Olen ajatellut rakentamista. Onko puulajeissa rakennusmateriaalina isokin merkitys ( hinta / laatu) Lisäksi kyselisin TOP 3: mitkä on suurimmat yksittäiset kuluerät? Kiitos neuvoja antaville :)
hirsitalo mistä puusta?
25
3742
Vastaukset
- omamallikuusamo
Mäntyä ite otin koska kuusessa mielestäni liikaa pieniä oksia ja ehkä pihkasempi... en tiä !!! Suurin meno itellä toimitus talotehtaalta paketti joka sis.kaikki siis ihan kaikki mitä kehikkoon tulee(puuosat,ikkunat,ovet,katto Ja kellarin puuosat kans 100000€, kehikko 100 neliöä!! sitte panos puhistamo 7000 ja maalämpö kaikkinensa n.12000!! Alakerran harkot n11000! Kaikki maksaa nykyään ihan perkeleesti mutta kaveri porukalla tehtynä nuo kaikki n.200 neliöä tulee itelle n.75-80000 halvemmaksi ku teetettynä!!!! Kaikki teen ite eli maksullisia timpureita ei käy!!!! Aikaa menee n.10-15kk kauemmin kun menis jos olis pari timpuria mutta jälkikin olis sen näköstä kun itelle ei tehä... illat töiden jälkeen ja viikonloppusin talkoot ja nollaus!!!!!!!!
- tosi_onkin
Tiheäsyinen hitaasti kasvanut puu on aivan toista kun lannoitettu hötö. Sen näkee vuosilustojen paksuudesta.
- Edellämainittu
huomio puunlaadusta tärkeämpää kuin mitä puulajia käytetään.
- molemmathyviä
Kuusi kovenee kun se on kuivattu, eli sulkee solurakenteen.
Puun vuosikasvulla ei ole mainittavaa merkitystä kun puhutaan hirsiseinärakenteesta.
Ehkä vuosikasvulla on jotain merkitystä jos puhutaan männystä.
Mänty on pihkaisempi puu ja tämä näkyy monesti talon aurinkoseinällä pihkavalumina.
Kuusessa pihka taas esiintyy "pihkataskuina" joita löytyy satunnaisesti.
- Hirsiä_sorvannut
Mänty on ollut perinteinen hirsitalojen rakennusmateriaali, mutta kyllä muistakin puista on tehty hirsitaloja. Itselläni on kuusesta sorvatut hirret ja yhden rakennuksen olen tehnyt haapahirrestä.
Haapaa käytettiin ennen hyvin yleisesti hirsitaloissa väliseinissä ja ainoastaan ulkoseinät tehtiin männystä. Isovanhempani rakensivat v. 1939 omakotitalon hirrestä, jonka väliseinät on kaikki tehty haapahirsistä. Haapa oli ilmaista (maksoi vain omaa työtä) ja männystä piti maksaa metsänomistajalle, siksi vaari päätyi käyttämään haapaa mahdollisimman paljon tuossa rakennuksessa. Enoni asuu vieläkin tuossa talossa.
Naapurillani oli tehty talo koivuhirrestä, kun tällä seudulla oli paljon kaskiviljelyksen jäljiltä koivikoita ja mäntyä ei ollut saatavilla. Tämä talo purettiin vasta 1980-luvulla, oli tosin silloin n. 100v vanha
Tuo haapahirrestä tehty rakennukseni on toiminut niin hyvin, että voisin tehdä vielä toisenkin. Kokemukset siitä niin hyvät. - hyviämolemmat
Kuusi kestää paremmin säärasitusta ja on kovempi puulaji.
Kuusi on tasalaatuisempi kuin mänty.
Riippuu tietysti mikä valinnassa painaa eniten, eli jos haluaa "perinteisen hirsitalon" niin mänty on hyvä vaihtoehto mutta jos haluaa vaalemman ns. modernin hirsitalon niin itse valitsisin kuusen.Kuusen solurakenne tekee siitä kosteuskestävän, ei imeskele vettä. Seinät pysyvät vaaleina, siinä kun mänty mustuu.
- Klondike
he-ma kirjoitti:
Kuusen solurakenne tekee siitä kosteuskestävän, ei imeskele vettä. Seinät pysyvät vaaleina, siinä kun mänty mustuu.
Mänty pitää värinsä hyvin jos tukit käsittelee kloraxilla ensin .Kuusi on kevyempi
käsitellä ,mutta mänty ja kuusi ,molemmat kestäviä .Koivun säästäisin
lämmitykseen .Haapa sopii parhaiten sisätiloihin ,varsinkin koristelistoihin
maalausta varten ,jos on tarvetta .Yleensä hirsirakennusta ei maalata mistään
kohtaa .Keittiö on kysymysmerkkinä ?
- vanhaan_malliin
Harva jättää nykyään rakennusta ilman mitään pintakäsittelyä. Sillä saa sävyn mieleisekseen. Hötöpuu on todella huono rakennuksen ulkoseinässä.
- KuusiTaiMänty
Kuusi olisi muuten hyvä, mutta vääntyilee kuivuessaan. Kuusi pitäisi antaa ensin kuivua ja sitten vasta sahata pelkaksi.
- hirteenvaanhiiret
Kaikki puulajit pitää ensiksi kuivattaa ,muuten ilmestyy hiiren - rakoja joka paikkaan .
Hiiret ovat rakentajan pahin viholainen . Vanha kansa sanoi hirsimökin liikkuvan
kunnes kurkihirsi on maassa ,heh. - kkkka
hirteenvaanhiiret kirjoitti:
Kaikki puulajit pitää ensiksi kuivattaa ,muuten ilmestyy hiiren - rakoja joka paikkaan .
Hiiret ovat rakentajan pahin viholainen . Vanha kansa sanoi hirsimökin liikkuvan
kunnes kurkihirsi on maassa ,heh.Perinteisessä hirsirakentamisessa hirsiä ei ole kuivattu, eikä niitä kannata edelleenkään näköjään kuivata. Naapurissa on 12 tuuman tuoreesta mäntypelkasta veistetty hirsitalo. Eikä siinä ole lämpövuotoja missään. Se on oikein nykytekniikalla testattu.
- lasivillat
ja muovit varmaan sisällä? Jos tuoreesta tekee pakko tehdä itsestäänkiristyvillä nurkilla jos tiiviin haluaa. Kuivumisen takia
- KuKaup
Kuusi vai Mänty. Kun puhutaan lamellihirrestä. Itse seinärakenteen kannalta ei ole merkitystä kumman valitsee. Eroja toki löytyy. Mäntyhirrellä (liimataan yleensä sydänpuu tulee näkyville pinnoille) jolloin väriero sydänpuun ja pintapuun välillä erottuu. Kuusihirressä ko, värieroa ei tule. Toinen eroavaisuus on oksissa. Männyssä on niin sanottua sarveisoksaa (sydänpuusta ..pintaan, pitkänomaisia ovaalin muotoisia) kun taas kuusessa oksa on pyöreää ja oksassa on usein hiushalkeamia. Lähinnä nämä erot vaikuttavat jos sisäpinnat esimerkiksi maalataan (kuulto käsitellään)
- nipan
Soita tänne www.rakennuket.com . Ne osas neuvoa ja itse pyysin niitä kilpailuttamaan hintoja. Nyt odotan tarjouksua eikä ole mitään sitoumuksia mihinkään eikä palvelu maksa mitään asiakkaallei. .
- nipan
Siis www.rakennukset.com ☺
- eläkeukko
Ennen tekivät hirsitaloja haavasta. Tiedän täällä lähitienoilla ainakin yhden 50 luvulla rakennetun ns rintamamies talo tyylisen mökin. Edelleen hirsipinta näkyy kauniin harmaana.
- paitsiettei
terveitä suuria haapoja tahdo löytyä kuin liiteriin tylsyttää työkalut ja haisee vuosikausia kissankuselle.
- Savusaunaan
vastaavasti loistava materiaali. EI pihka tipu niskaan
- 2rc123erc1
Minulla on mökki kanadan punahongasta, tarvitaan vain yksi tukki seinälle, kun ovat 2,5 metriä paksuja. No vähän turhan paksu tuli seinistä, ja sisätilasta tuli kapea käytävä. Mut hyvin pysyy lämpö sisällä.
- lopzz
Lehtikuusi on erittäin hyvä, se ei lahoa lainkaan ja pitää muotonsa.
Kannattaa kokeilla myös vaahteraa, erittäin hyvä materiaali. - Voiollahyväkin
Eiköhän nuo hirreksi mainitut ole nykyisin näitä 7 lautaa yhteen liimattuina olevia palkkeja pääsääntöisesti.
Näitä sitten nämä lesta myyjät myyvät kovaan hintaan hengittävinä hirsitaloina.
Nykyisin talokauppiaana pärjää parhaiten mielikuvamyyjät, henkien humistessa.- jokellupertti
Ihan sama mistä kalikasta talo on sorvattu jos on tehty oikein. Kuusen tai männyn solurakenne eroilla kosteuskestävyyksillä tai millään muullakaan ei ole mitään väliä koska seinä tapitetaan yhdeksi rakenteeksi jota katto ja räystäät suojaa kastumiselta.
Sama se on noilla palikkahirsilläkin. Siinä ne toimii ja hengittää siinä kuin kaikki muutkin. Mitä sitä kauppiasta syyttämään jos myy hengittävää hirttä kun kansa semmosta haluaa. - LVI-insinööri
jokellupertti kirjoitti:
Ihan sama mistä kalikasta talo on sorvattu jos on tehty oikein. Kuusen tai männyn solurakenne eroilla kosteuskestävyyksillä tai millään muullakaan ei ole mitään väliä koska seinä tapitetaan yhdeksi rakenteeksi jota katto ja räystäät suojaa kastumiselta.
Sama se on noilla palikkahirsilläkin. Siinä ne toimii ja hengittää siinä kuin kaikki muutkin. Mitä sitä kauppiasta syyttämään jos myy hengittävää hirttä kun kansa semmosta haluaa.Hyvähän se on että tavaraa tehdään ja myydään ja viedään ulkomaillekin . Hirren hengittävyys kyllä on puppua, todellisuudessa vesihöyryn vastus on erittäin suuri, eikä hengitä mitään. Valehtelu on kielletty asiakkaille, myös lestadiolaisilla.
Ilmanvaihto kone on talon keuhkot.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391