Omaishoitajan terveys

metsäsissi

Kysymykseni tarkoittaa kylläkin terveyden pettämistä. Puhutaan, että on sairauksia, jotka puhkeavat stressin herkistäminä. Kysyisin kokemuksia tällaisesta ja ratkaisukeinoistanne. Minä en näe kohdallani ulospääsyä. Olen sairastunut, pärjään kunnes lakkaan pärjäämästä.

6

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-hoitaja

Minä menin terkkarille ja sanoin että nyt on saatava viikko pari vapaata muuten en jaksa enää yhtään. Kyllä järjestyi, ihme ja kumma.
      Tilasin äkkilähdön jonnekin, vaikka voi kotonakin rentoutua. Kannattaisi ottaa vapaata ainakin kaksi viikkoa, ensimmäinen viikko menee toipumiseen.
      Kun ylittää pisteen että ei enää jaksa, ei ajattele kuluja eikä rahaa. On hoidettavankin etu että hoitaja voi hyvin.

• metsäsissi

Olisin itse nyt lääkärikäynnin tarpeessa. Omaishoitotilanteeni on uusi enkä tiedä mahdollisuuksista yhteiskunnan taholta. Jos minä saan lääkäriin ajan, onko minun itse hankittava kotivahti rakkaalleni vai järjestyykö sellainen joltain taholta?

• käypuhumassa

Ota yhteyttä kuntasi omaishoidon vastaavaan. Sovi heti vapaista, omaishoidon voi järjestää jopa niin että viikko kaksi viikkoa vapaata, kaksi omaishoitoa. Onnistuu vain jos miehesi joutuu laitokseen jos et ala omaishoitajaksi.

• tytär

Äitini on nyt omaishoitajien kuntoutuksessa Neuronilla Kuopiossa. Kolmiosainen kuntoutus eli 5pv 5pv 5pv. Nyt viimeinen jakso menossa. Isäpuoli sillä aikaa terveyskeskuksessa.

• ex-omaishoitaja

Omaishoitaja voi sairastaa omalla kustannuksellaan. Hänellä ei minkäänlaista sairausajanturvaa. Jos tilanne on akuutti, niin soita reilusti hälytyskeskukseen ja käske heidän noutaa hoidettava ja mahdollisesti myös sinut, ellet pääse lääkäriin omin voimin.

Olin itse samassa tilanteessa selkävaivojen takia, jotka pahenit kun nostin yksin hoidettavaa. Menetin omaishoitajapalkkion ja rahoitin sairausajan myymällä osakeomistuksia. Hoidettava omainen kuoli ja hain työmarkkinatukea, mutta tukea leikattiin 1/3-osa koska olin myynyt osakeomistuksia ja Kelan näkemyksen mukaan minulla on jatkuvasti suuret pääomatulot edelleen, vaikka osakke3et on myyty ja verot niistä maksamatta.

Omaishoitaja on Suomessa sellainen eläin, jota kaikki tahot voivat potkia päähän. Poliitikot potkivat muiden mukana.

• metsäsissi

Niin. Rakkaani on muistisairas ja minä mahdollisesti leikkauksen tarpeessa. Vaikeutena on saattaa aikataulut sopimaan. Lääkäriin pääsy on pitkällistä ja turvahenkilön saamisessa ajankohdat vaikea sovittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe