kuivan maan mökit

mökin akka

Miksi useimmilla on vaatimuksena/haaveena se,
että on oltava ranta? Siitä on tosi vähän hyötyä,
Suomen kesät on kylmiä ja vähälumisia. Jos ei ole
avantouintityyppiä, heinäkuun puolivälissä pystyy
pari viikkoa käymään uimassa ilman hypotermian
vaaraa. Jos sattuu oleen loma siihen aikaan
vuodesta siis! Sitten onkin jo sinilevät..

Pidän vain rannallisen ja rannattoman hintaeroa
aivan järjettömänä!

59

6520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topi

Säästät aika paljon rahaa, jos sinulle käy kuivan maan mökki lomaasunnoksi. Rantaa ja järveä halutaan varmaan monesta syystä? Uiminen, auringonotto, saunasta pulahtaminen, kalastaminen, soutaminen, veneily jne. Mutta yksi, jota ei tule aina ajatelleeksi on se maisema, jonka ilta-auringon laskeutuminen järven pinnalla aiheuttaa. Kokonaiskustannuksissa rantatontin hinnan merkitys laskee. Rakennuksethan ovat yleensä kuitenkin suurin kustannus.

• Rakentaja

Uimaan voi mennä muuallekkin, lähinnä ehkä veneilyn vuoksi voisi olla ranta, mutta sitten pitäisi olla laiturit yms venettä varten, yleensä kunnilla on paremmat joten säilyttää siellä.

• Mikko.

Tämä on niitä juttuja, että toinen tykkää tyttärestä ja toinen mummosta. Itse olen taas usein pohtinut kuivanmaan mökkien myynti-ilmoituksia katsoessani, että MIKSI ihmeessä joku haluaa ostaa kuivanmaan mökin.Itse en laittaisi senttiäkään sellaiseen. Minulle ainakin se ranta ja järvi on koko homman tärkein juttu. Se tekee koko mökin fiiliksen: rantasauna (josta suoraan uimaan AINA kun järvi ei ole jäässä), grillipaikka rannassa, laituri jossa voi onkia ja istuskella katsellen auringon laskua ulapalle, uistelukalastus, veneily...jne... Vesi on koko mökkeilyn tärkein yksittäinen osa-alue. Minulle kelpaa vaatimatonkin mökki vailla mukavuuksia, mutta vaikka olisi hienokin mökki, on se minulle lähes arvoton jos se ei ole rannalla. Ranta on aivan "must" kun puhutaan mökkeilystä.

• Jocuko

Minä rakensin mökkini mukavalle mäentöyräälle, n. 150 m Kymijoesta. Olen ihan tyytyväinen tuohon etäisyyteen. Veneet eivät häiritse, ja itse en juurikaan ehdi/viitsi joella seilata. Kalastuskaan ei kiinnosta, vaikka tuosta joesta nykyisin saisi istutusten jäljiltä kalaa kaiken sorttista.

Oma, suojaisa uimaranta kyllä on. Viime kesänä tosin ei tullut uitua. Vesi kun suursateiden jäljiltä haisi paskalle, pelloilta tulleen lietelannan takia.

Varkaille alttiiiksi hyvä tieyhteys mökin tekee, mutta sitä se on nykään täällä kaakossa. Menestyvä mökinpito edellyttää salaamista, kätkemistä ja harhauttamista.

• ellu

Monesti nuo rantamökit ovat vieri vieressä,
        vain 50m rantaviivaa/mökki. Missä yksityisyys?
        Kuivanmaanmökit ovat vähän "syrjässä", eli on
        se kaivattu OMA RAUHA, mitä kai mökiltä haemme
        myös. Valintakysymyksiä. Itse ostin edullisen
        kuivanmaanmökin, ja jää rahaa muuhunkin elämiseen,
        ihan tavallinen pulliainen kun satun minäkin
        olemaan.

• Anonyymi

Vihrrpeukalot ei järveä kaipaa,pääasia kun on luommon keskellä pois kaupungin hälinästä…

• Veden vanki

Mokki ilman rantaa on kuin nainen ilman rintoja.
      Vesi on hyvin tärkeä elementti.
      Raskaan työviikon jälkeen voi tuijottaa liplattavaa järveä tuntikausia ja siinä hermo lepää.
      Mitä onkaan keväinen ilta ilman saunomista ja laiturilla istumista.

• Ranta-asukas

Mökkii ja ranta kuuluvat erottamattomasti yhteen

Rannalla on luonnollisesti monta merkitystä
      - uinti (uidaan silloin kuin huvittaa)
      - kalastus (joskus yllättäen tekee mieli kalaa)
      - veneily (vaihtelu virkistää)
      - näköala (lepuuttaa hermoja)
      - jne

Olen omistanut rantamökin noin 5 v. ja en voisi kuvitellakaan vaihtavani mökkiä kuivan maan mökkiin.

Ko. asiaa on vaikea mitata rahalla. Siis tässäkin asiassa on kyse hinta/laatusuhteesta

• sitä...

.... kalalle piästä !

• Saarelainen

"Miksi useimmilla on vaatimuksena/haaveena se,
      että on oltava ranta? Siitä on tosi vähän hyötyä..."

Heh... veneily ( purjehdus,soutu,ajelu),kalastus,uinti,maisema,aaltojen rauhoittava ääni,muuttuva maisema (myrsky,tyyni,auringonlasku,kuutamo,tähdet),raitis meri-ilma - sekä hyötyä,että huvia löytyy jos avaa silmät. Hintaero kuvastaa tietysti kysynnän ja tarjonnan lakia.

Kuivanmaan mökiksi voisin kuvitella Norjan lapista vuorenrinnemajan,josta kuitenkin on näkymä vuonolle.

Sinä "mökin akka" olet kuitenkin aivan erinomaisessa asemassa.Saat edullisesti unelmiesi loma-asunnon ja valinnan varaa on vaikka kuinka paljon. Tähän tulisi pyrkiä - henkilökohtaiseen onneen, eikä vertailuun siitä mitä muilla on.

• Huoh..

"Mokki ilman rantaa on kuin nainen ilman rintoja.
      Vesi on hyvin tärkeä elementti.
      Raskaan työviikon jälkeen voi tuijottaa liplattavaa järveä tuntikausia ja siinä hermo lepää.
      Mitä onkaan keväinen ilta ilman saunomista ja laiturilla istumista. "

Kermap erseen puhetta tämäkin.
      Eiköhän sulle se kuivanmaan mökki kelpaa, olen ollut sellaisella ja ihan hyvä on ollut. Saunaan pääsee ilman rantaakin ja laituri on puuhäkkyrä.

"Säästät aika paljon rahaa, jos sinulle käy kuivan maan mökki lomaasunnoksi. Rantaa ja järveä halutaan varmaan monesta syystä? Uiminen, auringonotto, saunasta pulahtaminen, kalastaminen, soutaminen, veneily jne."

Mikä siinä järvessä aina kiehtoo?
      Samat asiat voi tehdä joessakin, olipa pieni tai iso.
      Järvet ovat suurimmaksi osaksi meluisia kun joka naapuri on seinän vieressä ja moottoriveneet paahtaa siellä täällä... slummeja.
      Joki on parempi. Monella on ok-talotkin niiden varrella. Mitä kapeampi, sitä parempi ja rauhaa riittää.

"Olen omistanut rantamökin noin 5 v. ja en voisi kuvitellakaan vaihtavani mökkiä kuivan maan mökkiin."

Maksatko tosiaan kymppitonneja sen takia että mökkisi on rannalla eli pelkän maiseman vuoksi ? Ihan järjetöntä touhua.

"Oma, suojaisa uimaranta kyllä on. Viime kesänä tosin ei tullut uitua. Vesi kun suursateiden jäljiltä haisi paskalle, pelloilta tulleen lietelannan takia."

Joopajoo. P*skaisempia nuo järvet ovat, niissä kun lilluu kaikki. Joessa sentään virtaa. Kymijoki on muuten ok, mutta turhan iso.

"Tämä on niitä juttuja, että toinen tykkää tyttärestä ja toinen mummosta. Itse olen taas usein pohtinut kuivanmaan mökkien myynti-ilmoituksia katsoessani, että MIKSI ihmeessä joku haluaa ostaa kuivanmaan mökin.Itse en laittaisi senttiäkään sellaiseen."

Kyllä sinä sitten olet aika hölmö jos et senttiäkään laittaisin. Saisithan sinä sen myytyä jo voitolla jos sentillä ostaisit. Kermap erseet tunnetusti puhuvat juuri kuvaamallasi tavalla.

"Minulle kelpaa vaatimatonkin mökki vailla mukavuuksia, mutta vaikka olisi hienokin mökki, on se minulle lähes arvoton jos se ei ole rannalla. Ranta on aivan "must" kun puhutaan mökkeilystä. "

Vai asuisit sinä jossain 10 neliön torpassa kunhan vaan se sun järvesi olisi...
      Ehkä sun kannattaa ostaa oma pikku saari jonne muutat telttaan asumaan. Sopisi paremmin.
      Mökkeilijät kun yleensä arvostavat sitä rakennustakin, nimittäin on niitäkin joilla on ympäri vuoden aikaa mökkeillä ja kun tulee pakkaset niin mitä iloa on pikku torpasta kun että olisi se normaali 50 neliön mökki saunoineen.. jne.

"Pidän vain rannallisen ja rannattoman hintaeroa
      aivan järjettömänä! "

Sitä minäkin ihmettelen.
      Kummallista myös se, että jotkut joen varrella olevat mökit irtoavat todella halvalla vaikka jokihan on yleensä monen mielestä järveä parempikin, kun siellä ei pyöri väkeä niin tiuhaan ja saa sen oman rauhan jne.
      Mutta semmoinen tämä kulttuuri täällä suomessa on...

• ...............

"Hintaero kuvastaa tietysti kysynnän ja tarjonnan lakia."

Tästä pitäisi nimenomaan päästä eroon!
        Pitäisi uskaltaa pyytää kuivanmaan mökeistä yhtä kovat hinnat kuin rantamökeistäkin. IHmiset ei vaan uskalla vaikka pitäisi!
        Kysynnän ja tarjonnan laki on puhtaasti p askaa, se on merkki siitä että k usetetaan porukkaa jollain vesimaisemalla.

ei oikein. Nyt tarvittaisiin rohkeita ihmisiä paljon myymään kuivanmaan mökkejään yhtä koviin hintoihin niin alkaisi mielenkiinto muuttua. Arvostaa tulisi enemmänkin metsää, korpea jne. kuin pelkkää vesistöä !

• Kerma....

Siis näin kirjoittaa kaveri, joka vielä muutama päivä sitten väitti omistavansa omakotitalon järvenrannalla...

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

Siis näin kirjoittaa kaveri, joka vielä muutama päivä sitten väitti omistavansa omakotitalon järvenrannalla...

en omista järven rannalta mitään.
        rikkaalla sukulaisillani on ollut joen rannalla okt kylläkin.

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• entiedäkenestäpuhut
        Kerma.... kirjoitti:

• notuotajaa

joki ei myöskään liity kuivanmaan mökkeihin mitenkään.
        lampikin on vesistö.

• notuotajaa

joki ei myöskään liity kuivanmaan mökkeihin mitenkään.
        lampikin on vesistö.

• Anonyymi

Paljussa on vettä,ja voi käyttää myös talvella…

• vuan naatitaan elost

Tässä on onnellinen ja tyytyväinen kuivanmaan mökin omistaja, ollut jo 12 vuotta. Mökkimme on sähköistetty, on kaksi kaivoa (porakaivo ja tavallinen) ja sijainti päätiestä n. 100 m - kuitenkin omassa rauhassa päättyvän tien lopussa isolla tontilla. Lähin suuri järvi on 500 metrin päässä, siitä jonkin matkaa myös venepaikka. Sijaitsee suositussa mökkikunnassa, hyvät palvelut ovat lähellä.

EDUT:
      -Helpot ja hyvät kulkuyhteydet, melkein perille asti pääsee valtaväyliä pitkin ja siis autolla pihaan. Toisin on saarimökeissä tai erämaassa mökkeilevillä. Käytetäänkin mökkiä lähes ympäri vuoden.

-Ilta-aurinko harvahkon lehtometsän suuntaan, näkymää ei rajoita naapurit eikä häiritse mökin edessä pörräävät veneet. Silmä lepää katsellessa tätä maisemaa.

-Suuri järvi on lähellä, joten kuikan laulu kuuluu, samoin vaimeasti muut "järven äänet". Peri-suomalaista tunnelmaa löytyy.

-Mökin piha on aina kunnossa, koska oleskelemme siellä paljon.Jos mieli tekee vesille veneilemään tai uimaan, se on sitten erillinen retki pois omasta pihapiiristä. Ihan kivaa vaihtelua elämään.

-Omalla pihalla ja kuistilla saa vapaasti olla vaikka aivan nakuna, kukaan ei näe mistään suunnasta. Mökillä on oma rauha, mutta sieltä pääsee myös helposti pois.

-Kaivovesi on aina kylmää ja kristallinkirkasta, nousee porakaivosta sähköpumpulla. Ei tarvitse kantaa järvestä humuspitoista tai roskaista vettä saunaan. Vettä tulee säistä riippumatta minimissään 1000 litraa/vrk.

-Vieraita tuppaa kylään harvoin. Toista oli vuokraamallamme mökillä ison järven rannalla ennen tätä omaa paikkaamme. Yllätysvieraita kävi silloin turhankin usein.

-Jos lapsivieraita tai humalaisia kylässä, ei tarvitse pelätä, että hukkuvat rantaan - kun sitä ei ole.

-Lähin naapuri on mukava eläkeläinen, joka pitää poissaollessamme silmällä myös meidän mökkiämme. Siis ilmainen vartiointi ja päivystys toimii.

-Lyhyt matka kylän tapahtumiin ja ihmisten ilmoille, helppo piipahtaa asioilla kun tarve tulee.

-Erittäin hyvin toimiva gsm-verkko lähellä vireää kyläyhteisöä.

-Halvempi kiinteistövero kuin ranta-asukkailla.

-Sijainti maakunnan kuuluisan nähtävyyden lähellä, jossa myös koskikalastus mahdollisuus, joten mökki olisi helppo myydä, jos siihen joskus ryhdytään.

HAITAT:
      -eipä tule nyt mitään mieleen

• Näin on...

Jokainen, joka on seurannut näitä mökin myynti juttuja on huomannut, että kuivanmaan mökit, joenranta mökit ja pikkulammen ( = usein itse kaivetut ) rannalla olevat mökit on erittäin vaikeita myydä ja hinta jää alhaiseksi. Täällä näyttää olevan
        valkopesu kampanja ko. mökeistä. Tosiasiassa 95% mökin ostajista haluaa kunnon järven tai meren rannalta ostaa mökkinsä.

• onnellinen köyhä
        Näin on... kirjoitti:

Jokainen, joka on seurannut näitä mökin myynti juttuja on huomannut, että kuivanmaan mökit, joenranta mökit ja pikkulammen ( = usein itse kaivetut ) rannalla olevat mökit on erittäin vaikeita myydä ja hinta jää alhaiseksi. Täällä näyttää olevan
        valkopesu kampanja ko. mökeistä. Tosiasiassa 95% mökin ostajista haluaa kunnon järven tai meren rannalta ostaa mökkinsä.

Vaikeaa näyttää olevan ihan kaikenlaisten mökkien myynti. Olen koko vuoden pitänyt silmällä eteläisen Suomen suurien vesistöjen rannalla olevien mökkipaikkojen myyntiä. Eivät liiku ei, hinnat kun ovat aivan ylimitoitettuja. Varmaan pitkässä juoksussa kaikenlaisten vapaa-ajan asuntojen hinnat tasoittuvat, toivottavasti ehkä kohtaavatkin rannalla olevien ja kuivanmaan mökkien hinnat. Ihmisten tarpeet kun ovat aina erilaisia, kuin myös lompakon paksuus. Ehkä keskeisintä on se, että haluaako velkarahalla usein aika vaatimattomankin mökin upean suuren veden ääreltä vaiko käteisellä vapaa-ajan viettopaikan (mahdollisesti mukavuuksilla) ilman rantaa. Jokainen on oman onnensa seppä, ja oikeasti uskon siihenkin, että onnellinen voi olla myös mummonmökissä, vanhassa torpassa tai uudenkarheassa mökissä kuivalla maalla. Tietenkin suurin osa meistä haaveilee siitä omasta rantapaikasta, mutta taitaa tosiaankin olla hinnat karanneet käsistä...Ja järkevä ihiminen tekee valintoja, vapaa-ajan asunto pitäisi kuitenkin olla rentoutumispaikka eikä velkavankila.

• mökkijoenrannassa

"Jokainen, joka on seurannut näitä mökin myynti juttuja on huomannut, että kuivanmaan mökit, joenranta mökit ja pikkulammen ( = usein itse kaivetut ) rannalla olevat mökit on erittäin vaikeita myydä ja hinta jää alhaiseksi."

ei pidä paikkaansa jokirantojen kohdalla.
      ei järvimökki mene yhtään sen paremmin kaupaksi.
      ymmärrän kyllä pikkulammen, mutta miksi ostaa pikku koppero järveltä kun
      saa isomman mökin joen rannalta?
      onko sinulla harhoja vai käsitinkö väärin että joen ranta on kuivan maan mökki??

melkoisia kummajaisuuksia täällä suoli 24...

enollani on joen rannalla okt ja ei todellakaan vaihtaisi järvenrantakopperoon.

• jimiiiii

Tässä lähellä on myynnissä joenrantamökki. Ei mene kaupaksi, vaikka hintaa on pudoettu. Luultavasti siksi, kun tuo joki on noin kaksi metriä leveä mutaoja. Jos joki on iso, vastaa se hyvinkin järvimökkiä, virtausta lukuunottamatta Mutta pikkuruisen joen varsi on lähes kuivanmaan mökki käytöltään. Ei siinä viitsi uiskennelle ellei mutakylpyä halua.

• vastaasejärvikinehkä

Jokia on paljon eri kokoisia, eikä niiden tarvi olla järvimäisiä.
        Joen kuuluu olla pitkä ja virtaavat, mielellään voimalaitoksen lähellä.
        Siitä saat takuulla paremman maiseman kuin järvestä. Järvi ei kohisi, eikä
        siinä koskaan koskia ole ollutkaan.
        Mutaoja ei voi olla joki.
        Meidän joki on reilusti leveämpi ja kohisee kivasti.
        Mutta vastaa järvimökkikin jokirantaa, kunhan siinä virtaa ja kohisee, mutta missäpä on sellaisia järviä? heh :)

• niinpävaan

"ymmärrän kyllä pikkulammen, mutta miksi ostaa pikku koppero järveltä kun
        saa isomman mökin joen rannalta?
        onko sinulla harhoja vai käsitinkö väärin että joen ranta on kuivan maan mökki??"

Juuri näin, tismaleen samaa mieltä.
        Sukulaisillani on Kymijoen äärellä iso talo, ja parempi se on kuin järvi,mutta likaisempi kuin Pohjanmaan jokirannat.
        Kuivanmaan mökin äärellä ei ole muuta kuin pieni puro tai oja, max. metrin leveä, että sitä voi kutsua ojaksi/puroksi.

• rrrrr5

Minulla on mökki järven rannalla, enkä olisi hankkinut kuivan maan mökkiä. Yhdellä tutulla on kuivanmaan mökki, hän ei haluisi rantamökkiä, kun tulee pahoinvoivaksi laineista. Molemmat saivat mitä halusivat ja ovat tyytyväisiä hankintoihinsa.

• vesionmust

olen syntynyt ja kasvanut järvenrantamaisemassa. Nyt on omakotitalo ison järven rannalla, rantaviivaa reilut 200m ja ympärillä 15ha omaa maata
      Jos ei olisi ollut varaa kunnon maa-alaan ison veden rannalla, olisin asunut mieluummin kerrostalossa kaupungin keskustassa kuin 1000m2 tontilla lähiössä.

• saaristopellet

"olen syntynyt ja kasvanut järvenrantamaisemassa. Nyt on omakotitalo ison järven rannalla, rantaviivaa reilut 200m ja ympärillä 15ha omaa maata
        Jos ei olisi ollut varaa kunnon maa-alaan ison veden rannalla, olisin asunut mieluummin kerrostalossa kaupungin keskustassa kuin 1000m2 tontilla lähiössä."

Mikähän se "isonvedenrannalla" oikeasti onkaan?
        Tylsä tiili tai puutalo, missä ei ole juuri mitään ihmeellistä. Tilaa riittää myös halvemmissa taloissa, joihin ei tarvi pankilta lainaa pyydellä.
        Joen ääreltä olisit saanut paljon halvemmalla vastaavan, jos ymmärtäisit maiseman ja rahan päälle.
        ei siitä ison järven maisemasta hyödy sen enempää, ihan turhaa rahan kuluttamista.
        Samat asiat voi tehdä halvemmallakin ja jää rahaa muuhunkin.

• osta_halpa_tai_hyvä

Ja mitä hyötyä on kuivanmaan mökistä? Pelkkä kuluerä mielestäni.
      No, tietenkin jos olet luontoystävä ja tykkäät ruokkia hyttysiä niin sitten.

• luontoakoetkunnioita

sitähän sinä siellä rantamökilläsikin teet. Enemmän niitä siellä pyörii.
        Ihan sama kuluerä on sinun rantamökkisi. Ei se järvi sinua talvella hyödytä ellet
        halua pilkkiä takapuoli jäässä nyhräten pallilla.
        Meilläpäin onkin joki, mikä ei täysin jäädy, niin kelpaa vongata kalaa sieltä talvellakin :)

• niinsevaanmeneehei
        luontoakoetkunnioita kirjoitti:

sitähän sinä siellä rantamökilläsikin teet. Enemmän niitä siellä pyörii.
        Ihan sama kuluerä on sinun rantamökkisi. Ei se järvi sinua talvella hyödytä ellet
        halua pilkkiä takapuoli jäässä nyhräten pallilla.
        Meilläpäin onkin joki, mikä ei täysin jäädy, niin kelpaa vongata kalaa sieltä talvellakin :)

Eli et tiedä mitään asiasta tuskin olet koskaan mökillä käynytkään.

• Luonnonystävämyös

Rantamökillä onnistuu oikein hyvin hyttysten ruokinta. 20v kokemus.

• bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

Pöh. Entäs metsämökillä? Rannalla käy tuuli mikä helpottaa selvästi ongelmaa.

• lfigogog

Osta haja as alueelta ok talo
      Eivät paljoa maksa
      Ei mitää kuivan maan möksää vaan oikea talo ulkorakennuksineen

• rytöläjät

Kuka jaksaa ottaa riesakseen 2-5 kpl ison remontin tarpeessa olevia rakennuksia?OK-latoon pitäisi uusia öljykattila, keittiö ja pesutilat sekä tehdä pintaremonttia. yhteen vajaa katto ja saunarakennus olisi lähinnä tulitikkua vailla...

Tosin yksi hyvä puoli näissä on - ei ole mitään pelkoa siitä, että remontteihin upotetut rahat saisi ikinä takaisin!

• Taskussapullottaa

No missäs se sinun rytöläjäsi sitten sijaitsee? Miten se eroaa niistä muista?
        Miksi pitäisi aina rempata kun voi tyytyä halvempaankin?
        En aina ymmärrä teitä jotka velaksi teette mitä tahansa, kun ei ole omaa rahaa taskusta kuitenkaan kaivaa.
        Mulla on rantamökki joella ja kuivanmaantalo maalla.
        Ei ole viitsinyt rempata vanhan ajan tunnelmallista taloa. Hyvin pärjää.
        Osta sinä vaan tiilitalo kaupungista, hyi helvata. Niissä en viihtynyt. edes vuokralla.

itikoita lätkit koko kesän siellä nyk. vajallasi.

• Levävedet

Ranta ja se vesistö pittää olla jotta saa ihosyövän helpommin...etkö hoksannut?

• Kuivanmaan-mökki-huono

Niin tai....entä jos sijoittanut ja itse tehnyt kuivanmaan mökkiin ja ilman velka-rahaa🤔 tosin nykyään 100k€ kompleksi peltoineen ja metsineen ja järveen matkaa 2km. Kuivanmaan paikassakin pääsee uimaan kun rakentaa esim. lammen. Pitää vain tietää mitä haluaa😉 selvittää ensin onko vettä tontilla ja saako sen vaihtumaan ettei ala haisemaan. Tosin mikäs siinä ottaa velkaa että saa ostettua 30m rantaviivaa leväjärvestä kirkuvien naapurin muksujen keskeltä unohtamatta sitä isää känniääliönä veneellä ja moottorisahan kanssa su aamuna klo 6😂
      Ja kun itse tekee niin sattuu tulemaan mikä tulee....joko hyvä tai huono sijoitus😉

• trewt

Mutta kun siellä kuivanmaan mökillä on pirun vaikea laskea kalaverkkoja, pitää laskea metsään ja ovat risuja täynnä eikä tule yhtään kalaa. Siksi rantamökki.

• Mijes

Mä en ymmärrä tuota, että jotkut haluaa omaa rauhaa, ja mökki jonnekin erakkoperälle kauas naapureista. Mun mökki on kapean salmen kohdalla, molemmin puolin on naapureita, sekä vastarannalle on matkaa noin 170 metriä, missä myös mökkejä vieri vierin.

Mikäs sen mukavampaa kesäiltana, kuin kiikaroida vastarannalla olevia naapureita. Varsinkin jos siellä on kauniita naisia. Joskus myöhään loppuillasta saattaa nähdä jopa alastomia naisia pulahtamassa järveen. Toki ei se nyt ole päätarkoitus, mutta kiva iltaharrastus kuitenkin.

Sitten on meillä parin naapurin kanssa yhteisiä iltoja, joissa otetaan vähän punssia ja tanssitaan. Joskus ollaan nukuttu vähän toisten mökeissäkin, kuka kenenkin vieressä. Me ainakin tykätään tällaisesta vähän sosiaalisemmasta elämästä. Mökillä on kivempaa, kun on porukkaa ympärillä, ja kaikenlaista yhteistä tekemistä. Erakkona olemista en ole koskaan ymmärtänyt. Taksikyyti baariinkin tulee halvemmaksi, kun ottaa sen porukalla.

• muuanukkovaan

"Rantaa ja järveä halutaan varmaan monesta syystä? Uiminen, auringonotto, saunasta pulahtaminen, kalastaminen, soutaminen, veneily jne. "

Ei muuten pidä täysin paikkaansa. Hyvin moni nykyään viihtyy joen rannoilla, ei aina vain järven.
      Järvissä on se levä ongelmana, hyvin monissa. Joissa sitä ei ole.
      Minä pulahtelen saunasta jokeen ja kalaa tulee paremmin kuin saimaalta.
      Kuivanmaan mökkiä en halunnut ostaa, koska pidän veden äärellä olemisesta.

" Erakkona olemista en ole koskaan ymmärtänyt. Taksikyyti baariinkin tulee halvemmaksi, kun ottaa sen porukalla."

MInä en taas ymmärrä baareilua. Siellä on paskasakkia ja ne ketkä on naimisissa, viihtyvät varmasti mökillään ryypäten joka vkl.

Ja jos ei omalla säästöllä ole rantamökkiään saanut, voi puhua köyhyydestä.
      Lainaahan ne sossupummitkin kyselee.

• Kerronhiemanasiaa

"Tässä lähellä on myynnissä joenrantamökki. Ei mene kaupaksi, vaikka hintaa on pudoettu. Luultavasti siksi, kun tuo joki on noin kaksi metriä leveä mutaoja. Jos joki on iso, vastaa se hyvinkin järvimökkiä, virtausta lukuunottamatta Mutta pikkuruisen joen varsi on lähes kuivanmaan mökki käytöltään. Ei siinä viitsi uiskennelle ellei mutakylpyä halua."

Kyllä se vastaa enemmän kuin järvimökkiä. Miksi maksaa itsensä kipeäksi järven takia kun se kuitenkin on velaksi.
      Oletkohan varmasti mitannut joen leveyden oikein? Ei se voi olla joki, jos sanot sitä ojaksi. Oja ei ole joki. Sen näkee kuka tahansa.
      Pikkuruisenkaan joen varsi ei ole kuivanmaan mökki. vaan se on rantamökki.
      Meillä on täällä voimalaitoksen äärellä hyvä jokirantamökki ja on parempi kuin järvenranta. Nousee ja laskee säiden mukaan, hyvin tulee kalaa. Järveä emme levän takia halunneet, emmekä ymmärrä niiden hintaluokitusta. Monesti myös ruoppaaminen ongelmana, kun niihin kasvaa kaislikkoa ja se on sitten ongelma myöhemmin.
      Melkoisen ojan oletkin sitten nähnyt, mutta kannattaa ottaa ensi kerralla silmä käteen, jos et osaa erottaa jokea tai ojaa.
      Puroakaan tuskin olet nähnyt, koska ei sekään ole oja.

Mutakylvyllä olen viimeksi käynyt useammallakin järven rannalla joita on metsäyhtiöillä ollut kaupan. Kaikilla siellä on mökit, mutta kun tulet uimasta niin mudassa on koko mies, koska pohjaa noissa ei ole ruopattu tai sitten äkkijyrkkä ranta jossa ei ole mitään mieltä uida.

Ainoa siedettävä uimapaikka oli Lappalan ranta Kouvolassa, mutta levän takia sekin vaihtui joen rantaan meillä.

Mene vaan etsimään kuivanmaan mökkejä metsästä, siellä niitä nimittäin on. Myös niitä ojia.

• rauhanjameluneroitus

"Mä en ymmärrä tuota, että jotkut haluaa omaa rauhaa, ja mökki jonnekin erakkoperälle kauas naapureista. Mun mökki on kapean salmen kohdalla, molemmin puolin on naapureita, sekä vastarannalle on matkaa noin 170 metriä, missä myös mökkejä vieri vierin.
      "

Mä en taas ymmärrä miten jotkut haluaa mekkalan keskelle ja naapurien keskelle "mökkeilemään". Eikös yleensä ne parhaat oikeat tunnelmalliset mökit ole erakkoperällä. Siellä on sitä rauhaa.
      Oletkin löytänyt oikein "rauhallisen" mökin.

"Mikäs sen mukavampaa kesäiltana, kuin kiikaroida vastarannalla olevia naapureita. Varsinkin jos siellä on kauniita naisia. Joskus myöhään loppuillasta saattaa nähdä jopa alastomia naisia pulahtamassa järveen. Toki ei se nyt ole päätarkoitus, mutta kiva iltaharrastus kuitenkin."

No aika kyylääjä olet. Vanhoja mummoja katselet "170m" päästä, ja onko tuo nyt laillistakaan?
      Todellisuus sinulla taitaa kuitenkin olla vain seuranpuute, koska oikeaksi mökiksi ei tuollaista mekkalapaikkaa voisi kutsua.
      Tiedän kun sukulaisilla on sellainen.

"Sitten on meillä parin naapurin kanssa yhteisiä iltoja, joissa otetaan vähän punssia ja tanssitaan. Joskus ollaan nukuttu vähän toisten mökeissäkin, kuka kenenkin vieressä. Me ainakin tykätään tällaisesta vähän sosiaalisemmasta elämästä. Mökillä on kivempaa, kun on porukkaa ympärillä, ja kaikenlaista yhteistä tekemistä. Erakkona olemista en ole koskaan ymmärtänyt. Taksikyyti baariinkin tulee halvemmaksi, kun ottaa sen porukalla."

No niin on meilläkin naapureita tässä, ei nyt ihan erämaassa mökkeillä.
      Meillä käy kalamiehiä paljon, mutta meidän rannalta on voimalaitoksen äärelle vielä matkaa, mutta sinne helppo mennä jokea tai tietä pitkin.
      aina löytyy juttuseuraa jos haluaa, samoin naapurista, jotka usein meidän grillimajalla tulevat iltaa viettämään ja viinaakin maistelemaan.
      LIsäksi kyläyhteisö järjestää meillä vielä enemmän tekemistä kuin siellä sinun melurannallasi.
      keksipäs vielä mitä muilta puuttuisi?
      ei meillä silti ihan metrin päässä ONNEKSI ole sitä naapuria. Olisi kyllä perseestä.

• kalaahelpommalla

"Mutta kun siellä kuivanmaan mökillä on pirun vaikea laskea kalaverkkoja, pitää laskea metsään ja ovat risuja täynnä eikä tule yhtään kalaa. Siksi rantamökki."

ai kalaverkkoja pitää sun laskea? Miksei katiska riitä tai mikset jaksa onkia, virvelöidä?
      Aika turhaa hommaa verkkojen kanssa leikkiä. Isosta järvestä ei aina useinkaan saa sitä kalaa. Voimalaitoksen äärellä joen äärellä tulee haukea, ahventa ja vaikka mitä jopa pelkällä mato-ongella.
      Miksi kukaan ostaisi kuivanmaan mökkiä, jos haluaisi laskea verkkoja järveen?
      Oletko itseäsi niin täynnä, että kaikkien pitäisi ajatella kuten sinäkin.

Meilläpäin riittää katiska, toki verkkojakin voimme laskea, mutta liikaa hommaa, kun on katiska ahventa täynnä aika usein :) Järvimökiltä saa kalaa hakea, mutta se vie sitten monta tuntia.

• trewt

Kukapa tässä on järvestä puhunut, meressä ne kalat on ja siellä se meren rannalla mökkikin pitää olla. PS. Kalastan siikaa ja taimenta, en mitään roskakalaa.

• kiistaaolijameni

"Ehkä keskeisintä on se, että haluaako velkarahalla usein aika vaatimattomankin mökin upean suuren veden ääreltä vaiko käteisellä vapaa-ajan viettopaikan (mahdollisesti mukavuuksilla) ilman rantaa. Jokainen on oman onnensa seppä, ja oikeasti uskon siihenkin, että onnellinen voi olla myös mummonmökissä, vanhassa torpassa tai uudenkarheassa mökissä kuivalla maalla. Tietenkin suurin osa meistä haaveilee siitä omasta rantapaikasta"

Kyllä.
      Itselläni lykästi muutama vuosi sitten, kun saimme hyvällä tuurilla joenrantapaikan, unelmapaikan, josta ei mitään velkaa, vaan kaikki omalla rahalla.
      Oli muut ostajat vihaisiakin kuuleman mukaan.

• exyrittäjäarvaamikä

"Jokainen, joka on seurannut näitä mökin myynti juttuja on huomannut, että kuivanmaan mökit, joenranta mökit ja pikkulammen ( = usein itse kaivetut ) rannalla olevat mökit on erittäin vaikeita myydä ja hinta jää alhaiseksi. Täällä näyttää olevan
      valkopesu kampanja ko. mökeistä. Tosiasiassa 95% mökin ostajista haluaa kunnon järven tai meren rannalta ostaa mökkinsä."

Paskanmarjat. Sinä olet seurannut aivan päin honkia.
      Joenrantamökit eivät kyllä todellakaan ole halpoja, Melko samoissa hintaluokissa monasti pyörineet. Meilläpäin saa järvenrantatontin 5000-10000euroon. Jokitonteista voi joutua pulittamaan maiseman takia paljonkin. Ostaisitko minun sukulaiselta jokirantatalon about m. miljoonalla? riittääkö rahat?

Seurailepa noiden UPM ja muiden yhtiöiden, myös yksityisten järvirantoja.
      Meilläpäin on eräs järviranta saanut kykkiä myynnissä lähes 5 vuotta, jopa enemmänkin.
      Niin monessa on ruoppaamista ja rauhan puutetta, että kannattaisi vaan hyväksyä se mitä sinulla nyt on ja lopettaa hintavertailut, kun niistä mitään totuutta et selvästikään tiedä.
      Ihan voit seurata yleisiltä sivustoilta missä mennään-
      Ja toinen ihan varma asia on se että harva viitsii pistää satatonnia järveen, jos 20k:lla saat joen ääreltä rakennuksen kera oman tilasi! Se on varma.
      Lainaa ei ole helppo kenen tahansa ottaa ja silloin sitä miettii järkevästi.

Tosiasiassa 50% on lainalla hankittu järvenranta, ja loput hankkii jokirannalta.
      Kuivalta maalta ostavat sitten mitä ostavat, mutta se on asia erikseen.
      Mitä sinä merellä teet, kun maksat siitä kuitenkin liian ison summan ja se on kiinteistövälittäjän ongelma.

Totuus tälläKIN palstalla on se, että velkavankeudessa olevat kirjoittelee kun eivät halua hyväksyä tosiasioita.

laita vaan järvimökkisi 50-100k myyntiin ja saat varmasti odotella.
      Jos minä laitan jokimökin maalta myyntiin 10-50k niin kauppa tulee käymään!

• kaivatkosinäjoen

Lammet ehkä kaivetaan ( ei kaikki ) mutta jokia sinä et kaivele niin vaan.
      tekojärven voit aina kaivaa.
      Joten siinä taas nähtiin että kuka puhuu hongille ja kuka ei :)

Joki tulee aina järvestä ja liittyy järveen, pösilö. Myös mereen.
      Lammet kaivetaan.

• tietyinvarauksin

Kuivan maan mökki on ihan hyvä jos sitä ympäröi kunnollinen metsä, mutta suurimmassa osassa ympärillä on hakkuuaukkoa tai hoitamatonta taimikkoa. Kaivo on hyvä olla saunavesiä varten.

• niinsevaanmeneehei

No ei se jumalaton kuusimetsä auringon edessä siinä rajalla myöskään houkuttele ostamaan.

• tietyinvarauksin
        niinsevaanmeneehei kirjoitti:

No ei se jumalaton kuusimetsä auringon edessä siinä rajalla myöskään houkuttele ostamaan.

Oma suosikkini olisi juuri suuri vanha kuusimetsä jossa on helppo kulkea ja mukavan viileää kesälläkin. Kuusimetsä ei myöskään muutu syksyllä ankean näkoiseksi niinkuin lehtipuut.
        Toinen olisi kalliopohjainen helppokulkuinen männikkö tai hiekkaharju, mutta ei aukeaa eikä ainakaan peltoa.
        Makunsa toki kullakin.

• järvenrannan_onni

Ostin jokunen vuosi sitten muutaman kymmenen hehtaaria maata omaa rantaa satoja metrejä muutaman sadan kilsan päästä pääkaupunkiseudulta. Puusto tilalla on 10-40 vuotta vanhaa.
      Rakennus- ja polttopuut saan elämäni loppuun saakka omalta tontilta. Ranta on kalliorantaa, järven pohja on kalliopohjaa, ei tarvitse ruopata, kalaa on. Mökki, tai siis talo, valmistuu maaliskuun loppuun mennessä. Naapureita ei mailla ei halmeilla, eikä tule ikinä näköetäisyydelle, meinaan joutuu kaukoputkea käyttämään jos meinaa vastarannalta naapurin naaman nähdä. Omalla rahalla olen pärjännyt, ei ole tarvinnut pankkilainaa hakea.
      Hyttysiä ei ole koska honkakankaalla ei ole vesilammikoita. Sen sijaan mustikkaa ja puolukkaa on enemmän kuin jaksaa kerätä. Samaten omilta mailta löytyvät sienet ja metsäyhtiön mailta lakat ja vadelmat.
      Eikä tulisi pieneen mieleenkään myydä alle puolen millin, eikä oikeastaan edes silläkään hinnalla. Sitä rauhaa, hiljaisuutta, kauneutta mikä siellä vallitsee, ei voi rahalla mitata. Mieli lepää, maisemat näyttävät joka päivä hieman erilaisilta, elämä hymyilee, minä nautin.

• Anonyymi

Mielikuvajuttuja tietenkin suuresti, ja miksi ei saisi olla? Meren rannalla on mukavaa kun kunnon myrsky oikein jyllää ja itse saa lämmittää tulisijaa. Tietoisesena siitä että kotilaiturista pääsee halutessaan vaikka kaikille maailman mantereille jos niin haluaisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      175
      7304
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      80
      3119
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      2275
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      67
      1445
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      368
      1389
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      57
      1323
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1276
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1051
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1018
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1010
    Aihe