Adoptio loppuvuodesta 1963

Epätietoisuutta

Oletko syntynyt ja adoptoitu loppuvuodesta 1963? Ovatko biologiset vanhempasi edelleen kateissa?
Äitini oli joidenkin luokkatoveriensa mukaan raskaana keväällä 1963 päättäessään ammattikoulunsa Lahdessa. Raskaus oli silloin niin pitkällä että se jo jollain lailla näkyi. Sitten äitini katosi omaisiltaan melkein vuodeksi.
En tiedä tekikö abortin vai synnyttikö lapsen. Ei ainakaan kirkonkirjojen mukaan ole ottanut omiin nimiinsä missään vaiheessa. Isä olisi ollut kai joku rekkakuski, kun kulki rekkojen mukana silloin. Äitini on kuollut jo 15 vuotta sitten...
Mitenkähän tämänkin saisi selvitettyä?
Kuinka siihen aikaan on toimittu näissä jutuissa?
Löytyykö esim. arkistotietoa jostain ja saanko niitä käyttööni?

1

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös_etsijä

      Laillinen abortti ei kuulosta todennäköiseltä, jos raskaus jo näkyi. Sitä paitsi nykyisen kaltaiset aborttilait taisivat tulla vasta 1970-luvulla. 1970-luvulle asti adoptoitiin Suomesta ulkomaillekin. Suomen punaisella ristillä on ilmeisesti palvelu, jonka kautta voi etsiä omaisia ulkomailta, mutta sinun pitäisi tietää enemmän asiasta sitä ennen.

      Vanhat käräjäoikeuden vahvistamat adoptioasiakirjat löytyvät maakunta-arkistoista (löydät arkistojen yhteystiedot netistä). On tiedettävä, millä alueella adoptio on tapahtunut. Olen itse vasta laittanut viestin arkistoon ja kysynyt, pääseekö adoptioasiakirjoja katsomaan ja millä ehdoin.

      Adoptiolaissa on adoption jälkineuvonta. Kannattaa katsoa, pystytkö sillä perusteella etsimään omaistasi. Virallinen adoptio on käsittääkseni suoritettu Pelastakaa Lapset tai kunnan sosiaalihuollon kautta.

      Eikö äitisi perunkirjoitustilanteessa joutunut selvittämään asuinpaikat? Vai eikö äitisi ollut siirtänyt henkikirjojaan (käsittääkseni siihen aikaan katsottiin irtolaiseksi, jos oleili jossain ilman asuntoa ja henkikirjoja)?

      Itse koetan selvittää kymmenen vuotta aikaisempia tapahtumia (äitini alkuperää). Huomaan, että eduksi olisi, jos ymmärtäisi sen aikaista maailmaa. Maailma on muuttunut paljon muutamassa vuosikymmenessä.

      Onnea matkaan, toivottavasti löydät sisarpuolesi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe