16.2.2015
Norjalainen matkanjärjestäjä Go International on lehtitietojen mukaan ilmoittanut asiakkailleen peruuttaneensa perjantai-illasta 13.2. lähtien kaikki lähtönsä Pohjois-Kyproksen lomakohteisiin. Suomessa Go Internationalin matkoja ovat myyneet ainakin Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird.
Travelbird on ilmoittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) olevansa tämän viikon aikana yhteydessä kaikkiin siltä matkan ostaneisiin ja palauttavansa sille maksetut rahat asiakkaille.
Groupon on kertonut KKV:lle olleensa jo yhteydessä asiakkaisiin joita asia koskee, ja on jo aloittanut palautusten käsittelyn helmikuun loppuun asti olevien lähtöjen osalta. Groupon työskentelee varmistaakseen, että kaikki Grouponin asiakkaat saavat palautuksen.
Top 10 Matkatarjousten osalta KKV käy vielä neuvotteluja asian selvittämiseksi. Jos kuluttaja on ostanut matkan näiltä yrityksiltä ja maksanut sen luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Myös pankkikortilla matkansa maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.
Lisätietoja:
Apulaisjohtaja Petteri Lehtonen, p. 029 505 3142 tai 050 3952 803.
KKV selvittää Go Internationalin ilmoitusta peruun
18
623
Vastaukset
- MistäSeuraavaMatka
Ja mitäs top10 meinaa? Muilla homma näyttää kyllä toimivan..
- lähdeoli
Mistä löysit tämän tekstin? Hyvältä vaikuttaa! :)
- wittu
Voi vittu
- Epätietoa
Miten top10 matkat , Rahojen palautus? Onko kenellekkään tullut mitään meilii ?
- Täälläkanssa
Ei ole tullut muuta kuin ovat tarjonneet ostettavaksi uusia matkoja turkkiin ja että konkurssitiedote tulee sitten myöhemmin. Prkl, sanon minä.
- Epätietoa
Tuolta osta yhtään matkaa enää ikinä jos eivät rahoja palauta kuten muutkin vastuulliset matkanjärjestäjät.
Groupone tai Travelbird toimineet alusta asti aivan toisenlaisella otteella tässä tapauksessa.
- MistäSeuraavaMatka
Onko top10 tullut muille mitään infoa? Muuta kuin uusia ostettavia matkatarjouksia. Ei oo totta, että kehtaavat tarjota lisää, palauttaisivat ensin rahat. Paljonkohan top10 maksanut matkanjärjestäjälle matkoista? Groupon ja Travelbird vissiin jo aloittaneet maksujen palautukset asiakkailleen. Tais mennä hiihtoloma viikko kotosalla... Liekkö tuolla puljulla etes mitään vakuuksiakaan missään ???
- Myma
Samaa odotetaan täälläkin...
- MistäSeuraavaMatka
Edelleen odotetaan, ei uutta top10 kerhosta. Alkaa jo hermo palaa tän kanssa.
- Imagostaviis
Ymmärrän kyllä tunteenne niin ja toivon että teillä TOP 10:läisillä myös tämä tilanne päättyy hyvin ja saatte rahanne takaisin! Itse asiassa en usko, että kukaan meitä matkaa ostaneista voisi kovin erilaiseen asemaan lopulta päätyä, eli uskon että tekin saatte jos muutkin saa. Ja itse asiassa TOP 10 sentään on vissiin joillekin somessa/sähköpostitse vastannut jotakin ja heille kyllä sataa pisteitä avoimuudesta ja rehellisyydestä. Esim. Groupon sen sijaan ei juuri ole välittänyt nähdä vaivaa tiedottaakseen edes jotain tilanteen edistymisestä asiakkailleen.
Eli eiköhän kaikki kuluttajat lopulta juuri saane saman lopputuloksen, mutta nyt mielenkiinnolla seuraan miten nämä eri välittäjät ryvettävät itsensä tässä suossa. Osa on onnistunut kääntämään tilannetta jopa voitokseen nopealla, avoimella ja rehellisellä viestinnällä, mutta ainakaan Groupon ei kyllä ole tässä tilanteessa asiakasluottamustaan kasvattanut... - hitsinhitsi
Sanon eriävän mielipiteeni, minusta top10 ei ole hoitanut mitenkään eikä luvannut mitään, sen sijaan nuo kaksi muuta ovat alusta alkaen jotain luvanneet......että voidaan jäädä lehdelle soittamaan,............
- kierteleekaartelee
No totta kyllä tuokin, mutta alkulupausten jälkeen Groupon on alkanut kiertelemään ja kaartelemaan ja nyt eivät puhelinpalvelussa edes allekirjoita sitä mitä ovat medialle antaneet tiedoksi. Eli kyllä ainoa mallikkaasti tämän hoitanut taitaa olla Travel Bird....
Toivotaan että tämä nyt kääntyisi lopulta kaikille hyvinpäin! - mohiitta123
kierteleekaartelee kirjoitti:
No totta kyllä tuokin, mutta alkulupausten jälkeen Groupon on alkanut kiertelemään ja kaartelemaan ja nyt eivät puhelinpalvelussa edes allekirjoita sitä mitä ovat medialle antaneet tiedoksi. Eli kyllä ainoa mallikkaasti tämän hoitanut taitaa olla Travel Bird....
Toivotaan että tämä nyt kääntyisi lopulta kaikille hyvinpäin!olen kaikki dokumentit laittanut s-pankkiin kun matkan olin maksanut s-pankin visalla sieltä neuvottiin mitä pitää tehdä .sitä että koska saan rahani takaisin luottoyhtiöltä en tiedä ,mut homma hoidossa.
- säikäyksellä_selvinnyt
mohiitta123 kirjoitti:
olen kaikki dokumentit laittanut s-pankkiin kun matkan olin maksanut s-pankin visalla sieltä neuvottiin mitä pitää tehdä .sitä että koska saan rahani takaisin luottoyhtiöltä en tiedä ,mut homma hoidossa.
Itse tein reklamaation S-pankkiin viime viikolla (olin maksanut matkan ja matkalaukut S-pankin Visalla) - korvaukset tulivat tänään.
- niiinpäs
Minäkin olen sitä mieltä, että top10ei hoida hommiaan, jotain hyvin niukkaa tiedotetta tuli, nyt täysi hiljaisuus, alunperinkään eivät luvanneet mitään takaisinmaksua. Nuo muut ainakin alussa lupailivat ja osa jo rahansa saanutkin. Me olemme ainakin pistäneet tämän top10:n boikottiin, peruin heidän sähköpostitarjouskirjeensäkin, ettei tarvi koko nimeä katsella!
- Uuttatietoo
Uusi tiedote asiasta tänään 4.3 www.ecc.fi! Joku osaavampi voisi kopioida sen tänne.
- konkkaanmeni
Tiedote 4.3.2015
Norjalainen matkanjärjestäjä Go International ilmoitti helmikuussa asiakkailleen peruuttaneensa perjantai-illasta 13.2.2015 lähtien kaikki lähtönsä Pohjois-Kyproksen lomakohteisiin. Suomessa Go Internationalin matkoja olivat myyneet ainakin Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird. Seuraavalla viikolla, 18.2.2015, Go International hakeutui konkurssiin.
Matkoja välittäneistä yrityksistä Travelbird ilmoitti heti palauttavansa sille maksetut rahat asiakkaille. Myös Groupon on kertonut aloittaneensa palautusten käsittelyn helmikuun lähtöjen osalta ja todennut työskentelevänsä sen varmistamiseksi, että kaikki sen asiakkaat saavat palautuksen.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) selvittää tällä hetkellä Top10 Matkatarjousten vastuuta asiassa. Yritykseltä on pyydetty selvitystä erityisesti siihen, millä perusteella se katsoo olevansa vapaa matkanvälittäjän vastuusta.
Euroopan kuluttajakeskus auttaa epäselvissä tilanteissa
Jos et ole vielä saanut matkan myyneeltä taholta tietoa maksun palautuksesta, toimi seuraavalla tavalla:
Lähetä myyjälle seuraava sähköpostiviesti:
”Varaamani ja maksamani matka on peruttu matkajärjestäjän Go Internationalin konkurssin vuoksi. Pyydän, että palautatte maksamani summan tililleni numero xxxxxxxxxxxxxx. Valmismatkalain mukaan vastaatte maksun palauttamisesta samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä”.
Yritysten sähköpostiosoitteet ovat: [email protected], [email protected] ja [email protected].
Jos et saa yritykseltä vastausta tai jos saamasi vastaus ei tyydytä sinua, ota yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen joko täyttämällä sähköinen yhteydenottolomake tai soittamalla arkipäivisin klo 9–12 välisenä aikana numeroon 029 505 3005.
Jos olet maksanut matkasi luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Myös pankkikortilla maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.
Konkurssipesän yhteystiedot
Go Internationalilla ei ole ollut vakuutta, josta valmismatkan hankkineet kuluttajat voisivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkoista. Euroopan kuluttajakeskuksen saamien alustavien tietojen mukaan kuluttajat, joilla on saatavia yritykseltä, voivat halutessaan olla yhteydessä konkurssipesän selvitysmieheen.
Yhteystiedot: Go International konkursbo, v/Adv. Kjell Steinsbø, Postboks 43, 5401 STORD, verkkosivut.
Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että prosessi tulee viemään oman aikansa siinäkin tapauksessa, että konkurssiasia etenee, eikä esimerkiksi raukea varojen puuttuessa. On myös epätodennäköistä, että jaettavaa jäisi lopulta etuoikeudettomille velkojille, jollaisia valmismatkan tilanneet kuluttajat konkurssitilanteessa ovat.
Vielä vahvistamattoman tiedon mukaan konkurssipesään tulisi olla yhteydessä perjantaihin 20.3.2015 mennessä. Euroopan kuluttajakeskus selvittää kuitenkin asiaa vielä tarkemmin, koska reagointiaika on suomalaisten näkökulmasta kovin lyhyt ja on todennäköistä, että moni matkan varannut ja maksanut suomalaiskuluttaja ei pysty asioimaan norjan, ruotsin tai englannin kielellä.
Varmistamme vielä myös sen, aiheutuuko saatavien valvonnasta asiakkaalle kuluja vai ei, ja tiedotamme asian vaiheista lisää sitä mukaa kuin uutta tietoa on saatavilla.
Päivitetty 4.3.2015 Tulosta Jaa sivu Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070