"hullu", viilteliä tai anorektikko? Olen 14v tyttö ja minulla on ystävänä jokaista lajia ja haluaisin autaa, mutten osaa. "Hullu" ystäväni puhuu, kuinka hauskaa hänestä olisi kuolla, siis ihan tosissaan, nauraen vatsa kippurassa asialle. HÄn saattaa viiltää itselleen n. 10cm haava vaikka vatsansa kohdalle, ihan tylsyyttään. Hän esittää muiden ihmisten silmissä normaalia, mutta kaveriporukassa on usein tuollainen. 0.0 Toinen ystäväni viiltelee, hän on koulukiusattu ja kokee aivan valtavaa itseinhoa, lisäksi olen huomannut hänessä ahdistuskohtauksen oireita :( Kolmannella ystävälläni on anoreksi ja nytkin hän on kolmatta päivää syömäti. Hän urheilee siis koko ajan, hän ei suostu edes istumaan, koska seisominen polttaa kaloreita. Olen yrittänyt auttaa, mutta minusta tuntuu, etten osaa. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen harkinnut kertovani heidän vanhemmilleen, mutta pelkään, että he hylkäävät minut tämän takia. Mutta haluan heidän parastaan. Apua...
Miten auttaa ystävää, kun hän on...
3
116
Vastaukset
- OletkoTyhmäVaiTyhmä
Kerro vanhemmille ja annat niiden hoitaa asian.
- ToivottavastiEhdin
Ennen kuin kerrot kenenkään kohdalla eteenpäin, suosittelisin että kerrot huolestasi ensin heille itselleen, sillä se on aivan kamalaa kuulla vanhemmiltaan tuollaista, ja ÄLÄ ihmeessä mene KERTOMAAN kenellekään ylimääriselle PSYGOLOGILLE!!! Siitä minullakin on omia kokemuksia, eivätkä he osaa tosiaankaan auttaa kaikissa tilanteissa.
Hei Avuton-tyttö!
Kaverisi ovat onnekkaita, kun heillä on kaltaisesi huolehtiva ystävä. Kuulostaa siltä, että olisi hyvä saada joku aikuinen avuksi, koska heidän terveytensä on uhattuna, eikä sinun tarvitse ottaa harteillesi heidän koko hyvinvointiaan.
Miten olet yrittänyt auttaa heitä? Oletteko jo jutelleet asiasta? Ehkä olisi tosiaan hyvä ottaa asia puheeksi vanhempien tai vaikkapa kouluterveydenhoitajan kanssa, jotta he osaavat tarvittaessa auttaa ystäviäsi enemmän tai ohjata saamaan lisäapua. Vanhemmille on varmasti tärkeää, että he saavat tietää, jos heidän lapsellaan on jokin ehkä hätänä. Kertomista ei kannata pelätä siksi, että kaverisi hylkäisivät sinut: vaikka he aluksi suuttuisivat, he varmasti ajan myötä ymmärtävät, että haluat teollasi heille vain hyvää. Voithan tarvittaessa pyytää, että aikuinen ei paljasta ystävillesi, kuka asiasta kertoi.
Terveisin,
Ella ja Linda NettiSaappaasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631852- 1231354
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281308- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten340854Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82744Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50663Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67644