotain tuhoaa. Me nostamme maljakot ja veitsitelineen joka kerta kaapin päälle kun poistumme kotoa. Labbis siis jo 8 ja bokseri 3,5, en halua että koiraa teloo itseään.

• minja105

Meillä näyttelylinjainen labbis uros 8kk. Panostettiin kunnolla yksinolon opettamiseen, ja koira onkin nukkunut aina koko ajan yksin ollessaan, Kun kotona on muitakin ja energiaa on nii lelut tuohoutuu kyllä täysin ja yritetään jyrsiä kaikkea kiellettyäkin.

Ei oo mielestäni mikään ongelma ottaa kerrostaloon, eihän sisällä kuulukkaan riehua ja purkaa energiaa vaan pihalla.

• Duffe

Sinun labbis on pentu vielä kuin kiellät ja opetat riittävästi aikanaan tasaantuu. mielellään koirakouluun.

• deutsche

Pentua ei kannata jättää yksin ollessaan koko asuntoon, vaan sellaiseen tilaan jossa ei ole niitä kenkiä ja johtoja pureksittavaksi. Meidän koirat on aina alkuunsa jätetty keittiöön, josta on siivottu pois kaikki houkutteleva tavara, ja pennulle jätetty omaa luvallista tekemistä. Yksinolon harjoittelemiseen kannattaa panostaa! Pennulle voi myös hankkia tilavan häkin, jossa se saa nukkua ovi auki. Häkki on usein koiralle mieluinen turvapaikka, ja jos se viihtyy siellä niin sen voi teljetä sinne yksin jäädessään. Yleensä tuhoamisvaihe menee ohi koiran kasvaessa MIKÄLI se ei ole saanut oppia tuhoamisen makuun!
      Labbis kerrostalossa ei ole ongelma, kunhan sen kouluttamiseen ja liikuntaan panostaa kunnolla. Aivojumppaa pystyy tekemään asunnossa kuin asunnossa, ja aika paljon opaskoirien omistajiakin asuu kerrostalossa! Ainoana haittapuolena näkisin pikkupentuvaiheen, kun pentua saa kuljettaa vähän väliä pihalle... ;-)

• käyttislapukka

No kyllä tuo katosta lattiaaan on vähän liioittelua. Katto jäi aika ehjäksi. Lattiaa piti vähän uusia kun meillä oli painava huonekalu jonka alta ei viitsitty pyyhkäistä kun pentu eka viikkoinaan kävi sen viereen pisauttamassa. Muuton yhteydessä sitten huomattiin raikkaantuoksuinen musta 30cm läiskä. Ei mitenkään rodulle tyypillinen juttu, vaan laiskoille omistajille.

Muuton jälkeen pidettiin koiraa päivisin yhdessä huoneessa, ettei se tekisi pahojaan. sehän söi yhden maton ja 2 metriä jalkalistaa. Muutamia sukkia, vaatteita, lapsen leluja....aika paljon kaikenlaista.

Se parketti maksoi 500 euroa kun se piti saada pikaisesti korjattua. Nuo muut jutut ei tuleet kovin kalliiksi (jalkalista oli ennestään risa) . Koira lopetti pirunkurin joskus parivuotiaana, nyt se on 13 ja hyvin aktiivinen ulkona mutta sisällä nukkuu vaan.

• käyttislapukka

Tuohon vielä lisäisin että se lapukka tarvitsee aika paljon liikuntaa. Pikku fifille riittää parin tunnin shoppailu, koska se tikkujaloillaan joutuu laukkaamaan pysyäkseen kävelyvauhdissa. Mutta lapukan normi marssivauhti on aika paljon ihmiskävelyä nopeampi, joten se joutuu "sipsuttamaan" jos kävelet. Sen normi marssivauhti vastaa rivakkaa hölkkää ja silloin kun se juoksee täysiä, et pysy perässä edes fillarilla. Olen joskus ajatellut että tämä olisi se syy miksi pikkukoirat elävät pitkään ja isot koirat eivät: ne isot ei saa tarpeeksi liikuntaa.

• plaaa

Mulla on 3v labbis joka on erittäin hyperaktiivinen ja mahdoton väsyttää :D kuitenkin poikaystäväni kanssa kun asustelen se on ihan rauhassa ja nukkuu melkeen aina kun ollaan kotona. Sitten jos joku vieras tulee niin sillon kyllä pumpataan ja läähätetään ja kannetaan vieraalle kaikki lelut :D
      Kiva rotu mutta karvanlähtö on järkyttävää varsinkin keväisin, todella aktiivinen rotu ja ei ole helppo koulutettava niinkin aina väitetään. Se energia On niin suunnaton ja meillä murkkuikä oli iha hirvee, vaatteet meni uusiks ku kaikki täynnä reikiä

• Duffe

Oletko edes opettanut koiraasi ? Makupalat käyttöön kyllä oppii mitä vaan taitaa olla omistajien laiskuutta ettei vaivauduta kunnolla kouluttamaan.

• plaa

Multanen menny vähä laminaattia ja nahkasaappaat, neljät kengät siskon lelut ja vessaharjat ja kissanpaskat :'d siitä voi,syyttää omaa huolimattomuutta ja laiskuutta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      33
      7882
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      21
      3410
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      22
      2382
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1620
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      29
      1457
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      183
      1436
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      146
      1325
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      53
      1198
    9. Kehumisesta voi saada sakkoja?

Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v
      Sinkut
      179
      1096
    10. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      40
      1012
    Aihe