Oletko syntynyt ja adoptoitu loppuvuodesta 1963? Ovatko biologiset vanhempasi edelleen kateissa?
Äitini oli joidenkin luokkatoveriensa mukaan raskaana keväällä 1963 päättäessään ammattikoulunsa Lahdessa. Raskaus oli silloin niin pitkällä että se jo jollain lailla näkyi. Sitten äitini katosi omaisiltaan melkein vuodeksi.
En tiedä tekikö abortin vai synnyttikö lapsen. Ei ainakaan kirkonkirjojen mukaan ole ottanut omiin nimiinsä missään vaiheessa. Isä olisi ollut kai joku rekkakuski, kun kulki rekkojen mukana silloin. Äitini on kuollut jo 15 vuotta sitten...
Mitenkähän tämänkin saisi selvitettyä?
Kuinka siihen aikaan on toimittu näissä jutuissa?
Löytyykö esim. arkistotietoa jostain ja saanko niitä käyttööni?
Adoptio loppuvuodesta 1963
1
241
Vastaukset
- Myös_etsijä
Laillinen abortti ei kuulosta todennäköiseltä, jos raskaus jo näkyi. Sitä paitsi nykyisen kaltaiset aborttilait taisivat tulla vasta 1970-luvulla. 1970-luvulle asti adoptoitiin Suomesta ulkomaillekin. Suomen punaisella ristillä on ilmeisesti palvelu, jonka kautta voi etsiä omaisia ulkomailta, mutta sinun pitäisi tietää enemmän asiasta sitä ennen.
Vanhat käräjäoikeuden vahvistamat adoptioasiakirjat löytyvät maakunta-arkistoista (löydät arkistojen yhteystiedot netistä). On tiedettävä, millä alueella adoptio on tapahtunut. Olen itse vasta laittanut viestin arkistoon ja kysynyt, pääseekö adoptioasiakirjoja katsomaan ja millä ehdoin.
Adoptiolaissa on adoption jälkineuvonta. Kannattaa katsoa, pystytkö sillä perusteella etsimään omaistasi. Virallinen adoptio on käsittääkseni suoritettu Pelastakaa Lapset tai kunnan sosiaalihuollon kautta.
Eikö äitisi perunkirjoitustilanteessa joutunut selvittämään asuinpaikat? Vai eikö äitisi ollut siirtänyt henkikirjojaan (käsittääkseni siihen aikaan katsottiin irtolaiseksi, jos oleili jossain ilman asuntoa ja henkikirjoja)?
Itse koetan selvittää kymmenen vuotta aikaisempia tapahtumia (äitini alkuperää). Huomaan, että eduksi olisi, jos ymmärtäisi sen aikaista maailmaa. Maailma on muuttunut paljon muutamassa vuosikymmenessä.
Onnea matkaan, toivottavasti löydät sisarpuolesi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5982385Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4101892Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231730Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641448JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191366- 651291
- 1221174
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka22940Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16928Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66843