Mitä mieltä olette hoitotahtojen määrittelemisestä?
Oletko jo tehnyt sellaisen? Millaisen?
Itse en ole vielä tehnyt virallista. Olen vain kertonut toiveeni omaisille. En haluaisi jatkaa olemassa oloa vihanneksena.
Pelkäättekö kuolemaa?.
Hoitotahtoko?
30
214
Vastaukset
- O-Orvokki
En ole vielä kirjannut virallisesti hoitotahtoani. Olen vain kertonut toiveeni tyttärelleni. Pitäisi varmaan kirjata terveystietoihini.
Olen testamentannut ruumiini anatomianlaitokselle tutkimus-, opetus/opiskelukäyttöön tms.
Elintenluovutuskortin jätin aikoinaan täyttämättä, kun esille oli noussut kansainvälisen varaosakaupan yleisyys ulkomailla.
En pelkää kuolemaa. Kun aika tulee, lähden mielelläni viimeiselle tutkimusmatkalleni. Olen jo päässyt vilkaisemaan uskomattoman upeita, viehättävästi värikkäitä "maisemia" jossain...
En haluaisi maata pitkää aikaa vihanneksena. Eteenpäin on elävän mieli. - Omanlaiseni
En pelkää kuolemaa. Hoitotahdon olen ajatellut tehdä, mutta vielä en ole toiminut. Siinä sanottaisiin näin:
- Ei teollisia lääkkeitä, koska en ole juurikaan niitä käyttänyt. Paitsi luontaistuotesellaisia, omegoita ja vitamiinivalmisteita.
- Ei turhia hoitoja ja tutkimuksia. Mutta säännöllisesti hellää koko kehon hierontaa, jalka- ja käsihoitoja, hiusten laittoa, harjaamista, päänahan hierontaa yms. käsittelyä. Toivottavasti hoiva'laitokset' ovat hellimöitä sitten, kun olen oikeasti vanha. Kylvettäjä, joka osaa työnsä, ei kahden minuutin suihkuttajaa.
- Jos päivässä pitää syödä neljä kertaa (aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala) niin pieniä, sopivia, annoksia ja edes joskus ruuan seuraksi viiniä eli punaista terveysjuomaa.
- Hoitajia / hoivaajia, joilla on silmät ja muutkin hoksottimet kohdallaan, että osaavat pitää ympäristön, huoneen jossa pitää päivänsä viettää, kauniina ja siistinä. Esim. verhojen kiskaiseminen vituralleen pitkin ikkunanvieriä ketuttaa kauheasti.
- Ulos pitää päästä päivittäin säällä kuin säällä. Aamulla täytyy saada nukkua, jos on aamu-uninen, aamiaiselle ei tarvitse herättää, brunssi on keksitty ja olemassa.
- Kun aikani on koittanut, sitä ei jatketa keinotekoisesti vaan annetaan tulla omia aikojaan luonnollisesti ja kauniisti kenenkään tai minkään estämättä.Sul on hienot tavoitteet ,kuka sitten vaan alkaakin niitä toteuttaa.
Varsinkin noi verhojen nätti asettelu oli mun mieleen,mä lainaan tästä omaani ehdot.- O-Orvokki
Kiitos ajatellusta tekstistä. Voisin kopioida ja printata sen omanani.
Ulkoilu on yksi niistä asioista, jotka eivät nykyaikana näy onnistuvan monessakaan paikassa. Itse pitäisin sitä tärkeänä. - Hellimöitäodotellessa
Kiitos teille ja olkaa hyvät vain; lainata saa mielin määrin. Luin jostain lehdestä, että terveyden hoitamiseen ollaan vasta tulossa (tulevaisuudessa), joten ainakin itse elän toivossa, että kaikista terveyteen vaikuttavista asioista ja aiheista aletaan huolehtia, jotta ei olisi niin kauhean paljon sairaita ja sairauksien hoitamista.
- 1eero
Voisi olla ehkä tarpeellista, mutta työnnän mielestäni moiset synkät ajatukse ehkä sitten kun olen vanha nyt aion nauttia jokaisesta päivästä.
Itse olen tehnyt kaikki paperini valmiiksi, sitten se vasta onkin helppoa nauttia jokaisesta päivästä.
Tietyin osin olen kertonut jälkipolville toiveeni, mutta esimerkiksi hoitotahdon ilmaisu kannattaa tietysti viedä eteenpäin. Oma kuntani on tämän vuoden aikana liittymässä siihen kanta.fi systeemiin ja en ole varma mutta otaksun, että sinne voisi hoitotahtonsa ilmaista. Jos vain omille jälkeläisilleen kertoo, voihan sattua, että ketään heistä ei ole paikalla kun tahdon toteuttaminen tulee ajankohtaiseksi.
myös edunvalvonta asiat olen suunnitellut ja neuvotellut asian osaisten kanssa, siihen paperiinhan tarvitaan suostumus Paperi on käyty läpi, mitä kaikki tarkoittaa ja kuka tekee mitäkin jos ne asiat tulevat ajankohtaisiksi. Lapset ei automaattisesti ole vanhempiensa etujen valvojia.- 1eero
rosaliiin kirjoitti:
Itse olen tehnyt kaikki paperini valmiiksi, sitten se vasta onkin helppoa nauttia jokaisesta päivästä.
Tietyin osin olen kertonut jälkipolville toiveeni, mutta esimerkiksi hoitotahdon ilmaisu kannattaa tietysti viedä eteenpäin. Oma kuntani on tämän vuoden aikana liittymässä siihen kanta.fi systeemiin ja en ole varma mutta otaksun, että sinne voisi hoitotahtonsa ilmaista. Jos vain omille jälkeläisilleen kertoo, voihan sattua, että ketään heistä ei ole paikalla kun tahdon toteuttaminen tulee ajankohtaiseksi.
myös edunvalvonta asiat olen suunnitellut ja neuvotellut asian osaisten kanssa, siihen paperiinhan tarvitaan suostumus Paperi on käyty läpi, mitä kaikki tarkoittaa ja kuka tekee mitäkin jos ne asiat tulevat ajankohtaisiksi. Lapset ei automaattisesti ole vanhempiensa etujen valvojia.No joo kyllä toi on joskus mielessä käyny, tyttären kanssa ei ole tullu puheeksi vissiin katsoo minut joskus liiankin pirteäksi et topputelee väliin. Tuntuu tässä vaiheessa ennen aikaiselta, suunitelmat on sen verran kauaskantoiset että palaan asiaan joskus vuoden 2025 jälkeen jos olen elossa.
Allekirjoittanut
- Tahdonhanminä
Olen tehnyt.
Tahdon että simpsakka hoitaja-nainen tulee samaan vuoteeseen, vuoteen omaksi. Kanssani.
Meillä miehillä se, ainahan se, on mielessä. Ainakin minulla, tietenkin.
Saa nähä aikanaan toteutuuko hoitajatahto? - siilimuori
Tyttärelleni suullisen, kirjallinen vielä tekemättä.
- 1eero
Puhelin soiton takana tai jotenkin sillee kahen kesken
- siilimuori
1eero kirjoitti:
Puhelin soiton takana tai jotenkin sillee kahen kesken
Ai mikä?
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Ai mikä?
Minä kysyin äidiltäni tässä kerrn että mitäs hän on mietö, miten haluaisi itseään hoidettavan. Hän meni aivan lukkoon, totaalisesti. Ei osannut sanoa juuta ei jaata. lmeisesti ei vielä ollut tulut kasikymppisenä mieleenkän et kuolevaisia ollaan kaiiki. Mutta ei vängällä kenellekään voi. Se asia jäi auki.
- 1eero
siilimuori kirjoitti:
Ai mikä?
Hyh se mitä tarkoitit
- silimuori
1eero kirjoitti:
Hyh se mitä tarkoitit
Siis omaa hoitotahtoa? Aivan. Eihän siinä laajaa seurakuntaa tarvita ympärillä.Miksei puhelimessakin. Mutta jos haluaa että se varmasti on terveydenhuollon tiedossa, kannattaisi tehdä papeiversio ja varmaan joksus tässä tulevaisuudessä sähköinen versio liitettäväksi omiin hoitotietoihin, jotta se on varmasti siellä näkösällä.
- 1eero
siilimuori kirjoitti:
Minä kysyin äidiltäni tässä kerrn että mitäs hän on mietö, miten haluaisi itseään hoidettavan. Hän meni aivan lukkoon, totaalisesti. Ei osannut sanoa juuta ei jaata. lmeisesti ei vielä ollut tulut kasikymppisenä mieleenkän et kuolevaisia ollaan kaiiki. Mutta ei vängällä kenellekään voi. Se asia jäi auki.
Ei mun lähipiirissä tietääkseni kukaan ole mitään hoitotestamenttia tehnyt, tilanteen mukaan on hoidettu porukalla aina hautaan asti.
- siilimuori
1eero kirjoitti:
Ei mun lähipiirissä tietääkseni kukaan ole mitään hoitotestamenttia tehnyt, tilanteen mukaan on hoidettu porukalla aina hautaan asti.
No ei kyllä meilläkään ja johtunee myös siitä etä onneksi hirveän vähän on tarvinnut noihin asioihin toistaiselsi kantaa ottaakkaan. Mutta joskus ne tulee nuokin asita eteen itse kullekin. Siis ainakin siiinä muodossa jos ikäihmisenä menet huonoon kuntoon. lääkärit kysyy omaisilta et onos koskaan kanssasi ollut puhetta miten haluais kukin itseään hoidettavan ts haluaako elvytettävän jos sydän pysähtyy. Jotlus sanoo et jättää sen päätöksen ammattilaisten haltuun, mikä kussakin tilanteessa on järkevää.
Synkkä aihe taas ennen nukkumaan menoa .), jospa nukuttaa sitten hyvin :).
Huomenna on muuten perjantai ja 13. päivä. - 1eero
siilimuori kirjoitti:
No ei kyllä meilläkään ja johtunee myös siitä etä onneksi hirveän vähän on tarvinnut noihin asioihin toistaiselsi kantaa ottaakkaan. Mutta joskus ne tulee nuokin asita eteen itse kullekin. Siis ainakin siiinä muodossa jos ikäihmisenä menet huonoon kuntoon. lääkärit kysyy omaisilta et onos koskaan kanssasi ollut puhetta miten haluais kukin itseään hoidettavan ts haluaako elvytettävän jos sydän pysähtyy. Jotlus sanoo et jättää sen päätöksen ammattilaisten haltuun, mikä kussakin tilanteessa on järkevää.
Synkkä aihe taas ennen nukkumaan menoa .), jospa nukuttaa sitten hyvin :).
Huomenna on muuten perjantai ja 13. päivä.Yyh voi voi no käy nukkumaa jos sitte aamulla olisi mieli korkeella, 13 päivä jonkun mielestä kivakin, mä kattelen tv jonkun aikaa.
- siilimuori
1eero kirjoitti:
Yyh voi voi no käy nukkumaa jos sitte aamulla olisi mieli korkeella, 13 päivä jonkun mielestä kivakin, mä kattelen tv jonkun aikaa.
Noni, olihan tuo sänky selän alla jonku tunnin ja uusi aamu uudet kujeet. Ei muuta ku kahvit ja kaurapuurot nassuun , paikallisuutiset lehdestä ja rattiin, huoks. Mulla on varmaan tänään 13. perjantaina pizzapäivä, tuntuu ihan siltä just nyt tässä näin. Ihan kuin olisin sen tällä viikolla ansainnut.
- näin
En tee hoitotestamenttia, sanon sitten suullisesti lääkärille kun se aika tulee,
tahto pitää tulla aina itseltä, ei kenekää muun arviomana aikana.- siilimuori
Entä jos menet siihen tilaan nopeasti, ettei sinusta ole kertojaksi?
- Uskomattomanpöljää
Nii-in, tämä on hassuinta maailmassa: aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, että hoitotahtoa tarvitaan tilanteessa, jossa ei itsestä ole enää sanojaksi.
- eppu2
Sisarellani oli hoitotahto, joka myös selvin sanoin lääkärille kerrottiin keskussairaalassa.
Kun tuli se aika, että terv.keskukseen siirrettiin. Mainitsin asiasta hoitajalle, että hänen laukussaan on hoitotahto.
Ei tiennyt asiasta mitään.
Seuraavan kerran käydessä mainitsin taas asiasta seuraavalle hoitajalle, ei tiennyt mitään, mutta yhdessä lähdettiin katsomaan.
Mitään merkintää asiasta ei tiedoissa ollut.
Moinen asia pitäisi kirjata mielestäni heti.
Kannatta läheisille ainakin kertoa tahtonsa ja jos tekee kirjallisen, kertoa missä se on.
En tiedä tuleeko tämän uuden systeemin myötä mikä nettiin tulee mitään uutta asiaan.
Itse olen omaisille tahtoni sanonut. Kuolemaa en pelkää, vain yksi askel elämänkierrossa niinkuin syntymäkin. - flegu
Teimme kaikki mieleemme tulleet tahdot kirjallisina ja todistettuina yli 10-vuotta sitten.
Kuolema on kaikkien kohtalo. Ilmenemismuodot vaihtelevat.
"Saappaat jalassa" on vanha fraasi mutta nykytilanteessa otan sen huomioon.
Isäni kuoli 62-vuotisena vatsavaltimon repeämään ja syöpäleikkauksen valmistelujen yhteydessä oma pullistumani todettiin olevan 5mm.n päässä leikkausrajasta.
Minulta kiellettiin kaikki raskaampi ponnistelu sillä uhalla, etten ehdi leikkauspöydälle.
Tuo uhkaus mielessäni olen käynyt puntilla ja ennen säären murtumaa 1,5 viikkoa sitten, olin maastavedossa 180kg:n kunnossa joka on minulle paljon eikä nouse ponnistelematta.
Tästä voi päätellä suhtautumiseni poistumistapaan.- Setuleetullakseen
Kuolemako onkin kohtalo?
Kuullostaa synkältä.
Eiköhän se ole itsestäänselvyys, elämän eräpäivä ja pulinat pois huulilta.
Sairaaloilla on jo hoito-tahto.
Pikku-hiljaa sitä parannetaankin.
Se riittää minulle.
En näe tarvetta alkaa runoilla sinne jotain.
H.- Setuleetullakseen
Vedä nyt lonkalta yksi Sisar tuhti valkoinen biisi.
Ennen aikaan sisaret oli hentoja ja anorektikkoja.
Nyt ovat päässeet tuhdimpaan kuntoon hyvinvointimme ansiosta.
Jaksavat nostella ylikiloisempaakin yksilöä. - siilimuori
:D :D
Setuleetullakseen kirjoitti:
Vedä nyt lonkalta yksi Sisar tuhti valkoinen biisi.
Ennen aikaan sisaret oli hentoja ja anorektikkoja.
Nyt ovat päässeet tuhdimpaan kuntoon hyvinvointimme ansiosta.
Jaksavat nostella ylikiloisempaakin yksilöä."Setuleetullakseen"
teeveesiili...
Anteeksi, kesti vähän, olin muissa maailmoissa.
"En tahtoisi maata tässä kauaa
tässä raskaampi maannut on ennen mua.
Ihqu selvästi keskellä on iso kuoppa
minun pyllyni laihempi paljon on tuota.
Vaikka kääntäisi joku mut toisin päin
minä olisin vieläkin niin ja näin.
Mulle nauraisi kaikki kun lojuisin siinä
notko-selkäinen olisi sänkyni piina"
Säestys Melodicalla huohottaen.
Loiri-huilulla vinkuen toinen tukien.
H.- ent.siivoojaparka
Ainakin yhden Tukholman eteläosan sairaalan (nimeä mainitsematta) akuutin hoitotahto on mennyt pahasti takapakkia.
Heti odotussalissa on seinälle liimattu lappu, missä kielletään kiroileminen ja muuten sopimaton kielenkäyttö. Ensin luulin sen olevan tsoukki, mutta sitten kun siellä oli istunut puoli vuorokautta unisena ja nälkäisenä kuuntelemassa potilaitten huutoa ja valitusta ilman, että henkilökunta reagoi vähääkään, niin aloin jotenkin ymmärtämään sen lapun syvimmän tarkoituksen. Vai olisiko niin, että potilailla oli hoitotahto, että vaikka kuinka huudan, niin minulle ei saa antaa minkäänlaista apua. Vai olisiko sitten niin, että henkilökunta arvioi, että jos joku vielä jaksaa huutaa, niin kaikki on hyvin. Joko niin tai näin.
Viimeiseltään, kun pääsin niin pitkälle, että röntgeniin (missä ei näkynyt olevan mitään tungosta), niin siellä istui vastaanottotiskin takana tyttö tuijottamassa tietskarin näyttöä leuka velttona alas valahtaneena. Sanoin "hej!", ei vastausta, odottelin minuutin verran ja sanoin "hallå, huhuu!" Ehkä pieni häipyvä hymynliike, mutta ei muuta elonmerkkiä. Jonkun minuutin vielä seisoin ja mietin, miten minä nyt saisin kiinnitettyä hänen huomionsa ilman sopimatonta kielenkäyttöä. Sitten kysyin: "Ursäkta, är det en dator eller respirator du sitter vid?" Sitten kuului ärtynyt vastaus (vierasvoittoisella korostuksella): "Jag jobbar här". Esittelin itseni potilaaksi ja sanoin minulla olevan lähete tässä tiskillä. Katsettaan vieläkään nostamatta hän alkoi haromaan sitä paperia käsiinsä. Silloin piru sai jo yliotteen minussa ja aloin hitaasti vetämään sitä kauemmaksi, kunnes hänen oli pakko siirtää katseensa koneen näytöstä (luultavasti facelta, instagrammista...)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743690Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1722888Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612152- 1601850
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342