Lee Child tuotantoa

Informointi

Niin kehuttuja kun Childin kirjat onkin. Pidän niistä itsekin. Mutta joissakin niissä Child sortuu tähän tiedoillaan pätemiseen ja toiminnalta aikaa vievään pitkästyttävään selittämiseen. Selittäminen jää ikäänkuin päälle, eikä tarina etene lainkaan.
Viides matkustaja on esimerkki Childin tuotannosta jossa selitellään liikaa.
Nyt minulla on menossa Childin viides matkustaja ja siinä myös alkusivuilla, törmää jo perusteelliseen aseita koskevaan informaatioformaatiotulvaan.
En tiedä sitten, mitä kirjailija tarkoittaa tällä informoinnillaan? Haluaako lukijoiden huomaavan ja ihailevan sitä. Kuinka paljon hän tietää joistakin asioista ja kuinka paljon on ottanut asioista selvää. Vai onko tämä vain hänen tapansa kirjoittaa.
Juuttuen välillä selittämään näitä asioita liian perusteellisesti.
Minua lukijana kiinnostaa paljon enemmän toiminta, kuin joku Clockin(aseiden) ominaisuudet tms. Nämä selittelykohtaukset sa minut selaamaan ne ohi, kohtaan jossa taas alkaa tapahtua. Kunnes taas...selitellään jotain.

9

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttuahuttua

      Kaavamaista tiedoilla pätemistä ja selittämistä joka dekkarissa. Paluu päämajaan. Tässäkin vatvotaan liian kauan ja pitkästyttävästi lakiasioita ja armejan käytäntöjä ja Reacherin elämäntapoja. Suihkussa käymisiä ja vaatteiden vaihtoa ja pannukakkujejen ja hampurilaisten ateriointia ja tuttua matkahammasharjaa. Myös samanlaiset miesporukat yrittää kurmoottaa sankaria, kuin edellisissäkin Childin dekkareissa. Ennen kuin alkaa se varsinainen toiminta. Hyvin voisi jättää lukematta kirjan alussa muutaman toistosivun.

    • Vihtelua

      Jokaisessa Childin dekkarissa tulee vastaan ainakin pick upeja ja pannukakkuja ja motelleja. Eiköhän näihinkin löytyisi vaihtelua?

    • Mikä_milloinkin

      Minä innostuin kesälomalla lukemaan Childeja ja luin viisi tai kuusi. Valitettavasti näin jälkeenpäin en osaa yhdistää nimeä kirjaan, jos näen vain nimen, nimet ovat jotenkin samanlaisia. Minä hyppään yli, kun tekstissä vatvotaan liiaksi joitain armeijan organisatorisia juttuja tai muuta vastaavaa. Sen sijaan en kyllästy Reacherin elämäntapojen kuvailuun, koska pidän nimenomaan päähenkilöstä vastapainona kaikenmaailman ällöille perheenäideille ja- isille, joita dekkarit ovat nykyisin pullollaan. Laumasieluja pehmopoliiseja, läheisriippuvaisia.

      Tottakai Child liioittelee Reacherin fyysistä ja joskus älylliseen päättelyyn liittyvää ylivoimaisuutta, mutta niin tekee moni muu. Päähenkilön persoona on varmaankin se, joka sai minut lukemaan Childeja - vaikka nyt aionkin pitää taukos ja lukea välillä ihan muuta. Pidän eniten sellaisista Childeista, joissa on myös muita kiinnostavia tyyppejä kuin Reacher, siis psykologisesti kiinnostavia. Ulkonäön puolesta kaikki Reacherin naiset ovat saman kaavan mukaisia, vai eikö Amerikassa ole muita kuin ylivoimaisen kauniita ja tyylikkäitä naisia, jotka ovat max kolkytkax vee?

      • Lueskelemassa

        Olihan sillä se tutkijakaveri nainen, joka oli sitä itseä vanhempi. Enpäs muista, mikä oli kirjan nimi, mutta se oli se, jossa vaimo oli tyttärensä kanssa paennut Englantiin. Vaimolla oli ensin suhde keinottelijamiehensä autokuskin kanssa, ja aluksi luultiin, että autokuski oli murhattu samalla kun vaimo ja tyttö oli kaapattu. Vaan autokuski oli lähtenyt kotimaahansa rakastajattarensa ja tämän tyttären kanssa. Lopussa Reacher tekee selvää taas koko roistojoukosta, ja jättää tyylikkään, hoidetun vanhemman naisensa lueskelemaan uutisia, jotka tukevat ja selvittävät tapahtunutta.


      • Anonyymi

        tosi elämässähän jenkeillä ei noita edes ole nykyisin, kaikki on kadulla kun ympärilleen katselee ylipainoisia tyhjäpäitä ja yksinäisiä maatuskoja tyyliin, tai sitten uranaisia kuivia korppuja joita ei normaali mies ede änkyräkännissä huolisi ei siellä ole enää kauniita naisia missään ainakaan oikeassa katukuvassa ja naapureissa, jossain elokuvamailmassa toki on ja kaikki leikattuja feikattuja maalattuja blondeja tyhjäpäitä sitten isorintaisia paksuperseitä, eihän amerikan elokuvatuotanto edes palkkaa enää muita nais näyttelijöitä kuin silikoni isorintaisia tyhjäpäitä. samaa linjaa alkaa suomessakin olemaan naiskuva kaduilla ruma femakko emakkoja ja läskejä utare urpoja muttei kauniita naisia, toki nuoret tytöt ovat kauniita jotkut harvat mutta pääsääntöisesti ei ole. ja vanhemmiten nekin kauniit hoikat tytöt rupsahtaa alle 30 V jo läskeiksi hirviöiksi.


    • UskoSuomalainen

      Minusta on mukava, että kirjoissa viljellään informaatiota. Esimerkiksi Dan Brownin kirjoista löytyy mielenkiintoisia jutttuja, joita tutkii ihan mielellään. Tom Clancyn kirjoissa on mielestäni todella hyviä tiedonjyviä. Toki liika on aina liikaa. On esimerkiksi kiva tietää ase, jota päähenkilö käyttää, mutta esimerkiksi aseöljyn merkki, patruunoiden valmistaja, aseen edut alkaa olla jo liikaa.

      Viides matkustaja oli ihan hyvä, mutta Reacher itsessään alkoi ärsyttämään. Hahmosta sai älyllään lesoilevan tyypin kuvan.

      Tuota uusinta yritin lukea, mutta ei vaan kiinnostanut.

    • 10-14

      Minä taas nimenomaan pidän niistä "selostuksista", ne ikäänkuin tuovat tarinaan autenttisuutta. Ja älyllä "lesoilussa" ei ole mitään vikaa, äly on ihmisen tärkein ominaisuus. Tyhmiä taas pitää kurmoottaa.

    • Utelias_lukija

      Olen lukenut luultavasti kaikki Reacher-kirjat. Täytyy myöntää, että nyt ne alkavat kyllästyttää. Sen Päämajajutun ja Kovan koulun olisi voinut jättää kirjoittamatta. Liikaa samaa jaaritusta muuten, joskin minäkin pidän tarkistetuista yksityiskohdista. Tähän mennessä en ole löytänyt yhtään virhettä sellaisista asioista, jotka olen voinut tarkistaa. Peter Jamesilta olen löytänyt yhden.
      Ainoa järkevät punainen lanka Childin jutuissa on nyt se, että Neagley alkaa pehmentyä. Hänhän ei ole ollut mukana kaikissa jutuissa, vaan on kypsytellyt omaa siviiliuraansa muualla.
      Aikaisemmin on voinut arvata tai vaistota, että hän on rakastunut Reacheriin, mutta ei voi edetä sillä linjalla jonkin fobian vuoksi. Ehkä seuraavassa teoksessa he ovatkin yhtä?

      • Miaheron

        Olen samaa mieltä kuin Utelias lukija. Pidän hyvistä yksityiskohdista, mutta nuo mainitut kirjat ovat tyhjänpäiväisiä, olisi voinut jättää väliin. Kuten monet muutkin kirjailijat, Child toistaa itseään, kun on kirjoittanut liian monta kirjaa. Neagley on minustakin kiinnostava tyyppi, harmi, ellei hänestä kerrota lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe