Tupakka

SecretOne

Miksi tupakkaa polttaa niin moni nuori?
Tiiän että tätä asiaa on vatvottu jo hyvin paljon, mutta vatvotaanpa sitä vielä hieman lisää..
Miksi joittenkin jopa 10vuotiaiden täytyy polttaa? onko jotakin hauskaa pilata oma elämä, tuhlaamalla aina vain rahoja tupakkaan?
Onko hauskaa valehdella omille vanhemmileen ja mikä pahinta: haista?
Tupakoitsijat haisevat pahalle! Miksi tätä pitäisi alkaa kaunistelemaan. Linja-autossa, kun on ahdasta ja seisoo oikein tiiviisti, niin silloin kävelee joku oikein himopolttaja eteen tai lähelle, niin siinäpä sitten on etenkin herkempi-päisillä aihetta pyörtyä.
Vaikka eihän se minun asiani ole.
Pilatkaa vain elämänne tupakoitsijat, jos ette ole järkeviä ja lopeta polttamista!
ottakaa kantaa!

79

6123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuuuuu.....,.,.,,.

      oon samaa mieltä vaikka en jaksanukkaa lukee tota tekstii iha kokonaa... ;)


      Mut siis se on vähä nii et jos ei alota nuorena nii ei varmaa alota koskaaa.....!

      Mut siis ihan kaikki jotka alottaa lapsosena polttaa nii ihan 100% varmuudella kaikki aattelee jotai et "vähäks mä oon iso ja kova!"
      siis IHAN VARMANA kaikki lapsoset jotka alottaa polttaa nii aattelee noi.. vaikka ei myönnä sitä.


      mun koulus ainaki jotkut polttaa mut ne on huomannu et ketää ei kiinnosta polttaaks ne vai ei. niii ne on lopettanu pikku hiljaa...
      eli siis sillee vähä niiku et ne on menny tupakalle jossai pikku ryhmäs (3 henkilöö) ja kukaa viis veisaa mihin ne menee.. nii ne on kai iteki huomannu et ei se tupakointi tee niist yhtää parempaa.. !!


      siis tupakointi ei tee kenestäkää yhtää parempaa.
      Se on vähän sama asia niiku ala-asteella aina ne jotka kulki -20 asteen pakkases lippis päässä nii ne oli "kovia" jätkiä !! :)

      • yhdyn edelliseen

        Yhdyn edellisiin viesteihin. Tupakointi on yksi turhinmmista/tyhmimmistä/säällittävimmistä asioista.

        PS.ainut missä panen vastaan edelliseen kommenttiin, että viisampia ne -20 asteessa lippispäässä kävelevät kovikset ovat kuin tupakoitsijat!:)


      • entinen tupakoitsija
        yhdyn edelliseen kirjoitti:

        Yhdyn edellisiin viesteihin. Tupakointi on yksi turhinmmista/tyhmimmistä/säällittävimmistä asioista.

        PS.ainut missä panen vastaan edelliseen kommenttiin, että viisampia ne -20 asteessa lippispäässä kävelevät kovikset ovat kuin tupakoitsijat!:)

        yhdynpäs tähän keskusteluun entisenä tupakoitsijana...huomaa kyllä että kukaan teistä ei ole koskaan polttanut...oke..alotin seiskal polttaa ja ehkäpä silloin ajattelin et hei vähä siistii...mutta on se teidän helppo sanoa et hei olkaa järkeviä ja lopettakaa...ei se ole niin helppoa...itse poltin kaksi vuotta ja olin jo täysin koukussa siihen...voisinpa melkein sanoa että jo puolessa vuodessa on tupakasta riippuvainen jos säännöllisesti polttaa...kyllä se lopettaminen oli tuskaa...kaksi kertaa lopetin ja aina vaan aloin udestaan polttaa..mut sit kolmas kerta toden sano ja pystyin lopettaa vaikka seki tiukkaa teki...ensimmäiset viikot hypin vaa seinille...mutta joo..yrittäkää ymmärtää myös niitä tupakoitsijoita...!!onnellisena olen ollut polttamatta jo vuoden:)


      • myös ex-polttaja
        entinen tupakoitsija kirjoitti:

        yhdynpäs tähän keskusteluun entisenä tupakoitsijana...huomaa kyllä että kukaan teistä ei ole koskaan polttanut...oke..alotin seiskal polttaa ja ehkäpä silloin ajattelin et hei vähä siistii...mutta on se teidän helppo sanoa et hei olkaa järkeviä ja lopettakaa...ei se ole niin helppoa...itse poltin kaksi vuotta ja olin jo täysin koukussa siihen...voisinpa melkein sanoa että jo puolessa vuodessa on tupakasta riippuvainen jos säännöllisesti polttaa...kyllä se lopettaminen oli tuskaa...kaksi kertaa lopetin ja aina vaan aloin udestaan polttaa..mut sit kolmas kerta toden sano ja pystyin lopettaa vaikka seki tiukkaa teki...ensimmäiset viikot hypin vaa seinille...mutta joo..yrittäkää ymmärtää myös niitä tupakoitsijoita...!!onnellisena olen ollut polttamatta jo vuoden:)

        Olen vakaasti sitä mieltä että sellaisen jolla ei ole tupakasta mitään kokemuksia ei kannata suutaan avata. Totta kai voi sanoa ettei se kannata niinkuin ei kannatakkaan mutta se irti pääseminen voi olla hankalaa jo vaikkapa vuoden polttamisen jälkeen, varsinkin kun ne haitat ei näy edes vielä, mitä nyt jotain yskää tai sinnepäin. Jos itse ei ole polttanut ei voi tietää niitä tupakan hyviä puolia. Eihän kukaan polttaisi jos tupakassa ei olisi mitään hyvää. SE ihan oikeasti rentouttaa tai jos joku asia ottaa päähän on helpottavaa polttaa rööki. Itse katsoin haitat kuitenkin suuremmaksi ja aattelin että vanhana se on sitten tosi hankala päästä irti. Oon 18v jätkä, Aloitin seiskalla polttamaan ja nyt oon ollu noin 8kk ilman eikä se lauksi kovin helppoa ollut. Tämänikäinen nyt ei niin koukussa ole etteikö pystyisi lopettamaan kunhan motivaatiota riittää mutta sitä kun ei yleensä tässä iässä löydy koska rahanmeno on oikeastaan ainoa näkyvä haitta. Olen myös samaa mieltä että tupakoijat haisee paskalle mutta ei ne ole sen tyhmempiä kuin muutkaan. Niinkuin monessa muussakin asiassa niin todetaan tässäkin että sellaisten ei kannata alkaa asioista puhumaan jotka eivät niistä mitään tiedä. Mutta ilman röökiä on kyllä paljon mukavampi olla.


      • Miia
        myös ex-polttaja kirjoitti:

        Olen vakaasti sitä mieltä että sellaisen jolla ei ole tupakasta mitään kokemuksia ei kannata suutaan avata. Totta kai voi sanoa ettei se kannata niinkuin ei kannatakkaan mutta se irti pääseminen voi olla hankalaa jo vaikkapa vuoden polttamisen jälkeen, varsinkin kun ne haitat ei näy edes vielä, mitä nyt jotain yskää tai sinnepäin. Jos itse ei ole polttanut ei voi tietää niitä tupakan hyviä puolia. Eihän kukaan polttaisi jos tupakassa ei olisi mitään hyvää. SE ihan oikeasti rentouttaa tai jos joku asia ottaa päähän on helpottavaa polttaa rööki. Itse katsoin haitat kuitenkin suuremmaksi ja aattelin että vanhana se on sitten tosi hankala päästä irti. Oon 18v jätkä, Aloitin seiskalla polttamaan ja nyt oon ollu noin 8kk ilman eikä se lauksi kovin helppoa ollut. Tämänikäinen nyt ei niin koukussa ole etteikö pystyisi lopettamaan kunhan motivaatiota riittää mutta sitä kun ei yleensä tässä iässä löydy koska rahanmeno on oikeastaan ainoa näkyvä haitta. Olen myös samaa mieltä että tupakoijat haisee paskalle mutta ei ne ole sen tyhmempiä kuin muutkaan. Niinkuin monessa muussakin asiassa niin todetaan tässäkin että sellaisten ei kannata alkaa asioista puhumaan jotka eivät niistä mitään tiedä. Mutta ilman röökiä on kyllä paljon mukavampi olla.

        Niin joo. Kyllä tupakointi rentouttaa ja saa olon hyväksi sekä tietenkin laihduttaa... :) Mutta arvatkaapa miksi?

        Jos tyyppi, joka on tupakkaan koukussa, ei saa vähään aikaan vetää savua keuhkoihinsa, aiheuttaa nikotiiniriippuvuus epämiellyttäviä vieroitusoireita, kuten hermostuneisuutta. Kun sitten vihdoin on tilaisuus polttaa, saa elimistö taas nikotiiniä ja nuo vieroitusoireet poistuvat. Ja tietenkin on ihanaa, kun taas on hyvä olo. Mutta tyyppi, joka ei tupakoi, on aina tässä miellyttävässä olotilassa! Niin ja siitä laihtumisesta. Jos ei polta, on useimpien kuitenkin pakko näperrellä koko ajan jotain, ja mikä onkaan mukavampi näperreltävä, kuin kaiken maailman herkut! Ja mitäs siitä seuraakaan...

        Mutta hei! Arvostelette kaikki toisianne, että "sä et tiedä mistään mitään" jne. Kyllä varmaan kaikki näkevät tässäkin asiassa monta eri puolta, jos vain haluavat ajatella. Asiat vaan kuulostavat niin mustavalkoisilta muutamalla lauseella sanottuna. Kun tarkoitus ei ole kuitenkaan kirjoittaa 20-sivuista esseetä.


      • entinen tupakoija
        Miia kirjoitti:

        Niin joo. Kyllä tupakointi rentouttaa ja saa olon hyväksi sekä tietenkin laihduttaa... :) Mutta arvatkaapa miksi?

        Jos tyyppi, joka on tupakkaan koukussa, ei saa vähään aikaan vetää savua keuhkoihinsa, aiheuttaa nikotiiniriippuvuus epämiellyttäviä vieroitusoireita, kuten hermostuneisuutta. Kun sitten vihdoin on tilaisuus polttaa, saa elimistö taas nikotiiniä ja nuo vieroitusoireet poistuvat. Ja tietenkin on ihanaa, kun taas on hyvä olo. Mutta tyyppi, joka ei tupakoi, on aina tässä miellyttävässä olotilassa! Niin ja siitä laihtumisesta. Jos ei polta, on useimpien kuitenkin pakko näperrellä koko ajan jotain, ja mikä onkaan mukavampi näperreltävä, kuin kaiken maailman herkut! Ja mitäs siitä seuraakaan...

        Mutta hei! Arvostelette kaikki toisianne, että "sä et tiedä mistään mitään" jne. Kyllä varmaan kaikki näkevät tässäkin asiassa monta eri puolta, jos vain haluavat ajatella. Asiat vaan kuulostavat niin mustavalkoisilta muutamalla lauseella sanottuna. Kun tarkoitus ei ole kuitenkaan kirjoittaa 20-sivuista esseetä.

        katsos tarkoitinki että sen takia siitä eroon pääseminen on hankalaa. Sitten kun on tämän vaiheen yli päässyt niin eihän siinä sitten enää mitää ongelmaa.


      • chff
        Miia kirjoitti:

        Niin joo. Kyllä tupakointi rentouttaa ja saa olon hyväksi sekä tietenkin laihduttaa... :) Mutta arvatkaapa miksi?

        Jos tyyppi, joka on tupakkaan koukussa, ei saa vähään aikaan vetää savua keuhkoihinsa, aiheuttaa nikotiiniriippuvuus epämiellyttäviä vieroitusoireita, kuten hermostuneisuutta. Kun sitten vihdoin on tilaisuus polttaa, saa elimistö taas nikotiiniä ja nuo vieroitusoireet poistuvat. Ja tietenkin on ihanaa, kun taas on hyvä olo. Mutta tyyppi, joka ei tupakoi, on aina tässä miellyttävässä olotilassa! Niin ja siitä laihtumisesta. Jos ei polta, on useimpien kuitenkin pakko näperrellä koko ajan jotain, ja mikä onkaan mukavampi näperreltävä, kuin kaiken maailman herkut! Ja mitäs siitä seuraakaan...

        Mutta hei! Arvostelette kaikki toisianne, että "sä et tiedä mistään mitään" jne. Kyllä varmaan kaikki näkevät tässäkin asiassa monta eri puolta, jos vain haluavat ajatella. Asiat vaan kuulostavat niin mustavalkoisilta muutamalla lauseella sanottuna. Kun tarkoitus ei ole kuitenkaan kirjoittaa 20-sivuista esseetä.

        ahaha tyhmä.

        ei ihminen nauti olotilasta, vaan sen muutoksesta. rikkaat ihmiset eivät ole usein onnellisia koska he eivät voi juurikaan enää saavuttaa mitään elämässä. jos kusettaa ja käy kusella niin siitä nauttii todella paljon, vaikka se onkin vaan helpotusta huonoon olotilaan.

        suomalainen valittaa huonosta kouluruoasta koska on tottunut parempaan, kun taas afrikkalainen nälkäänäkevä antaisi toisen kiveksensä jos saisi joka päivä sellasta ruokaa.

        miten kukaan voi olla noin tyhmä?


      • edelberg
        chff kirjoitti:

        ahaha tyhmä.

        ei ihminen nauti olotilasta, vaan sen muutoksesta. rikkaat ihmiset eivät ole usein onnellisia koska he eivät voi juurikaan enää saavuttaa mitään elämässä. jos kusettaa ja käy kusella niin siitä nauttii todella paljon, vaikka se onkin vaan helpotusta huonoon olotilaan.

        suomalainen valittaa huonosta kouluruoasta koska on tottunut parempaan, kun taas afrikkalainen nälkäänäkevä antaisi toisen kiveksensä jos saisi joka päivä sellasta ruokaa.

        miten kukaan voi olla noin tyhmä?

        kun tupakka toimii jotenkin väärinpäin. kun polttaa ensimmäisen savukkeen niin ei kukaan ekasta koskaan sano: "hitto tää muute rentoutti, nyt on helvetin hyvä olo!", eihän? siksi tupakanpolton aloittajat ovat mielestäni outoja. he tahallaan tiputtavat itsensä siihen perkeleeseen vain että saisi välillä kokea oman perustasonsa. hulluako? mielestäni kyllä.

        olen itse poltellut pienempänä silloin tällöin mutta en koskaan jäänyt koukkuun. vai jäinkö? miksi sitten polttelin aina sillointällöin vaikka en ollut koukussa? on se vain aika kiero kääryle, tupakka nimittäin.


      • chff
        edelberg kirjoitti:

        kun tupakka toimii jotenkin väärinpäin. kun polttaa ensimmäisen savukkeen niin ei kukaan ekasta koskaan sano: "hitto tää muute rentoutti, nyt on helvetin hyvä olo!", eihän? siksi tupakanpolton aloittajat ovat mielestäni outoja. he tahallaan tiputtavat itsensä siihen perkeleeseen vain että saisi välillä kokea oman perustasonsa. hulluako? mielestäni kyllä.

        olen itse poltellut pienempänä silloin tällöin mutta en koskaan jäänyt koukkuun. vai jäinkö? miksi sitten polttelin aina sillointällöin vaikka en ollut koukussa? on se vain aika kiero kääryle, tupakka nimittäin.

        nikotiini nostaa dopamiinitasoa vaikkei olisi koukussa, joka aiheuttaa mielihyvää.

        tai sit poltit niiden mielikuvien takia?


        mut tää tupakka keskusteluna on melkeen ku huumeet, vastustajat (jotka ei polta, välttämättä ees kokeillu) esittävät aina samat perustelut, joha se o nähty tuol terveys->tupakointi -palstalla.

        turha kiistellä ku täst ei koskaa saa mitää järkevää aikaseks


    • meikäläinen

      voi kuule ei mun taida ees tarvita kysyy, sil mä tiiän et sull ei oo hajuukaan mitä täällä höriset! Sä et oo ikinä polttnu ite! maksimissaan oot maistanu vetämällä jonku poskarin (eli hengitit savut poskeen etkä keuhkoon?!) jonku yhen henkäsyn verran, mut luulenpa että et oo ees sen vertaa! joten annappa meikä vähän valaisee..

      Oke, eli tupakka ei MAISTU hyvältä vaan TUNTUU, joten voin sanoo et noi teidän ala-asteen pissis jengit ei osaa varmastikkaan ees poltaa jos ne on lopettanu ku eivät saanu huomioo. ne on vaan pitäny niitä käsissään ja höpissy mukavia ja antanu niitten palaa turhaan...

      Ja kaikki ei polta kovistellakseen vaan jos ne tuntee elämänsä vajaaksi tai jos niil on jotain ongelmii niin ne saattaa vaikka käyttää sitä korvikkeena koska siitä TULEE HYVÄ OLO.

      Kaikki poltajat ei haise jos ne ei polta sisä tiloissa ja hooitaa suu-hygieniaansa.

      Ja mä voin kertoo et helppo sun on siel lörpötellä siitä kuinka paha asia tupakka on ku et oo ikinä ite kokeillu joten täs vinkki:
      jos haluut jatkaa tota saarnaasi niin käyppä polttaa yks poke (eli aski) silleen kunnolla (ei poskareita vaan vedät aina savut henkeen) niin että tulee semmonen huimaava olo, sellanen rentoutunut. Sit ku sul on jotain varaa tulla tänne marisee asiasta josta et tiedä nyt paskan vertaa niin tervetuloa sitten minä kunnioitan mielipidettäsi mut toistaiseks sä oot yks perkeleen idiootti.

      tai sit sä voit jättää tän jutun tähän ja olla ihan hiljaa koko jutusta ja pitää mielipitees omana tietonas, ku sä et oikeesti tiedä yhtään mitään. suosittelen tätä vaihto ehtoa jos et haluu ottaa minimaalistakaan riskiä et saatatki haluta alkaa poltaa.. mä kyl epäilen et sä et osais ollenkaan et ei toi eka vaihtoehtokaan oo huono.

      PS: kukaan ei pyörry bussissa himopoltajan takii!! haloo?? xD älä naurata!! se voi haista pahalle mut EI SIIHEN PYÖRRY!! xD xD

      • tytteli

        tuntuu siltä, että et itekkään taida olla kovin kaukana pissiXestä.

        tupakan polttaminen on tapa, paha sellainen. et sä mikään nikotiiniriippuvainen ole, se on vaan tapa että sulla pitää olla joku savutikku kädessäs ja sä imet sitä.


      • Kuksimart

        Ensinnäkään "xD" tai "x)" -hymiön käyttäjällä ei ole mitään varaa haukkua muita ihmisiä pissiksiksi.


        Toisekseen, et sitten vissiin ole kuullut astmasta? Itselläni on lievä astma, ja sekin on jo helvettiä jos bussissa joku päättää laittaa spaddun palamaan. Happea on vaikea saada, eikä lääkityskään paljoa tilanteeseen auta kun hengitystien ärsytys on jatkuvaa. Ei kuule kaukana käy että taju lähtee.

        Sitä voit naureskella mutta jos itselläsi olisi jokin hengitystien vaiva, niin kyllä vituttaisi ajattelemattomat tupakoitsijat sinuakin.


      • Sara
        tytteli kirjoitti:

        tuntuu siltä, että et itekkään taida olla kovin kaukana pissiXestä.

        tupakan polttaminen on tapa, paha sellainen. et sä mikään nikotiiniriippuvainen ole, se on vaan tapa että sulla pitää olla joku savutikku kädessäs ja sä imet sitä.

        Tupakointiin liittyy monenlaista riippuvuutta. Ja yksi riippuuvs on kyllä tuo mainitsemasi tapa,mutta ikävä kyllä siihen liittyy myös sitä fyysistäkin riippuvuutta. Jos olet muutaman kuukauden polttanut,et sinä silloin tietenkää ole siihen "koukussa",silloin pystyis järkevästi ajattelemalla lopettaa koko homman. Tätä suosittelisin monille yläasteen nuorukaisille,joidenka tunnuslauseisiin tuntuu kuuluvan: "Ai vittu ku tekee mieli röökii,saatana pakko saada tupakkaa jostakin"

        Jos ei koskaan ole tupakoinut,ei voi tulla sanomaan että se on vain paha tapa. Tottakai tupakointia saa paheksua,turhaa sitä asiaa on kaunistellakkaan. Mutta on todella ärsyttävää,kun joku aina savuttomana ollut tulee sanomaan,et senkus vaa lopetat ton rööökaamisen, siitä vaan oot polttamatta. Ei se ole vuosia polttaneelle noin helppoa ja yksinkertaista. Mutta ei tietenkään mahotonta. Se vaatii hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.
        Sen sijaan on iha nähdä kun joku tuttavapiiristä kertoo lopettaneensa tupakoinnin ja on päässyt sen "alku kaameuden läpi". Ja myöntää et nykyään ei tee es mieli tupakkaa ja säästyy hirveesti rahaa. Sillon rohkastuu itekkin ja tajuu ettei se ole täysin mahotonta. Mut huono itsekuri vaikeuttaa onnistumista suunnattomasti...


      • ---

        enpä kummemmin välitä niistä ketkä polttaa tai ei mut ihan vitun hyvä vastaus xD. tuntuu ett sillä keharilla on paskat housussa...


      • erehdtys
        Sara kirjoitti:

        Tupakointiin liittyy monenlaista riippuvuutta. Ja yksi riippuuvs on kyllä tuo mainitsemasi tapa,mutta ikävä kyllä siihen liittyy myös sitä fyysistäkin riippuvuutta. Jos olet muutaman kuukauden polttanut,et sinä silloin tietenkää ole siihen "koukussa",silloin pystyis järkevästi ajattelemalla lopettaa koko homman. Tätä suosittelisin monille yläasteen nuorukaisille,joidenka tunnuslauseisiin tuntuu kuuluvan: "Ai vittu ku tekee mieli röökii,saatana pakko saada tupakkaa jostakin"

        Jos ei koskaan ole tupakoinut,ei voi tulla sanomaan että se on vain paha tapa. Tottakai tupakointia saa paheksua,turhaa sitä asiaa on kaunistellakkaan. Mutta on todella ärsyttävää,kun joku aina savuttomana ollut tulee sanomaan,et senkus vaa lopetat ton rööökaamisen, siitä vaan oot polttamatta. Ei se ole vuosia polttaneelle noin helppoa ja yksinkertaista. Mutta ei tietenkään mahotonta. Se vaatii hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.
        Sen sijaan on iha nähdä kun joku tuttavapiiristä kertoo lopettaneensa tupakoinnin ja on päässyt sen "alku kaameuden läpi". Ja myöntää et nykyään ei tee es mieli tupakkaa ja säästyy hirveesti rahaa. Sillon rohkastuu itekkin ja tajuu ettei se ole täysin mahotonta. Mut huono itsekuri vaikeuttaa onnistumista suunnattomasti...

        sinähän sen sanoit. eihän se vaadi muuta kuin "hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.", eli mitä tästä näimme? ei ihmiset vain halua motivoitua lopettamaan JOTEN miksi pitää vinkua että "vidduuu ku haluisin eroon mut en pysty"


      • tytteli
        Sara kirjoitti:

        Tupakointiin liittyy monenlaista riippuvuutta. Ja yksi riippuuvs on kyllä tuo mainitsemasi tapa,mutta ikävä kyllä siihen liittyy myös sitä fyysistäkin riippuvuutta. Jos olet muutaman kuukauden polttanut,et sinä silloin tietenkää ole siihen "koukussa",silloin pystyis järkevästi ajattelemalla lopettaa koko homman. Tätä suosittelisin monille yläasteen nuorukaisille,joidenka tunnuslauseisiin tuntuu kuuluvan: "Ai vittu ku tekee mieli röökii,saatana pakko saada tupakkaa jostakin"

        Jos ei koskaan ole tupakoinut,ei voi tulla sanomaan että se on vain paha tapa. Tottakai tupakointia saa paheksua,turhaa sitä asiaa on kaunistellakkaan. Mutta on todella ärsyttävää,kun joku aina savuttomana ollut tulee sanomaan,et senkus vaa lopetat ton rööökaamisen, siitä vaan oot polttamatta. Ei se ole vuosia polttaneelle noin helppoa ja yksinkertaista. Mutta ei tietenkään mahotonta. Se vaatii hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.
        Sen sijaan on iha nähdä kun joku tuttavapiiristä kertoo lopettaneensa tupakoinnin ja on päässyt sen "alku kaameuden läpi". Ja myöntää et nykyään ei tee es mieli tupakkaa ja säästyy hirveesti rahaa. Sillon rohkastuu itekkin ja tajuu ettei se ole täysin mahotonta. Mut huono itsekuri vaikeuttaa onnistumista suunnattomasti...

        no olet aivan oikeassa, mutta minä olen polttanut viisi vuotta. :) ja lauantai päivä meni ilman savun savua, poltan noin 3 tupakkaa päivässä ja jos haluaisin ja olisi mielenkiintoa, niin pystyisin lopettamaan tupakoinnin kuin seinään, poltan tupakkaa yleensä vain silloin kun on tylsää tai siivoan, ja on joku hyvä kohta missä vetää yksi kessu. :)


      • Sara
        erehdtys kirjoitti:

        sinähän sen sanoit. eihän se vaadi muuta kuin "hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.", eli mitä tästä näimme? ei ihmiset vain halua motivoitua lopettamaan JOTEN miksi pitää vinkua että "vidduuu ku haluisin eroon mut en pysty"

        Ihmiset varmasti haluasivat itseään motivoida ja sitä kautta lopettaa. Mut se itte motivointi on jo vaikeaa. Kuinka saada ittensä täysin tupakkaa vastaan ja säilyttää se "hyi ei enää tupakkaa"- ajatus kun sisimmissään tietää et kun nyt sais sen tupakan ni kylläpä tekis hyvää...

        Itsekuri pitää olla hyvä. Jos ei ole onnistunut lopettamaan ja haluais kyllä,ni on se kyl rasittavaa jos siitä koko ajan vinkuu. Mut niinkun olen sen jo todennut niin ei se tupakoinnin lopettaminen ihan helppoa kaikille ole. Sekin riippuu ihan ihmisestä,kauan on polttanut ja kuinka paljon on tottunut polttamaan.


      • tupak
        Sara kirjoitti:

        Tupakointiin liittyy monenlaista riippuvuutta. Ja yksi riippuuvs on kyllä tuo mainitsemasi tapa,mutta ikävä kyllä siihen liittyy myös sitä fyysistäkin riippuvuutta. Jos olet muutaman kuukauden polttanut,et sinä silloin tietenkää ole siihen "koukussa",silloin pystyis järkevästi ajattelemalla lopettaa koko homman. Tätä suosittelisin monille yläasteen nuorukaisille,joidenka tunnuslauseisiin tuntuu kuuluvan: "Ai vittu ku tekee mieli röökii,saatana pakko saada tupakkaa jostakin"

        Jos ei koskaan ole tupakoinut,ei voi tulla sanomaan että se on vain paha tapa. Tottakai tupakointia saa paheksua,turhaa sitä asiaa on kaunistellakkaan. Mutta on todella ärsyttävää,kun joku aina savuttomana ollut tulee sanomaan,et senkus vaa lopetat ton rööökaamisen, siitä vaan oot polttamatta. Ei se ole vuosia polttaneelle noin helppoa ja yksinkertaista. Mutta ei tietenkään mahotonta. Se vaatii hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.
        Sen sijaan on iha nähdä kun joku tuttavapiiristä kertoo lopettaneensa tupakoinnin ja on päässyt sen "alku kaameuden läpi". Ja myöntää et nykyään ei tee es mieli tupakkaa ja säästyy hirveesti rahaa. Sillon rohkastuu itekkin ja tajuu ettei se ole täysin mahotonta. Mut huono itsekuri vaikeuttaa onnistumista suunnattomasti...

        No tuota tuon FYYSISEN riippuvuuden lisäksi tupakointi itsessään tapana iskostuu pidemmällä polttamisella alitajuntaan ja se on kanssa yksi vaikeuttava tekijaä sen muun riippuvuuden lisäksi..Kun tottuu siihen että, esim välitunnilla tai ruuan jälkeen imasee pöllin eikä poikkea siitä tavasta koska se on tapa..ja nikotiini vielä sitä tapaa vahvistaa..Ja tuota tapaa voi verrata esim: hampaitten pesuun.Jos sen oppii pienenä ei se vanhempanakaan pahemmin aiheuta ongelmaa koska siihen vaan on tottunut ja siitä on tullut tapa jota ei lopeta..Toisaalta tupakalla on joitakin haittavaikutuksia jotka saattavat nostaa motivaatiota lopettamisen suhteen ,elleivät siihen sitten pakota..Ja jos jotakin haluaa keksii keinon miten,jos taas ei keksii tekosyyn miksei..


      • tupak
        erehdtys kirjoitti:

        sinähän sen sanoit. eihän se vaadi muuta kuin "hitveesti ittensä motivointia ja panostusta asiaan.", eli mitä tästä näimme? ei ihmiset vain halua motivoitua lopettamaan JOTEN miksi pitää vinkua että "vidduuu ku haluisin eroon mut en pysty"

        Yleensä tupakoinnin lopettamiseen tarvitaan USEITA yrityksiä lopettaa ja kun useammin rupeaa itseään hirveästi motivoimaan saattaa olla ,että tuntuu ettei enää riitä motivaatio ja energia muuhun....ps.kokemusta..


      • meikäläinen
        Kuksimart kirjoitti:

        Ensinnäkään "xD" tai "x)" -hymiön käyttäjällä ei ole mitään varaa haukkua muita ihmisiä pissiksiksi.


        Toisekseen, et sitten vissiin ole kuullut astmasta? Itselläni on lievä astma, ja sekin on jo helvettiä jos bussissa joku päättää laittaa spaddun palamaan. Happea on vaikea saada, eikä lääkityskään paljoa tilanteeseen auta kun hengitystien ärsytys on jatkuvaa. Ei kuule kaukana käy että taju lähtee.

        Sitä voit naureskella mutta jos itselläsi olisi jokin hengitystien vaiva, niin kyllä vituttaisi ajattelemattomat tupakoitsijat sinuakin.

        öö sori vaan mut mä en oo pissis x) (vaikka käytäisin smileja) itseasiassa en sinne päinkään.. mä oon tylsä, hiljainen.. harmaa ihminen, joka ei todellakaan polta suosion saamiseksi..

        olen myös lukihäiriöinen joten anteeks jos kaikki ei menny kieliopillisesti oikein..

        ja kyl mä sen tajuun jos jotain astmaatikkoa häiritsee savu, mut häiritseekö se oikeesti jossain bussissa? tai jalkakäytävällä? ei kai se nyt niin paha oo?! kyllä mä tajuun et sit ei oo kivaa jos joku astmaatikko joutuu vaikka tupakoitsian kotiin tai ravintolaan jossa saa polttaa, mutta bussissa?? :o ??


      • xDxDxDxD
        Kuksimart kirjoitti:

        Ensinnäkään "xD" tai "x)" -hymiön käyttäjällä ei ole mitään varaa haukkua muita ihmisiä pissiksiksi.


        Toisekseen, et sitten vissiin ole kuullut astmasta? Itselläni on lievä astma, ja sekin on jo helvettiä jos bussissa joku päättää laittaa spaddun palamaan. Happea on vaikea saada, eikä lääkityskään paljoa tilanteeseen auta kun hengitystien ärsytys on jatkuvaa. Ei kuule kaukana käy että taju lähtee.

        Sitä voit naureskella mutta jos itselläsi olisi jokin hengitystien vaiva, niin kyllä vituttaisi ajattelemattomat tupakoitsijat sinuakin.

        Mitä helvettiä äxdee hymiöllä on tekemistä pissisten kanssa? No onhan se vähän teinimäistä,mutta sitä voi ihan huvinvuoksikin käytellä. Vaikkapa juuri sentakia,kun jotkut käyvät siitä vikisemään. xD


      • ???
        Sara kirjoitti:

        Ihmiset varmasti haluasivat itseään motivoida ja sitä kautta lopettaa. Mut se itte motivointi on jo vaikeaa. Kuinka saada ittensä täysin tupakkaa vastaan ja säilyttää se "hyi ei enää tupakkaa"- ajatus kun sisimmissään tietää et kun nyt sais sen tupakan ni kylläpä tekis hyvää...

        Itsekuri pitää olla hyvä. Jos ei ole onnistunut lopettamaan ja haluais kyllä,ni on se kyl rasittavaa jos siitä koko ajan vinkuu. Mut niinkun olen sen jo todennut niin ei se tupakoinnin lopettaminen ihan helppoa kaikille ole. Sekin riippuu ihan ihmisestä,kauan on polttanut ja kuinka paljon on tottunut polttamaan.

        Nii että "kylläpä tekis hyvää taas vähän yskiä keuhkot pihalle" Kaikki tietää että fyysisesti se ei todellakaan tee hyvää. Eikö oma (terve) elämä oo riittävä motivaatio?


    • pellehermanni

      Sinä varmaan kasvoit koeputkessa, josta sinut sitten poistettiin 25-vuotiaana jolloin olit tarpeeksi älykäs arvostelemaan kaikkea sinua nuorempaa.
      Ihminen tekee asioita joista se saa jotain, tupakka liittyy vahvasti mielihyvään.
      On se sitten kavereiden hyväksyntä, taikka nikotiinin kemiallinen vaikutus.
      En itse ole poltellut pahemmin niitä yläasteen takana vedettyjä poskareita enemmän, mutta silti jokseenkin pystyn näkemään polttavien näkökannan.
      Sinä itse olet jokseenkin tunnevammainen ihminen, jolta puuttuu paljonkin myötänäkemisen taitoa.
      Muutenkin, tupakka ei kyllä erityisesti haise, tai ainakaan sen haju ei ole minua haitannut.
      Olet niitä ihmisiä jotka varmasti ottavat oikean ajan koittaessa elämäntyökseen pilkkuvirheiden sekä yhdyssanavirheiden korjailun ja tietenkin niistä huomauttelun.
      Muutenkin väite "pilata elämänsä" on "pikkasen" yläkanttiin, jos neovostoliitto viellä olis voimissaan, niin sulla olis kyllä paikka siellä tovereiden absoluuttisen totuuden komissiossa tiedottajana.

      LYHYESTI: sä oot idiootti, hajoa kapeakatseisuutees...

      • Kuksimart

        Sä oot idiootti, hajoa kapeakatseisuutees.


        Pitkästi:

        Jos se tupakan vetäminen on ihan välttämätöntä, niin sitä silti voisi vähän miettiä muitakin ihmisiä. Varsinkin, kuten jo toiselle tässä ketjussa valistin, astmaa(tmv.) sairastavia ihmisiä. Tupakansavu on myrkkyä muutenkin, mutta astmaatikolle se on monta kertaa pahempaa.


    • PunkPrinsess

      alottanu polttamista sen takii et se oli siisti koska mä en sillon halunnu et kukaan saa tietää ku se oli niin noloo... Se alko siitä kun mun kamun kans kisailtiin ulkomailla et kumpi näyttää täysikäselt... No me sit mentiin kokeileen ostaan röökiaski ja sytkäri ja mollemmat saatin... Ei nyt niitä voinu pois heittää... Poltettiin ne askit jossain kahes viikos ja sit ostettiin uus ja sen jälkeen taas uus... Kesti muuten kaks kuukautta ku me oltiin niin koukussa et meijän piti tunnustaa et me poltettiin... Ollaan yritetty nyt aikas monta kertaa lopettaa mut se on niin helevatan vaikeeta vaiks kaikki ei tupakoijat miettii et kuink vaikeeta se voi olla... Siinä vaan mun kommentti et ei kaikki polta sen takii et se on kovaa... Se vaan tapahtu...

      PS. alotin polttamisen ku olin 13v ja nyt oon 15v

    • tupakoitsija

      Joo oon teiän kaikkien kaa ihan samaa mieltä! Mut jos sen on alottanu 10 vuotiaana ja on polttanu kymmene vuotta..Nii se on vaikee lopettaa..Varsinki ku kaikki kaveritki polttaa. Sillo ku mä oli 10 nii olihan se jotenki tietty makeeta sen takiiha se alotettiinki..mut nyt se on mun elämäni suurin moka! Kaikille tiedoks ei kannata ikinä alottaakkaa nii ei tarvi kiduttaa itteään, kun yrittää päästä siit eroon.

      • Sara

        Tuossa asiassa olen samaa mieltä. Kerran sitä on Kaikkein idiootein kun aloittaa. Tottakai siihen nuorena sisältyy se kokeilunhalu ja et se ois jotenki "kivaa".
        Mut muutamien vuosien jälkee nyt tajuu ettei täs oo mitää hienoo...Kunpa en olis koskaa es alottanutkaan. En edes mielelläni tupakoi näkyvil paikoil,koska inhottaa joidenkin ihmisten paheksuvat katseet...


      • Kirsi-89
        Sara kirjoitti:

        Tuossa asiassa olen samaa mieltä. Kerran sitä on Kaikkein idiootein kun aloittaa. Tottakai siihen nuorena sisältyy se kokeilunhalu ja et se ois jotenki "kivaa".
        Mut muutamien vuosien jälkee nyt tajuu ettei täs oo mitää hienoo...Kunpa en olis koskaa es alottanutkaan. En edes mielelläni tupakoi näkyvil paikoil,koska inhottaa joidenkin ihmisten paheksuvat katseet...

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!


      • sipsuttelija
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        Voi elämä... Just toi on se tyhmin syy alottaa tupakointi. Ja tupakointi ja ryyppäämine on tyhmin muoti-ilmiö sitte 80-luvun olkatoppausten. Muutaman vuoden pääst säki varmaan tajuut et siin ei ollu oikeesti mitää siistii. On mullaki jätkäkaveri, eikä ollu mitää ongelmii saada sitä. Voi olla et se syy miks se kiinnostu must oli se etten ryypänny joka viikonloppu enkä polttanu. Enkä mä nyt tunne olevani mikää epäsuosittu. Mikä ei oo säälittävämpi näky ku kauhee joukko teinei jotka on iha päissää ja rööki huules (plus ne stringit vedettyn korvii). En mä sust nyt kauheen pajon vanhempi oo mut uskallan sanoo et mul on enemmän korvien välis ku sulla. Onnee vaan suositulle elämälles ja ilmota sit millaset on fiilikset ku saat sen syövän.


      • anneli
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        TEINI!!!!! Suosituks kyl pääsee ihan olemalla sosiaalinen.. Sä olet just sellanen perus-wannabe. Jätkäkaverin saa ihan olemalla polttamatta (ja sit ne ei välttämättä vaihdu nii usein) ja laihduttaa voi terveellisimmin keinoin!!! Jos sä oot ylpee siitä et oot juonu ja polttanu jo kauan, ni mä en ainakaan usko et sun ÄO voi kovinkaa suuri olla.. Ja sun kaverit ei varmaankaa voi olla muuta ku samanlaisii pintaliitäjii ku sinä :) Hyvää ja tervettä loppuelämää sulle!


      • Kivaa ?
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        Onko teidän koulussa kiva olla kun siellä haistaan


      • Scene
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        Öh, tota joo... Miten olis, et tulit suasituks sen takia, et tyypit halus pummata viinaa ja tupakkaa sulta, kunhan esittävät "kavereita"?? Ja jätkät pörrää ympärillä sen takia, et ne pääsis pukille! Luuleks sä tosiaan, et ne tykkää susta ja sun persoonasta sen takia, et poltat ja juat?? Hyvin menee sullaki. Onnee vaa.


      • keinonen
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        YO YO YO OON PRO KOVA ÄMMÄ JA ESITTELENPÄ OIKEN KAIKILLE ETTÄ OLEN OLLUT AIKUINEN KOKO LAPSUUSIKÄNI


      • tupakka sucks!
        Kirsi-89 kirjoitti:

        a) Kun polttaa, tulee suosituksi.
        b) Saa helpommin jätkäkaverin.
        c) Jotkut laihtuvat.
        Jne jne...

        Mä poltin ekan tupakkani kolmannella luokalla ja ekat kännit vedin nelosella. Olen jatkanut tätä tähän päivään asti. Olen suosittu ja minulla on ollut paljon jätkäkavereita ja on vieläkin. Meidän koulussa juominen ja polttaminen on muotia. Ja se on sitä paitsi hauskaa!

        öö nyt kyl sul on vähän ongelmii ton tekstin perusteel kirsi:o


    • sipsuttelija

      Ite en oo koskaan polttanu enkä ikinä aio alkaakkaa. Mä en ymmärrä sitä et aletaan polttaa, koska mä en keksi sille mitään järkevää syytä. Siit ei vaan yksinkertasesti oo mitään hyötyy, pelkkää haittaa. Noille teineille se on vaan tosi siistii ja kovaa. Mut mä ymmärrän myös sen et jos on polttanu jo kauan ja on siihen koukussa ni sitä on tosi vaikee lopettaa. Tyhmäkin sen nyt tajuaa. Eri asia on sit et yrittääk sitä ees lopettaa. Must sekin on vähän kakspiippunen juttu, kun on tulos (ja jo tullukki johonki) niit et työpaikoil ja baareis ja ravintolois (jne) ei sais polttaa. Eihän siit niille ketkä ei polta ni oo mitää haittaa mut ne ketkä polttaa... Niille on varmaan tosi tuskaa olla koko päivä töis jollei voi käydä välil hengittämäs raikast ilmaa filtterin läpi. Kuitenkin... Musta se on jokasen oma asia polttaako. Ite oon kuitenkin päättäny eläää ilman tupakkaa. Ja toivon ettei muutkaan polttamista alottais.

    • Airsoftaaja

      "Tupakoitsijat haisevat pahalle!"
      Riippuu mitä merkkiä, vaihtaako vaatteita kuinka usein ja käykö kuinka usein pesulla jms. jms.
      Jos vaikkapa vetää Smartin vihreätä ei haise niin pahalle kuin punainen.

      "Pilatkaa vain elämänne tupakoitsijat, jos ette ole järkeviä ja lopeta polttamista!"
      Arvaa vaan kuinka usein olen yrittänyt lopettaa? Arvaa kuinka vaikeaa on irrota tupakasta?
      Polta ite jämiä ja huomaat pian et oot koukus. Katotaa sit tuutko whinettää et tupakka haisee pahalle tjsp.

      • näin on

        Tupakoitsijat haisevat pahalle!

        Niin kyllä sen huomaa että jotkut haluavat haista.
        Aika itsekkäitä he ovat (eivät välitä muista mm hajun takia).


      • buhahahaua

        haha, naurnaur.. Kandeis miettii, ennen kun alkaa polttaa "jämiä".

        Siihen, lopettamiseen kyllä pystyy, jos vain todella haluaa päästä irti.

        nimim. kokemusta on!


      • pekkamatti

        et ole koskaan yrittänyt oikein aidosti kunnolla eroon koska et ole vieläkään päässyt eroon. eikö olekin vittumaista kun huomaat olevasi heikko ja jonkin kääryleen orja? kärsi. siitä minä tykkään.


      • marsuliini

        mä oon kans sitä mieltä et ne ketkä ei polta eikä oo ees koskaa kokeillu, nii vois olla hiljaa täs asias.. ei ne voi tietää minkä laista se on. se rentouttaa ja se maistuu mun mielestä ihan hyvälle.. hajun saa aikas helposti pois jos osaa peittää sen oikein.. siis en mä haluu morkata niit jotka ei polta mut se vaan on nii ettei ne tiedä kunka ihanaa on polttaa ja kuinka vaikee sitä on lopettaa.. oon ite polttanu täs joku kolme vuotta, ja yrittäny monesti lopettaa mut eis e onnistu ku ei oo siihen kunnollista syytä ja tarpeeks halua.. sen mä uskon et ku alottaa polttaa joskus 7-8 ajattelee et se on jotemki siistii ja kovaa.. mut kohta oot koukus etkä pysty lopettaa.. eiköhän se oo muutenki jokasen oma asia polttaako vai ei.. ei ssitä pitäs muitten tulla sulle urputtaa et lopeta jo nii oot pljo fiksumpi ja blaa blaa.. antakaa meidän polttaa kotkä halutaan polttaa.. antakaa meidän sit tappaa ittemme tupakalla jos me sitä halutaa.. :D sitä mieltä mä oon.


      • Martti ja kaverit..

        Kyllä smartin vihreekin haisee aika pahalle ,mutta vaihdappa yrtinvihreeseen niin ei oo hajuHAITTOJA kun se haisee niin hyvälle ja pääset irti tupakastakin!


    • entinen & nykyinen tupa...

      Siis ei helvetti kun porukat ei osaa huolehtia kuin toisten asioista..
      sanoisin että jokaisen oma asia jos polttaa , olkoon vaikka 7 vuotta ikää

      • asdasd

        Tupakoija tunkee, haisemalla, toisten asioihin. Heidän pitäisi mennä johonkin suljettuun koppiin.


      • ahahhhaha

        olisi kiva kun tehtäisiin laki että me ei tupakoitsijat emme joutuisi maksamaan verorahoillamme teidän hoitoa. eikös se ole aika itsekästä että tietää että joutuu kärsimään sairaudesta mutta siltikin antaa toisten hoitaa itseään toisten tuskalla vääntämillä rahoilla?


    • Emmi^

      Tupakkaa ei kannata polttaa.
      Hampaat kellastuu.
      Hiukset lähte.
      Henki haisee, ja muutenkin.
      Rahaa kuluu.
      Aivosoluja katoilee.
      Kunto heikkenee.
      Arvostelukyky heikkenee.
      jne jne jne.

      • unohdit

        Unohdit että tupakoitsijalla ei seksi suju (varsinkaan vähän myöhäisemmällä iällä)


    • ´kala

      Sitäpaitsi kun on polttanut piddemmän aikaa niin riski syöpään suurenee. Minäpäs kerron yhden hauskan jutun.
      Ajattele Itsesi Lapsillisen Perheen isäksi / äidiksi , olet polttanut nuoruudestasi.
      Olet nyt 40 vuotta vanha ja menet lääkäriin , setä lääkri kertoo että sinulla on syöpä , esim keukoissa.Sanotaan että sinulla on elinikää vuosi ellei hoidot toimi. Siinä on sitten kiva kertoa pikku samille että äiti tai isä ei ehkä tule ens jouluna kotiin.

      mulla on kokemusta

      tupakka tappaa

      pitäkää huoli itsestänne

      • =((

        Mä oon nyt polttanu aika kauan , noin 30 vuotta

        Minä en pysty juoksemaan 10tä metriä pitempään ennenkuin olen aivan loppu.

        Sitäpaitsi minulla ei henki miltei kulje enään.

        Minua vituttaa sen verran että joskus olen aatellu tappaa itteni. Mä näytän vitun paskalta.
        Lopettakaa sen vitun myrrkytikun polttaminen ajoissa.


      • chff

        nii ja tupakoimattomat elää ikuisesti?


      • hahahah
        chff kirjoitti:

        nii ja tupakoimattomat elää ikuisesti?

        olipas helvetin järkevä kommentti! nauran itselleni keuhkosyövän.


    • HermanniPelle

      "Pilatkaa vain elämänne tupakoitsijat, jos ette ole järkeviä ja lopeta polttamista!
      ottakaa kantaa!"

      No otetaan kantaa.
      Kyllä jokainen tietää mihin on ryhtynyt. Eikä tuo mitään elämän pilaamista ole,että se siitä ja PISTE.

    • ---

      nii pitkään ku kuolee :(. tai sitte älyää lopettaa, mut se on sitte saatanan vaikeaa. TUPAKOITSIAT HEI, ei teistä tykätä...

    • sikari

      tupakoinnin aloittaminen nuorella iällä luetaan tiettyyn ikään kuuluvana kapinalistisena asiana.. mitä enemmän kielletään sitä enemmän se himottaa
      onhan se myös sosiaalinen tapa joka yhdistää ryhmää.. huono semmonen kylläkin, oon huomannu
      tupakka ei tee kovemmaksi, tajutkaa se

      • asda

        Tupakka on heikkouden merkki. Se kertoo että tupakoitsija on heikko ihminen


      • Samakko.
        asda kirjoitti:

        Tupakka on heikkouden merkki. Se kertoo että tupakoitsija on heikko ihminen

        Millä perusteella se on heikkouden merkki ?


      • asda
        Samakko. kirjoitti:

        Millä perusteella se on heikkouden merkki ?

        Tupakoitsija on aina altavastaaja esim. silloin kun joutuu mereen (veden) alle. Keuhkot täynnä paskaa.
        Eli ei kannata haastaa rannalla riitaa ja tupakoida!


        Ja niitä on helppo "kusettaa" (monilla tavoin).


      • oodboo
        Samakko. kirjoitti:

        Millä perusteella se on heikkouden merkki ?

        Niin tuota hengitettävää ilmaahan voidaan muuttaa tietyillä kaasuilla (samaa ideaa käytetään hiihtäjien alppimajoissa) jota sitten sumutetaan niiden "päälle" jolloin huonokeukoinen (tupakoija) tuupertuu mutta ei tupakoimaton normaali kaveri ...


    • tutti

      Se on ensinnäkin nuorelle ihan turha paskaa jauhaa, että tupakointi tappaa, tupakoinnista seuraa sitä ja tätä jne. Tää nuori luupää kun ei kuuntele aikuisia, vaan tekee just niin kuin haluu. On makeeta olla tupakka suussa, ja kuulua jengiin. Enkä minä tule riippuvaiseksi tupakasta!

      Paskaa sanon minä - yli 20 vuotta on tupakka huulissa roikkunut - ja roikkuu yhä! On jo keuhkoahtautuman oireita - yskät ovat pitkittyneet, ja toisinaan on vaikeata saada tällöin happea. Hajuaistia ei ole juuri lainkaan, ja kai se makuaistikin on huono, kun ruokaan täytyy suolaa tupata. Aika usein räkätaudit vaivaa jne.

      Nykyisin on paljon paikkoja, missä et polta. Pitkät matkat lentokoneella ulkomaille ovat yhtä tuskaa. Tuntuu ettei millään jaksaisi, ei pysty keskittymään, päätä särkee, hermostuttaa - hirveä pakotus saada tupakkaa!

      Mutta hei nythän on keksitty nikotiinipurukumit, ne ovat todellakin auttaneet nikotiiniriippuvuuteen, jos en muutamaan tuntiin saa polttaa!

      Kamalan järkevää - eikö vain! Mutta en jumalauta lopeta - ai että miksikö? Koska olen niin helvetin riippuvainen tupakasta, etten viitsi kiduttaa itseäni sillä, että pitäisi opetella tupakaton elämä. Joku päivä kuolen kuitenkin, olipa se sitten kivulias kuolema - kuoltava on kuitenkin.

      Vetäkää vaan nuoret sitä tupakkaa, ja tervetuloa tällaisten ihmisten kerhoon - meitä on paljon.

    • sabbath

      jos tupakoit jäät aina kini ei kannata kaikki sano et ei ne tiedä mitän kun oot polttanu kaksvikko mut ko oot polttanu kukaudeni sit ne huoma ja sit oot jo rippuvaine älä alota

    • joojoo

      Tupakointi on vaan niin kivaa. Mm-m.

      • minäpä vain

        anteeks, mut saanko kysyy sun ikää?


    • killing child

      Niin... haisemisen, keuhkojen raiskaamisen, kunnon huonontamisen ja elämän pilaamisen lisäksi tupakka on joo niin esteettinen alämys että! ammoniakkia(kusen haiseva osa), asetonia, DDT, elohopeaa, formaldehydiä, lyijyä, metanolia, nikotiini sisältää yli 40 syöpää aiheuttavaa ainetta...no niin tämän ihanan saarnauksen loppuun tulee ajatus: KUVITTELE! Jos sä pilaat keuhkos, sä hengästyt nopeemmin ja se on aika sääli juttu jos sä hengästyt kesken intiimien hetkien jotka ajoittain saattavat olla aikasta rankkoja.

    • minttu-porvoosta

      monet nuoret tupakoivat kosk aluulevat että sillä aikustuuj asilloin heitä ei ainakaan voi kiusata koulussa koska he ovat niin coolia j auskaltavat tupakoida. mutta hups niin siinä sitten kävikin ettei he voi lopettaa vaikka mielitekisi tupkointi vaan jatkuu ja jatkuu vaikka siitä haluaisi päästä eroon.On kiinni tupakassa vaikka ei ehkä alust ollutkaan suunitellut sitä silleen... jos on helppo lopettaa niin sitten ei oikeesti ikinä edes ole ollut riippuvainen tupakasta on polttannut vaa ihan ollakseen cooli.

      • että

        Tollanen cool polttaminen muuten aiheuttaa poskisyöpää...


      • minttu-porvoosta
        että kirjoitti:

        Tollanen cool polttaminen muuten aiheuttaa poskisyöpää...

        en olekkaan väittänyt että itse poltan, kaverini kyläkin polttavat mutta en ole sanonnut että poltan.


    • puer86

      Monesti vain valitetaan siitä, että tupakansavu on ärsyttävää ym. Mutta on siinä yksi vakavampikin seikka:
      Tupakansavunhengittäminen on vaarallisempaa terveydellä kuin itse tupakoiminen!
      Miettikääs tätä.

      • ganjah

        Oma mielipiteeni on jotenkin teinigååtti-idioottimainen, joten epäilen hieman edes antaa sitä. Satun vain puhtaasti olemaan sitä mieltä, että tupakointi lukeutuu maailman kauneimpiin asioihin. Tämä kuulostaa takuuvarmasti nimenomaan teiniangst-synkistelyltä ja kuoleman ihannoinnilta, mutta syvälle juurtunut käsitys juontaa itse asiassa kahteen ihanaan ihmiseen.

        Ennen Prometheus-leiriäni vihasin polttamista, enkä halunnut kiintyä keneenkään polttavaan ihmiseen. Mutta bam, leirillä käsitys muuttui. Ja niin vaan tapahtui, että nykyisin ihannoin polttamista suuresti ja saan aivan mielettömiä kiksejä siitä, kun joka päivä uudelleen tajuan, että hei, mähän poltan oikeasti, olen oikeasti riippuvainen tästä. Eikä ne ole huonoja kiksejä.

        Mutta ymmärrän täysin kannan, että jos ei halua polttaa ja olla missään tekemisissä tupakan kanssa, ei siihen voi pakottaa. Minusta olisi hyvä, jos ravintoloihin tulisi täydellinen tupakointikielto ja miksei baareihinkin. Kahviloissa on kuitenkin kiva olla myös savupuoli, kahvi ja rööki kuuluvat niin olennaisesti yhteen.

        Mutta savuttomuus on kuitenkin kunnioitettavaa luonteenlujuutta, periaatteellisuutta ja älykkyyttä pitkällä matkalla. Joskus katuu ettei sitä ole, mutta harvemmin.


    • Ruusunuppu

      10 vuotiaiden?? En tunne KETÄÄN vaikka minulla on aika iso kaveriporukka.. Olen itse 10.. Ja joulun lähestyessä 11!

    • muuliaa 16v.

      Joo.. olen samaa mieltä että ei voi tietää jos ei ite polta. Musta se on jokaisen oma asia polttaako vai ei. Jos joku ei siedä tupakoitsijoiden hajua niin voi voi.. Saahan ihminen syödä vaikka valkosipuliakin ja lemuta vaikka linja-autossa, ja muut kärsii.. sellasta elämä on. Itse olen polttanut 3vuotta ja pakko sanoa vaikka kukaan ei uskokkaan niin EN alottanut siitä syystä että "halusin näyttää kovalta" vaan kokeilun halusta ja se oli hauskaa ajan vietettä parhaan ystäväni kanssa. Ja me polteltiinkin aina jossain kahdestaan eikä esitelty muille "jeejee mepäs vedetään röökii".. sit siitä tuli tapa.. syy miks poltan on se et ei keksi koulus välitunnilla muuta ja kotonaki olles se on syy lähtee kavereiden kaa pihalle riehumaan polttelee röökii ja jauhamaan paskaa.. Pystyn lopettamaan tupakan polton vaikka heti jos tarpeeks hyvän syyn saan.. mut se on mulle niin täskee asia ja tärkeempi ku terveys.. kerrabhan sitä vaan eletään ja miks eläis ilman röökii ku pidän siitä.. se on mun kaveri.. aika köyhää mut:)

      • -----

      • pieni pahe.....

        oon 18v poika ja oon samoilla linjoilla,, aivan mahtaa nytkin syysiltoina mennä pimeällä kalliolle istuun ja katteleen tähtiä ja vedellä pitkiä sauhuja mallun valkosta


    • Sheryll

      Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että se tosiaan on nykyajalla joku hienokin muoti-ilmiö?
      Nuoret nyt vain kapinoivat, et ole ajatellut sattumoisin?
      Varsinkin, jos vanhemmat eivät anna polttaa, on aivan varmaa, että lapset polttavat. Kapinoidakseen. Etsien jännitystä siitä, kun eivät muuta keksi. Se on on myös jonkin näköinen kovuuden merkki.

      Itse aloitin juuri tuon takia polttamaan. Tiedän, se on tyhmää, ja kadunkin sitä nyt myöhemmin, mutta syy se on siltikin.
      Tahtoisin tosiaan päästä tupakasta eroon, mutta se on vaikeaa. Olen kerran yrittänyt, mutta ratkesin päivän päästä uudestaan. Siinä meni yrittämisen haluni, vaikkakin tiedän että tulen vielä yrittämään, joku päivä. Kaikkihan on lopultakin vain itsestään kiinni..

      Tuosta hajusta sen verran, että huomio sekin, etteivät tupakoitsijat itse haista kyseistä hajua, vai haistatko sinä jos itse haiset? Tai henkesi haisee? Haloo..

      Sheryll

      • cigarettes.

        ja röökaan (=
        koulus en kehtaa ku ei oo ketää kene kans polttaa ja jää nii vitu helposti kiinni:D
        yleensä ku porukat ei oo kotona käärin itele pari sätkää toisen laitan säilöö ja toisen poltan heti:D


    • Tupakoimaton tytteli

      sanoo lakipykälä jotakin. Hehee :) Hmm... vaikken polta ja olen ylpeä siitä, niin koitan nyt vastata tässä puolueettomasti. Älkää sitten mollatko, sillä osa vastauksista voi olla suoraa tajunnanvirtaa. :)

      "Miksi tupakkaa polttaa niin moni nuori?"
      - Samaa kysymystähän ollaan vatvottu ties kuinka ja monta vuotta, eikä siihen voi saada yhtä tiettyä vastausta. Jotkut vain ajautuvat, jotkut haluavat olla cool, jotkut haluavat seurata muotia, jne...

      "Tiiän että tätä asiaa on vatvottu jo hyvin paljon, mutta vatvotaanpa sitä vielä hieman lisää.."
      - Aivan, tätä ollaan vatvottu varmaan jo yli 10 vuotta, ellei ennemmän tai sitten vähemmän. Mikäpä minä olen sellaisia lukuja luettelemaan?

      "Miksi joittenkin jopa 10vuotiaiden täytyy polttaa?"
      - Hyvä kysymys. He haluavat olla kovia, he haluavat olla kuin muutkin, he vain joutuvat sen uhriksi, jne...

      "onko jotakin hauskaa pilata oma elämä, tuhlaamalla aina vain rahoja tupakkaan?
      - Se ei aina ole itsestä kiinni, siis tupakoinnin aloittaminen.

      "Onko hauskaa valehdella omille vanhemmileen ja mikä pahinta: haista?"
      - Kaikkien ei tarvitse valehdella vanhemmilleen ja ei ala haisemaan, jos on hyvä hygienia muuten.

      "Tupakoitsijat haisevat pahalle! Miksi tätä pitäisi alkaa kaunistelemaan. Linja-autossa, kun on ahdasta ja seisoo oikein tiiviisti, niin silloin kävelee joku oikein himopolttaja eteen tai lähelle, niin siinäpä sitten on etenkin herkempi-päisillä aihetta pyörtyä."
      - Myönnän, että monet haisevat pahalle, sitä en kiellä. Astmaatikolle asia on monta kertaa pahempaa kuin muille. Harmi :/ Riippuen siitä, käveleekö hän vain ohi vai alkaako polttamaan?

      "Vaikka eihän se minun asiani ole."
      - Niin, se ei ole sinun asiasi.

      "Pilatkaa vain elämänne tupakoitsijat, jos ette ole järkeviä ja lopeta polttamista!"
      - Ota huomioon, lopettaminen ei aina ole niin mustavalkoista kuin siitä luulisi. Asiassa on montaa eri sävyä.

      "ottakaa kantaa! "
      - Otin asiaan kantaa, kommentoimalla tätä kirjoitustasi. ^^

      Ja sikäli mikäli kiinnostaa, niin olen tyttö ja -93. Enkä polta. ^^

      Olen nyt äärimmäisen ärsyttävä joidenkin mielestä: jokaisella ihmisellä on vapaus valita ja tehdä valintansa oman elämänsä suhteen.

    • hyiiii__

      Poltin tänään ensimmisen KOKONAISEN tupakkani ja päätin etten enää ikin tee mtn nii tyhmää....olin nii vihane ittelleni et tumppasin sen röökin mun kätee:P

      • minä en tupakoi

        HYvä!:)


    • Kiitos!

      Siis miettikää nyt! Monet on sanonu että ne on polttanut jo alakoulussa, ja sitten yläkouussakin, niin olette säälittäviä. Luuletteko että se jotenkin tekee sinusta kovemman ja saat kavereita VAIN SEN TAKIA että poltat? Naurettavaa. Kasvakaa aikuiseksi! Parempi, jos yrittäisitte olla yläkoulussakin sellaisia, minkälaisia yläkoululaisen kuuluukin olla. Ei noin lapsellisia ainakaan. Eihän aikuisetkaan ole tommosia? Monet aikuiset on sanonut, että harmittaa, kun joskus aloitti polttamaan. Rentoutua voi muutenkin, laihtua myös jne. Paljon terveemmällä tavalla kuin tupakka. Tupakasta tulee mielihyvän (ja kentie laihtumisen) rinnala myös syöpää, ja muita sairauksia. Jos tupakka keksittäisi tänään, niin kuinka moni ostaisi, kun tietää haittavaikutukset? Maailma olisi paljon parempi, terveellisempi paikka jos tupakkaa ei olisi keksitty. Olisi säästytty niin monen hengen riistämiseltä. Kuulin myös sellaisen lissujen jutun, että he jäi kiinni koulussa polttamisesta ja puhuttelussa sanoi että "Se on vaikee lopettaa" ja naurettavaa oli se että ne ei ollu poltanu ku pari kuukautta! Säälittäviä...Miettikää hei oikeesti, haluatteko olla vähän aikaa kovia, haisevia ja säälittäviä teinejä jotka kuolee sairauksiin ennenkun täyttää 18? Yrittäkää olla järkeviä, älkää tollasia nössöjä, jotka vain esittää. Parhaimman elämän saa kun olette omia itsejä, älkääkä esittäkö muuta.

      • ^---

        Tuli vielä tuosta mieleen: "Se on jokaisen oma asia polttaako vai eikö polta." Se vaan pitää nyt tajuta, että se tupakka EI ole alle 18-vuotiaille, niin miksi sitä pitäisi sitten maistella ALLE 18-vuotiaana? Tehkääpä niin, että odotatte siihen asti kun olette 18-vuotias ja miettikää sitten uudestaan "poltanko vai enkö polta." Olen varma että aikuisena viisastuu sen verran, että tajuaa olla polttamatta. Monetko on aloittaneet tupakanpolton 18-vuotiaana? En tiedä, koska melkein kaikki on polttanut jo peruskoulussa. Niitä ihmisiä on harvassa, joka ei ole maistanut tupakkaa peruskoulussa. Niitäkin kyllä löytyy ja olen ylpeä heistä.


    • Anonyymi

      Tupakka rentouttaa ja auttaa keskittymään. Lisäksi tupakka auttaa sosiaalisissa tilanteissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe