Kun kilpailutetaan talotehtaita, miten se oikeasti onnistuu?
Kaikilla talotehtailla on oma tapa tehdä luettelonsa tarvikkeista/materiaaleista/materiaalien laaduista mitä olet ostamassa. Kilpailutat, sitten tilaat merkiltä jonka euromäärä on halvin. Onko tarjouskilpailun hävinneillä talotehtailla tarjottu paketti samanlainen, ei varmasti ole!
Ja olet tyytyväinen kun sait halvalla vaikka et edes oikeasti tiedä mitä olet ostamassa.
Tuttu virsi.."hinta tippui kymppitonnin kun""..niinpä.
Vierestä seuranneena on ollut mielenkiintoista seurata miten suomalainen mies muuttuu rakennusalan ammattilaiseksi muutamassa viikossa pyydellessään tarjouksia talotehtailta.
Todellisuudessa kilpailuttamalla vain huononnat ostamaasi talopaketin sisältöä, mitä siihen sitten kuuluukin. Tottakai talotehtaan myyjä, tietäessään kilpailuttamisen, tarjoaa kaikki halvimmat vaihtoehdot mitä niitä ikinä siihen kuuluukaan.
Keskity yhteen toimijaan, samalla yhteen paketin sisältöön, ja neuvottele valitsemasi toimittajan kanssa hinta kohdalleen.
Yksinkertaistettuna: Eihän talotoimittaja A voi määrätä talotehdas B:n, C:n, D:n jne hintaa.
talotehtaiden kilpailuttaminen
10
212
Vastaukset
- Kilpailukannattaa
Jos neuvotellaan vain yhden talotehtaan kanssa ei hintaa millään saa kohdilleen. Kyllä se vaan on niin, että vasta kilpailutus pudottaa hintoja. Eli vastaava mestari mukaan jo kilpailutusvaiheessa. Hän katsoo toimitussisällöt eri firmoilta ja osaa sanoa, että mikä puuttuu toisen tarjouksesta ja mitä toisella on enemmän. Maallikko ei tosiaan pysty tähän, kun tehtaat käyttävät aivan eri termejäkin.
Mutta kun vastaava on mukana, niin noista saa selkoa ja voi kilpailuttaa tyyliin: "Toinen talotehdas antaa näin paljon halvemmalla ja siinä on vielä tämä ja tämä mukanakin"- vastaavaRaksaReiska
rautalangasta; vaikka määrällisesti tarjotut talopaketit samanlaisia, esim. nyt kun olemme hirsitalot otsikon alla, talon kehikoissakin on valtavia eroja, samoin täytyy myös hintaero olla. Ethän sinä mene autoliikkeeseenkää B sanomaan että tuo autoliike A myy uutta autoa vaikka viisitonnia halvemmalla niin teilläkin uusi auto on myytävä viisi tonnia halvemmalla kuin mitä hintalapussa on. Joo joo huono vertaus, kyseessähän on rautalankaversio.
- BauHerr
Kyllä miä lasken auton kilohinnan ja ostan sen mukaan. Kaikki tietyn tasoluokan autot kootaan suuripiirtein samoista osista. Syvävedetyllä pellillä on kilohinta, joten vertailu on kohtuullisen helppoa. OK, Vehon herroille tämä lähestymistapa ei sopinut, joten ostin toisen saksalaisen auton.
Rakennuspuolella toimin seuraavasti: ensin katson tontille sopivat talopaketit. Jos ei löydy, kuten useimmiten tapahtuu, niin piirrän itse AutoCADilla alustavan luonnoksen. Vien sen valitulle arkkitehdille, joka puhtaaksipiirtää luomukseni. Sen jälkeen kuvaa lähetellään eri valmistajille ja pyydeskellään tarjouksia.
Perinteisesti Lammilta tulee sikakallis pakettitarjous, jossa on suurinpiirtein paketoitu kovalla katteeella kaikki parketista anturan nauloihin. Sen jälkeen sitten hajoita tarjoukset pieniin paloihin ja mietin, mistä saa pelkkiä harkkoja. Se onnistuu, vaikka lammit muuta väittäisivät. Kaikille kelpaa loppupeleissä raha.
Eli: keräät kuvilla tarjouksia ja hajotat kaikki pakettitarjoukset pienimpää yhteiseen nimittäjään. Alkuperäisen paketin hinta putoaa 50 - 60 %.
Näin olen kilpailuttanut ja tulen aina kilpailuttamaan.
Kyllä tuohon konstit löytyy. Kirjoitin aiheesta pienen jutunkin muutama vuosi sitten ja palautin sen FB-sivulleni: https://www.facebook.com/taloapu.rauno.kangas/posts/436285343196081
- peukalokämmen
Aiheeseen liittyen kuulisin mielelläni kokemuksia kilpailutuksesta. Olemme nyt pyytäneet tarjouksia hirsihuvilasta. Tarjousten pohjana on ollut erään toimittajan malli ja muilta on sitten pyydetty joko tuon pohjan mukainen tarjous tai sitten mahdollisimman lähellä oleva oma paketti. Pakettien sisällöt tietenkin vaihtelevat, mutta kuinka paljon toimittajia voi enää kilpailuttaa sen jälkeen kun tarjoukset on saatu? Eli onko mahdollista saada hintaa alas sanomalla, että "teidän firma on nyt tasoissa xx:n kanssa, voidaanko tuosta hinnasta vielä neuvotella?" Toimitussisältöihin ei ole tarkoitus enää koskea.
- Strui
Tottakai voit tingata juuri noin, mutta vain jos olet pyytänyt täsmälleen samansisältöisistä paketeista tarjoukset. Muuten eivät lähde kilpailemaan hinalla kun eivät voi itsekään vertailla mitä toinen firma on tarjonnut.
Me pyysimme vuonna 2014 tarjoukset arkkitehdin piirustuksen pohjalta useasta hirsifirmasta. Halusimme vain hirret, katon, ikkunat ja ovet. Muutama firma ei jaksanut vaivautua tarjoamaan sitä mitä pyysimme, vaan aina vain lisäsi pakettiin muuta. Nämä firmat jätimme sitten pois. Mammutilta ostimme. Oli muutamia vaikeuksia, jotka kuitenkin saatiin selvitettyä. Ollaan tyytyväisiä.
- pystyhirsinikkari
Kyllä se on niin että kun tarpeeksi tinkaa niin jostakin se on pois.
Minä kyllä mieluummin maksan enemman kunhan tiedän että työ on laadukasta ja sovitun mukaista.
Autojakin on monenhintaisia ja kyllä se vain tahtoo olla niin että hyvä aina maksaa vähän enemmän mutta jos ostaa jonkun tavaran vuosikymmeniksi, niin eipä se paljon vuotta päälle tee enempää, jos vaikka on maksanut muutaman satasen tai tonnin enemmän.
Olen kyllä itse maksanut vuosikymmenien aikana ehkä liikaakin joistakin asioista mutta otan mieluummin hyvän palvelun ja sen että asiat luistaa ja työt tehdään kunnolla.
Olisin ehkä hinnoissa säästänyt mutta olisiko sittenkään se kannattavaa.
Vaadin kyllä laadukasta työtä ja olen valmis maksamaan siitä.
Halpa tulee usien aikaa myöten kalliimmaksi. - SitäSaaMitäTilaa
Suurin virhe kilpailutuksessa tehdään, kun toimitussisältöjä verratessa ei kiinnitetä huomiota toimituspaketin valmistussisältöön. Sama toimitussisältö, mutta eri valmistusaste. Ostat joko (työtä itsellesi)pitkäätavaraa tai (ratkaisuja)asennusvalmiita rakenneosia. Pitää muistaa, että ostat itsellesi aina työtä ostamalla talotehtaalta pitkää sahatavaraa, jossa tehtaan lisäjalostusarvo on 0% talopaketissa, Asennusvalmiin rakenneosan lisäjalostusarvo on 100%.
Kuluttajan on siis mahdoton verrata eri talotehtaiden tuotteita luotettavasti keskenään.
Siksi näkisin kuluttajaviraston roolin aivan uudella tavalla, kuin ratkomassa kuluttajariitoja.
Voisi olla kuukauden, ehkä parin työ kahdelta insinööriltä laittaa suomen hirsitalotehtaat järjestykseen huomioiden toimitus- ja valmistussisällön.
Kuluttajavirastolta lähetetty lista talotehtaille, jossa rakenneosat luetteloitu ja vastauksessa kolmei kohtaa per rakenneosa. "Asennusvalmis" "Vaatii työstöjä" "Vaatii sahausta"
Lista valmistajista toimituslaadun mukaan olisi esillä kuluttajaviraston sivuilla.
Tämä lista takaisi myös talotehtaiden toimitussisältöjen kehityksen oikeaan suuntaan.
Samalla kuluttajan oma vastuu lisääntyisi, kun hän saa puolueettomasti etukäteen tietää ketkä eniten ja vähiten jalostavat talopakettia 100% rakenneosilla.
Itserakentajat voisivat valita edullisempia pitkätavaratoimittajia ja rakennuttajat tehtaalla mahdollisimman pitkälle jalostettuja tuotteita.
Jokaisella talotehtaalla on omat vahvuutensa, joita kuluttajat arvostavat hinta- tai laatujohtajuus, harvoin jos koskaan löytyy molemmat edut saman katon alta, eikä niin pidä ollakkaan. Jokainen toimija tulkoon uskollaan autuaaksi.
Vaatimus, että toimitus- tai valmistusisältö pitää kaikilla toimijoilla olla samanlainen saattaa heikentää joidenkin toimijoiden kokonaiskilpailukykyä, jos joutuu tekemään sellaista työtä tai hankkimaan materiaaleja, missä ei ole kilpailukykyinen.
Nykyisin alan johtajuutta lasketaan liikevaihtoon perustuen. Olisi kuluttajan kannalta hyvä tietää säilyykö johtajuus vielä toimitusisältöluokituksen jälkeenkin. Jos kuluttajavirasto oikeasti on huolissaan kuluttajien oikeusturvasta, niin tässä olisi paikka siirtyä enemmän syiden kuin seurauten selvittämiseen.- OstammeVelkaa
Loistava kommentointi SitäSaaMitäTilaa:lta!
- Werneri-59
asiat pitäisi olla just näin kun sisäsaamitätilaa kirjoittaa.
Tähän varmaankin pyrittiin kun ns. toimitussisällöt ja hinnat nettiin tulivat pakollisiksi...no kaikki tekivät sen omalla tavalla ja hinnat ovat aina "hinnat alkaen"..ohuin hirsi, leikkimökki-ikkunat jne. asioita joilla ei mitään tekemistä tämän päivän kanssa. Kuka alkaa enää maalaamaan ikkunoita tänä päivänä? Ei kukaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401