Seinän kolojen tasoitus

pölyn_keskellä

Mitä tasoitetta kannattaisi käyttää seinän kolojen tasoitukseen? Edelliset asukkaat olivat maalanneet tapetin päälle ja tapetti oli tosi hankala poistaa. Alta paljastui paikoin epätasainen tasoitepinta ja koloja tuli lisää tapettia poistettaessa. En haluaisi ylitasoittaa seinää, koska en ehkä saa sitä onnistumaan, vaan paikkaisin kolot. Mikä olisi hyvä tasoite? Pakkauskoko ei saisi olla kovin iso. Miten ja millä tasoitteella homma kannattaisi tehdä, että pölyä tulisi mahdollisimman vähän? Olisiko parempi tehdä ensin pohjamaalaus ja tasoittaa vasta sitten? Tarkoitus on maalata seinä tasoituksen jälkeen.

6

3213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillein

Käyviä tasosoitteita on monia. Voit tasoittaa koloja ennen maalausta ja viimeistellä maalauksen jälkeen silloin näkyy lisää epätasaisuutta.

• Pakkeli

Joku kevyttasoite (LF) helppo kitata, helppo hioa, ei kuivu kauheasti kasaan eli 1 kittauksella saattaa pärjätä.
      Tuota ostat joko 3 litran tai 10 litran purkin riippuen paljonko sulla on koloja siellä.

• iuygghj

Jos pohja on hyvin irtonainen, niin voihan sen sitoa ensin pohjamaalilla. Tuo pölinä viittaa siihen, että näin kannattaisi tehdä.

• kannattaakokannattaa

Olet jo varmaan ratkaisusi tehnyt ja asut(at) huoneistoa täyttä päätä.

Seuraavassa "kannattaisi" vaihtoehto tarjolla, oman lopullisen päätöksen tueksi :)

Hyvä olisi tietenkin tietää, miltä aikakaudelta talo on ja kuvailu miltä pinta tuntuu ja näyttää(näin voi määritellä suunnilleen käytetyt tasoitteet ja laastit), jonka jälkeen voi määritellä pohjatöiden tarpeen.
      Kuten määrittelit esiin tulleen tasoitepinnan(ei siis hierretty kalkkihiekkarappaus), niin tälle voisi ajatella tehtäväksi ensin isojen kolojen paikkauksen, joiden kuivuttua hionta.
      Seuraavaksi olisikin pinnan ylitasoitus, mikäli entinen tasoite on kiinteää(ei ole pölyinen pinnasta ja uusi tasoitekerros tarttuu hyvin). Jos entinen tasoite on kovin pölypintaista, niin silloin on pohjamaalaus paikallaan normaalilla vesiohenteisella pohjamaalilla, jonka kuivuttua hionta ja ylitasoitus.

Mikäli rakennus on vanha, jossa on käytetty kalkkihiekkarappauksia tapettien alla, kannattaa tapettien poiston jälkeen pohjamaalaus suorittaa ennen tasoittamista alkydimaalilla ja jatkaa kuten edellä.

Tasotteita on valita asti, mutta tässä voisi käydä seuraavat

* Biltema LH
      * Casco Spack LM Medium
      * Eskaro Pro LH Medium
      * Fintex LH
      * Kiilto LM
      * Raptor Medium
      * RK LH
      * Sadolin Oiva medium
      * Teknos Silora LF - Medium
      * Tikkurila Presto LH

Näiden karkeus on sellainen, että niillä saa kerrosvahvuutta ja kutistuma ei ole kuvailluissa alustoissa kovin suurta ja ovat kohtuullisen helppoja työstää huonosti imevillä alustoilla(pohjamaalatuilla ja pölyttömillä). Lähde http://rakennusmaailma.fi/vertailut/lhmedium-luokan-valmistasoitteet

Oikein tehtynä ja hiottuna tasoitteesta ei paljoa pölyä lähde, ehkä pari kahvikupillista/15m², vaikka pinta täytyykin hioa kauttaaltaan ennen varsinaista pohjamaalausta. Tärkeintä on estää pölyn leviäminen heti hiomisen jälkeen.

Miksi pakkauskoko ei saa olla iso, jos sinulla ylitasoitettavaa on esimerkiksi 15-20m²? No eihän tuollainen kymppilitrainen kovin iso tuolle pinta-alalle olekaan.

Kolojen paikkaus ei ole sama kuin ylitasoitus, jonka jälkeen saadaan tasainen ja sileä maalipinta.

Jos ei halua tehdä kunnolla, niin listasta valitsee pienimmän kittiastian, tai tietenkin minkä itse parhaakseen näkee, ja kittaa isoimmat kolot sillä ja maalaa vaan jollakin maalilla yli. Niin helppoa se on.

• kandeekandee

En vaan muistanut mainita, että näissä aineksissa on pääsääntöisesti harmaa väri, joka helpottaa kittauskohdan löytämistä valkeasta/vaaleasta pohjasta.

• dfrtghyuji

Hienotasoitetta kysyt kaupasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe