Hei, kun lapsi täyttää 17 eikä lapsilisiä ja yh-korotusta enää saa.. Ja samaan aikaan lapsen kulut nousee (toisen asteen koulutus, ammatillinen koulutus ja bussimatkat).lapsi asuu ilmaisessa koulun asuntolassa.. Mutta viikonloppuisin on pakko tulla kotiin. Matkoihin kuussa 140 euroa. Ei saa koulumatka-avustusa (kelasta kielteinen päätös). Meneekö läpi jos hakee elatusmaksujen uudelleen laskua? Lapsi tulee samaan 202 euroa opintotukea, mutta koska lapsi on kirjoilla edelleen kotona,, myös kodin asumiskulut pitää huomioida. opintotuki on lapsen opiskelua varten (lapsen tilillä).millä lähivanhempi maksaa asumiseenliittyväy kulut?kun ei tule enää lapsilisää?
Elatusmaksujen tarkastus
13
346
Vastaukset
- niintuttuu
ja lapset muuttaa isälleeen asumaan niin ei sun tarvii elareista murehtii..
- niintuttuu
ja lapset muuttaa isälleeen asumaan niin ei sun tarvii elareista murehtii...
- MiettiiHän
Eikös nyt ois kaikkein fiksuinta lähtee ihan yksinkertaisimmasta päästä: keskustelisit lapsesi isän kanssa ja pyytäisit häntä avustamaan lapsensä elämää. Siis ei sinua, vaan lastaan.
Mun mielestäni tuolta suunnalta lähdetään, eikä niin, että ekana mennään lastenvalvojalle itkemään ja kuluttamaan heidän resursseja enemmän apua tarvitsevilta.. - mummu-62
Lapsilisä tulee 17v.Elatusmaksu 18v. Kunnan sosiaalitoimisto,muista kaikki kuitit.Kun lapsi täyttää 18 ja opiskelee vielä,om sinulla mahdollisuus hakea elatusvelvolliselta tulojesi perusteella elatusmaksua 20v,asti kun lapsenne opiskelee eikä sinulla olisi varaa muuten maksaa hänen opintojaan.Jos elatusvelvollinen ei maksa voit ottaa kuntasi/kaupunkisi oikeusapuun yhteyttä ja selvittää sen siellä.Sieltä lähtee virka-apu pyyntö henkilölle joka on velvollinen maksamaan ja kaavakkeet.Muista kuitenkin omalla kohdallasi että he pyytävät kaikki tulo-ja meno tiedot. Toinen,jos lapsesi on hyvin älykäs ja koulussa menestyvä opinnoissa,ota yhteys PELASTAKAA LAPSET RY/Eväitä elämälle.Sieltä saat yksinkertaiset kaavakkeet ja jos hyvin käy,niin posti tuo lapsellesi koulukirjat ovelle asti.Meillä aikanaan kävi niin <3 Onnea teille ja kysymällä löydät apua.
- täysikä
!8v on täysi-ikäinen suomen kansalainen, sillon ei enään kukaan ole elatusvelvollinen, jollei tahdo.
- lexlaki
18 vuotias on täysi-ikäinen suomen kansalainen ja hänen vanhempansa ei ole sillon enää elatusvevollisia.
- mummu-62
Haluan vielä korostaa kun en tiedä missä kaupungissa/kunnassa asut,on hieman joka paikassa eri käytäntö myös. joten enempää nyt tällä hetkellä en osaa sinua neuvoa.Kuitenkin voin sinulle jonkun linkin laittaa ja ole aktiivinen tiedon haussa ja hae jokainen taho.hyvää jatkoa ja onnea. http://www.kela.fi/opintotuki http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki Näistä linkeistä löydät tähän tarvittavan tiedon.
- alaikäiset
Tämähän koskee alle 18 vuotiaita, no apeen lapsihan on 17v.
- eikömikäänriitä
Mitä, sun lapsihan asuu asuntolassa ilmaiseksi ja käy vain viikonloppuisin tai joka toinen vl kotona ja etällä jokatoinen vl eihän se nyt viikolla ole kuluttamassa sun asuntoa ja rahojasi ja kuiteski sinä saat elarit, Hän vois muuttaa etälle asuun joka viikonloppu niin ei sitte kuluta sulla ja sinä maksat elarit.
- kolmikanta
Maksaisikohan lähivanhempi asumiseen liittyvät kulut ihan itse ? Lapsi on väliinpuotoaja, koulun asuntolan takia ei saa koulmatkatukea. Asuntolasta kuitenkin häätö viikonloppuisin. 140 kuussa matkoihin ? Taitaa olla aika pitkä koulumatka. Opiskelijan budjetti: 200 euroa opintotukea. ilmainen asuntola ja kouluruoka. Nykyisen elatusmaksun luonnollisesti maksat opiskelijalle itselleen, niin siitä voi kustantaa kotimatkat. Voisitko jotenkin osallistua itse lapsesi kuluihin ?
Tää oli hyvä ja niin totta. Laissa sanotaan että lyhytaikaisen muutoksen perusteella ei maksuja muuteta. Jos lapsi on jo 17, katsoisin tuon lyhytaikaiseksi muutokseksi. 18 täyttänyt voi vaatia molemmilta vanhemmilta vaikka oikeuden kautta koulutustukea tai mikä oikea termin nyt olikaan. Itse aikoinaan korotin elatusmaksua puolikkaan lapsilisän verran. Katsoin sen kohtuulliseksi ja perustelluksi. ( tosin vaatimus oli viisinkertainen )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332172Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601436Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611075
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832