kokemusta embolisaatio hoidosta myoomiin?

annastiina11

On pahat myoomat ja aiheuttaa jatkuvaa vuotoa. Ehdotettiin kohdunpoistoa ja minua koko ajatus pelottaa aika lailla. Jos on kokemusta embolisaatio hoidosta oireilevien myoomien suhteen niin kertokaa missä tehtiin ja saitteko apua. Kohdunpoisto kokemuksia haluaisin myös kuulla jos joku haluaa jakaa kokemuksensa. Kiitän etukäteen!

25

4239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Embolisaatiosta

      Hei. Olin itse kohdunpoistoleikkauksessa 2 viikkoa sitten, tehtiin tähystyksellä. Yhden yön olin sairaalassa ja seuraavana päivänä kotiin. Juurikin myoomien takia poisto tehtiin. Kolme pientä reikää mahassa ja hieman pientä kipuilua ja turvotusta vielä mutta muuten olen hyvässä kunnossa. Tosin yksilöllistä miten noista toipuu ja minkälainen leikkaus tehdään.
      Mutta itsellä siis meni todella hyvin kaikki. Ei oikein osaa edes ajatella vielä että menkkoja ei enää tule ikinä. Mahtava tunne! Ennen meni kaikki reissutkin mönkään niiden takia, oikeastaan kaikki, sillä niin hurjat ne oli.
      Tuohon embolisaatioon minunkin ensin piti mennä, mutta kun sitä oltiin alkamassa tekemään, huomasivat että myoomat sellaisessa paikassa ettei se onnistunutkaan. Tai siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Joten sieltä sitten tuli suoraan lähete kohdunpoistoon.
      Viikon verran olisi vielä sairaslomaa (3 vkoa kaikkiaan sain) ja sitten on jo työkunnossa. Kohti kevättä ilman kuukautisongelmia!

      • annastiina12

        Hei, ja kiitos vastauksestasi. Mua pelottaa kaikki mahdolliset kirurgiset toimenpiteet jotka kohdistuvat "alakertaan". Pelkään kaikkia mahdollisia komplikaatioita jotka ovat todella kiusallisia sille joka niitä saa. Mulla on tämän kuukauden lopulla kohdun magneettikuvaus; en tiedä mitä se kertoo. Tuntuu että elämä on ihan pilalla kun kaikki energia menee näiden terveys asioiden miettimiseen. Ja pelottaa.


    • Kikkeli-kimmo

      Hei. En ole kokeillut vastaavaa.

    • pläääähh

      Täälläkin myoomanainen ja mietin mitä sille viisainta tehdä..?

    • Myomatpoisemboloimalla

      Myomakohtu voidaan emboloida eli kohtuvaltimoihin voidaan ruiskuttaa tukkivaa materiaalia, jolloin leikkaus on tarpeeton. Myomat kutistuvat pikkuhiljaa. Hoito on saatavissa kaikissa Suomen yliopisto- ja useissa keskussairaaloissa. Toimenpide tehdään valtimoteitse röntgenosastolla selkäydinpuudutuksessa ja toipuminen on nopeaa. Suoli-, rakko- tai hermovaurioita ei tule.

      • Nadasurf

        Toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa, ei selkäydinpuudutuksessa. Myoomat saattavat pienentyä, mutta esim vuoto-ongelmat eivät helpota n. 20 % emboloiduista.


      • Hoito

        Eikä hoitoa saa Husin sairaaloissa.


    • Anonyymi

      Mulle tehtiin embolisaatiohoito myoomien takia kolme vuotta sitten. Siitä ei ollut mitään hyötyä eli ei tehonnut myoomiin. Nyt olen menossa kohdunpoistoon.

    • Anonyymi

      Kokeilkaa serrapeptaasia kohdunpoiston sijasta, jotain luotettavaa merkkiä toki. Monilla kohdunpoisto pilannut seksin pysyvästi, itse en menisi. Lukekaa esim Robert Redfernin sivuilta serrapeptaasista. Ei se ainakaan vaarallista ole. Olen itse tilaamassa juuri.

      N-77

      • Anonyymi

        Joku tietysti nyt sanoo että menee rahat, mutta sekin (kymppejä, satasia) olisi miljardi kertaa parempi kuin että menee kohtu monine yleisine sivuvaikutuksineen.

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku tietysti nyt sanoo että menee rahat, mutta sekin (kymppejä, satasia) olisi miljardi kertaa parempi kuin että menee kohtu monine yleisine sivuvaikutuksineen.

        N-77

        naturallyhealthynews sivusto

        N-77


    • Anonyymi

      Olen 50 v ja minulla oli monta vuotta megavuotoja myooman takia. V 2017 kesällä vuoto jatkui pari kuukautta putkeen ja tutkimuksissa löydettiin yksi myooma, jonka koko oli n 3-4 cm. Hoidoksi määrättiin heti kohdunpoisto. Mistään vähemmän kajoavasta toimenpiteestä ei kerrottu. Leikkausjonossa ollessa luin netissä embolisaatiosta, ja halusin kokeilla tietenkin sitä. Kohdun poisto tuntui isolta operaatiolta. En ollut motivoitunut poistoon, kun siihen liittyi myös riskejä.

      Jättäydyin leikkausjonosta pois, ja menin tosin vasta 1,5 v kuluttua yksit. gynelogille tsekkauttamaan tilanteen. Elin toivossa, että vaihtarit hoitavat myooman aikanaan. Myooma oli kasvanut tuplasti eli koko oli 7-8 cm ja painoi virtsarakkoa. Jouduin käymään wc:ssä yli 20 krt/pvä. Ja vuoto anemisoi. Pyysin lähetettä KYSiin, jossa osaamista embolisaatiosta. Pari kuukautta meni ja kutsu operaatioon tuli viime keväänä.
      Itse operaatiossa olin hereillä ja seurasin monitorista partikkelien liikkeitä monitorista, operaatio ei sattunut, mutta heti paluumatkalla salista, tuli kieltämättä kovat kivut. Sain toki kipulääkettä ja seuraavana aamuna matkustin junalla Helsinkiin. Jälkitarkastus on marraskuussa, jolloin saan tiedon, kuinka paljon myooma pieneni.
      Vuoto on rauhoittunut nyt vasta syksyllä, kun kuolioon mennyt myooma pienenee sen 6 kk. Sairasloma 1 vko ja kipulääkkeillä selviää.

      Suosittelen ja menisin ehdottomasti uudelleen. Myooman koko kutistuu 40-70%, joten luonnollisesti kannattaa hoitaa, kun myooma on vielä pieni. Operaatio tehdään nivusen valtimoa pitkin katetrilla eikä kajota mihinkään herkkiin osiin. Hyvin turvallinen, jos vertaa kohdunpoiston komplikaatioihin.
      Netissä paljon tutkittua tietoa, jos haluaa lisätietoa. Hämmästelen, että HUS ei kerro potilaalle muista vähemmän kajoamista vaihtoehdoista!
      Linkki Lääkärilehden artikkeliin:https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/embolisaatiohoito-hyva-vaihtoehto-kohdunpoistolle/

      • Anonyymi

        Eihän ne kerro sen takia koska kohdunpoisto on halvempi sairaalalle/kunnalle/yhteiskunnalle. Lisäksi sairaala saa itse rahaa kun tehdään helppoja toimenpiteitä kuten kohdunpoisto, potilaalle vaikutukset voivat olla kaikkea muuta kuin helppoa, mutta se ei sairaaloita /niiden lääkäreitä kiinnosta. Myöskään täällä kotkassa ei mainostettu muita vaihtoehtoja kuin kohdunpoisto. Kun kysyin pelkkien myoomien poistosta, kehdattiin vieläpä alkaa kertoa riskeistä vaan suuremmista riskeistä jotka liittyvät kohdunpoistoon ei puhuttu mitään sanallakaan! Onneksi olen senvertaa kyseenalaistava etten mene minkätahansa puoskarien ehdottamiin kohdunpoisto-operaatioihin!

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne kerro sen takia koska kohdunpoisto on halvempi sairaalalle/kunnalle/yhteiskunnalle. Lisäksi sairaala saa itse rahaa kun tehdään helppoja toimenpiteitä kuten kohdunpoisto, potilaalle vaikutukset voivat olla kaikkea muuta kuin helppoa, mutta se ei sairaaloita /niiden lääkäreitä kiinnosta. Myöskään täällä kotkassa ei mainostettu muita vaihtoehtoja kuin kohdunpoisto. Kun kysyin pelkkien myoomien poistosta, kehdattiin vieläpä alkaa kertoa riskeistä vaan suuremmista riskeistä jotka liittyvät kohdunpoistoon ei puhuttu mitään sanallakaan! Onneksi olen senvertaa kyseenalaistava etten mene minkätahansa puoskarien ehdottamiin kohdunpoisto-operaatioihin!

        N-77

        Ei niitä myoomia usein voida leikkauksella poistaa, riippuu ihan siitä missä kohtaa kohtua ne sijaitsevat. Eikä kohdunpoisto ole mikään "helppo toimenpide". Tuota embolisaatiota ei kai kovin monessa paikassa Suomessa tehdä.

        Oma kokemukseni taas on, että kohdunpoistoa nimenomaan pitää vaatimalla vaatia ja hyvä, jos sellaiseen suostutaan! Tietysti lekkauksissa on aina riskinsä, ihan kaikissa leikkauksissa, mutta kohdunpoiston jälkeen saa myös unohtaa mm. kohtusyövän pelon (naisten neljänneksi yleisin syöpä).

        Itse olin jo leikkausjonossa, ihan itse pyysin, mutta myooman kanssa kävikin niin, että runsaat vuodot helpottivat suht siedettäviksi, kun myooma hieman kasvoi. Siis pieni myooma voi joskus aiheuttaa enemmän vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä myoomia usein voida leikkauksella poistaa, riippuu ihan siitä missä kohtaa kohtua ne sijaitsevat. Eikä kohdunpoisto ole mikään "helppo toimenpide". Tuota embolisaatiota ei kai kovin monessa paikassa Suomessa tehdä.

        Oma kokemukseni taas on, että kohdunpoistoa nimenomaan pitää vaatimalla vaatia ja hyvä, jos sellaiseen suostutaan! Tietysti lekkauksissa on aina riskinsä, ihan kaikissa leikkauksissa, mutta kohdunpoiston jälkeen saa myös unohtaa mm. kohtusyövän pelon (naisten neljänneksi yleisin syöpä).

        Itse olin jo leikkausjonossa, ihan itse pyysin, mutta myooman kanssa kävikin niin, että runsaat vuodot helpottivat suht siedettäviksi, kun myooma hieman kasvoi. Siis pieni myooma voi joskus aiheuttaa enemmän vaivaa.

        Niin ja kohtusyövän lisäksi saa unohtaa mm. syvät vagina orkut. Itse otan heti mielummin syöpäriskin. Enhän poista muitakaan elimiä syövän pelossa!!!

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja kohtusyövän lisäksi saa unohtaa mm. syvät vagina orkut. Itse otan heti mielummin syöpäriskin. Enhän poista muitakaan elimiä syövän pelossa!!!

        N-77

        Toki syön terveellistä luomu kasvispainotteista paleoruokaa, ulkoilen ja elän terveellisesti, ne ovat oikeita keinoja syövän torjumiseen, ei mikään elinten poisto. Toki jokainen itse tietää parhaiten. Curkuma ja inkivääri auttavat syöpään, etenkin sen ehkäisemiseen.

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja kohtusyövän lisäksi saa unohtaa mm. syvät vagina orkut. Itse otan heti mielummin syöpäriskin. Enhän poista muitakaan elimiä syövän pelossa!!!

        N-77

        No eihän niitä kohtuja poistetakaan tietenkään PELKÄSTÄÄN syövän pelon takia, mutta jos poiston aiheena ovat anemisoivia vuotoja aiheuttavat myoomat, joita ei voida poistaa sijainnin takia, voidaan tietty punnita riskit ja hyödyt!
        Ja joillekin voi tuo kohtusyövän riskin poistuminen olla isokin hyöty.


    • Anonyymi

      Kyllä minäkin suuresti ihmettelen terveydenhuolloin intoa poistaa heti koko kohtu. Olen todella pahoillani sinun puolestasi, kun leikkaus vei nautinnon seksistä. Tai vaikutti heikentävästi.
      Tänä päivänä hoitoa voi saada muualtakin kuin omasta sairaanhoitopiiristä, mutta toki vaatii vaivannäköä.
      Syöpäriski on olemassa kaikilla lisäelimillä, en myöskään leikkauta rintoja pois, vaikka rintasyöpäriski on olemassa.
      Minun julistus on, että älkää naiset automaattisesti suostuko kohdunpoistoon, jos muu toimenpide voisi auttaa. Vaivat eivät välttämättä ala koskaan, mutta jos sohaistaan virtsaputkeen tai peräsuoleen, niin sinä kärsit siitä. Pikku tilastopoikkeus, mutta merkittävä sinulle. Hienoa niille, joilla kaikki sujuu ok. Onneksi suurin osalla!

      • Anonyymi

        Ei siis minulta ole mennyt nautintoa pois eikä kohtua vaan mietin tuossa kauhulla mitä olisi tapahtunut jos olisin suostunut kohdunpoistoon, onneksi en suostunut!

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis minulta ole mennyt nautintoa pois eikä kohtua vaan mietin tuossa kauhulla mitä olisi tapahtunut jos olisin suostunut kohdunpoistoon, onneksi en suostunut!

        N-77

        Eli mikä siis ongelmasi oli? Joku kehtasi ehdottaa kohdunpoistoa?

        Sinulla siis on myooma (=kohdun lihaskasvain) ja ajattelit nyt hoitaa asian ihan omatoimisesti jollain serrapeptaasilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mikä siis ongelmasi oli? Joku kehtasi ehdottaa kohdunpoistoa?

        Sinulla siis on myooma (=kohdun lihaskasvain) ja ajattelit nyt hoitaa asian ihan omatoimisesti jollain serrapeptaasilla?

        Niin, nimenomaan ongelma oli että röyhkeästi ehdotettiin ensimmäiseksi kohdunpoistoa. Onneksi juhlin Halloweenia tässä ihan kokonaisena muilla vähemmän kauheilla tavoilla (tekohämähäkit, oranssit lyhdyt jne.) kuin kohdunpoistolla. Minulla on 4 noin 4cm myoomaa kohdussa joku muodostelma munasarjassa, joka voi olla varrellinen myooma.
        Ei serrapeptaasin kokeilemisesta ainakaan haittaa ole :)

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, nimenomaan ongelma oli että röyhkeästi ehdotettiin ensimmäiseksi kohdunpoistoa. Onneksi juhlin Halloweenia tässä ihan kokonaisena muilla vähemmän kauheilla tavoilla (tekohämähäkit, oranssit lyhdyt jne.) kuin kohdunpoistolla. Minulla on 4 noin 4cm myoomaa kohdussa joku muodostelma munasarjassa, joka voi olla varrellinen myooma.
        Ei serrapeptaasin kokeilemisesta ainakaan haittaa ole :)

        N-77

        Onpahan perunasäkki masussa! :D
        Enpä ihmettele, jos on tarjottu kohdunpoistoa. Mutta lääkärithän ovat aina väärässä...

        Ketju on vanha, mutta kiinnostaa tuo alkuperäinen kysymys.
        Onko kokemuksia, sopiiko tämä embolisaatio submukoottisen myooman poistoon? Se on jotenkin niin kuin kohdun limakalvon alla, eikä sitä voida höyläämällä eikä leikkaamalla poistaa.

        Miten selviää, mihin myoomaan sopii? Missä niitä tehdään?


    • Anonyymi

      Minun mummolta leikattiin jo 60-luvulla sen ajan tekniikalla pelkkä myooma. Onko leikkaustekniikat huonontunut niistä ajoista vai?!!

      Luin ikäisestäni monimyoomaisesta naisesta, ja ultraäänellä oli häneltä tuhottu myoomat, ei mitään kohdunpoistoa tarvittu.

      N-77

    • Anonyymi

      Hei,
      En voi suositella kohtuvaltimoiden embolisaatiohoitoa ainakaan Oys:ssa.
      Minulle tehtiin ko. toimenpide viime marraskuussa. Olin kai lähes ensimmäisiä potilaita Oys:ssa, jolle tämä toimenpide tehtiin ja luulin saavani hyvää hoitoa. Embolisaation kerrottiin olevan kohdallani parempi hoitovaihtoehto myomektomiaan verrattuna. Kukaan ei maininnut sanallakaan mahdollisuudesta tai riskistä pysyvään munasarjojen toiminnan loppumiseen ja ennen aikaisiin vaihdevuosiin, vaikka olin toistuvasti tuonut esiin vauvatoiveen, jos saisin myooman aiheuttamat kipu-ja paineoireet lievemmiksi.
      Myooman aiheuttamat oireet eivät helpottuneet toimenpiteen myötä lähes lainkaan ja lisäksi sain ennenaikaiset vaihdevuodet ja valtavat niiden aiheuttamat alapään ongelmat, suolen toimimattomuuden, kuumat aallot ja väsymyksen kaupan päälle. Omia lapsia en voi kuulemma koskaan saada vaurioiden vuoksi. Kukaan ei myöskään tunnu ottavan vastuuta tapahtuneesta.
      En suosittele tätä toimenpidettä ainakaan Oys:ssa.
      Pysykää poissa Oys:n naisten pkl:lta!

    • Anonyymi

      On kokemusta kohtuvatimoiden embolisaatiosta Oys:ssa ja toimenpiteen tulos oli katastrofi. Varokaa ainakin radiologi Pekka Kerimaata Oys:ssa kohtuvaltimoiden embolisaation tekijänä. Hän tuhosi täysin toimivat munasarjani ja koko alapääni verenkierron. Myooma ei pienentynyt lainkaan. Omasta toiminnastaan Kerimaa ei ota mitään vastuuta ja valehtelee kaiken lisäksi omasta toiminnastaan potilasvakuutuskeskukselle. En voi suositella häntä kenellekään. Varokaa häntä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe