Miten saataisiin Hyrynsalmen keskusta elävämmän näköiseksi?
Kaipaako rakennusten julkisivut korjausta, uutta maalia, jotain piristystä?
Minun mielestä koko keskusta kaipaisi jonkinlaista remonttia. Nyt se on aika ankea ja hiljainen.
Enemmän ulkoilmatapahtumia torille kesäisin, tai jotain, vakio toripäivä vaikka lauantaisin.
Eikö yrittäjiä kiinnosta omien yritystensä ulkonäkö, miltä rakennusten julkisivut näyttävät
matkailijoiden silmissä,menkää ulos ja katsokaa!!!
Hyrynsalmen keskustan yleisilme
28
433
Vastaukset
- purkutyömaa
Olen samaa mieltä. Purettavia rötisköjä kylän raitti täynnä. Eipä paljon houkuttele kylään matkailemaan, puhumattakaan asumaan.
- 818181
Hyvin kommentoitu :) pitäkää mielessä että pitää olla myös sisältöä eikä koreat ulkokuoret samalla vois miettiä kunnan imagoa et mitä halutaan tarjota js kenelle. Mikä saa ihmiset valitsemaan Hyryn muiden lähikuntien sijasta. Tää on oikeesti hirmu mielenkiintoinen aihe ja täynnä mahdollisuuksia. :)
- 818181
Skeittirampit nuorisolle. Iso leikkipuisto jossa puisia eläimiä betonisia kilpikonnia isot liukumäet ja kesällä toimintaa lapsille tms. Penkkejä ja ruusupuskia ja koristeomenapuita tms keskustaan eri muodostelmina ja pirteen värisiä penkkejä joilla vanhempikin väki voi kesäisin istua. Tehkää keskustasta asukkaiden olohuone. Laajentakaa sitä helmenkalastusteemaa joka näkyy ulkoilureittien valopylväissä ja roskiksissa ja säilyttäkää ehdottomasti ne julkisivut joissa on maalattuna kaupan tiski/myyjä sen pääkadun varrella jos tiiätte mitä tarkotan. Ne on ihania. Panostakaa pikkupaikkakunnan tunnelmaan. EI sellaseen kuin kunnantalo. Ei kannata yrittää olla muuta kuin on eikä matkia muita. Olkaa omaperäisiä.
- 818181
Vois järjestää teemapäiviä torin yhteyteen esim. paikallinen marttayhdistys vois pitää neulontakerhoa kesäisin ulkona ja kaikki halukkaat vois osallistua. Kirjasto ja muu kulttuuritoiminta vois esittäytyä siellä missä ihmiset liikkuu. Esim Helsingissä paikallisjunan asemalla on kerran pari vuodessa pystytetty työmatkalaisten iloks aamulla pöytä jossa on kulttuuritapahtumaesitteitä ja tarjotaan kahvia ja keksejä. Ja musiikki soi. Jotain yllättävää ja piristävää arjen keskelle joka saa ihmiset näkemään asioita uudessa valossa. Kun teillä on se kesäteatteri niin pitäkää vaikka joku improvisaatioilta kylällä johon ohikulkijat voi osallistua tai esittäkää kulkueena joku paikalliseen historiaan liittyvä tapahtuma/kohtaus kulkueena..
- 818181
Tuli vielä yks juttu mieleen. Joillakin paikkakunnilla on oma edustaja eli miltä kuulostais Hyrynsalmen neito joka valittais paikallisella nettiäänestyksellä. Se vois sit lähtee vaikka Matkamessuille viemään tietoa matkailupalveluista. Ja tehdä yhteistyötä lähikuntien markkinointitahojen kanssa. Sit vois pitää esim. Hyrynsalmen vahvin mies kilpailun kerran vuodessa. Yhteislauluillat kesäisin.
- 818181
Palkatkaa kesäks hyrylle oma trubaduuri joka soittelee kylällä viulua ja haitaria. Ulkoilmatanssit kerran viikossa. Rusettiluistelua (numerolaput jotka määrittää parin). Hevoskyyti/hevostaksi kesällä turisteille. Vanhanajan heinäntekopäivä kyläläisille. Jotain jännää ja mieleenpainuvaa. Menneen ajan romantiikkaa nykyajan mukavuuksilla.
- 818181
Vanhan ajan ulkoilmaelokuvateatteri johon vois tulla vaikka avoautolla ja tänne tulis varmasti muualtakin porukkas. vanhojen autojen perjantaiajot kesäisin jota jokainen odottais pääsevänsä näkemään (kuten hesassa). Shoppailuretkiä eri paikkoihin. Tällaiseen paikkaan mä muuttaisin mielelläni. Tää on vain mun mielipide.
- pluplup
818181 kirjoitti:
Vanhan ajan ulkoilmaelokuvateatteri johon vois tulla vaikka avoautolla ja tänne tulis varmasti muualtakin porukkas. vanhojen autojen perjantaiajot kesäisin jota jokainen odottais pääsevänsä näkemään (kuten hesassa). Shoppailuretkiä eri paikkoihin. Tällaiseen paikkaan mä muuttaisin mielelläni. Tää on vain mun mielipide.
Hienoja ehdotuksia ja ideoita...Isoja koulurakennuksia on tyhjillään. Itse ajattelen suurkaupungin lapsia. Olisi hienoa saada kesäleiritoimintaa heille kun on tyhjillään olevia asuntoja ja rakennuksia. Ajattelen lapsia joiden kokemus kesä-maaseutulomasta on tuntematon. Miksi kunta ei voisi koota työryhmää jonne hyvät esitykset ja vetäjät esiteltäisiin. Kainuu on luonnonkaunis, puhdas , rauhallinen paikka ja Hyrynsalmi oiva kohde moneen loma tarkoitukseen eri vuodenaikoina.
- kannustava
Ihania ehdotuksia ja varmasti näitä voisi hyödyntää ihan oikeasti!
Kuulkaas,miten näitä saataisiin eteenpäin ihan kuntaan asti?
Suunta siis kunnantalolle vai? Yhdessä tehden saadaan paljon aikaan! - kannustaja
Minä tässä mietin tuota torielämää ja torin hiljaisuutta. Minä itse olen lähtöisin Kotkasta ja
siellä on toripäivä joka keskivikko ja joka lauantai. Paikalliset tuottajat tulee myymään suoramyyntinä omia tuotteitaan ja silloin saa varmasti tuoretta! Täällä ollaan joo varmasti eritavalla omavaraisempia kuin kaupungeissa,mutta mikä ihana tapahtuma se olisi! Kyllä minusta olisi ihanaa ostaa suoraan tuottajalta kuin setviä kaupan pusseista sitä parasta porkkanapussia tai perunasäkkiä. Miksikä ei sitten myös niitä tuoreita leipiä? Nam! - sokko
pluplup kirjoitti:
Hienoja ehdotuksia ja ideoita...Isoja koulurakennuksia on tyhjillään. Itse ajattelen suurkaupungin lapsia. Olisi hienoa saada kesäleiritoimintaa heille kun on tyhjillään olevia asuntoja ja rakennuksia. Ajattelen lapsia joiden kokemus kesä-maaseutulomasta on tuntematon. Miksi kunta ei voisi koota työryhmää jonne hyvät esitykset ja vetäjät esiteltäisiin. Kainuu on luonnonkaunis, puhdas , rauhallinen paikka ja Hyrynsalmi oiva kohde moneen loma tarkoitukseen eri vuodenaikoina.
Työryhmä, se olisi koottava ihmisistä jotka on tulleet muualta. Paikallisten silmät on sokeutuneet näkemään miltä tämä kylä näyttää.
- pluplup
sokko kirjoitti:
Työryhmä, se olisi koottava ihmisistä jotka on tulleet muualta. Paikallisten silmät on sokeutuneet näkemään miltä tämä kylä näyttää.
Sokko, tässä olen kanssasi samaa mieltä.
- Ihimettelijä
kannustaja kirjoitti:
Minä tässä mietin tuota torielämää ja torin hiljaisuutta. Minä itse olen lähtöisin Kotkasta ja
siellä on toripäivä joka keskivikko ja joka lauantai. Paikalliset tuottajat tulee myymään suoramyyntinä omia tuotteitaan ja silloin saa varmasti tuoretta! Täällä ollaan joo varmasti eritavalla omavaraisempia kuin kaupungeissa,mutta mikä ihana tapahtuma se olisi! Kyllä minusta olisi ihanaa ostaa suoraan tuottajalta kuin setviä kaupan pusseista sitä parasta porkkanapussia tai perunasäkkiä. Miksikä ei sitten myös niitä tuoreita leipiä? Nam!Ilimottakaa sitten kun tuommonen illuusio on muuttunu "lihaksi"!
Toeveessa oesi että ens kesän keskiviikkona jo viimmestään.
Meinasin sillon käyvvä kylällä. - uudistusmielinen
sokko kirjoitti:
Vielä 80-luvulla Kajaanin evl.srk toivotti muualta muuttaneet tervetulleiksi seurakuntaansa, kirjeitse. Muistan että olisi ollut oikein yhteinen kokoontuminen tai ainakin tervetulijais toivotus. Se lämmitti mieltä. Nyt en ole kuullut tällaisen olevan käytäntö. Olisikohan hyvä kaivaa vanhat hyvät tavat käyttöön))), miten lie ollut ja miten liene Hyrynsalmella tänäpänä.
- tavatkunniaan
Tuo on HYVÄ! esitänkin heti huomenissa seurakunnassa.
- sauna-taisto
näppy aune tanssimaan lambadaa kylän raitille 24/7
- Elävämmän
näköseksi sen saa kun pistää valkian nurkkien alle eli saksalais-uusinta. Sen jälkeen sitten lahjotetaan tulevalle Kainuun kunnalle kirkonkylän alue keskuskaatopaikaksi. Ihmiset menkööt omin nokinensa jonnekin perämeren rantaan ihmisten ilmoille.
- Lummukkalainen
Heinosen ja Heikkisen näköispatsas torin keskellä voisi houkutella kylälle tuulipukukansan ja sateenkaariväen ohiajavia edustajia.
- viitonen5
Eikös siellä ole kyläyhdistys joka pistäis asiat kuntoon?
- Tohatsu
Vieläkö muka kyläyhistys sitä ja tätä...kakskytä vuotta ne on puuhastelleet miten sattuu ja eu-rahalla maalasivat puolikymmentä vuotta Iskun talloa ristiin rastiin ja nyt sen perkeleen rötiskön käyttökustannukset on moninkertaset tuottoon nähe ja melekkeen kuntahi mennöö konkkaan jo yksistään sen tähe...joten voesi olla viisaenta että kukkaan ei ikinä niiltä pösilöiltä kysysi mitä pitäs nyt tehä.
- Kyläpellet
Totta joka sana.
- E.Hotus
Hyryllä kun on se wanha asem jo niin Esahan voisi alkaa organisoimaan sinne kesäisen junan...
- Antoniux
Onko Hyrynsalmen keskustaajamassa iltaravintolaa, jos haluaa poiketa oluelle ja en todellakaan ole mikään alkoholin suurkuluttaja, mutta joskus on kiva tavata kavereita ravintolassa tai pubissa ja ottaa pari olutta ja en voisi kuvitella asuvani sellaisessa keskuksessa, josta ei löydy edes yhtä paikkaa, joka on myös iltaisin auki ja varsinkin viikonloppuina.
- häpeäksionkyllä
1) Taksikoppi torilta pois rumentamasta näkymää. Taksit voisivat ostaa tai vuokrata vastaavan tilan torin ympärillä notkuvista tyhjistä neliöistä.
2) Kukkaistutuksia, pensaita ja penkkejä sijoiteltuna sopivasti.
3) Kauppa-aukean tie kävelykaduksi.
4) Asfaltin tilalle kiveys.
5) Paikallisia tuotteita myymään kesätöikseen koululaiset. Yrittäjien sitouduttava ja kunnalta jokin kesättyöseteli tueksi, jos ei yrittäjällä rahaa.
6) Jonkinlainen hanke tyhjien liiketilojen kunnostamiseksi ja yrittäjien houkuttamiseksi torin ympäristössä.
Eiköhän näillä toimenpiteillä saada elämää. Jos nyt kunnanisät joutaisivat Ukkohallan suunnitelmiltaan. - häpeäksionkyllä
Aiheesta muualla: http://www.oulu.fi/yliopisto/tutkimus/tutkimuksen-esittely/tutkimusartikkelit/kaavoituskangistaa
- UppistaHeijaa
Hyrynsalmen yleisilme paranisi paljonkin jos nakkaisitte sen persienporaajien aisankannattajan emäjokeen!
- VilmaVierailija
Siivoamalla hyvin puskat, roskat, risut. Pitämällä istukset siisteinä ja hoidettuina. Erityisesti kaikki julkisten alueiden puut tulisi hoitaa hyvin tarvittavin leikkauksin.
Rakennuskanta: kertoo halvalla rakentamisesta sodan jälkeen. Tönöjä ei pitäisi mielestäni purkaa, vaan kunnostaa niiltä osin kuin mahdollista. "Mitä ei voi peittää, sitä pitää korostaa" - asenne toimii myös halvalla rakennettujen lautarakennusten kohdalla. Rakennuksia voisi korostaa modernein led-valoin, ehkä?
Katsojalle ja vierailijalle pitää tehdä selväksi paikkakunnan sotahistoria ja kova menneisyys: se lähtökohta, mistä hyrynsalmelaiset ovat ponnistaneet. Ja menestyneet ihan hyvin!
Turhia liikennemerkkejä pois. Kesäisin kangasviirejä, komeita kesäkukka-amppeleita, talvisin kivoja lyhtyjä.... - Epäsovinisti
Kun nyt saataisiin ihmisten yleisilme ensin vähän elävämmän näköiseksi. Nuo kaikki muut ideat ja ehdotukset tässä on jo matkan varrella muodosssa tai toisessa periaatteessa koettu ja koeteltu. Niin se vaan on että ei se kannettu vesi kauan kaivossa pysy.
Pikku vinkki: Tehkää ihan mitä haluatte, siis mitä ihan oikeasti haluatte, piittaamatta siitä mitä mieltä naapurit tai sukulaiset ovat asiasta. Kunhan pysytte laillisuuden rajoissa. Voihan siitä tietysti tulla sanomistakin, hyvää tai pahaa sanomista, sama se sille, koska siitä se todellinen elämä meidän kaikkien ympärille sitten lopulta muodostuu. Jos uskallamme lähteä tuolle tielle, niin voittajana on koko yhteisö.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851274Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939