Jyrääkö Fedora mintin?

Wauuuuuuu

Wauuuu uuu uuuu

25

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän eri kohderyhmille tehty.

    • Eiei

      Ei

    • tyytyväinen

      En ihmettelisi. Itse olen käyttänyt ubuntua ja minttiä mutta aina fedoraan palannut koska tässävaan ei ole mitään ongelmia ja kaikki toimii helposti. Etenkin nykyään kun moneen hommaan fedora on kehittänyt graafisen kikkareen joilla hommat hoituu klikkaamalla. Ja laitteeet toimii lennosta.

      • täällä_toimii

        Mitä ongelmia Mintissä ja Ubuntussa oli ja mitkä ei toiminut siinä helposti?


      • jokutoinenxxxx

        Itse jouduin äskettäin taistelemaan canonin printterin toimintaan. Ei tunnistunut itsestään kunnolla, vaan piti asentaa viralliset ajurit, mutta sekään ei niin yksinkertaisesti mennyt. Ajuripaketti tarvitsi jokin libtiff4 jutun, ja sitä ei löytynyt mintin servereiltä, vaan piti ladata debianin servereiltä. Ja senkään jälkeen ei ollut vielä yksinkertaista.

        Näin aloittelijalla tuon selvittämiseen meni muutama viikko. Ymmärsin, että periaatteessa syy oli canonin, eli ajuripaketti hieman out of date, kun oli jo libtiff5 menossa(?).

        Toinen juttu on sitten AMD:n näytönohjain. En nyt jaksa sitä selostaa tähän perään. Se ei toimi kunnolla kuitenkaan edelleenkään.

        Ja yks juttu tuohon ehkä näytönohjaimeen liittyen on primary näytön valinta. Ei toimi sitten millään, niin kun suoraan. Mitään komentorivijuttuja en ole uskaltanut alkaa säätämään, tai tiedostoja muokkaamaan. Mint näyttää rakastavan mun television ruutua niin paljon, että haluaa sen aina primaryksi, ja valikko ja kuvakkeet katoavat sinne, eivätkä pysy tietokoneen ruudulla. Ainoa ratkaisu ollut käyttää molemmissa samaa kuvaa.

        AMD Catalyst Centerin kautta tuota voinee säätää myös, mutta kun se ei (enää) edes aukea jostain syystä. Tai nyt kun mietin, niin siellä ei välttämättä ollut primary valintaa? Oli jotenkin karsittu valikoima säätöjä.


      • tosta_koodia

        gksu amdcccle


      • Sovellukset-kunniaan
        täällä_toimii kirjoitti:

        Mitä ongelmia Mintissä ja Ubuntussa oli ja mitkä ei toiminut siinä helposti?

        Ubuntussa ja Mintissä on surkean vanhat sovellukset. En tee pelkällä käyttiksellä mitään, vaan nimenomaan sovelluksilla.


      • 9plus13
        Sovellukset-kunniaan kirjoitti:

        Ubuntussa ja Mintissä on surkean vanhat sovellukset. En tee pelkällä käyttiksellä mitään, vaan nimenomaan sovelluksilla.

        Olet vain liian hemmoteltu Fedoran tarjoamiin uusimpiin ohjelmaversioihin. Ubuntu (johon Mint siis tukeutuu) tarjoaa kyllä koko jakeluversionsa aikana vakaiksi ja toimiviksi todettuja ohjelmaversioita. Jos haluat olla mukana Ubuntun kehityksessä, on se päivitettävä aina puolivuosittain uusimpaan versioon. Ja jotkut ottavat jo ihan varaslähtöjä asennellessaan jo vaikka näinä päivinä Ubuntu Vivid Vervet 15.04:n, joka virallisesti julkaistaan huhtikuussa 2015 uusimpine ohjelmaversioineen ;)


      • Sovellukset-kunniaan
        9plus13 kirjoitti:

        Olet vain liian hemmoteltu Fedoran tarjoamiin uusimpiin ohjelmaversioihin. Ubuntu (johon Mint siis tukeutuu) tarjoaa kyllä koko jakeluversionsa aikana vakaiksi ja toimiviksi todettuja ohjelmaversioita. Jos haluat olla mukana Ubuntun kehityksessä, on se päivitettävä aina puolivuosittain uusimpaan versioon. Ja jotkut ottavat jo ihan varaslähtöjä asennellessaan jo vaikka näinä päivinä Ubuntu Vivid Vervet 15.04:n, joka virallisesti julkaistaan huhtikuussa 2015 uusimpine ohjelmaversioineen ;)

        Hemmoteltu tai ei, uusimmat sovellukset ovat sekä parhaita ominaisuuksiltaan, että uusimmat tietoturvaongelmat poistettu. Vanhoissa ohjelmissa kun tuppaa olemaan puutteita ja jopa vakavia tietoturvaongelmia.

        Ja kuten sanottu, pelkällä käyttiksellä en tee mitään.


      • Fedora21
        Sovellukset-kunniaan kirjoitti:

        Hemmoteltu tai ei, uusimmat sovellukset ovat sekä parhaita ominaisuuksiltaan, että uusimmat tietoturvaongelmat poistettu. Vanhoissa ohjelmissa kun tuppaa olemaan puutteita ja jopa vakavia tietoturvaongelmia.

        Ja kuten sanottu, pelkällä käyttiksellä en tee mitään.

        Kaikkiin Linux-jakeluihin tarjotaan tietoturvaan liittyvät päivitykset erinomaisen nopeasti. Toki uudet ohjelmaversiot tarjoavat uusia ominaisuuksia, ja korjauksia todettuihin ohjelmointivirheisiin (bugi).
        Mutta kaikkein uusimmat ohjelmaversiot, joita ei vielä ole päiviä/kuukausi/vuosia ehditty testaamaan, voivat tuoda mukanaan uusia ongelmia, joista ei julkaisuajankohtana ole osattu odottaa...


    • Korora-on-parempi

      Korora jyrää Fedoran. Kokeile itse niin huomaat.

      • Fedora21

        "Korora jyrää Fedoran. Kokeile itse niin huomaat."
        Heh, heh. Korora perustuu kulloinkin viimeiseen julkaistuun Fedora-jakeluun ja ilmestyy kunhan ko. Fedoran virallinen versio on julkaistu - ja Korora-jakelun kokoajat ovat ehtineet rakentaa uusimman Korora-version. Kororassa on jo oletuksena suljettuja/patentoituja lisukkeita, joita Fedora ei oletuksena tarjoa. Tuollaiset paketit on kuitenkin varsin helppoa asentaa avoimeen Fedora-jakeluun esim. http://linux.fi -ohjeita seuraten.
        Kororan päivittäminen vastaamaan kulloinkin tuettua Fedora-versiota päivityksineen, voi tuottaa omat ongelmansa. Puhumattakaan Kororan päivittämisen seuravaan Fedora-versioon.
        Eli Korora pitänee asentaa uudelleen, kun Fedoran jakeluversio päivittyy. Fedora on taas suoraa päivitettävissä seuraavaan versioonsa. Tuloillaan on kevään kuluessa Fedora 22, johon versio Fedora 21 lienee mahdollista päivittää ongelmitta (aika tosin tuon näyttää...).


      • Korora-on-parempi
        Fedora21 kirjoitti:

        "Korora jyrää Fedoran. Kokeile itse niin huomaat."
        Heh, heh. Korora perustuu kulloinkin viimeiseen julkaistuun Fedora-jakeluun ja ilmestyy kunhan ko. Fedoran virallinen versio on julkaistu - ja Korora-jakelun kokoajat ovat ehtineet rakentaa uusimman Korora-version. Kororassa on jo oletuksena suljettuja/patentoituja lisukkeita, joita Fedora ei oletuksena tarjoa. Tuollaiset paketit on kuitenkin varsin helppoa asentaa avoimeen Fedora-jakeluun esim. http://linux.fi -ohjeita seuraten.
        Kororan päivittäminen vastaamaan kulloinkin tuettua Fedora-versiota päivityksineen, voi tuottaa omat ongelmansa. Puhumattakaan Kororan päivittämisen seuravaan Fedora-versioon.
        Eli Korora pitänee asentaa uudelleen, kun Fedoran jakeluversio päivittyy. Fedora on taas suoraa päivitettävissä seuraavaan versioonsa. Tuloillaan on kevään kuluessa Fedora 22, johon versio Fedora 21 lienee mahdollista päivittää ongelmitta (aika tosin tuon näyttää...).

        Turhaa on Kororaa mollata. Korora vaan on parempi kuin Fedora. Eikä Korora ole vain Fedora lisättynä paremmilla sovelluksilla - Korora asentuu sellaisiin koneisiin mihin Fedora ei asennu (kyllä, on omakohtaista kokemusta). Tuota saatkin sitten selitellä, kiinnostavaa odotella sitä.


      • Fedora21
        Korora-on-parempi kirjoitti:

        Turhaa on Kororaa mollata. Korora vaan on parempi kuin Fedora. Eikä Korora ole vain Fedora lisättynä paremmilla sovelluksilla - Korora asentuu sellaisiin koneisiin mihin Fedora ei asennu (kyllä, on omakohtaista kokemusta). Tuota saatkin sitten selitellä, kiinnostavaa odotella sitä.

        En mollaa Kororaa, mutta sen perustuessa Fedoraan (joskus aiemmin esim. Gentoohun), ei se tee siitä sen kummempaa kuin Fedora - erinomainen RH-pohjainen jakelu.
        Fedora-asennusongelmasi on minulle vieraita, sillä olen aina saanut Fedoran asennettua hyvinkin erilaisille alustoille ongelmitta.
        Kororaa on marginaalinen jakelu verrattuna esim. Fedoraan. Fedora esim. Debianin tapaan vain tarjoaa ohjelmistoja/ajureita ym. vain avoimen lähdekoodin pohjalta. Muistaakseni Kororaa taas tarjoaisi myös suljettuja ajureita asennusmedioillaan.


      • Korora-on-parempi

        Mikset vain asenna Kororaa ja huomaa sen paremmuus. Ei se sen kummempaa ole.


      • Fedora21
        Korora-on-parempi kirjoitti:

        Mikset vain asenna Kororaa ja huomaa sen paremmuus. Ei se sen kummempaa ole.

        Olen joskus asentanut Kororaa koneelle. Ja päätynyt käyttämään aitoa ja originaalia Fedora-jakelua. Kororaa on siis ihan klassinen Remix-versio Fedorasta - ei enempää eikä vähempää.


    • Fedora21

      RedHat Inc.:n tukema Fedora on oma jakelunsa ja MInt ihan omansa. Miksi Fedoran pitäisi jyrätä Mint?
      Koneillani on ollut useita eri Linux-jakeluja, eikä Fedora ole jyrännyt muita Linux-jakeluita - hyvin ovat toimineet omilla levyosiollaan.

      • Taaviankkaaa

        Lähinnä suosiossa :)
        Koska fedora kehittynyt enemmän, kiun taas mint, Se ottaa vähän liikaa pesäeroa emoonsa ubuntuun ja siten siihen on tullut erilaisia pieniä ongelmia.
        Cinnamon on pysynyt kehittymattömänä sitten vuosikymmenen.

        Ei välttämättä.. hyvä että tulee järkevää keskustelua :)


      • blablublö

        Eihän koko Cinnamon ole edes noin vanha? Eli Cinnamonia ei ole olemassakaan koska ei ole kehittynyt sitten vuosikymmeneen =D


    • rheeee

      Hehehehe
      Älä unta näe..

    • kraffi1

      Fedora ei jyrää mitään mutta Fedoran asennus ohjelman kanssa saa olla tarkkana koska on vähän erinlainen kuin Ubuntu ja Mint.

    • perusvaihtoehto

      Älkääs unohtako vanhaa Slackwarea. Se toimii takuu varmasti kun sen saa asennettua. Itse olen kokeillut monia linuxdistroja mutta aina vaan olen palannut Slackwareen.
      Toistaiseksi Slackwaren sovellustarjonta on minun töihini riittänyt vallan hyvin.

      • 20ynnä18

        Eihän toki Slackkivaarissa mitään vikaa. Ja ohjelmatarjontaa voi itse käännellä tai ottaa avuksi SlackBuilds.org:in. http://slackbuilds.org/


    • 17Cinnamon
      • ihateubuntu

        Jotenkin Fedora on muutaman vuoden maistunut ennemminkin kamelilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe