Fischer zero pitopohjasuksi ongelmallinen

Tuskaa

Hei
Aloitin maastohiihdon perinteisellä tyylillä 30 -vuoden tauon jälkeen uudestaan viime talvena. Ostin sukset Puhokselta. Valinnaksi tuli otsikon mukainen suksi. Liikeessä tehtiin ns. "paperitestit" ja myynti / myyjä vaikutti ammattilaiselta. Ongelmana on, että suksi ei tunnu toimivan oikein millään kelillä / olosuhteissa. Ostin suksien yhteydessä tarvittavat voiteet, karhennus - ja puhdistus jutut, joita olen käyttänyt ohjeen mukaan. Olen hiihtänyt Kivikon hiihtohallissa ja nyt pikku pakkasilla ja 0 kelillä. Pitoa ei juurikaan ole. Mukavin hiihtokokemus tulee jos pääsen tasatyöntämään pellolla. Tämä ei tosin ollut sitä mitä hiihdolta hain... Kaveri, joka on hiihtänyt paljon tuumasi viimeksi, että nämä kelpaavat saunan pesään. Ollaan vaihdettu välillä suksia (painoeroa noin 20kg) ja hänen suksillaan on ilo hiihtää :). Mutta osaako joku neuvoa onko mitään tehtävissä? Yksi vinkkasi, että jos pitoaluelle laittaisi teipit? Onko muilla vastaavaa ongelmaa ja ratkaisuehdotuksia. Harmitta tosi paljon. Hankinta oli kallis. Kiitos etukäteen!

9

5468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmm

Hiihtohallissa on kai tykkilumi joka on karkeampaa kuin luonnonlumi. Siinä ei pitopohja usein toimi. Ne ovat parhaimmillaan luonnonlumella. Jos pitoa ei kunnolla ole, karhenna pitoaluetta lisää ja vähän karkeammalla hiekkapaperilla. Jos niissä on siirrettävä nnn-side, siirrä vähän eteenpäin. Jos ei auta, ne ovat liian jäykät. Älä laita zeroihin teippiä vaan myy/vaihda voideltaviin suksiin ja laita niihin se teippi.

• zeroilija

Kyllä noiden täytyy olla jotenkin sököt sukset jos eivät kerran kellään pelaa. Esimerkkinä sitten omat Madshus zerot jotka hankin useampi vuosi sitten. Ovat pitäneet hyvin vesikelillä ja liipalla ja luistavat hyvin. Vaimo halusi kerran kokeilla niitä kun oli aikansa lipsutellut voideltavilla suksilla. Ihastui siitä paikasta ja meni välittömästi hommattaviksi hänen painoluokassaan sopivat. Joten melkoisen laajalla painoalalla nuo sukset pelittävät, sillä meillä oli neljäkymmentä kiloa eroa painossa ja siitä huolimatta sukset toimivat hänelläkin.

Jos ei niitä Fischereitä saa kenellekkään myytä, niin ainahan niistä voi koettaa tehdä voitelemalla pakkaskelin sukset. Saattaa onnistua tai sitten ei. Sitten vain sellaiseen asiantuntevaan liikkeeseen joka antaa suksille tyytyväisyystakuun hommaamaan uudet zerot, sillä kyllä ne toimiessaan ovat namupelit.

Tiedä sitten että onko tuolta Fischeriltä lykätty tänne pohjan perille jokin sekulisarja suksia, vai onko huonolla säkällä sattunut tulemaan satsissa yksi aivan toivoton pari? Onhan markkinoilla vähän joka merkillä zeroja joista valita jos on menettänyt luottamuksensa Fischerin laatuun.

• Hmmmm

Minulla on kyllä hyvin toimivat Fischerin zerot, tosin 5 vuotta vanha malli. Kummastuttaa jos ihmiset eivät saa omiaan toimimaan. Ilmeisesti eivät osaa kaupassa myydä sopivan jäykkiä. Olen myös kokeillut monia muita pitopohjia ja melkein kaikki ovat pelanneet mukavasti. Ehkäpä tämä voiteisiin uskova kansa ei usko tai luota pitopohjiin ja siksi lipsuu ja ei luista.

• Tuskaa

Huolsin tänään sukset. Karhensin pito alueen 100 hiomapaperilla, Karkeampaa ei ollut tähän hätään saatavilla. Siirsin siteitä niin eteen kun ne sai. Ei mitään vaikutsta. Tuskaa oli edelleen. Kiitos vastauksista.

• Hmmmm

Sitten ne ovat liian jäykät sinulle, muuta selitystä en keksi.

• Suksitehtaat teettää suksiaan myös kauko-idässä, kaikki mallit ei tule merkin omalta tehtaalta, ei Fischerillä kuin muillakaan, joten saattaa olla että nuo suksesi joutaa saunapesään.
      Itse olen hiihtänyt zero pohjilla paljon ja ei mitään ongelmia.
      Saat niistä zeroista pakkaskelin suksen sillä tavalla kun suihkutat spray pitovoidetta pitoalueelle, spray pitovoide lähtee helposti voiteenpoisto aineella pois, ei vaan ole enää pitopohjasuksi. Älä laita mitään muuta kuin spray pitovoidetta.

• Veteraani

Jos myyjä on myynyt sinulle keltapohjaisen Fischerin ZEROn yleisukseksi on hän tehnyt kyllä virheen. Tuo suksi toimii uudella nuoska lumella ja vesikelillä, jos lumi ei ole liian rakeista. Pakkaskeleille on parasta laittaa voideltava suksi. Minulla on kaksi paria noita ZERO suksia ja niillä hiihdän vain kosteat kelit näin välttyy liistereiden voitelulta. ZEROlla on voitettu ko keleillä useampia SM-mitaleita, joten kyllä suksi pelaa, kun keli ja suksi on sopiva.

• jaluistelesuksetonmyös

itto ett ootte tyhmiä maksatte myyjän toivesta 200-400e pelkästä suksiparista. minä sain entiset kisasuket kierrätyskeskuksesta 50ella siteitneen. ei muuta kun persumaalaisjärkisen paperitestit ja jäyykkyys oli sopiva. pertsa siis. tää pitopohjavoustus on ihan peestä ostakaa edelleen niitä normi suksia. oon hiihtänyt lapsuudesta asti 100-600km joka talvi enkä koskaan oo tarvnnu kun muutaman pitopurikin. viim. 10v pärjännyt pitoteilpillä. tottakai luistooki silitän pohjiin.

• sesama

lisäksi jos talvessa on muutama päivä ettei sadu pitämään niin pukkii käsillä sit. tuleepan niitäki treenattua. onse ylipainosella alus hanklaa mutta siitä se lähtee. vaikka 1km aluksi.
      naurettavaa kaikenlisäksi että uusissa muotikamppeissa ajetaan autolla 2km jos pystys hiihtämäänkin saman matkan varsinaiselle koneladulle. ettekö osaa enää olla oma itsenne sillä kukaan ie omana itsenään ole silloin jos elää muodinorjana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe