Saksanseisoja veto- ja metsästyskäyttöön?

seisojas

Onko täysin tuhoontuomittu idea hankkia lk saksanseisoja. Tässä olosuhteita ja harrastustoiveita nimenomaan uroskoiralle:

- tulisi omakotitaloon, jossa aidattu piha
- pääharrastuksena vetojutut (koirajuoksu, -pyöräily ja -hiihto)
- pääsisi veljeni kanssa metsälle (harrastaa hirvi, sorsa, supi jne)
- jos ulkonäkö riittää, niin myös näyttelykäyttöön

Minulla pääharrastukseni olisi siis näyttelyt sekä vetojutut, metsästystä en ole koskaan harrastanut. Ei sitä tosin tiedä, vaikka innostuisinkin kyseisistä jutuista. Miehelläni on ollut paimenkoiria ja itselläni on ollut spanieli. Harrastanut olen mm. pk-lajeja (haku, jälki), agility, toko, pelastuskoiratoiminta sekä näyttelyt.

Onko täysin torpattava idea?

7

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gerrro

Saksanseisoja on hieno monipuolinen käyttökoira juurikin kuvailemiisi harrastuksiin. Siitä vaan!

• jjjnb

Minustakin ainakin kuullostaa juuri oikealta kodilta kun pääsee myös mesästyskäyttöön. Koira ei ainakaan turhaudu kun tekemistä riittää kauden ulkopuolellakin. Upeaa. :)

• seisojas

Kiitos vastauksista!

Olen tässä miettinyt myös sitäkin, että en tiedä kuinka usein koira pääsisi veljeni kanssa metsälle. Onko todella paha asia, jos se ei pääse kuin kerran pari vuodessa? Jos sen kanssa harrastettaisiin muuta sitten ympäri vuoden.

• jusjust

kerran pari vuodessa on aivan liian vähän... Paremminkin kerran viikossa on minun mielestäni minimimäärä metsästyskoiralle metsällä käyttö. Meillä käytetään kaikkia koiria koko metsästyskauden ajan vähintään kolme kertaa viikossa. Aloituksestasi sai käsityksen, että koira todella pääsee metsästyskäyttöön, kerran vuodessa ei ole mitään metsästyskäyttöä. Ei koira ikinä tule tuolla määrällä tarpeeksi toteuttaa viettiään. En suosittele, koiran kannalta ei ole oikein. Olisit vaan kysynyt suoraa soveltuuko seurakoiraksi ja vastaus on että ei sovellu.

• eieieieieieiei

Niinpä, sain myös aivan väärän käsityksen ekasta viestistä. Hanki koira joka ei ole metsästyskoira. Seisojat ovat metsästyskoiria ja niille paras koti EI OLE sellainen, jossa niitä ei käytetä metsästykseen. Miksei joku muu rotu? Tai suosittelen seisojien kanssa metsästykseen tutustumista ennen kuin valitset kyseisen rodun. Saat paremman kuvan siittä, miten hieno metsästyskoira on kyseessä ja ehkä jopa ymmärrät miksei sovi ei metsästävään kotiin. Voithan sinä jopa pian innostua metsästyksestä.

• seisojas

No tätä mä oonki vähän pohtinut, en edes tiedä kuinka usein jengi käy metsällä :D oma osaamiseni metsästyksessä on siis aivan olematon, mutta innostuin aikanaan muista koiraharrastuksista ihan sattumalta.

Täytyy keskustella veljen kanssa, olisko hällä aikaa metsästää. Totteleeko seisoja muita kuin omistajia, lähinnä jos lainaisi koiraa innokkaalle metsämiehelle?

• äkkiäostoksille

Ei muuta kuin sakemannin laittoon. Osa metsästäjistä käy metsällä viikon reissun Lapissa ja makaa siitäkin reissusta puolet pöydän alla tokkurassa. Ei tököttäjä itse siitä riistanvähyydestä kärsi (kasvattaja sen voi tehdä), mutta liikunnan puutteesta se kärsii. Itselläni on ollut 3 saksantököttäjää ja nyt on bretoneita. Jahtipäiviä tulee 40-50 / vuosi ts. vaikka aktiivinen metsästäjä olenkin menee suurin osa vuodesta meilläkin ilman riistahommia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe