Ilkeät asiakkaat, missä menee raja?

Asiakaspalvelija123

Hei! Asiakaspalvelijat ja miksei muutkin, täytyykö asiakkaalle olla aina ystävällinen? Esim. jos tulee kauppaan ja huutaa ja tiuskii sinulle ja haukkuu saatanan tyhmäksi ilman mitään syytä, voiko hänelle sanoa että menee muualle asioimaan...Ihmisiähän me asiakaspalvelijat ollaan. Kertokaa teidän kokemuksia ja mielipiteitä.

20

6201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäpätevä

      Mun mielestä ei ainakaan yltiöystävällinen tarvitse olla sellaiselle asiakkaalle, joka käyttäytyy töykeästi. Asiakkaalla on oikeus olla pettynyt, mutta ainakin kaupan kassalla, (jossa olen töissä), kuulen asiakkailta välillä aika asiattomiakin valituksia. Kuka valittaa omaa kiirettään ja ketä vituttaa muuten vain..

      Musta on yleensä ihan hyvä, jos asiakas antaa palautettajostain asiasta. :) Saa valittaa, jos on aihetta. Jos joku alkaa sua haukkua jotenkin henkilökohtasesti ja vaikuttaa jopa vähän agressiiviselta niin sitten pitää kutsua vartijat, jos mahdollista.. noh harvoin se on mahdollista. Kannattaa pysyä rauhallisena, eikä provosoitua. Liika ystävällisyys on kuitenkin liikaa... ei saa alistua. (Ainakin minä olen tätä mieltä.)

      Olen kuukauden ollut töissä ja valituksia on sadellut välillä millon mistäkin... mitään en ole ottanut koskaan henkilökohtaisesti.. mua ei ole sentään haukuttu. Paitsi kerran, kun työkaverini kysyi, että haluaisinko tulla harjoittelemaan yhtä juttua, kun asiakas oli siinä, niin asiakas sanoi: "Älä sää tuu tänne pelleilee!" (Naama norsunvitulla:) ) Eli jotain tuollaista pienimuotoista.

      Yksi asiakas valittaa aina jostain ruoan hinnasta ja haukkuu kauppiasta huijariksi ja kertoo kuinka prismassa on se ja se tuote 0,30€ halvempi -.- Lähinnä huvittaa tuollaiset... En suostunut sitten yksi päivä paketoimaan hänen kukkakimppuaan. Äijä vaikutti vähän loukkaantuneelta, eikä meinannut uskoa, kun sanoin, että itsepalvelu. ^^ Hän varmaan (lähinnä pelikoneiden) kanta-asiakkaana koki ansaitsevansa jotain erityiskohtelua.

      Olen minäkin kokenut itseni asiakkaana lähes nöyryytetyksi, vaikkei minua suoraan haukuttukaan.. eli linja-auto firman asiakkaana kun olin, ja bussikorttini ei toistuvasti toiminut. Bussikuskeille ei meinannut millään mennä tajuntaan, eikä kukaan suostunut ottamaan selvää asiasta... joskus sain väitellä itselleni bussikyydin. Olin varmaan sellainen hankala asiakas. No onneksi mulla oli edes sen verran "rohkeutta" puolustaa itseäni. Aika nöyryytetyksi ja vaivaantuneeksi sain välillä tuntea itseni; teiniä luullaan kai helposti huijariksi vai miten on?... onneksi lopulta sain toisella yrityksellä rahat (n. 160€) takaisin bussikortista. Linja-autoaseman asiakaspalvelu ei taas meinannut millään uskoa, että kortti ei toimi..... "No eihän tässä mitään vikaa näytä olevan, kyllä tämä toimii..."

      Mielestäni "Asiakas on aina oikeassa!" -sanonta on hyvä pitää mielessä. Henkilökohtainen vittuilu tuntemattomalle kertoo lähinnä ihmisen tyhmyydestä... Tuskin nopeuttaa asian etenemistä, ehkä saa vain asiakaspalvelijan hermostumaan...

      • Asiakaspalvelija123

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä!


    • tavallisiaihmisiä

      Aika monet kassat luulevat itsestään liikoja. Mihin se perustuu, en tiedä.
      Tosiasia on se, että tänä päivänä asiakasta kohdellaan todella töykesästi ja asiattomasti. Asiakas on automaattisesti väärän rahan kantaja ja katteettoman kortin käyttäjä, jolta vartijan tulee suojella yrittäjää. Miksi asiakkaan tulisi olla ystävällinen tällaiselle kassalle tai myyjälle? Ei tarvitse.
      Jos asiakas nimittelee ja haukkuu asiattomasti, ei sitäkään pakko ole kuunnella loputtomiin ja hymyillä ja kiittää. Aikoinaan joku tarjoilija vei ihan raastupaan asti miehen, jonka huoritteluun kyllästyi. Voitti tapauksen.

    • Dedde

      Asiakkaille täytyy olla aina ystävällinen. Jos asiakas on väärässä ei sitä tarvitse kertoa asiakkaalle. Jos asiakas haukkuu sinua huoraksi ei se oikeuta olemaan asiakkaalle ilkeä. Pidä nätti hymy kasvoilla ja unohda kaikki paska mitä kohtaat. Itsellä meni vuosi kunnes mikään ei tuntunut miltää ja jaksoi olla ystävällinen kaikille. Haittapuolenahan tässä on se, että olen todella kiukkuinen kaikille töitten ulkopuolella.

      • ettäsilleensäsitten

        Joo ei tarvitse olla ilkeä, turha itse alentua samalle lapsellisen haukkumisen tasolle. Mutta ei tosiaan tarvitse hymyillen nielläkään tuollaista. Aoheettomalle haukkumalla/huutajalle voi sanoa, että voi mennä ja tulla sitten takaisin kun osaa käyttäytyä.


    • lopetajo

      Ota työhön nopeaälyisiä jotka ovat hoksaavaisia käytännön testin läpäisseet ,nopeus on suuri valtti. kerran myyjä hidasteli oli bussille kiire jono oli pitkä sanoin vauhtia hän sano olen liitossa. Mutta Aira Samulin sanoo "passasin viittä asiakasta kerralla " minä sanoin olin yksin tavaratalon kassalla ,kun lähdin tuli kaksi lisää , sano työkaveri.

    • Asiakaspalvelijana

      Kaupan arkea on, että vihainen asiakas huutaa naama punaisena niin, että myyjältä lähtee vaikut korvista. Vihainen asiakas haukkuu myyjää huoraksi ja uhkailee tehdä hänestä valituksen esimiehelle. Asiakkaat myös kirjoittelevat Internetin keskustelupalstoilla myyjistä ja kauppaliikkeissä saamastaan asiakaspalvelusta vahvasti liioitellen.

      Ilkeimpiä asiakkaita ovat naiset ja nimenomaan ne iäkkäämmät naiset. Heillä on röyhkeä minä itse-asenne, he etuilevat jonoissa ja tukkivat käytävät ostoskärryillään. He kokoustavat kauppojen käytävillä ja pitävät myyjiä alempiarvoisina koirina.

      Iso osa nykyajan myyjistä on ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoita, jotka ovat paljon fiksumpia kuin heille karjuvat vihaiset asiakkaat.

    • irvinaama

      Aina pitää hymyillä ja lirkutella.

      • S-tana

        Juopoille asiakkaille pitäisi myydä kaljaa vaikka alkoholilainsäädäntö kieltää myymästä päihtyneelle.Känninen asiakas tuli kassalle kaljalastin kanssa,sanoin asiallisesti että ikävä kyllä en voi nyt myydä olutta ,alkoholilakiin vedoten,meiltä menee myyntiluvat. Saatanan kanttura oli palaute asiakkaalta,että silleen,.Minä olen tottunut haistatteluihin ,joten en siitä juuri "traumoja"saanut.Asiakas vain osoitti oman tyhmyytensä.


    • älärikomyyjää

      Kyllä se nykyään vaan niin paljon piristää, kun asiakas kassalle tullessa ottaa katsekontaktin ja hymyilee! tämä on harvassa.
      Aina ei hymyilytä, ymmärrän sen, mutta joskus ei kassatätikään jaksaisi hymyillä

      • Nicor

        Kyllähän se piristää jos asiakas osaa vastata tervehtimiseen; melko harvinaista nykyään. Useimmiten asiakkaat eivät reagoi puheeseen tai tervehtiessä vastaavat "muovipussi" ja näyttävät sitä.

        En ole täysin varma miksi asiakkaat tekevät tätä? Erittäin todennäköisesti kyse on siitä, että asiakkaat luulevat ettei myyjä tiedä miltä muovipussi näyttää. Kuitenkin se muovipussin näyttäminen riittää siihen, että myyjä huomaa sinun ottaneen moisen. Voisi "muovipussi"-sanaan käytetyt voimat uhrata mieluummin sanaan "hei" tai "päivää".
        ----

        Mitä tulee asiakkaan harjoittamaan solvaamiseen: Kun olet tehnyt näitä töitä hyvän aikaa, niin haastavinta näissä tapauksissa on se, ettet rupea nauramaan asiakkaalle tai ettei hymy levene liikaa. Se voi olla haastavaa kun nämä apinat osoittavat jatkuvasti miten pieniä ihmisiä he ovat.

        Asiakaspalvelu ei maksa hyvin, eikä sitä arvosteta. Asiakaspalvelu on kutsumusammatti kuten mikä tahansa muukin vammaishuolto.


    • Vittumainen

      En tiiä kutsumusammatista... meillä töissä taitaa sitten olla kaikki väärässä ammatissa. Jokaiselle tulee paha mieli kun joku idiootti tulee turhaan haukkumaan. Mulla oli viimeksi kassalla ollessani asiakas, joka oli latonut kissanruokapurkkeja ostoskärryyn, muttei jaksanut nostaa niistä kuin yhden hihnalle. Sanoin että tarvitsisin yhden joka laatua ylös, kun niissä on eri koodit. Tämä ukkohan siitä kimmastui ja karjui että MIKS! Nehän on noi ku on tossa teiän mainoksessa! 9,95! Henkeä vetämättä tämä ääliö sitten haukkui mut, ja mun ruotsin kielen (Olis itte puhunu suomea kun hyvin tuntui sujuvan), kaikki mahdolliset tarjoukset ja muut mitä nyt keksi. Karjui ettei tuu enää koskaan, vaan menee Lidliin (hyvä niin, toivottavasti ei tuukkaan). Kuitin ruihtaisi kädestäni karjuen että tarkistaa sen kun kaikki on kuitenkin väärin. Ihme kyllä onnistuin alkujärkytyksen jälkeen hymyilemään tälle ääliölle suurimman osan ajasta, toivottelin mukavaa kesäpäivää ja kehotin tarkistamaan kuitin oikein huolellisesti. Juu, vittuiluahan se oli. Kumpa oppisin paremmaksi siinä hommassa, ja löytäisin oikeat vittumaisen ystävälliset sanat tällaisissa tilanteissa. Vielä parempi olisi, jos löytäisin työpaikan, jossa ei moisten kanssa tarvitsisi olla tekemisissä.
      Sitä olen myös kaikki nämä vuodet ihmetellyt, että miksi ihmiset kysyvät etsimäänsä asiaa yhdellä ainoalla sanalla. Kävelevät myyjän eteen ja töksäyttävät esim. "myrkyt". Ei tervehdystä. Ei kysymyslausetta. Tai sitten tervehtivät tyyliin: "Hei, myrkyt." Mieleni tekisi usein sanoa että ei, se ei ole nimeni.

      • Nicor

        Haastavinta tällaisissa asiakkaissa on pokan pitäminen. Sitä tekisi niin mieli nauraa tällaisille asiakkaille, jotka yrittävät kaikin keinoin osoittaa kuinka tyhmiä ja pieniä ihmisiä he ovat.

        Itse tyydyn vain hymyilemään entistä leveämmin ja vastaamaan asiallisesti. Loppuun vielä iloinen "hyvää päivänjatkoa!"-lausahdus. Sen nyt arvaa miten paljon kyseisiä asiakkaita ärsyttää se, ettet näytä pienintäkään provosoitumisen merkkiä.


    • kodkodf

      Kyllähän tuo kaupan alan työ on tosiaan kutsumus ammatti....melkein 20 vuotta eri tehtävissä olen ollu rivimyyjästä esimieheen pienissä kaupoissa. Menin sitten vuokrafirman kautta kahden ison jätin liikkeisiin kassoihin istumaan vuodeksi. Töitä oli niin paljon kun halusin tehdä ja hyvillä tunneilla. Joskus jopa vakkarit kysy et miksi sulla on täys päivä kun heillä ei ole....mene ja tiedä. Mutta kaikkein parasta oli se että aina mun kassalle oli jonoa ja asiakkaat hyvällä tuulella. Jono eteni ripeästi ja puhelin kaikille hyväntuulisesti. Vastailin kysymyksiin ja tein töitä nopeasti sekä olen tosi iloinen ja nauravainen luonteeltani. Olen tosin tietoisesti valinnut tämän ammatin ja myös kouluttanut itseäni sekä kerinnyt saada mittavan kokemuksen alasta. Sana valmis tarttee olla ja tilanten tasalla joka saralla. jos sinne kassalle menee "vaan istumaan" ni varmasti tulee shittiä. Ja vaikka tuliskin.....miksi ottaa nokkiinsa.....

    • eipäei

      No ei tietenkään tarvitse kaikkea sietää hymyillen. Asioista voi valittaa ja antaa palautetta, mutta minulla ainakin on perusoletuksena, että aikuinen ihminen osaa tehdä sen huutamatta ja möykkäämättä ja haukkumatta. Omalle kohdalle todella harvoin osuu tuollaisia tapauksia, mutta viimeksi kun puhelimessa kuuntelin erään herrasmiehen tapaa yrittää ratkaista sen hetkinen ongelmansa huutamalla ja kiroamalla, totesin hälle että jos tuo huuto ja kiroilu ei lopu, niin lopetan tämän puhelun tähän. No eihän se loppunut joten setämies sai kehotuksen palata asiaan myöhemmin sitten ku käytöstavat löytyvät. Ei palannut, joten en tiedä selvisikö asiansa koskaan, kun ei koko puhelun aikana kuunnellut sanaakaan, kysyi kysymyksen ja alkoi joka kerta puhumaan omiaan päälle kun olisi pitänyt vastaus kuunnella.

    • kaupantyötonhanurista

      Kaupan työt on ihan p***eestä eli hanurista ja sieltä ja syvältä! Face-to-face-asiakaspalvelutyössä olevat tyypit - siis kassamyyjät ja osaston rivimyyjät ovat haukkumisen ja arvostelun kohteena aina ja koko työvuoronsa ajan.

      Kun kettumainen asiakas (=naama on aina norsunv***lla) marssii kauppaan, hänen ärsytyskynnyksensä ylittymiseen riittää mitätön asia: a) Ulkona sataa vettä tai lunta, b) Ulkona on liian kylmä tai liian kuuma, c) Kaupan tarjoustuote on loppunut tai tarjoustuotteen hinta on väärin, d) Kaupassa on pitkä kassajono, e) Myyjällä on väärän väriset hiukset, rumat työvaatteet, tatuointi tai lävistys, f) Asiakas ei ole löytänyt kaupasta etsimäänsä tuotetta g) Asiakas tuli väärään kauppaan: Prismassa, Siwassa, Valintatalossa, K-Citymarketissa, Salessa, S-Marketissa ja Lidlissä on kaikki paremmin, h) Asiakasta v****ttaa koko elämä. Jne., jne. eli ketutuslista ei lopu koskaan!

      Myyjiä ja kassamyyjiä opastaisin, että opiskelkaa kunnon ammattiin niin ei tarvitse kuunnella kaupassa ilkeitten asiakkaitten v****iluja!

    • asiakaspalvelijanayli20v

      Asiakkaalle täytyy olla kohtelias ja mielellään ystävällinenkin. Ystävällisesti, kohteliaasti ja selkeällä äänellä voi sanoa esimerkiksi: "En hyväksy tuollaista kielenkäyttöä/käytöstä. Tämä on minun työpaikkani ja täällä on muitakin kuin me kaksi. Tuollaista ei ole kenenkään mukava kuunnella/tuollaista ei kenenkään tarvitse kuunnella."
      Yllättävän usein tehoaa. Muille läsnäolijoille (joita yleensä asiointilanteessa on) syntyy mielikuva "olipas siinä moukkamainen asiakas, mutta fiksu myyjä hoiti tilanteen niin hienosti"

    • Ääliöitäriittää

      Asiakaspalvelijan pitää olla asiallinen, mutta monikaan asiakas ei ymmärrä, että tähän kuuluu myös asiakkaan huonosta käytöksestä huomauttaminen, jos se on tarpeen. Itse työskentelen lähinnä puhelinpalvelussa, joten tarvittaessa voi sulkea puhelimen. ;) Asiakaspalvelijan ei tarvitse kuunnella asiatonta kielenkäyttöä tai sietää asiatonta käytöstä. Asiansa on osattava esittää asiallisesti, myös asiakkaan.

    • Anonyymi

      Itse ainakin sanon töykeälle asiakkaalle takaisin. Ei paljoa kiinnosta hikisen asiakkaan kitinät.

    • Anonyymi

      Vihainen asiakas kysyi myyjältä,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2639
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      213
      2442
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2302
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      186
      1787
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe