Koiran tottelevaisuus sukupuolesta kiinni??

mielipidettävailla

Hei!

Oletteko huomanneet omien koirienne tai tuttujen koirien kanssa sellaista että uros tottelisi paremmin emäntää ja taas narttu isäntää? Onko sukupuolien välillä eroja? Toiset taas sanovat että vain sillä on väliä kuka ottaa johtohahmon perheessä.

Monia tarinoita on kuultu. Esim. Vanhemmillani on sekarotuinen sakemanni. Uron koira jota äitini on kouluttanut johdomukaisesti ja hyvinkin tasapainoisesti mutta tarkasti, äitini myös leikkii ja touhuilee koiran kanssa enemmän myös ulkona. Isäni taas on se ns kiva kaveri jonka kanssa koira painii. Silti tuntuu että koira uskoo enemmän talon lepsua isäntää kuin emäntää.

Itselleni ja miehelleni tulossa siis suomenlapinkoira uros ja olen muuten talon ehdoton ja selkeä pää vaikkei miehenikään mikään tossukka ole, miehelläni on sairaus jonka takia liikkuminen on vaikeaa joten koirasta tulee varmasti enemmän minun koirani, koska sitä enemmän pystyn kouluttamaan ja ulkoiluttamaan.

Kokemuksia kaivataan! :))

18

1622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsikka

      Minulla kultsi joka tottelee kaikkia tasapuolisesti! :)

      • I_HATE_DOG

        Täällä piti olla vinkkejä helpoista välipaloista, ja te jauhatte vaan jostain piskeistä


    • basu

      Meillä taas bassetti joka tottelee mua (eli emäntää) aina sillon tällöin ja isännästä sekoo eli ilahtuu aina ihan hulluna enemmän vaikka mä sen koirankaa touhuun ja lenkitän sekä ruokin päivät pitkät.

    • Kultsikka

      Meillä totellaan kumpaaki tasapuolisesti, mut meillä onkin noutaja.

    • parisuhde44

      En ole huomannut, että sukupuoli olisi määräävä tekijä tottelevaisuusasiassa. Aika yksinkertaisesti, koira tottelee sitä, joka osaa käskeä uskottavasti ja pelleilee sen kanssa, joka antaa periksi.

      • sukupuolellaeiväliä

        Meidän tyttökoira tottelee kaikkia ihmisiä, joita kunnioittaa ja pitää "hyvinä tyyppeinä", (ts. leikkii, lenkkeilee, on läsnä, antaa maistiaisia ja osaa lukea koiran eleitä ja mielentilaa, pelleilläkin). Tylsät "käskyttäjät" koirani saattaa jättää täysin omaan arvoonsa, lähes aina tottelee kun nätisti ja kohteliaasti pyytää mutta tiuskija tai ääntään korottava saa pitkän nenän ;)


    • tuskinpasentään

      Ei meillä ainakaan. Avokkini kanssa omistamme kaksi koiraa (venäjänajokoira, leikkaamaton uros, sekä siperianhusky, leikattu narttu) ja kyllä molemmat koirat tottelevat ensisijaisesti minua (emäntää) joka olen ne kouluttanut ja opettanut. Tuntuu jopa välillä, että tuon miehen käskyt eivät kuule niiden korviin lainkaan, vaikka hänkin on semmoinen mister nice guy, joka aina niiden kanssa painii ja antaa herkkuja. Kyllä se koiran tottelevaisuus riippuu siitä, ketä koira kunnioittaa. Eli varmaan kuulun sitten siihen ihmisryhmään, joka on sitä mieltä, että koira tottelee sitä joka on se selvä johtaja.

    • munkoiratXD

      Ei väliä ole sukupuolella.Koira tottelee sitä joka ruokkii,kouluttaa,ja huolehtii koirasta.Tasapuolisesti sitä ei kukaan tee toisen kanssa,ja koira valitsee itse sen omistajansa perheestä,juurikin sen mukaan,ketä siitä huolen pitää parhaiten.Ei herkuilla lahjomalla,vaan huolehtimalla koiran tarpeista muuten.Ulkoiluttamalla jne ;)

    • eelis5646245
    • Puhuttele koiraasi sen nimellä ,sillä ei se ymmärrä ,kun sanot
      "etkö perkele vieläkään tajua saatana"
      tyhjiä sanoja ! Miten haluaisit itseäsi kohdeltavan ,ajattele ,jos roolinne vaihtuisi -
      koirasi taluttaessaan Sinua rempoo taluttimesta mm.

    • hexavj

      sopikkoo manantai
      mäntä,,,

    • Mössös

      Meillä oli sakemanni uros ja totteli paremmin minua, naista, enkä ollut edes pennusta lähtien mukana kuvioissa. Oli rakkautta ensisilmäyksellä pojan kanssa ja touhuttiin vaikka ja mitä sen kanssa. Mies ei ollut oikein tajunnut koiran koko potentiaalia ja kävi sen takia ylikierroksilla kunnes tämä rouva tuli taloon ja laittoi hellästi kuriin niin koiran kuin isännänkin :) En ole muuten erityisesti koiraihminen, mutta joidenkin koirien kanssa yhteinen sävel näköjään löytyy samatien.

    • rantanplan

      Uskoisin asian olevan juuri noin, koira tottelee sitä, joka huolehtii , ruokkii ja ulkoiluttaa, opettaa ja vaatii. Leikkimään pystyy kenen kanssa tahansa, mutta kunnioitus pitää ansaita. Koiralla on vain yksi "isäntä", tai emäntä, sukupuolesta viis. Perhe on ainakin sakemannille yksikkö, jota suojellaan, mutta vain yksi voi olla ns. "ylikomentaja" siinä porukassa. Väkivaltaista isäntää se tottelee vain pakosta, ymmärtäväinen isäntä saa paljon enemmän ulos koirasta. Välinpitämätön ei ansaitse koiran luottamusta , ja jos ei koira luota sinuun, et pysty luottamaan koiraan. Silloin saa huutaa naama sinisenä, ja eikä mitkään temput onnistu, koira alkaa toimia omin päin. Minulla on ollut onni omistaa kolme sakemannia, kaikki eri luonteisia, yksi pehmeä, toinen kova , kolmannen sain ottaa yli typerien omistajien melkein pilattua koiran. Välillä purtiin hammasta, toisinaan tuntui ettei hommasta tule mitään, mutta pikku hiljaa alkoivat onnistumiset tulla. En ole mikään huippukouluttaja, mutta onnistuin mielestäni ylittämään itseni, hillitsemään itseni vastoin luonnettani. Koirasta tuli aivan upea kaveri, tosin se oli yksi fiksuimmista näkemistäni sakemanneista jo luonteeltaan. Koiran kouluttaminen on vaativa, mutta suuresti palkitseva homma. Lempeää päättäväisyyttä , sillä se toimii, ainakin minulle. Vaikka olen mies, minusta naisilla on monesti paremmin koira hanskassa, miehillä asia on liian monesti kova-jätkä-asenne koiran kouluttamiseen.

    • koiruuksilla

      Menisköhän tämä samanlailla kun susilaumassa?
      Koira tottelee eniten sitä jota muukin perhe tottelee. Jos emäntä on perheessä se joka kääntää isännänkin pään luultavasti koirakin valitsee emännän "johtajakseen".

    • dfjsklfuh

      Siinähän vastailit itse jo viimeisessä kappaleessasi. Sinä haluat määrätä kaikesta etkä hyväksyisi jos koira tykästyisi enemmään isäntään. Vika ei ole koirassa vaan hihnan toisessa päässä.

    • lauma

      Koiran on toteltava kaikkia perheenjäseniä.
      Tietysti joku painikaveri voi olla lemppari, mutta pitää koulutuksella tehdä selväksi kuka on se lopullinen pomo. Ja kaikki perheessä pitäisi olla pomoja. Jokaisen on pystyttävä käskyttämään koiraa kuin omaansa.

    • Perax

      Meillä göötti totteli ja otti suojatikseen sen jonka kanssa pääsi helpommalla. Tyttäreni oli tuo koiran valittu. Minun kanssani koira ei toisinaan halunnut lähteä lenkillekään kun silloin juoksin. Lenkki oli kai liian pitkä, eikä koira saanut haistella rauhassa.
      Eläkkeellä otan taas göötin. Nyt ei lenkeillä juosta, mutta vaimon perässä se taitaa kulkea, kun pääsee hänen kanssaan helpommalla.

    • 90prosenttisesti-noin

      Kyllä tää on omistajasta kiinni :D Usein koirat tottelee miestä paremmin, oli sitten uros tai narttu. Toki poikkeuksia on olemassa, mutta paljon useammin näin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe