KKV selvittää Go Internationalin ilmoitusta peruun

GoKypros

16.2.2015
Norjalainen matkanjärjestäjä Go International on lehtitietojen mukaan ilmoittanut asiakkailleen peruuttaneensa perjantai-illasta 13.2. lähtien kaikki lähtönsä Pohjois-Kyproksen lomakohteisiin. Suomessa Go Internationalin matkoja ovat myyneet ainakin Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird.

Travelbird on ilmoittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) olevansa tämän viikon aikana yhteydessä kaikkiin siltä matkan ostaneisiin ja palauttavansa sille maksetut rahat asiakkaille.

Groupon on kertonut KKV:lle olleensa jo yhteydessä asiakkaisiin joita asia koskee, ja on jo aloittanut palautusten käsittelyn helmikuun loppuun asti olevien lähtöjen osalta. Groupon työskentelee varmistaakseen, että kaikki Grouponin asiakkaat saavat palautuksen.

Top 10 Matkatarjousten osalta KKV käy vielä neuvotteluja asian selvittämiseksi. Jos kuluttaja on ostanut matkan näiltä yrityksiltä ja maksanut sen luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Myös pankkikortilla matkansa maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.

Lisätietoja:
Apulaisjohtaja Petteri Lehtonen, p. 029 505 3142 tai 050 3952 803.

18

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MistäSeuraavaMatka

      Ja mitäs top10 meinaa? Muilla homma näyttää kyllä toimivan..

    • lähdeoli

      Mistä löysit tämän tekstin? Hyvältä vaikuttaa! :)

    • wittu

      Voi vittu

    • Epätietoa

      Miten top10 matkat , Rahojen palautus? Onko kenellekkään tullut mitään meilii ?

      • Täälläkanssa

        Ei ole tullut muuta kuin ovat tarjonneet ostettavaksi uusia matkoja turkkiin ja että konkurssitiedote tulee sitten myöhemmin. Prkl, sanon minä.


      • Epätietoa

        Tuolta osta yhtään matkaa enää ikinä jos eivät rahoja palauta kuten muutkin vastuulliset matkanjärjestäjät.
        Groupone tai Travelbird toimineet alusta asti aivan toisenlaisella otteella tässä tapauksessa.


    • MistäSeuraavaMatka

      Onko top10 tullut muille mitään infoa? Muuta kuin uusia ostettavia matkatarjouksia. Ei oo totta, että kehtaavat tarjota lisää, palauttaisivat ensin rahat. Paljonkohan top10 maksanut matkanjärjestäjälle matkoista? Groupon ja Travelbird vissiin jo aloittaneet maksujen palautukset asiakkailleen. Tais mennä hiihtoloma viikko kotosalla... Liekkö tuolla puljulla etes mitään vakuuksiakaan missään ???

    • Myma

      Samaa odotetaan täälläkin...

    • MistäSeuraavaMatka

      Edelleen odotetaan, ei uutta top10 kerhosta. Alkaa jo hermo palaa tän kanssa.

      • Imagostaviis

        Ymmärrän kyllä tunteenne niin ja toivon että teillä TOP 10:läisillä myös tämä tilanne päättyy hyvin ja saatte rahanne takaisin! Itse asiassa en usko, että kukaan meitä matkaa ostaneista voisi kovin erilaiseen asemaan lopulta päätyä, eli uskon että tekin saatte jos muutkin saa. Ja itse asiassa TOP 10 sentään on vissiin joillekin somessa/sähköpostitse vastannut jotakin ja heille kyllä sataa pisteitä avoimuudesta ja rehellisyydestä. Esim. Groupon sen sijaan ei juuri ole välittänyt nähdä vaivaa tiedottaakseen edes jotain tilanteen edistymisestä asiakkailleen.

        Eli eiköhän kaikki kuluttajat lopulta juuri saane saman lopputuloksen, mutta nyt mielenkiinnolla seuraan miten nämä eri välittäjät ryvettävät itsensä tässä suossa. Osa on onnistunut kääntämään tilannetta jopa voitokseen nopealla, avoimella ja rehellisellä viestinnällä, mutta ainakaan Groupon ei kyllä ole tässä tilanteessa asiakasluottamustaan kasvattanut...


      • hitsinhitsi

        Sanon eriävän mielipiteeni, minusta top10 ei ole hoitanut mitenkään eikä luvannut mitään, sen sijaan nuo kaksi muuta ovat alusta alkaen jotain luvanneet......että voidaan jäädä lehdelle soittamaan,............


      • kierteleekaartelee

        No totta kyllä tuokin, mutta alkulupausten jälkeen Groupon on alkanut kiertelemään ja kaartelemaan ja nyt eivät puhelinpalvelussa edes allekirjoita sitä mitä ovat medialle antaneet tiedoksi. Eli kyllä ainoa mallikkaasti tämän hoitanut taitaa olla Travel Bird....
        Toivotaan että tämä nyt kääntyisi lopulta kaikille hyvinpäin!


      • mohiitta123
        kierteleekaartelee kirjoitti:

        No totta kyllä tuokin, mutta alkulupausten jälkeen Groupon on alkanut kiertelemään ja kaartelemaan ja nyt eivät puhelinpalvelussa edes allekirjoita sitä mitä ovat medialle antaneet tiedoksi. Eli kyllä ainoa mallikkaasti tämän hoitanut taitaa olla Travel Bird....
        Toivotaan että tämä nyt kääntyisi lopulta kaikille hyvinpäin!

        olen kaikki dokumentit laittanut s-pankkiin kun matkan olin maksanut s-pankin visalla sieltä neuvottiin mitä pitää tehdä .sitä että koska saan rahani takaisin luottoyhtiöltä en tiedä ,mut homma hoidossa.


      • säikäyksellä_selvinnyt
        mohiitta123 kirjoitti:

        olen kaikki dokumentit laittanut s-pankkiin kun matkan olin maksanut s-pankin visalla sieltä neuvottiin mitä pitää tehdä .sitä että koska saan rahani takaisin luottoyhtiöltä en tiedä ,mut homma hoidossa.

        Itse tein reklamaation S-pankkiin viime viikolla (olin maksanut matkan ja matkalaukut S-pankin Visalla) - korvaukset tulivat tänään.


    • niiinpäs

      Minäkin olen sitä mieltä, että top10ei hoida hommiaan, jotain hyvin niukkaa tiedotetta tuli, nyt täysi hiljaisuus, alunperinkään eivät luvanneet mitään takaisinmaksua. Nuo muut ainakin alussa lupailivat ja osa jo rahansa saanutkin. Me olemme ainakin pistäneet tämän top10:n boikottiin, peruin heidän sähköpostitarjouskirjeensäkin, ettei tarvi koko nimeä katsella!

    • Uuttatietoo

      Uusi tiedote asiasta tänään 4.3 www.ecc.fi! Joku osaavampi voisi kopioida sen tänne.

    • konkkaanmeni

      Tiedote 4.3.2015

      Norjalainen matkanjärjestäjä Go International ilmoitti helmikuussa asiakkailleen peruuttaneensa perjantai-illasta 13.2.2015 lähtien kaikki lähtönsä Pohjois-Kyproksen lomakohteisiin. Suomessa Go Internationalin matkoja olivat myyneet ainakin Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird. Seuraavalla viikolla, 18.2.2015, Go International hakeutui konkurssiin.

      Matkoja välittäneistä yrityksistä Travelbird ilmoitti heti palauttavansa sille maksetut rahat asiakkaille. Myös Groupon on kertonut aloittaneensa palautusten käsittelyn helmikuun lähtöjen osalta ja todennut työskentelevänsä sen varmistamiseksi, että kaikki sen asiakkaat saavat palautuksen.

      Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) selvittää tällä hetkellä Top10 Matkatarjousten vastuuta asiassa. Yritykseltä on pyydetty selvitystä erityisesti siihen, millä perusteella se katsoo olevansa vapaa matkanvälittäjän vastuusta.

      Euroopan kuluttajakeskus auttaa epäselvissä tilanteissa

      Jos et ole vielä saanut matkan myyneeltä taholta tietoa maksun palautuksesta, toimi seuraavalla tavalla:

      Lähetä myyjälle seuraava sähköpostiviesti:

      ”Varaamani ja maksamani matka on peruttu matkajärjestäjän Go Internationalin konkurssin vuoksi. Pyydän, että palautatte maksamani summan tililleni numero xxxxxxxxxxxxxx. Valmismatkalain mukaan vastaatte maksun palauttamisesta samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä”.

      Yritysten sähköpostiosoitteet ovat: [email protected], [email protected] ja [email protected].

      Jos et saa yritykseltä vastausta tai jos saamasi vastaus ei tyydytä sinua, ota yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen joko täyttämällä sähköinen yhteydenottolomake tai soittamalla arkipäivisin klo 9–12 välisenä aikana numeroon 029 505 3005.
      Jos olet maksanut matkasi luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Myös pankkikortilla maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.

      Konkurssipesän yhteystiedot

      Go Internationalilla ei ole ollut vakuutta, josta valmismatkan hankkineet kuluttajat voisivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkoista. Euroopan kuluttajakeskuksen saamien alustavien tietojen mukaan kuluttajat, joilla on saatavia yritykseltä, voivat halutessaan olla yhteydessä konkurssipesän selvitysmieheen.

      Yhteystiedot: Go International konkursbo, v/Adv. Kjell Steinsbø, Postboks 43, 5401 STORD, verkkosivut.

      Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että prosessi tulee viemään oman aikansa siinäkin tapauksessa, että konkurssiasia etenee, eikä esimerkiksi raukea varojen puuttuessa. On myös epätodennäköistä, että jaettavaa jäisi lopulta etuoikeudettomille velkojille, jollaisia valmismatkan tilanneet kuluttajat konkurssitilanteessa ovat.

      Vielä vahvistamattoman tiedon mukaan konkurssipesään tulisi olla yhteydessä perjantaihin 20.3.2015 mennessä. Euroopan kuluttajakeskus selvittää kuitenkin asiaa vielä tarkemmin, koska reagointiaika on suomalaisten näkökulmasta kovin lyhyt ja on todennäköistä, että moni matkan varannut ja maksanut suomalaiskuluttaja ei pysty asioimaan norjan, ruotsin tai englannin kielellä.

      Varmistamme vielä myös sen, aiheutuuko saatavien valvonnasta asiakkaalle kuluja vai ei, ja tiedotamme asian vaiheista lisää sitä mukaa kuin uutta tietoa on saatavilla.


      Päivitetty 4.3.2015 Tulosta Jaa sivu Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      262
      9829
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      179
      5567
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      156
      5169
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      71
      4838
    5. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2409
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2259
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      305
      1893
    8. Minkälainen auto

      Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1577
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1541
    10. Kuinka rakastunut olet

      Ja kehen?
      Ikävä
      41
      1143
    Aihe