Haluan konsultiksi

uusikonsultti

Mitä vaaditaan, että pääsee konsultiksi? Olen nyt perus it hommissa mutta haluaisin jotain hohdokkaampaa uralleni. Kuinka siis alkaa menestyväksi konsultiksi? Mitkä ovat edellytykset?

19

2029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 911

      Pikkutakki ja suorat housut.

    • aölkdjsflas

      Edellytykset: Erittäin hyvä esiintymiskyky, tietty itsevarmuus ja kyky saada tarvittaessa tuloksia aikaan nopeasti ja sitten se varsinainen IT-substanssiosaaminen. IT-osaamisen lisäksi usein suurta hyötyä liiketoiminnallisten tarpeiden ymmärtämisestä. Parhailla konsulteilla nämä kaikki taidot yhdistyvät. Olen nähnyt joitakin erittäin hyviä konsultteja IT-alalla ja sen voin todeta, että aika harvat ihmiset täyttävät kaikki kriteerit, mutta eihän kaikkien tarvitse huippuja olla. Itse en ainakaan olisi kovin hyvä konsultti, sen verran on jo kokemusta, että uskallan tuon myöntää. Varmaan nuo ominaisuudet myös kehittyy kun paljon on asiakkaiden kanssa tekemisissä.

      • hajoo_paska

        Eli siis tiivistettynä: taito puhua korkealentoista pskaa, piirrellä kauniita laatikoita ja heilutella näyttävästi käsiään.

        Siis faktahan on, että lopulta insulttien suunnitelmat osoittautuvat mahdottomiksi / mahdottoman kalliiksi toteuttaa, mutta insulenttiä se ei haittaa, koska hän on jo toisaalla heiluttelemassa käsiään a 300€/h.


      • aösjfslkdf
        hajoo_paska kirjoitti:

        Eli siis tiivistettynä: taito puhua korkealentoista pskaa, piirrellä kauniita laatikoita ja heilutella näyttävästi käsiään.

        Siis faktahan on, että lopulta insulttien suunnitelmat osoittautuvat mahdottomiksi / mahdottoman kalliiksi toteuttaa, mutta insulenttiä se ei haittaa, koska hän on jo toisaalla heiluttelemassa käsiään a 300€/h.

        Konsultteja on monenlaisissa rooleissa, IT-alalla on paljon myös konsultteja, jotka ihan oikeasti osallistuvat erilaisiin toteutuksiin, eivätkä vain puhu ja näytä jotain powerpoint-esityksiä. Käsite "konsultti" on aika laaja. Mutta oikeasti parhaat konsultit ovat varsin monitaitoisia ihmisiä.


      • ItArkkari
        hajoo_paska kirjoitti:

        Eli siis tiivistettynä: taito puhua korkealentoista pskaa, piirrellä kauniita laatikoita ja heilutella näyttävästi käsiään.

        Siis faktahan on, että lopulta insulttien suunnitelmat osoittautuvat mahdottomiksi / mahdottoman kalliiksi toteuttaa, mutta insulenttiä se ei haittaa, koska hän on jo toisaalla heiluttelemassa käsiään a 300€/h.

        Hah, olisiko parempi olla koodiapina, jolla puutteelliset sosiaaliset taidot? Näitä on nähty, pysykööt sermien takana nysväämässä touhujaan ja katkeroitumassa.


    • nyk_konsu

      Olen työskennellyt konsulttina kymmenisen vuotta. Olen ollut melkein koko ajan asiakasrajapinnassa useammassa projektissa sekä koodarina, projarina että infran puolella asiantuntijana. Nykyään enemmän liiketoiminnan kehittämisessä.

      Konsultilla pitää olla kohtalaisen kova substanssiosaaminen ja, kuten sanottu, kyky esiintyä. Ajatuksen pitää juosta ja omat ajatukset pitää pystyä esittämään yleisölle sopivasti. Nopea oppimiskyky on välttämättömyys. Myös sopivalla tavalla kova ulkokuori ja hyvä paineensietokyky auttavat paljon.

      Monta teknisesti varsin pätevää ja tunnollista on palanut loppuun, koska he eivät ole kestäneet painetta. YT-neuvottelut ovat arkipäivää ja kenkää voi tulla aivan absurdien syiden takia. Pitää pystyä huolehtimaan itsestään, että jaksaa.

      Pidän työstä sen monipuolisuuden takia, mutta olen jo jonkin aikaa katsellut hieman vakaampaa työpaikkaa, jossa olisi enemmän yhteen puhaltamista eikä jatkuvaa toisten kampittamista, jota konsulttitaloissa on paljon. Glamouria en työssäni näe, mutta huomaan oppineeni menneiden vuosien aikana todella paljon alasta ja monenlaisesta liiketoiminnasta. Palkkaus ei ole ihmeellinen, mutta kuitenkin parempi kuin alalla yleensä. Isot talot kannattaa kiertää, ei niissä juuri ole tarjolla oikeaa konsultointityötä vaan bulkkityötä mahdottomilla aikatauluilla ja vaatimuksilla.

      Päättele siitä.

    • Haluan_konsultiksi

      Mikä palkkataso sitten on? Mistä johtuu toisten kampittaminen konsulttialalla?

      • Konsultti

        Yrittäjänä epäonnistunut,mtyömieheksi liian laiska. Joten olet valmis konsultti


      • Kriisikonsultti

        Konsultin työ on vaativaa. Pitää ymmärtää liiketoimintaa monella tasolla. Rahoitukset, liiketoiminta, yrityksen prosessit, sopimusoikeus, yritysjuridiikaa eli monipuolista osaamista sekä yrittäjyys kokemusta. Silloin sinut voidaan ottaa tosissaan. Sinun pitää näyttää millä keinoilla tuot lisää rahaa yhtiöön. Tai miten pelastat yrityksen ja siinä sivussa yrittäjän kriisistä


      • Haluan_

        Siis juristin koulutusta ei löydy, mutta powerpointeja voin pyöritellä. Eli mikä palkkataso on? Vai onko se jokin salaisuus?


      • palkka_kuuluu_tekijälle

        Katoin nyt vasta tätä ketjuu. Oon ollut itse konsultti ja moni muukin on ollut konsulttina. Kysymys konstultin roolista tai työstä on absurdi, koska konsultteja on niiiiiiiiiiiiiiiin monen tasoisia. Skouptaan siis: jos olet koodaava konsultti, joka osaa tehdä koodii ja ottaa selvää mitä oikeesti pitää tehdä ja on siis ihmissuhdetaidot OK. Niin sainoisin että onhan se palkkaa mini-haarukassa 5.000 - 7.000 eur/kk ja jos et saa sitä niin tuu kertoo mulle nii mä vedän turpaa niit houmou pomoja. :)


      • Palkkaloukussa

        Mulla 3k, joten näköjään palkka voi olla mitä vain.


      • lkoi_kkkpp
        Palkkaloukussa kirjoitti:

        Mulla 3k, joten näköjään palkka voi olla mitä vain.

        Nimike voi olla konsultti tuolla liksalla, mutta suoraan sanoen oikeasta konsultoinnista maksetaan alkaen 5000€/kk (plus bonarit).


      • öaflsdjflkdj
        palkka_kuuluu_tekijälle kirjoitti:

        Katoin nyt vasta tätä ketjuu. Oon ollut itse konsultti ja moni muukin on ollut konsulttina. Kysymys konstultin roolista tai työstä on absurdi, koska konsultteja on niiiiiiiiiiiiiiiin monen tasoisia. Skouptaan siis: jos olet koodaava konsultti, joka osaa tehdä koodii ja ottaa selvää mitä oikeesti pitää tehdä ja on siis ihmissuhdetaidot OK. Niin sainoisin että onhan se palkkaa mini-haarukassa 5.000 - 7.000 eur/kk ja jos et saa sitä niin tuu kertoo mulle nii mä vedän turpaa niit houmou pomoja. :)

        Varmaan seniori konsulttina ja hyvillä näytöillä osaamisesta (työkokemus yli 5v) tuo 5000-7000e/kk ihan realistinen, juniori konsulttina selvästi alempi palkkaus.


    • jjjffi

      Täytyisi olla komea.

      • insult

        Ja tykätä ottaa isoa kovaa kakkoseen. Korvausta vastaan tietysti.


    • Anonyymi

      Jos olet helvetin tyhmä niin sinustakin voi tulla konsultti. Lääkäritkin on konsultteja hoitavat etänä potilaita. Helppoa rahaa tulee vastuuta ei ota kukaan. Risto mäkinen on sitä mieltä että lääkärit voi hoitaa etänä milloin hammaslääkäri siivooja ym muut alkaa etätöihin hihhhh. Konsultit on perseestä.

    • Anonyymi

      Muista että jos pääset konsultiksi niin avaa vähintään pari uutta pankkitiliä että kaikki rahat mahtuu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe