Vala laittomuusko?

jhyut65

Ovatko kaikki mm. oikeudessa vaaditut valat vaatineet vannojaa rikokkomaan Lakia?

Vannomiseen muutus tulossa...
”Minä N.N. lupaan ja vakuutan kunnian ja omantuntoni kautta, että minä todistan ja kerron
kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka
sitä muuttamatta.” (IS 5.2.2015)

Matteuksen evankeliumi:
5:33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle
valasi.'
5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on
Jumalan valtaistuin,
5:36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä
mustaksi;
14:7 sentähden hän valalla vannoen lupasi antaa hänelle, mitä ikinä hän anoisi.
23:16 Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta,
niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa
sidottu'!
23:18 Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen
päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu.'
23:20 Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen
päällä on.
23:21 Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä
asuu.
23:22 Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika."
26:72 Ja taas hän kielsi valalla vannoen: "En tunne sitä miestä."
26:74 Silloin hän rupesi sadattelemaan ja vannomaan: "En tunne sitä miestä." Ja samassa
lauloi kukko

Markuksen evankeliumi:
5:7 ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus,

Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua."
6:23 Ja hän vannoi tytölle: "Mitä ikinä minulta anot, sen minä annan sinulle, vaikka puolet valtakuntaani."
14:71 Mutta hän rupesi sadattelemaan itseänsä ja vannomaan: "En tunne sitä miestä, josta te puhutte."

Luukkaan evankeliumi:
1:73 sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;

Lue myös:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa24-jumalan-nimeen-vannominen-loppuu-
oikeudessa/688501/

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijjaataas

      Onhan se ollut jo vuosikymmeniä mahdollista antaa valan (jumalaan vetoamisen) sijaan totuusvakuutus kunnian ja omantunnon kautta, kuten ap vakuutuskaavaa siteeraakin. Mitä siinä on ihmettelemistä, jos valan vannomisen sijasta antavat kaikki (siis muutkin kuin kirkkoon kuuluvat) totuusvakuutuksen? Kaikenlaista hömppää sitä jaksetaan tällekin palstalle tuhertaa.

    • Raamatussa Jeesus käsittääkseni kehottaa olemaan vannomatta valoja, syitä tähän en tiedä, mutta voimme pohdiskella asiaa.

      Vannominen tarkoittaa minulle eräänlaista vakuuden asettamista. Ihan samalla tavalla kuin pankkilainaa otettaessa annetaan lainasumman vakuudeksi jotain muuta omaisuutta tai toiset henkilöt takaavat lainan takaisinmaksun.

      Vannottaessa annetaan vakuus omien sanojen totuudenmukaisuudesta. Sanotaan vaikkapa että henkilö vannoo pysyvänsä totuudessa kautta hänen lompakkonsa sisällön. Tällöin, mikäli hänen myöhemmin todetaan olleen totuudessa pysymättä, on hän valansa mukaisesti menettävä lompakkonsa sisällön.

      Kun ihminen vannoo kautta kaikkivaltiaan taikka oman sielunsa ikuisen elämän kautta, antaa hän vakuudeksi jotain, mistä hän ei ole oikeutettu määräämään millään muotoa. Voimme vannoa "kautta äidin haudan", millä ilmeisesti viitataan jälleen henkilön kuolemattomaan sieluun, mutta jälleen ilman mitään mahdollisuutta määrätä annetusta vakuudesta.

      Uuden testamentin Jeesus käsittääkseni näpäytti kaikenmaailman vannojia siitä, ettei heillä ole oikeutta asettaa sanojensa vakuudeksi mitään, mikä ei ole heidän määräysvallassaan.

      Kun ihminen vannoo kunniansa kautta, asettaa hän itsensä alttiiksi häpeälle, joka kohtaa jos hänen todistuksensa on ollut valheellinen. Jos vannoo kautta omatuntonsa, asettaa oman sielullisen tasapainonsa itsesyytöksineen sanojensa vakuudeksi. Kaikilla omatunto ei ole samalle asteelle kehittynyt ja eräille se ei tarkoita mitään. Nämä henkilöt voivat vannoa väärin niin äitinsä, taivaan valtakunnan kuin kunniansakin nimissä.

      Minusta totuudessapysymisvakuutus voisi kuulua muodossa: "Vannon tuntuvan sakon ja ehdottoman vankeuden kautta pysyväni totuudessa kaikessa siinä, mitä aion tämän valan nojalla esittää". Nämä ovat kaikki mahdolliset reaaliset keinot, joilla yhteiskunta voi väärinvannojiin puuttua. Sosiaalinen häpeä tulee itsestään, puhumattakaan sielullisista vaikutuksista jos sellaisia on omiaan ilmaantumaan.

      Kaikista vääristä valoista mieleen nousee usein juuri Pietari, joka kielsi Herransa kolmasti ja vannoi tällöin varmasti vaikka minkä kautta. Sanoisin, ettei Uusi Testamentti jumalallisella auktoriteella erityisesti kiellä vannomasta. Minusta siinä vain ohjataan vannojat asettamaan sanojensa vakuudeksi jotain, mistä ovat oikeasti vastuussa.

      Vannoikohan Pietari vain oman kunniansa kautta vai isiensä eli koko suvun kunnian kautta? Onko meillä luottamusta Pietarin sittemmin tekemiin sanomisiin, jos hän antaa kunniansa painua lokaan? Meidän on toki muistettava, että kieltäessään Pietari pelkäsi henkensä edestä. Olisin luultavasti tehnyt sillä hetkellä samoin Pietari, keksinyt mitä tahansa selitystä ja kieltänyt kaiken, jopa syyttänyt muita jos mahdollista. Muistetaan kuitenkin, että Pietari oli ainoa opetuslapsista joka seurasi Mestariaan ylipapin pihaan, muut pötkivät pakoon minkä kerkenivät.

      Mitä ikinä Pietari tekikin, ei sen saa antaa vaikuttaa käsitykseen miehen ja miehen sanan luotettavuudesta. Kuten voimme kertomuksista todeta, hän itki katkerasti kun kukko oli laulanut ja oma heikkoutensa paljastunut. Kylläpä Pietaria nöyryytettiin, ehkä ihan aiheestakin. Emme voi tietää, mutta meille se ainakin on suureksi opiksi nöyryydestä ja sen tarpeen esille tuomisesta.

      Mitä valojen vannomiseen tulee, vannokaa mitä vannotte, asettakaa sanojenne vakuudeksi kuitenkin jotain mistä itse vastaatte.

    • tepponen

      höpö höpö koko oikeus ja polsi sekä syyttäjä että asianajo sakki..kyl se vaan on niin,ett ko instannsit sopii keskenään jo etukäteen miten asioita hoidellaan ja todistajat laukoo mitä sylki suuhun tuo ja vaikka asianomainen kykensi tuon todistaa ei hänelle jää yhtikäs mitään mahdollisuutta viedä asiaansa eteenpäin..näin on näreet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe