endometrioosiko

nainen24

Mulla on ollut kovat menkkakivut lähes aina.. monesti makaan lattialla kippurassa kun mikään muu asento ei oo hyvä. Yleensä on ihan järkytyävän huono olo ja välillä oksennan.
Yleensä yötkin menee valvoen kun ei vaan pysty nukkumaan.. onneksi nyt sattui vapaa päivälle..
Epäilen että minulla olisi endometrioosi... olisiko täällä joku, jolla olisi kokemusta kyseisestä taudista? Pelkään myös niitä hoitoja.. sattuuko ne?

3

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidakuntoon

      Tavalliset särkylääkkeet eivät siis auta kuukautiskipuihin. Asia vaatii lääkärintutkimuksen. Jos mitään erityistä ei löydy, niin ainakin voit saada tehokkaampia kipulääkkeitä.

    • Endometrioositar

      Hei! Ikävä kuulla tilanteestasi :( Minulla siis on epäilydiagnoosina endometrioosi sekä adenomyoosi. Minulla ei juuri koskaan ole ollut kivuliaita kuukautisia, mutta viimeiset puoli vuotta on ollut krooninen menkkamainen jomotus ja välillä invalidisoivia kramppeja. Myös välivuodot ovat tuttu juttu minulle. Syötkö mitään e-pillereitä, käytätkö e-rengasta, kierukkaa, mitä näitä nyt on? Minulla e-pillerit pitivät suhteellisen hyvin kivut kurissa noin 2v ajan, mutta nyt ei enää tepsi muuta kuin kovat kipulääkkeet (Panacod, Tramali ja Litalgin). Endometrioosi on krooninen sairaus, johon valitettavasti ei ole parantavaa hoitokeinoa. Endometrioosin oireita pyritään lievittämään pääsääntöisesti hormonaalisilla valmisteilla. Tyhjennysvuodon/kuukautisten aikana yleensä joutuu turvautumaan jopa vahvoihin kipulääkkeisiin. Niin sanotusti viimeinen hoitokeino on laparoskopia, eli tähystysleikkaus jolla pyritään poistamaan endometrioosia mahdollisimman paljon, jolloin oireet lievittyvät. Itse olen menossa laparoskopiaan 2kk päästä. Aivan viho viimeinen on radikaali leikkaus, eli poistetaan kohtu ja munasarjat. Se on kuitenkin sellainen operaatio, että lääkärit eivät sitä mielellään tee.

      Jos epäilet siis sinulla olevan endometrioosi, niin neuvon sinua pitämään vaikka 2kk niin sanottua kipupäiväkirjaa. Kirjaat joka päivä kaikki tuntemuksesi ylös vaikka asteikolla 1-10. Myös, oletko joutunut ottamaan kipulääkettä ja kuinka paljon (vaikka kellonajatkin). Kirjaa ylös myös kuukautisten alkamispäivä, kesto ja runsaus. Tämä kaikki sen takia, että suurin osa lääkäreistä ei valitettavasti "tiedä" endometrioosista, ja käskevät tulemaan takaisin jos pahenee. Itse ravasin parin kk:n välein lääkärillä, ja kerran kuukaudessa ambulanssilla sairaalaan krampin vuoksi. Kramppini on siis oikeasti niin pahoja, että menetän jopa tajuntani, ja helposti invalidisoidun. En siis pysty liikkumaan ollenkaan, ja jopa hengittäminen on vaivalloista.

      Jouduin menemään yksityisen lääkärin puheille, joka on erikoistunut endometrioosiin. Niitä on todella paljon yksityisellä puolella. Maksaa kyllä, mutta hän kirjoitti minulle sisätutkimuksen jälkeen suosiolla lähetteen naistentautien poliklinikalle. Siellä sitten alkoivat uskomaan minua.

      Endometrioosin toteaminen voi viedä jopa vuosia aikaa. Ensin kokeillaan mahdollisimman paljon mm. eri hormoneja yms. Kuten jo sanoin, leikkaukset on viimeiset mahdollisuudet. Endometrioosia voi myös itse hoitaa niin sanotulla endo ruokavaliolla. Googlettamalla löytyy tuosta ruokavaliosta paljon tietoa.

      Toivottavasti tämä auttoi sinua edes jonkin verran! Jään seurailemaan tätä keskustelua, eli jos tulee jotain mieleen niin kysy pois vain! Yritän auttaa parhaimpani mukaan. Saanko muuten kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 20-vuotias :/

      Olen pahoillani, jos sairastat tätä sairautta :( Yritä päästä kuitenkin lääkärin puheille! :)

    • monetkeinot

      Onko sinulla migreeni?
      Huono olo ja oksennus voi toki tulla kivusta, on se missä tahansa, mutta migreeniin liittyvät myös.
      Minulla on hormonaalinen migreeni, jolloin kohtaukset tulevat kuukautisten juuri ennen, niiden aikana tai välittömästi jälkeen. Nuorempana en sitä kipua tunnistanut migreeniksi, koska se oli epätyypillistä.
      Kivut lähtivät lähes kokonaan, kun aloin käyttää e-pillereitä. Migreeni tulee korkeintaan taukoviikolla, mutta niitä taukoja voi harventaa. Joku hormonikierukka olisi voinut olla parempi, mutta keskustele lääkärin kanssa.
      Liikuntalajeista toiset auttavat paremmin ja rentoutumisen osaaminen on aina hyväksi. Jotkut oppivat tunnistamaan kipuja yllyttävät ruoka-aineet ja juomat.
      Lämmin haude vatsalla auttaa monia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe