IV-koneen häiriöääni Sunair 450

rp84

Minulla on Sunair 450, jolla ikää n. 10 vuotta. Kone alkoi yhtäkkiä pitää nakuttavaa ääntä. Parin sekunnin välein tasaisesti kuuluvaa (naks, naks, naks) -ääntä. Kone puhalti ilmaa aivan normaalisti.

Syyksi paljastui rikkoontunut peltimoottori. Peltimoottori on pieni mötikkä, joka liikuttaa ilmanvirtausta ohjaavaa läppäpeltiä auki-kiinni -asentojen välillä.

No, iv-yritys kävi korjaamassa tilanteen. Lasku 488 euroa. Siinä oli ajokustannuksia 30 euroa, työn hinta oli 47e/h (2 h kesti homma). Peltimoottorin (Belimo LH230A60) hinta oli 235 e alv = 291,4 euroa. Lisäksi tuli kaiken maailman muita laskutuslisiä.

Aika tyyriiksi tuli. Katsoin sitten itse peltimoottorin valmistenumeron moottorin etupinnalta. Googletin: Belimo LH230A60. Saksalaisesta ja brittiläisestä nettikaupasta ko. moottori olisi lähtenyt 60-70 eurolla postikulut.

Mikäli koneestasi alkaa siis kuulua em. kaltainen nakutus tilaa itse vastaava uusi peltimoottori netistä (katso koodi vanhasta peltimoottorista). Pyydä sitten joku tuttu, halpa sähkömies kytkemään uuden peltimoottorin virtajohdot paikalleen. Juuri muuta asennuksessa ei vaadita. Samassa yhteydessä kannattaa katsoa, tarviiko läppäpellin saranoita voidella. Säästät tällä menettelyllä helposti vähintään 200-300 euroa.

Hakusanat: iv-kone, häiriö, ongelma, ääni, häiriöääni, nakutus, iv-kone nakuttaa, iv-kone ongelma, Belimo LH230A60, nakuttaa

19

11786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nordia

      Hyvä, että sait huoltoliikkeen tekemään tuon homman. Meillä on ihan sama vika päällä ja otin yhteytta pariin huoltoliikkeeseen (Airwisen huoltoverkostoon kuuluvia). Toinen ei vastannut ollenkaan ja toinen oli sitä mieltä, että vika ei ole peltimoottorissa. Tämä on jo toinen kerta kun Sunair -koneen korjaus ei huoltoliikkeitä kiinnosta. Edellisellä kerralla puhaltimen moottori alkoi vinkua. Huoltoliike lupasi selvittää missä aikataulussa he saisivat uudet puhaltimet tehtaalta. Eivät ilmeisesti saaneet sitä koskaan selville. Eipä tuo haitannut. Puhaltimessa käytetään 608ZZ laakereita. Ne on tosi helppo itse vaihtaa. Kyllä nuo huoltoliikkeet itseltään leipää vievät omalla toiminnallaan.

    • Pepe23

      Kiitos vihjeestä. Omassa koneessani on vastaavat oireet.

    • WK77

      Itselläni Valloxin vehkeessä alkoi vastaava Belimon peltimoottori nakuttaa. Itselläni ei tarvinnut vaihtaa ko. kikkaretta, riitti että sulkurajaa sääti hieman pienemmäksi siitä.

      • SamavikaRahikaisella

        Osaatko neuvoa, miten tuo sulkurajan säätäminen onnistuu?


      • Johanna84

        Kiitos vinkistä! Meilläkin sulkurajojen säätö auttoi.

        Belimon oranssissa vehkeessä näkyy lämmitystolpan kellon näköinen kiekko siinä kammen takana. Toisella puolella on 1 ja toisella 0. Molemmissa päissä on ruuvilla kiinnitetyt palat, joihin osuessaan moottori pysähtyy. Testaa kumpaan suuntaan mennessä moottori alkaa nakuttamaan, löysää hieman sen puolen ruuvia ja siirrä palaa milli kerrallaan lähemmäs sitä toista palaa. Eli kutista moottorin liikerataa.

        En tiedä johtuuko nakutus jonkun muovisen hammasrattaan kulumisesta, jolloin moottori jää hyppimään kun ei mielestään pääse ajamaan tappiin saakka.
        Meillä piti siirtää molempia paloja hieman lähemmäs toisiaan. Pellin asennot jää pikkuriikkisen vajaiksi, mutta riittää hyvin tähän hätään. Kunhan ei nakuta, niin kelpaa.


      • SamavikaRahikaisella

        Lämmin kiitos sinulle, Johanna84, selkeistä ohjeista, joiden avulla jopa minä onnistuin korjaamaan ongelman. Ei naksu enää!


      • Janke

        Kiitos vinkeistä, näillä ohjeilla naksutus lakkasi myös Hattulassa. Oranssi mötikkä oli vaan ahtaassa paikassa mutta onnistui kuitenkin.


      • Anonyymi
        Johanna84 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Meilläkin sulkurajojen säätö auttoi.

        Belimon oranssissa vehkeessä näkyy lämmitystolpan kellon näköinen kiekko siinä kammen takana. Toisella puolella on 1 ja toisella 0. Molemmissa päissä on ruuvilla kiinnitetyt palat, joihin osuessaan moottori pysähtyy. Testaa kumpaan suuntaan mennessä moottori alkaa nakuttamaan, löysää hieman sen puolen ruuvia ja siirrä palaa milli kerrallaan lähemmäs sitä toista palaa. Eli kutista moottorin liikerataa.

        En tiedä johtuuko nakutus jonkun muovisen hammasrattaan kulumisesta, jolloin moottori jää hyppimään kun ei mielestään pääse ajamaan tappiin saakka.
        Meillä piti siirtää molempia paloja hieman lähemmäs toisiaan. Pellin asennot jää pikkuriikkisen vajaiksi, mutta riittää hyvin tähän hätään. Kunhan ei nakuta, niin kelpaa.

        Ei tuossa Siemensin mallissa taida olla säätörajojen rukkausta manuaalisesti. Tämä peltimoottori mikä "nasahtaa" niin on luukun nyt aukaissut. Silti se vissiin yrittää vielä aukoa sitä lisää. kun ääni kuuluu. Joutunee tilaamaan varmaan uuden siihen.


      • Anonyymi

        Olisiko kellään tidossa mistä saisi sunair 450 kosketinlevyn sähkösuodattimeen. Levy hapettunut kosktinpinnat


      • Anonyymi
        Janke kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, näillä ohjeilla naksutus lakkasi myös Hattulassa. Oranssi mötikkä oli vaan ahtaassa paikassa mutta onnistui kuitenkin.

        Täällä myös "Johanna84lle" vinkistä kiitollinen😀. Alkoi jo syödä jo isosti miestä kun kuunteli vajaan viikon resonoivaa naksutusta kun en oivaltanut missä vika on. En ole tekniikan ihmelapsi mutta sain noilla ohjeilla naksutuksen pois. On tämä netti kyllä hyvä apuväline kun on myös teitä asiallisia vastaajia esiintuleviin ongelmiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko kellään tidossa mistä saisi sunair 450 kosketinlevyn sähkösuodattimeen. Levy hapettunut kosktinpinnat

        Taitaa tulla tämä vinkki liian myöhään mutta Sunairin 450, jollainen myös itselläni on, ei ole valmistettu enää vuosiin. Sen korvaaja on (ja sieltä saat myös Sun airin 450 varaosia), nykyään Parmair OY. Tästä löydät lisä ja yhteystiedot https://parmair.com/tuotteet/laitteet/ilmanvaihtokoneet/sunair-450-450-ec-ilmanvaihtokone/


      • Anonyymi

        Meikällä kärähti toinen moottori (puhallus). Naputus johtunee siitä? Täytyy tilata jostakin uusi moottori. Vuodelta 2003 ovat, jos ovat alkuperäiset. Yritin niitä Belimon ruuveja myös löysätä, mutta ei mikään meisseli käy niihin. Ja nyt eivät taatusti enää aukea millään tempulla yrittämisen jälkeen.


      • Anonyymi
        Johanna84 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Meilläkin sulkurajojen säätö auttoi.

        Belimon oranssissa vehkeessä näkyy lämmitystolpan kellon näköinen kiekko siinä kammen takana. Toisella puolella on 1 ja toisella 0. Molemmissa päissä on ruuvilla kiinnitetyt palat, joihin osuessaan moottori pysähtyy. Testaa kumpaan suuntaan mennessä moottori alkaa nakuttamaan, löysää hieman sen puolen ruuvia ja siirrä palaa milli kerrallaan lähemmäs sitä toista palaa. Eli kutista moottorin liikerataa.

        En tiedä johtuuko nakutus jonkun muovisen hammasrattaan kulumisesta, jolloin moottori jää hyppimään kun ei mielestään pääse ajamaan tappiin saakka.
        Meillä piti siirtää molempia paloja hieman lähemmäs toisiaan. Pellin asennot jää pikkuriikkisen vajaiksi, mutta riittää hyvin tähän hätään. Kunhan ei nakuta, niin kelpaa.

        Meikäläisellä oli sellainen ongelma, että ruuveja ei saanut auki millään. Nyt ovat viimeistään lopullisesti käyttökelvottomat yrittämiseni jälkeen. Näköjään oli toisen puolen (puhallus) moottori myös hajonnut, joten naputus saattoi johtua siitä. Uutta moottoria hankkimaan siis.


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä

    • Anonyymi

      Onko kukaan vaihtanut lähivuosina Sunair 450 tilalle toisen merkkisen, vaikka tuon Parmairin? Lähinnä että mitä tuli maksamaan jne. Oma vajaa 10 v vanha ja ainakin puhaltimet pitää kohta molemmat uusia ellen itse saa laakereita vaihdettua. Lähinnä paljolla viitsii huoltaa vs vaihtaa kokonaan uuden tilalle.

      • Anonyymi

        Moi.
        Kannattaa vaihtaa laakerit itse. Ei ole vaikeaa. Youtubesta löytyy ohjevideo/videoita. Samat laakerit moottoreissa kuin esim rullalaudoissa käytetään. Maksaa muutamia euroja. Meillä hiljeni kone lähes täysin laakerien vaihdon jälkeen. Meidän kone 25 vuotta vanha ja edelleen toimii hyvin. Ainut mikä mietityttää on sähkönkulutus. Joskus jostain olin lukevinani, että tuollainen Parmair maksaisi kai jotain 3000-4000€. Tosin hintoja vaikea löytää.


    • Anonyymi

      Kiitos Johanna84
      Sain ohjeillasi säädettyä naksutuksen pois.
      T. Juke

    • Osaako joku kertoa missä asennossa Sunair450 mallin pellin pitää olla kovalla pakkasella? Tarkoitan sitä peltiä, jota peltimoottori ohjaa. Vaihdettiin peltimoottori, ja näyttää, että alapelti jää auki, ja yläpelti menee kiinni, jottei ilma mene suoraan LTO-kennon läpi. Nyt pakkasta -18.

      • Anonyymi

        Kovalla pakkasella pelti voi olla välillä kiinni ja välillä auki. LTO-kennon kaksi peltiä on vivustolla toisiinsa kytketty, eli kun yläpelti mene kiinni, sulkeutuu alapelti ja päinvastoin. Peltimoottori on kiinnitetty alapeltiin, josta vivusto jatkaa yläpeltiin. Peltien tarkoitus on ohittaa LTO-kenno kun lämmön talteenotolle ei ole tarvetta tai on jäätymisvaara. Kone ohjailee peltejä lämpöanturien mukaan ja estää tarvittaessa LTO-kennoa jäätymästä ohittamalla kennon peltien avulla. Yläpelti estää tuloilman menemästä kennon läpi (kuten sanoitkin) ja alapelti avaa tuloilmalle reitin kennon ohi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      139
      3857
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      328
      2754
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2219
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      45
      2053
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      14
      1803
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1565
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      140
      1290
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1222
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      90
      1043
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      54
      1021
    Aihe