Kelan virhe/häätö

Tuttavani elää toimeentulotuella ja asumistuella.Rahaa tulee hyvin epäsäännöllisin maksuajoin ja eri summia.
Asumistuki on vaadittu maksamaan vuokranantajalle.Mutta kas yksi kuukausi taas toimeentulotuki ei tullut.Tilille oli kuitenkin tullut rahaa,siis maksettu vuokralaiselle tuo asumistuki vahingossa,vuokralaisella laskut maksamatta ja ne hän maksoi.Päätöstä toimeentulotuesta ei tullut.Rahaa ei siis vuokranmaksuun enää ollut.Kelalta myönnettiin,että oli tapahtunut virhe,mutta mitään ei voi tehdä.Vuokralainen sai häädön,maksamattoman vuokran takia.Kelan virheet ovat sallittuja,vaikka se merkitsisi henkilölle täydellistä katastrofia.

20

2388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo yksi vuokra myöhästyy, vaikka koko kuukauden verran, niin ei siitä häätöä saa.

      • Häädötön

        Vaikka vuokraa olisi maksamatta vain euro, on se häädön peruste. Tämän kertoi minulle lakimies. Miten asia on sitten käytännössä, on eri juttu.


    • KerroKaikki1

      Jotain jätät kertomatta, koska yhden kuukauden vuokrarästi ei vielä aiheuta häätöä

    • sossulta_uusi_asunto

      Vuokrat on varmaan olleet maksamatta aiemminkin kun tuo häätö tullut. Sossullahan on se käsittelyaikatakuu mikä tietysti sekin on vain suhteellinen ja sieltäkään ei sitten muuta kuin ehkä pahoitellaan jos asiakkaan asiat menee sekaisin kun ei rahaa saakaan silloin kun laskut pitäisi maksaa. Ehkäpä se sossu nyt sitten hankkii uuden asunnon kun kerta näin on päässyt käymään.

    • eijaliisa

      Siis eikö tuo tuttava opi maksamaan ensin vuokran, kun rahaa ihan sitä varten tuli. Vajaamielinenkö se on?

      Sitä paitsi yhden kuukauden vuokrarästistä ei vielä häätöä tule. Se valehtelee sinulle tai sinä valehtelet.

    • OmalleTilille

      Tiesittehän muuten, että asumistukea EI tarvitse maksattaa vuokranantajan tilille, VAIKKA vuokrasopparissa niin vaadittaisiinkin. Kelalla ei ole oikeutta luovuttaa asiakkaan tietoja kolmannelle osapuolelle, tässä tapauksessa vuokranantajalle. Kas kun vuokranantajalla ei ole oikeutta saada tietoonsa saako vuokralainen asumistukea vai ei ja paljonko... Kun ottaa asumistuen aina omalle tilille, pystyy maksamaan vuokrat sun muut aina oikein, vaikka kelan maksuissa tulisikin jotain sekaannusta.. tai ainakin sen huomaa heti, eikä vasta sitten kun vuokranantaja alkaa karhuamaan vuokraa...

    • nonut

      Noin osaamattoman tuttavan pitäisi saada edunvalvoja hoitamaan raha-asiat.

      • omaetutavoite

        Edunvalvojat ovat oman edun tavoittelijoita, eivät palkanmaksajiensa puolustajia, joten tulos olisi sama kuin aloittajan kertomassa tapauksessa.


    • 24xxx

      Höpöjä kirjoittelet. Ei tuosta vielä häätöä tule, ehkä vuokrasuhteen purku. Vuokranantajan kanssa voi sopia vuokranmaksusta, jos tulee jokin yllättävä este. Olen antanut lisää maksuaikaa vuokralaiselleni muutaman kerran.

      • Seebra

        Mitä eroa on häädöllä ja vuokrasuhteen purkamisella?


    • Petu_

      Taitaa tuo epäsäännöllisyys johtua pikemmin tuttavasi toimista kuin viranomaisten virheistä.
      Asumistuki tulee aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivän, ja kuten edellä todettu sen voi aina ohjata omalle tilille. Tosin jos vuokria jää maksamatta niin silloin KELA voi vuokranantajan vaatimuksesta alkaa maksaa asumistuen vuokranantajan tilille.

      Toimeentulotukihakemusen kun tekee aina edellisen kuukauden 20. päivään mennessä niin nuokin rahat saa tilille heti kuukauden alussa, joten ei pitäisi olla vuokranmaksuongelmia, eikä "tulojen epäsäännöllisyyttä".

      Eli paljon voi tehdä itsekin, mutta jos ei siihen kykene niin edunvalvojan sijaan voi pyytää sossusta vaikka ns. välitystiliä, jolloin ainakin vuokrat tulevat hoidetuksi. Ja vuokranantajakin varmaan suhtautuu suopeasti eikä hae häätöä kun hänelle selvitetään, että rastit tulee tuota kautta maksettua ja jatkossa vuokrat ajallaan, ellei sitten häätöön ole muita syitä.

      http://www.toimeentulotuki.net

      • Sossuonsyvältä

        Olen odottanut Tampereella toimeentulotukea yli kolme viikkoa. Useamman kerran on sossu tehnyt virheen. Kerran 250€ sähköjä, henkkarit ja viime kuun vuokrakin jätettiin huomioimatta, valitin ja sain lähes kaiken. Sossun rahojen varassa olevat usein ovat moniongelmaisia, siks ei kelan rahoilla ole. Harkinnanvaraisena sain peräti kolmelta kuulta takautuvasti tt-tukea. Riippuu ihan kuka päätöksen tekee. Nyt olen työmarkkinatuella ja kun piti kerran hakea tt-tukea, perivöt he sen takaisin. Se johti siihen, että joudun hakemaan uudelleen soskusta, kun fiksumpaa olisi ollut antaa työmarkkinatuki minulle, jättää perintä väliin, niin olisin välttynyt nyt hakemasta tukea sossulta. Sanoin hakemuksessa myös, etten asu enää tyttöystävön kanssa ja tilisiirrosta oli lain mukainen velkakirja tilisiirrosta, ei auttanut laskivat minulle tuloksi tilisiirron ja laskivat tukeni vielä yhdessä asuvan mukaan.


    • huhhahheijarillumarei

      Niin tässähän on varmaan kyseessä se klassinen ongelma että tuloton (tulona ainoastaan asumistuki) henkilö on mennyt juomaan ja rilluttelemaan ne kaikki vuokrarahansa jo useamman kuukauden ajan. Todennäköisesti asumistuen tarkistuksen yhteydessä tuki onkin alkanut tulla asiakkaan tilille eikä vuokranantajan tilille kuten aiemmin (asiakas itse merkannut niin vuositarkistuslappuun) ja sitten sossuun ei ole muistanut viedä lappuja muutamaan kuukauteen kun kyllähän sillä asumistuellakin on ryyppäämään pystynyt. Sitten kun vuokranantaja on 2-3kk jälkeen huomannut ettei ole saanut penniäkään, niin asiakas on mennyt sossuun möykkäämään, ei tosin ole hakemusta vienyt, ainakaan tarvittavine liitteineen. Sitten kun hän on saanut 1-2kk kuluttua tuosta vietyä myös ne sossun haluamat tiliotteet, on vuokravelkaa ollut jo 4-6kk vuokrien edestä ja vuokranantaja ei ole enää suostunut vuokrasopimusta jatkamaan ja lopputulos on ollut häätö. Kenen vika? No persujen tietenkin kun yrittävät ajaa vahvempaa alkoholia lähikauppoihin.

    • fdbfdbfdbdf

      Eikös sitä silloin saa joka ikinen kuu saman summan toimeentulotukea jos ei tulona ole kuin asumistuki?

      • NiinhänSitäLuulis

        No ei tietenkään, tt-tukea voidaan alentaa tuon tulottomuuden takia 20% tai 40% ja lisäksi voidaan keksiä kuukausi kuukaudelta aina uusia perusteita vetkutella päätöksiä jne.


    • dfgyjna

      Ensin KELA lopettaa konttoreita ja sitten pistetään tukienhaku nettiin jollaista ei usein edes kotona ole tuen tarvitsijoilla , tai rahaa puhelin laskuihin , millaisia idiootteja meillä on päättäjinä , eikö oikeusasiamiehen tms. kuuluisi valvoa pikkasen ihmisoikeuksien toteutumista ?

      • yökssentää

        Ihmisoikeuksien toteutumista? Milloin nämä kelailijat ja sossuilijat itse alkavat huolehtia edes omien ihmisoikeuksiensa toteutumisesta? Muidenko pitää heille kaikki huolehtia? Asunto, terveys, ruoka, vaatteet, vakuutukset ja vielä ihmisoikeudet. Mitä nuo porsaat itse tekevät? Antakaa porsaiden olla porsaita ja kaataa ruokakuppinsa ihan vapaasti, jos ei työ maita.


      • dafddasfds212321

        Lasten hässijä äänessä taas!


    • lkoiuh

      Ei kk pitäisi lähteä asunto alta. Ei todellakaan. 2-3 kk. Täytääntöönkin pano kestää aika kauan. Hänen olisi itse pitänyt katsoa pankkitilin tilanne että onko tuki maksettu hänelle vai vuokranantajalle. Yleensä kun makselee kortilla niin ei kauheasti tule tiedettyä/katsottua mitä on tilillä. Mikä on omasta mielestä outoa. Ite käytän edelleen käteistä ja katon aina ensin tilille tulleet rahat.

      Siinähän samalla tarkistaa että kaikki on maksettu oikein ja oikean suuruisina(jos ei niin perästä on kuulunu). Sitten vasta maksan vuokran ym.
      En oo sossun asiakas(onneksi enää)ollut pariin vuoteen, työkyv.eläk. kylläkin.

    • Eikaotsiin

      Ei ole tullut häätö ,vaikka olen joutunut maksamaan lähes joka kuukausi myöhässä vuokran ja tällä hetkellä 80€ on vielä tästä kuusta pystyssä ja tulee muistutus niin maksan heti,kun saan rahaa. Asumistuen tarkistus päällä niin joudun otottaa. Kuitenkaan ei koko kuukauden vuokra ole maksamatta miltään ajalta. Joudun vaan venyttää,kun olen vähän freelancer ja tulot tulee milloin tulee. Aika pahasti on elämä pielessä,jos kertyy isoja vuokrarästejä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe