endometrioosiko

nainen24

Mulla on ollut kovat menkkakivut lähes aina.. monesti makaan lattialla kippurassa kun mikään muu asento ei oo hyvä. Yleensä on ihan järkytyävän huono olo ja välillä oksennan.
Yleensä yötkin menee valvoen kun ei vaan pysty nukkumaan.. onneksi nyt sattui vapaa päivälle..
Epäilen että minulla olisi endometrioosi... olisiko täällä joku, jolla olisi kokemusta kyseisestä taudista? Pelkään myös niitä hoitoja.. sattuuko ne?

3

124

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidakuntoon

Tavalliset särkylääkkeet eivät siis auta kuukautiskipuihin. Asia vaatii lääkärintutkimuksen. Jos mitään erityistä ei löydy, niin ainakin voit saada tehokkaampia kipulääkkeitä.

• Endometrioositar

Hei! Ikävä kuulla tilanteestasi :( Minulla siis on epäilydiagnoosina endometrioosi sekä adenomyoosi. Minulla ei juuri koskaan ole ollut kivuliaita kuukautisia, mutta viimeiset puoli vuotta on ollut krooninen menkkamainen jomotus ja välillä invalidisoivia kramppeja. Myös välivuodot ovat tuttu juttu minulle. Syötkö mitään e-pillereitä, käytätkö e-rengasta, kierukkaa, mitä näitä nyt on? Minulla e-pillerit pitivät suhteellisen hyvin kivut kurissa noin 2v ajan, mutta nyt ei enää tepsi muuta kuin kovat kipulääkkeet (Panacod, Tramali ja Litalgin). Endometrioosi on krooninen sairaus, johon valitettavasti ei ole parantavaa hoitokeinoa. Endometrioosin oireita pyritään lievittämään pääsääntöisesti hormonaalisilla valmisteilla. Tyhjennysvuodon/kuukautisten aikana yleensä joutuu turvautumaan jopa vahvoihin kipulääkkeisiin. Niin sanotusti viimeinen hoitokeino on laparoskopia, eli tähystysleikkaus jolla pyritään poistamaan endometrioosia mahdollisimman paljon, jolloin oireet lievittyvät. Itse olen menossa laparoskopiaan 2kk päästä. Aivan viho viimeinen on radikaali leikkaus, eli poistetaan kohtu ja munasarjat. Se on kuitenkin sellainen operaatio, että lääkärit eivät sitä mielellään tee.

Jos epäilet siis sinulla olevan endometrioosi, niin neuvon sinua pitämään vaikka 2kk niin sanottua kipupäiväkirjaa. Kirjaat joka päivä kaikki tuntemuksesi ylös vaikka asteikolla 1-10. Myös, oletko joutunut ottamaan kipulääkettä ja kuinka paljon (vaikka kellonajatkin). Kirjaa ylös myös kuukautisten alkamispäivä, kesto ja runsaus. Tämä kaikki sen takia, että suurin osa lääkäreistä ei valitettavasti "tiedä" endometrioosista, ja käskevät tulemaan takaisin jos pahenee. Itse ravasin parin kk:n välein lääkärillä, ja kerran kuukaudessa ambulanssilla sairaalaan krampin vuoksi. Kramppini on siis oikeasti niin pahoja, että menetän jopa tajuntani, ja helposti invalidisoidun. En siis pysty liikkumaan ollenkaan, ja jopa hengittäminen on vaivalloista.

Jouduin menemään yksityisen lääkärin puheille, joka on erikoistunut endometrioosiin. Niitä on todella paljon yksityisellä puolella. Maksaa kyllä, mutta hän kirjoitti minulle sisätutkimuksen jälkeen suosiolla lähetteen naistentautien poliklinikalle. Siellä sitten alkoivat uskomaan minua.

Endometrioosin toteaminen voi viedä jopa vuosia aikaa. Ensin kokeillaan mahdollisimman paljon mm. eri hormoneja yms. Kuten jo sanoin, leikkaukset on viimeiset mahdollisuudet. Endometrioosia voi myös itse hoitaa niin sanotulla endo ruokavaliolla. Googlettamalla löytyy tuosta ruokavaliosta paljon tietoa.

Toivottavasti tämä auttoi sinua edes jonkin verran! Jään seurailemaan tätä keskustelua, eli jos tulee jotain mieleen niin kysy pois vain! Yritän auttaa parhaimpani mukaan. Saanko muuten kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 20-vuotias :/

Olen pahoillani, jos sairastat tätä sairautta :( Yritä päästä kuitenkin lääkärin puheille! :)

• monetkeinot

Onko sinulla migreeni?
      Huono olo ja oksennus voi toki tulla kivusta, on se missä tahansa, mutta migreeniin liittyvät myös.
      Minulla on hormonaalinen migreeni, jolloin kohtaukset tulevat kuukautisten juuri ennen, niiden aikana tai välittömästi jälkeen. Nuorempana en sitä kipua tunnistanut migreeniksi, koska se oli epätyypillistä.
      Kivut lähtivät lähes kokonaan, kun aloin käyttää e-pillereitä. Migreeni tulee korkeintaan taukoviikolla, mutta niitä taukoja voi harventaa. Joku hormonikierukka olisi voinut olla parempi, mutta keskustele lääkärin kanssa.
      Liikuntalajeista toiset auttavat paremmin ja rentoutumisen osaaminen on aina hyväksi. Jotkut oppivat tunnistamaan kipuja yllyttävät ruoka-aineet ja juomat.
      Lämmin haude vatsalla auttaa monia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      21
      2114
    2. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      71
      1129
    3. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      132
      928
    4. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      138
      710
    5. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      636
    6. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      617
    7. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      93
      575
    8. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      12
      567
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      11
      563
    10. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      551
    11. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      298
      536
    12. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      44
      529
    13. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    14. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      492
    15. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      480
    16. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      116
      468
    17. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      447
    18. Mitä tunteita

Sulla vielä on?
      Ikävä
      71
      439
    19. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      437
    20. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      434
    Aihe