Mielipiteitä Dragon Age Inquisitionista

Inkvisiittori

Yleistä keskustelua pelistä siis. Ketkä olivat suosikkihahmot? Keskityitkö tarinaan vai haitko vaikeammalla tasolla haasteita? Ärsyttäviä bugeja? Miten rakensitte hahmot? Minkä rodun valitsitte? Arvosteluja on pilvin pimein, mutta pelaajien pelikokemuksia ei oikein suomenkielisiltä foorumeilta löydy. Itse pidin pelistä hyvin paljon, ja olisi kiva vaihdella kokemuksia.

Itse pelasin helpoimmalla vaikeustasolla, koska halusin keskittyä enemmän itse tarinaan ja maailman kaikkien kolkkien tarkkaan tutkimiseen. Varusteiden ja aseiden rakentelu oli myös hauskaa puuhaa. High dragonit olisivat saaneet tarjota vähän enemmän vastusta ja vaihtelua, vaikka muuten en niin taktisista taisteluista välitäkään. Kun kaksi lohikäärmettä menee peräkkäin ilman potionien tankkausta siinä välillä, niin jopa helpolle tasolle se oli vähän liian helppoa... Itse pelin päätarina oli mahtava (vaikkakin valitettavan lyhyt), mutta eri valinnoilla olisi suonut olevan vähän enemmän merkitystä pelimaisemiin ja tapahtumiin (vrt esim Witcher 2). Valinnat sinänsä olivat mielenkiintoisia, koska niitä huomasi välillä pohtivansa ihan tosissaan.

Joukkiossa kulki mukana ekalla kierroksella Sera, Iron Bull ja vaihtelevasti aina joku maageista. Seran ja Iron Bullin jutustelua oli viihdyttävä kuunnella. Cole on jotenkin äärimmäisen tylsä ja ärsyttävä, mutta nyt toisella kierroksella olen sitäkin pitänyt mukana. Pientä sarkastista huumoria näyttää siitäkin irtoavan. Ja Colen tehtävä oli yllättävän piristävä. Cassandran aksenttia en jaksa kuunnella sitten ollenkaan, ellei ole ihan pakko :D Sera on kunnon kiukuttelija ja äkäpussi, erittäin ailahtelevainen, mutta tarjoaa sangen hyvät naurut silloin, kun ei ärsytä hermoja. Blackwall on jotenkin... hyvin sympaattinen. Vivienne heittää myös yllättävän hauskaa juttua, vaikka ensivaikutelma onkin vähän kuiva. Solaksesta ja Dorianista ei ihmeempiä mielipiteitä ole, koska kumpikaan ei ole erityisen paljoa mukana kulkenut. Varricilla on kanssa ihan hyvä huumorintaju, mutta ei silti tullut kyseistä kaveria juuri käytettyä.

Inventoryn kanssa lärääminen vei aikaa luokattoman paljon, ennenku sen kanssa tuli tutuksi. Myös varastoarkun puute oli suuri ongelma, kunnes asian kanssa oppi elämään. Olisi se silti ihan kätevä ollut. Parannustaikojen puute oli aluksi järkytys, mutta kun peli alkoi luistaa, niin aika tarpeettomia ne lopulta olisivat olleet. Ihan hyvin pärjäsi potionien kanssakin. Huilipaikkoja oli kuitenkin sopivasti tarjolla. Ajoittain kaipasin myös tarkemmin määriteltäviä toimintaohjeita ryhmäläisille. Nyt ei apulaisten toimintaan voinut vaikuttaa oikeastaan ollenkaan, eikä pelin tekoäly ole taisteluissa ihan parhaimmillaan... Se on sääli, koska etenkin Originsissa tämä käskynjako oli toteutettu mitä parhaiten.

Varustin oman Serani tikareilla, joten sivukeskusteluissa jatkuvasti mukana kulkevat jousijutut olivat vähän hassuja. Joskin hauskoja. Keräiltävien asioiden tehtävät olivat harmittavan bugisia. Yhden mosaiikin palasia saa vain 11/12, kasvien siemenet näyttävät täyttä, vaikka listalta puuttuu vielä yksi kasvi, osa luuteista ja keräiltävistä leijuu ilmassa tavoittamattomissa. Välivideoissa päät nykii vähän hassusti ja kaikkea muuta kummaa pientä tapahtuu, mutta onneksi pelin varsinaiseen pelaamiseen ei nämä pienet bugit vaikuta. Ylipäätään vaan harmittaa, että nykyään pelit tuntuvat järestään olevan julkaisunsa hetkellä puolivalmiita, jotkut jopa pelikelvottomia ennen ekaa päivitystä.

Pienistä puutoksistaan huolimatta peli on ollut kyllä ehdottomasti kaiken rahan arvoinen. Ja kyllä, tätä todella kannatti odottaa, vaikka julkaisu venyikin "hieman". Ja kyllä, tässä lunastettiin hyvin ne lupaukset, jotka pelistä ennakolta annettiin. Kakkososan virheistä on siis todellakin otettu opiksi. Ekalla kerralla peliin upposi 125 tuntia ja harmitus oli suuri, kun ei ollut enää tehtäviä jäljellä, joita tehdä. Piti siis alottaa heti putkeen uusi kierros! Nyt pelaan normaalitasolla ja vähän eri porukalla.

Maisemat ovat mahtavat, vaihtelua niissä riittää erittäin kiitettävästi ja pelialueet ovat todella isot. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, niin tarina on aivan loistava! Olen taas ihan intona tästä pelisarjasta, vaikka Inquisitionin "alkuintro" ei vielä mukaansa täysin temmannutkaan. Seuraavaksi varmaan pitää kaivaa naftaliinista nuo vanhemmat osat ja pelata nekin taas läpi :)

3

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koskinen

      http://l2ageofwar.com/ Mikäli etsit hyvää roolinettipeliä, kokeile tätä suomalaista servua mikä aukeaa tällä viikolla, suosittelen!

    • AkiNummela

      Pelasin vähän aikaa magella, mutten itse tykännyt pelin kulusta enkä grafiikasta, nyt oon ite siirtymässä tonne suomalaiseen private servuun..
      http://www.l2ageofwar.com/

      Nettisivut ja peli on kyllä puoleensa vetävä yhdistelmä, ja sit ku saa vielä Suomeksi apua jos tulevaisuudessa tarttee.. :)

      http://www.l2ageofwar.com/

    • Ikvisiittori

      En etsi roolipeliservuja, enkä sivustoja. En tykkää pelata netissä. Ilmeisesti Dragon Agen ystävät eivät pahemmin tällä sivustolla viihdy :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe