Aikuisen ympärileikkaus

kokemuksia naisilta, miehiltä ... kaikki kelpaavat ....

27

10538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HankiItsellesHoito

      No jospa kuule lähtisit keräämään ihan omat kokemuksesi, näitä kokeilijoita löytyy varmasti jokaiselta treffipalstalta, esim suomi24/treffit www.koodi.net www.deitti.net jne jne jne

      Ihme jankkausta postata samaa kysymystä kuukaudesta toiseen!

    • anonyymi_2095

      Sen voin sanoa että ympärileikkaukseen ei kannata mennä vasta kun on siitä aivan 100% varma ja haluaa todellakin nahkastaan eroon. Pitää hyväksyä se fakta että masturbointi ei ole enää samanlaista kuin ennen ja muutenkin kaikki muuttuu kusemisesta/paskalla käymisestä lähtien (tulee meinaan eritteet kun tykin suusta). Pitää myös olla elämäntilanteen kannalta valmis hitaaseen ja ärsyttävään parantumisprosessiin josta tulee noin viikko sairaslomaa. Kuukauden selibaatti on myös lähes poikkeuksetta edessä leikkauksen jälkeen. Elikkäs pähkinänkuoressa; leikkaukseen kannattaa olla joku järkevä syy.

      Leikkaus itsessään on hyvin yksinkertainen ja kivuton kokemus. Mitään keskustelua harvemmin käydään siitä että minkälainen lopputuloksesta tehdään (esim High & Tight) ellei kissaa itse nosta pöydälle. Vinkkinä parantumiseen ja kivuliaisiin yöllisiin erektioihin annan sen että nukkuu kyljellään jalat koukussa. Suolakylvyt auttavat haavan puhtaana pitämiseen ja olen todennut että haavan parantuminen vaatii tietyn lämpötilan eli munasillaan juokseminen kylmässä asunnossa päivät pitkät ei välttämättä ole paras ratkaisu.

      Sitä en vieläkään jaksa uskoa miten vaikeaa niin monille on keskustella tästä aiheesta järkevästi. Ennen pitkää keskusteluun ilmaantuu aina se pakollinen uskovainen, leikkaamaton salaa leikkauksesta haaveileva kateellinen mies sekä joku pienen lapsen äiti joka haluaa parantaa maailmaa puuttumalla asioihin mistä ei mitään tiedä.

      • SaatananPuoskarit

        Mulla on tuon silvonnan jälkien paranteluun mennyt nyt yli 14 vuotta, eikä vieläkään kaikki ole niinku pitäisi. Mitäänhän tuossa ei tietenkään mennyt pieleen, kas kun se on niin yksinkertainen operaatio, ettei mitään mahdollisuuksia millekään virheille ole olemassa - näin siis selittelee lekurit. Olin nuori ja naivi, tällä kokemuksella en ikipäivänä suostuisi tuohon silvontaan, enkä suosittele sitä kenellekään. Toki monen kohdalla homma on mennyt onnistuneestikin, sitä en kiellä, mutta ne joiden kohdalla homma ei mennyt niin onnistuneesti saakin kärsiä seurauksista lopun ikäänsä! Kyse ei ole missään tapauksessa riskittömästä ja harmittomasta operaatiosta, pahimmassa tapauksessa vehkeet on pilalla koko loppuelämän, kuten mulla. Ai niin, eihän ne ole kuin "normaaleja ympärileikkauksen jälkitilaan kuuluvia haittoja kaikki".... jos näin on, niin miksihän helkkarissa ylipäätään koko operaatiota mullekin tehtiin, alkuperäinen tilanne oli sata kertaa nykyistä parempi! Ilmeisestikin vaan leikkaamisen ilosta...


      • löysäri

        Totta, että on vaikea löytää asiallista keskustelua ympärileikkauksesta. On kuitenkin syitä, joiden vuoksi on hyvä tehdä tuo ehkä maailman yleisin kirurginen toimenpide. Toivoisin, ettei näissä teksteissä sorruttaisi verbaalisiin ylilyönteihin, koska asiallista tietoa hakevien on vaikeaa erottaa tieto ja lässyttäminen toisistaan. Esinahan kireys on ehkä yleisin lääketieteellinen peruste mutta myös pitkä ja löysä esinahka voi olla melkoinen ongelma ainakin seksin harrastamisessa. Nahka on periaatteessa aina tiellä erektiossakin. Kondomin käyttö on vaikeaa ja se pyrkii luisumaan helposti pois. Kosmeettiset perusteet ovat vähän kyseenalaisia mutta toisaalta ymmärrettäviä. Leikkaustyyleistä on mielestäni paras korkea ja tiukka. Korkea vielä niin, että ylempi leikkauslinja on aivan häpyluun tuntumassa. Silloin jää sisempää esinahkaa mahdollisimman paljon jäljelle eikä karvoitus nouse häiritsevästi peniksen varteen. Tiukkuus on lääkärin syytä tarkistaa injektiolääkkeellä, jolla saadaan erektio eikä lopputulos ole liian tiukka. Keskustele rohkeasti lääkärisi kanssa.


      • NäinVastaaOYS

        "Leikkaustyyleistä on mielestäni paras korkea ja tiukka. Korkea vielä niin, että ylempi leikkauslinja on aivan häpyluun tuntumassa. Silloin jää sisempää esinahkaa mahdollisimman paljon jäljelle eikä karvoitus nouse häiritsevästi peniksen varteen. Tiukkuus on lääkärin syytä tarkistaa injektiolääkkeellä, jolla saadaan erektio eikä lopputulos ole liian tiukka. Keskustele rohkeasti lääkärisi kanssa."

        Höpöhöpö. OYS:n kirurgian ja urologian klinikan johtavien lääkäreiden virallisen näkemyksen mukaan Suomessa on olemassa vain yksi ainoa tapa tehdä ympärileikkaus ja se on ehdottomasti ainoa oikea ratkaisu, lopputulos on hyvä ja siisti, eikä potilaan valituksilla ole sanansijaa, koska tuo on niin yksinkertainen toimenpide, ettei siinä yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia virheille.

        OYS:n virallisten näkemysten mukaaan leikkaavan lääkärin ei tarvitse etukäteen edes tutkia potilasta, vaan leikkauksen voi tehdä suorilta ilman mitään esitutkimuksia. Mitään lääkeaineella aiheutettua keinotekoista erektiota ei tarvita, koska ympärileikkauksessa poistettavan kudoksen määrä on aina sama: sisälehti ja ulkolehti kokonaisuudessaan.

        Mikäli potilas on tyytymätön lopputulokseen, niin kyse on vain lääkärin ja potilaan välisestä näkemyserosta. OYS:n virallisen näkemyksen mukaan ympärileikkauksen normaaaleihin haittoihin kuuluu yleisesti runsas verenvuoto, yöllisissä erektioissa irtoilevat ompeleet, avonaisiksi jääneet alueet poistetun frenulumin paikalla, leikkausarven arpeutuminen kiinni alla oleviin kudoksiin, toisiinsa nähden epäsymmetrisiksi ja epäkeskoiksi ommellut haavapinnat, erektiossa varren puoliväliin nouseva nivustaipeen iho sekä kivespussit karvoituksineen, jäljelle jääneen kudoksen kireys erektiossa, arpeumien ja kireyden aiheuttama kipu, tikkejen jättämät hankalasti puhdistettavat onkalot, selkään laitetun puudutuksen jälkitilana kuukausia kestävä voimakas päänsärky jne. Tällainen siis on onnistuneen ympärileikkauksen normaali lopputulos haittoineen, mikäli kireys häiritsee, potilaan tulee vaan sopeutua asiaan ja venytellä jäljellä olevaa nahkaa loppuikänsä. Venytyksen on oltava säännöllistä päivittäin tapahtuvaa, koska venytyksen tulos ei ole pysyvä.

        Nämä siis on yliopistosairaalan virallisia näkemyksiä, oletko muka maallikkona pätevä ihminen kyseenalaistamaan tämän tason asiantuntojoiden antamat näkemykset?


      • NäinVastaaOYS

        "Keskustele rohkeasti lääkärisi kanssa"

        Unohtui vielä tämä keskustelu: OYS:n näkemyksen mukaan tällaisia keskusteluita ei tarvita, koska niillä ei ole mitään merkitystä lopputulosken kanssa, leikkaava lääkäri tekee jokatapauksessa leikkauksen tuolla ainoalla Suomessa käytäntönä olevalla tavalla. Tämä siksi, että kyseinen leikkaustapa on todettu hyväksi, eikä mitään korjailuja jälkikäteen tarvita.


      • PäivänParasPila
        NäinVastaaOYS kirjoitti:

        "Leikkaustyyleistä on mielestäni paras korkea ja tiukka. Korkea vielä niin, että ylempi leikkauslinja on aivan häpyluun tuntumassa. Silloin jää sisempää esinahkaa mahdollisimman paljon jäljelle eikä karvoitus nouse häiritsevästi peniksen varteen. Tiukkuus on lääkärin syytä tarkistaa injektiolääkkeellä, jolla saadaan erektio eikä lopputulos ole liian tiukka. Keskustele rohkeasti lääkärisi kanssa."

        Höpöhöpö. OYS:n kirurgian ja urologian klinikan johtavien lääkäreiden virallisen näkemyksen mukaan Suomessa on olemassa vain yksi ainoa tapa tehdä ympärileikkaus ja se on ehdottomasti ainoa oikea ratkaisu, lopputulos on hyvä ja siisti, eikä potilaan valituksilla ole sanansijaa, koska tuo on niin yksinkertainen toimenpide, ettei siinä yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia virheille.

        OYS:n virallisten näkemysten mukaaan leikkaavan lääkärin ei tarvitse etukäteen edes tutkia potilasta, vaan leikkauksen voi tehdä suorilta ilman mitään esitutkimuksia. Mitään lääkeaineella aiheutettua keinotekoista erektiota ei tarvita, koska ympärileikkauksessa poistettavan kudoksen määrä on aina sama: sisälehti ja ulkolehti kokonaisuudessaan.

        Mikäli potilas on tyytymätön lopputulokseen, niin kyse on vain lääkärin ja potilaan välisestä näkemyserosta. OYS:n virallisen näkemyksen mukaan ympärileikkauksen normaaaleihin haittoihin kuuluu yleisesti runsas verenvuoto, yöllisissä erektioissa irtoilevat ompeleet, avonaisiksi jääneet alueet poistetun frenulumin paikalla, leikkausarven arpeutuminen kiinni alla oleviin kudoksiin, toisiinsa nähden epäsymmetrisiksi ja epäkeskoiksi ommellut haavapinnat, erektiossa varren puoliväliin nouseva nivustaipeen iho sekä kivespussit karvoituksineen, jäljelle jääneen kudoksen kireys erektiossa, arpeumien ja kireyden aiheuttama kipu, tikkejen jättämät hankalasti puhdistettavat onkalot, selkään laitetun puudutuksen jälkitilana kuukausia kestävä voimakas päänsärky jne. Tällainen siis on onnistuneen ympärileikkauksen normaali lopputulos haittoineen, mikäli kireys häiritsee, potilaan tulee vaan sopeutua asiaan ja venytellä jäljellä olevaa nahkaa loppuikänsä. Venytyksen on oltava säännöllistä päivittäin tapahtuvaa, koska venytyksen tulos ei ole pysyvä.

        Nämä siis on yliopistosairaalan virallisia näkemyksiä, oletko muka maallikkona pätevä ihminen kyseenalaistamaan tämän tason asiantuntojoiden antamat näkemykset?

        "selkään laitetun puudutuksen jälkitilana kuukausia kestävä voimakas päänsärky" - tää on päivän paras pila, spinaalipuudutus yhdistettynä ympärileikkaukseen tekisi tällaisen haitan.
        Spinaalipuudutusta käytetään lukemattomissa toimenpiteissä ja on täysin turvallinen puudutusmuoto. Minulle tehty kahdesti, eikä aiheuttanut yhtään mitään päänsärkyä.
        HALOO!


      • Tihkuvuoto
        PäivänParasPila kirjoitti:

        "selkään laitetun puudutuksen jälkitilana kuukausia kestävä voimakas päänsärky" - tää on päivän paras pila, spinaalipuudutus yhdistettynä ympärileikkaukseen tekisi tällaisen haitan.
        Spinaalipuudutusta käytetään lukemattomissa toimenpiteissä ja on täysin turvallinen puudutusmuoto. Minulle tehty kahdesti, eikä aiheuttanut yhtään mitään päänsärkyä.
        HALOO!

        Kyllä aiheuttaa, jos sinne jää sellanen vuoto josta sitä selkäydinnestettä tihkuu ulos. Googlailepa huvikses..


      • sdsadshkh
        PäivänParasPila kirjoitti:

        "selkään laitetun puudutuksen jälkitilana kuukausia kestävä voimakas päänsärky" - tää on päivän paras pila, spinaalipuudutus yhdistettynä ympärileikkaukseen tekisi tällaisen haitan.
        Spinaalipuudutusta käytetään lukemattomissa toimenpiteissä ja on täysin turvallinen puudutusmuoto. Minulle tehty kahdesti, eikä aiheuttanut yhtään mitään päänsärkyä.
        HALOO!

        "selkäydinkalvon puhkaisu aiheuttaa pystyasennossa pahenevan päänsäryn ("postspinaalipäänsärky"). Spinaalipuudutuksen yhteydessä tämä kalvo läpäistään tarkoituksella ja epiduraalipuudutuksen yhteydessä se puhkeaa joskus tahattomasti. Reikä sulkeutuu itsestään ajan myötä, mutta päänsäryn ollessa hankala, sitä voidaan hoitaa tehokkaasti anestesialääkärin asettamalla ns. "veripaikalla"."


      • VoiTyhmyyttä
        Tihkuvuoto kirjoitti:

        Kyllä aiheuttaa, jos sinne jää sellanen vuoto josta sitä selkäydinnestettä tihkuu ulos. Googlailepa huvikses..

        Tällä ei ole mitään tekemistä ympärileikkauksen kanssa. Jos riski olisi suuri, ei ko. puudutusta käytettäisi. Toimenpiteen jälkeen annetaan ohjeet olla makuu asennossa tietty aika, ja on omaa tyhmyyttä jos ei sitä noudata.


      • dsdsdköasdksdk
        VoiTyhmyyttä kirjoitti:

        Tällä ei ole mitään tekemistä ympärileikkauksen kanssa. Jos riski olisi suuri, ei ko. puudutusta käytettäisi. Toimenpiteen jälkeen annetaan ohjeet olla makuu asennossa tietty aika, ja on omaa tyhmyyttä jos ei sitä noudata.

        Heh, kyllä tuo päänsärkyongelma liittyy just tuohon puudutukseen, ei ympärileikkaukseen, tosin sitä puudutusta nyt vaan satutaan käyttämään myös siinä leikkauksessa. Tietty pitää maata tietty aika, mut siitä huolimatta joillekin jää tuo vuoto ja se aiheuttaa jopa kuukausia kestävää päänsärkyä. Jos sulle ei tuota ole sattunut tulemaan, niin ei se tarkoita sitä etteikö jollekin toiselle tule.


      • Pelottaako
        dsdsdköasdksdk kirjoitti:

        Heh, kyllä tuo päänsärkyongelma liittyy just tuohon puudutukseen, ei ympärileikkaukseen, tosin sitä puudutusta nyt vaan satutaan käyttämään myös siinä leikkauksessa. Tietty pitää maata tietty aika, mut siitä huolimatta joillekin jää tuo vuoto ja se aiheuttaa jopa kuukausia kestävää päänsärkyä. Jos sulle ei tuota ole sattunut tulemaan, niin ei se tarkoita sitä etteikö jollekin toiselle tule.

        Hyvin pieni riski, mut jos pelkää sitä, voi pyytää paikallispuudutusta tai anestesiaa oli sitten kyseessä mikä tahansa toimenpide.


      • lskdasjdasljd
        Pelottaako kirjoitti:

        Hyvin pieni riski, mut jos pelkää sitä, voi pyytää paikallispuudutusta tai anestesiaa oli sitten kyseessä mikä tahansa toimenpide.

        Pieni taikka iso, kun se kohdalle sattuu, niin onhan se vaan aika helvetillistä kärsiä pahimmillaan kuukausia tuollaisesta.


      • Kuinkas
        lskdasjdasljd kirjoitti:

        Pieni taikka iso, kun se kohdalle sattuu, niin onhan se vaan aika helvetillistä kärsiä pahimmillaan kuukausia tuollaisesta.

        Saitko itse kuukausia kestävän päänsäryn?


      • lkskddköasdö
        Kuinkas kirjoitti:

        Saitko itse kuukausia kestävän päänsäryn?

        Kyllä vain


      • Uskomatonta
        Kuinkas kirjoitti:

        Saitko itse kuukausia kestävän päänsäryn?

        Huono tuuri sulla, kun kohdalle sattui joka ikinen mahdollinen sivuvaikutus ja haitta. Ihan uskomatonta.


    • HyväLinkkivinkki
    • nahatveks

      Saako "high and tigh"-mallisen ympärileikkauksen jostain Tampereelta. Yleensä leikkaavat terskan takaa nahan pois ja tuntoaisti menee huonoksi.

    • Muntarina

      Itse teetin ympärileikkauksen ihnan esteettisistä syistä. Jo lapsena ihastuin ikihyviksi näkyyn kun näin ensimmäisen kerran paljaan terskan. 8-9 vuotiaana ei ollut mitään käsitystä miksi näkemäni kalu oli sellainen ja ihmettelin terskaa ja ajattelin että kuinka jollakin on niin kaunis pippeli. Asia selvisi minulle aikanaan ja kun tulin tietämään ympärileikkauksesta ja että sellaisia tehdään, oli minulle päivänselvää että leikkaus tehdään minulle jossakin vaiheessa. Leikkautin esinahan pois 25-vuotiaana ja parempaa minulle ei olisi voinut tapahtua. Oli kuin yltäni olisi riisuttu pakkopaita, enää ei esinahka peittänyt terskaa joka sai nyt olla esillä ja näyttäytyä ylpeänä ja ylpeä olen itsekin paljaasta terskastani. Missä tahansa joudunkin laskemaan housuni alas, teen sen mielelläni kun tiedän mitä saan tuoda näkyviin. Rakastan paljaspäistä kaluani ja sen kauneutta, ylipäätään olen sitä mieltä että miehen kalu pitääkin näyttäytyä paljaspäisenä oli sitten leikattu tai ei. Itselleni oli ehdotonta että esinahka poistetaan ja saan näyttää paljaan terskani.

      • NuoriPaljaspäinen

        Olen myös ihaillut esinahattomia kaluja. En tosin tiedä, että ketkä ovat ympärileikattuja. Joillakin esari voi olla myös takana. Olen ajatellut, että ympärileikautan penikseni, kun täytän 18 vuotta. Nyt murrosiässä pidän esaria koko ajan takana. Minulla todettiin myös lievä esinahan ahtaus. Leikkaukseen menen se on varma, sillä paljas terska on todella kaunis katsella. Minäkin kannan ylpeänä paljaanan olevvani kalua.


      • Operaatioon
        NuoriPaljaspäinen kirjoitti:

        Olen myös ihaillut esinahattomia kaluja. En tosin tiedä, että ketkä ovat ympärileikattuja. Joillakin esari voi olla myös takana. Olen ajatellut, että ympärileikautan penikseni, kun täytän 18 vuotta. Nyt murrosiässä pidän esaria koko ajan takana. Minulla todettiin myös lievä esinahan ahtaus. Leikkaukseen menen se on varma, sillä paljas terska on todella kaunis katsella. Minäkin kannan ylpeänä paljaanan olevvani kalua.

        Täällä myös yksi, joka ihailee esinahattomia kaluja. Olen päättänyt ympärileikkauttaa penikseni, heti kun olen 18 vuotias. Nyt pidän esinahkaani taakse vedettynä ja odotan todella leikkaukseen pääsyäni. Ajattelin leikkauttaa tiukan ja korkean tyylin, sillä se on mielestäni parhain.


    • Ohitti5

      Kiinnostaa ko.leikkaus koska kärsin nopeasti tulemisesta. Ikää 30v. , kiinnostaa onko kukaan tehnyt leikkausta samasta syystä?

      • Leikattu

        Minulla oli samanlaisia ongelmia, laukesin liian nopeasti. Teetin ympärileikkauksen 3 vuotta sitten. Nyt kestävyys on parantunut, suosittelen leikkausta. Leikkauksesta on pelkästään positiivista sanottavaa.


      • Mie33

        Millainen leikkaustyyli sinulle tehtiin? Otettiinko kaikki sisempi pois? Missä kävit leikkauksessa? Samanlaisia ongelmia löytyy myös minulta... ja lisäksi lievästi ylipitkä ja älyttömän herkkä sisälehti. Olen harkinnut leikkaukseen menoa kun ei muut konstit oikein tunnu tepsivän tuohon kestoon.


      • wesrtyguhjkl
        Mie33 kirjoitti:

        Millainen leikkaustyyli sinulle tehtiin? Otettiinko kaikki sisempi pois? Missä kävit leikkauksessa? Samanlaisia ongelmia löytyy myös minulta... ja lisäksi lievästi ylipitkä ja älyttömän herkkä sisälehti. Olen harkinnut leikkaukseen menoa kun ei muut konstit oikein tunnu tepsivän tuohon kestoon.

        Yksityisellä voit valita tyylin, jos vaan onnistut löytämään lekurin joka osaa homman. Julkisella tehdään vain "kaikki pois" -tyylillä. Leikkauksesta on myös haittoja, joita ei välttämättä etukäteen kerrota, ellet hoksaa niitä kysyä. Haava voi aueta, ompeleita voi irrota, pituussuuntainen kireys jota pitää venytellä vuosia, haavapinnat ei välttämättä osu kohilleen ja lopputulos on kierteellä sekä epäsymmetrinen, tuntopuutoksia, hermovaurioita, verenkiertopuutoksia, yms. Etukäteen niitä tosiaan ei kerrota, mut jälkikäteen näiden ongelmien ilmaantuessa niiden todetaan olevan "tavanomaisia haittoja".


      • Mie33

        Onko sut leikattu? Jos niin millaisella tyylillä? Kokemuksia kaipaan. Osa kertoo hyvistä ja sitten on se toinen ääripää...


    • nowPIERCED

      Olen kauan sitten Porissa todella hyvin Ympärileikattu ; siitä kiittääminen tyttöystävälleni suu-seksin lupauksesta ! Hän hoiti kaiken : varaus , kyydit , HYVÄ kotihoito , rauhallinen odotus ensimmäiseen kokeiluun ! Voin vain olla TOSI KIITOLLINEN !!! Vain myöhemmin tähän liittynyt mustasukkaisuus on ollut käsittämättömän ankara . KUKAAN ei saisi tietää saati sitten nähdä !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe