YKSINÄISYYS ja ystävyys

MummeliMia

Oscar Wilde toteaa: pienin ystävällisyyden teko on arvokkaampi kuin suurin aikomus.

Meillä on ystävänpäivä vain kerran vuodessa. Useammin tai joka päivä olisi parempi.

28

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja mie oon sitä mieltä että meillä on ihan riittävästi kaikenmaailman juhlapyhiä. Vähempikin riittäisi.
      Oikeesti yksinäisille ihmisille ei niistä ole mitään iloa.
      Jokainenhan voi omalla paikallaan ja elämässään viettää joka päivä sitä. Mutta tuollainen yleisyys ei helpota yksinäisten ihmisten elämää.
      Joka paikassa sitä toitotetaan silloin. Itse en käy esim. koneella kun hyvin nopeasti kun ei jaksa tuota hapatusta.
      Joka kerta kun on joku päivä jota juhlitaan, siis yleinen, minun ajatukseni kääntyvät niiden ihmisten luo joille ei siitä ole iloa.
      Kaikki ei kuitenkaan elä tälläistä erakon elämää vapaaehtoisesti. Itse nautin kyllä tästä.

• Tarviiko sitä niitä ystäviä olla. Eikö riitä, että on ihmisiä, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia.
      Miehillä se on Esson-baari. Itsekin siellä sattuneesta syystä olen aikaani viettänyt (auto huollossa). Hyvin siellä aika kului, eikä siellä mitään ystäviä ollut, ventovieraita miehiä.
      Naisilla se on tieten vaikeempaa (kaikki on naisilla vaikeempaa).
      Niille pitäisi kehittää jokin paikka. En nyt pysty kuvittelemaan, mikä se vois olla, mutta eihän ne siellä keskenään pärjäis. Kukko siellä pitäisi olla.
      On se miehillä helppoa, ei tarvise ystäviä, ei välttämättä kavereitakaan, kunhan on esson-paari.

• tyhjäpää

Vaan mistä ihmeestä löytyy ihmisiä, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia?

Eivät ihmiset keskustele, he raportoivat: ensin tein sitä, sitten tätä, sitten, sitten....Yritäpä siihen väliin sitten keskustella, et saa kommentointia, vaan lisää raportointia.

Ovatko ihmiset lakanneet ajattelemasta? Itse pidän itseäni hyvin pinnallisena ihmisenä, mutta joskus kyseenalaistan käsitykseni itsestäni. Ehkä en olekaan ihan pintaliitäjä, kun seuraan uutisia, maailmantapahtumia ja minulla on jopa joskus mielipiteitäkin. Työssäkin ehdottelen kaiken maailman uudistuksia.

• Aika hyvä huomio noinhan se menee :)) Ajatusten vaihtaminen on tosiaan aikamoisen työn takana useimmiten.

• tyhjäpää kirjoitti:

Vaan mistä ihmeestä löytyy ihmisiä, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia?

Eivät ihmiset keskustele, he raportoivat: ensin tein sitä, sitten tätä, sitten, sitten....Yritäpä siihen väliin sitten keskustella, et saa kommentointia, vaan lisää raportointia.

Ovatko ihmiset lakanneet ajattelemasta? Itse pidän itseäni hyvin pinnallisena ihmisenä, mutta joskus kyseenalaistan käsitykseni itsestäni. Ehkä en olekaan ihan pintaliitäjä, kun seuraan uutisia, maailmantapahtumia ja minulla on jopa joskus mielipiteitäkin. Työssäkin ehdottelen kaiken maailman uudistuksia.

Ihmisiä on monenlaisia.
        Se on sille raportoijalle tärkketä, että se saa raportoida omista tekemisistään.
        Sinun pitää siinä tilanteessa hyvin kiinnostuneena kuunnella tätä raportointia, ja kaikin tavoin yrittää peittää pitkästymystäsi.
        Siinä se elämä pysyy balassisa, kun kuuntelee ja huomaa, miten joku asia on toiselle tärkeä, ja toiselle yhdentekevä..
        En minä tiedä, mistä löytää ihmisiä, joiden kanssa voi keskustella.
        Voi sitä ite yrittää tehdä aloituksen

• tyhjäpää
        k-kotton kirjoitti:

Ihmisiä on monenlaisia.
        Se on sille raportoijalle tärkketä, että se saa raportoida omista tekemisistään.
        Sinun pitää siinä tilanteessa hyvin kiinnostuneena kuunnella tätä raportointia, ja kaikin tavoin yrittää peittää pitkästymystäsi.
        Siinä se elämä pysyy balassisa, kun kuuntelee ja huomaa, miten joku asia on toiselle tärkeä, ja toiselle yhdentekevä..
        En minä tiedä, mistä löytää ihmisiä, joiden kanssa voi keskustella.
        Voi sitä ite yrittää tehdä aloituksen

Minusta tuntuu, että en muuta teekään kuin kuuntelen näitä raportoijia ja esitän kiinnostunutta ja osaaottavaa. Olen kyllästynyt esittämään terapeuttia. Eikö ne raportoijat voi keskustella keskenään? Eikö ne todella osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja huomata, ketä ei oikeasti kiinnosta?

Kuuntelisin kyllä, jos edes joskus vastavuoroisesti puhuttaisiin jostain asiasta ihan yleisellä tasolla. Mutta aloitapa keskustelu, niin yksin saat puhua ja sitten jutut siirtyvät siihen raportointiin. Eli ei auta, vaikka kuinka tekisi itse aloituksia.

Uskon, että jossain on toisenlaisiakin ihmisiä? Mutta missä?

• tyhjäpää kirjoitti:

Minusta tuntuu, että en muuta teekään kuin kuuntelen näitä raportoijia ja esitän kiinnostunutta ja osaaottavaa. Olen kyllästynyt esittämään terapeuttia. Eikö ne raportoijat voi keskustella keskenään? Eikö ne todella osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja huomata, ketä ei oikeasti kiinnosta?

Kuuntelisin kyllä, jos edes joskus vastavuoroisesti puhuttaisiin jostain asiasta ihan yleisellä tasolla. Mutta aloitapa keskustelu, niin yksin saat puhua ja sitten jutut siirtyvät siihen raportointiin. Eli ei auta, vaikka kuinka tekisi itse aloituksia.

Uskon, että jossain on toisenlaisiakin ihmisiä? Mutta missä?

:) :) Pakosta hymyilytti.
        Tule savonmualle tehhään Kuopiosta Suomen piäkaopunki..
        Elä vaan sano, että oot savolainen, sitte on vikaa jo Sinussa

• kotton nyt kyllä oon erimieltä .Vikkoo on kyl monenlaista minussakin . Silti jos vuodesta toiseen kuuntelee näitä raportoijia ,saamatta mitään vastavuoroista keskustelua puuduttaa se jossain vaihees. Lienen sit viallinen savolainen:/

• Irkka kirjoitti:

kotton nyt kyllä oon erimieltä .Vikkoo on kyl monenlaista minussakin . Silti jos vuodesta toiseen kuuntelee näitä raportoijia ,saamatta mitään vastavuoroista keskustelua puuduttaa se jossain vaihees. Lienen sit viallinen savolainen:/

On se puuduttavaa, jos joku vuosien sairaskertomuksen juurtajaksain kertoo, välillä vielä korjaten.
        Kaikilla ei ole taitoa kertoa tiivistetysti olennaista.
        Minä jaksan normioloissa kuunnella, koska en mielelläni omista asioista puhu.
        On niitä yleisempiäkin asioita.
        En ymmärrä tämän päivän muoti-ilmiötä, että kaikki mahdolliset hommelit kirjoitetaan someen.
        Muutaman vuodentakainen ystäviän keruu ympäri maailmaa on jo vissiin taaksejäänyttä.

• Ystävyyttä

Ei otsikossa tarkoiteta mitään JUHLAPYHÄÄ ystävällisten päivien lisäämisellä, vaan ihmisten käyttäytymisen muuttumista.

• KerttuLahdesta

Kaukaa haettu tuo Oskari Willi. Kuka täällä mitään ymmärtää kaunokirjallisuudesta. Osa on niin hulluja ja osa paskoo lahkeeseensa. Hullujen paikka tämä on.

• EI-OLE-TOTTA

Vain sinä ja se ruåtsalainen apina-att2 noin pahasti meitä haukkuvat.

• ystävätär

Ystävyyteen ei tarvita omaa päiväänsä. Tosi ystävä on ystävä vuoden jokaisena päivänä.
      Juttukaverit on oma juttunsa. Piristää kummasti, jos joskus voi vaihtaa ajatuksia vaikka lähes ventovieraan kanssa.

• valentineilemisiin

Rationaalisena kansana ymmärrämme, että ystävyydelle riittää mainiosti yksi päivä vuodessa. Elämässä on niin paljon muuta mielenkiintoisempaa.

Wikipedian perusteella Wilde oli leuhka, elosteleva ja homosteleva bi-seksuaali, tosin huomattavan älykäs ja tuottelias sellainen. Siihen nähden tuo aloituksen Wilde-aforismi kuulostaa jotenkin. ööh, lattealta. Jeesuksen opetustahan sekin toistelee.

"Teot ratkaisevat" sopii paremmin pirtaani. Se on yleispätevä ja jättää takaportin sen harkinnalle, milloin on viisaampaa jättää tekemättä. Kukahan tuonkin mahtoi ensimmäisenä möläyttää? Joku kuuluisuus?

• ISRAEL.ei.ole

kristittymaa, vaan juutalaisuus on heidän uskontonsa.
        Hoopoa:
        Kristityt ovat omineet Israelin itselleen.

• Totta, pieninkin ystävällisyyden TEKO on parempi
      kuin suurinkin aikomus.
      Jos aikomukseksi jää.

Silti, onhan sekin jotain.
      useinhan sanotaan, että ajatus on tärkein.

• Ystävä ,tuttava ,kaveri,työkaveri. Jaottelua on monenlaista. Ystävällinen voi olla jokaiselle . Arkeeni kuuluu nais että mies puolisia tuttavia,kavereita ,ystäviä. Kuinka ne sitten kukin käsittääkin.

• Samoin

Irkka, on aivan täynnä ystäviä tämä seutu, missä olen asunut nyt 12 vuotta mieheni kuoleman jälkeen lähellä lastemme perheitä.
        Aivan mainiosti viihdyn, odotan kevätkukkien puhkeamista pensaisiin, samoin hevoskastanjain kukkimista, ja valoisia lämpimiä aikoja.

• Kirjoitit isoilla kirjaimilla tuon yksinäisyyden. Minusta sen sanan käsittämisessä olisi pienen säädön paikka. Sillä yleensä vihjataan että joku puuttuu. Joku on jättänyt tulematta sun elämään, jättänyt ojentamatta kättään, tai ollut tarttumatta ojennettuun käteen. Minusta yksinäisyys on itsessään synnytetty olotila. Ei sillä ole niin paljon tekemistä sen kanssa miten muut suhtautuvat sinuun. Enemmän sillä on tekemistä sen kanssa, miten itse suhtautu itseensä. On ihmisiä jotka eivät ole yksinäisiä vaikka olisivat yksin. Ja on ihmisiä jotka ovat yksinäisiä aina. Oletko koskaan miettinyt näiden eroa, mistä se johtuu?
      Kun ystävällisyydestä puhutaan, se tulee usein siinä muodossa että mitä me odotamme muilta. Itsestään se lähtee, niin kuin joku aloitus jo täällä koskikin... Sitä saa takaisin mitä muille antaa.

• Totuus_on

Sitä saa takaisin mitä muille antaa.

• kaikkikaupan
        Totuus_on kirjoitti:

Sitä saa takaisin mitä muille antaa.

Näinhän se on eli elämä on yhtä suurta vaihtokauppaa. Et kelpaa ystäväksi, jos sinusta ei ole mitään hyötyä tai et ole erityisen hauska ja sukkela seuranpitäjä tai sinulle ei ole mitään muuta kauppatavaraa.

Minun mielestäni ystävyyden ei tulisi olla vaihtokauppaa, vaan niin se vain on. Kun olin lapsi, minulla oli ystäviä. Sen jälkeen ei ole ollut.

• kaikkikaupan kirjoitti:

Näinhän se on eli elämä on yhtä suurta vaihtokauppaa. Et kelpaa ystäväksi, jos sinusta ei ole mitään hyötyä tai et ole erityisen hauska ja sukkela seuranpitäjä tai sinulle ei ole mitään muuta kauppatavaraa.

Minun mielestäni ystävyyden ei tulisi olla vaihtokauppaa, vaan niin se vain on. Kun olin lapsi, minulla oli ystäviä. Sen jälkeen ei ole ollut.

Niin. Jos itse laskee mitä antaa ja saako takaisin samalla mitalla, niin muutkin tekevät sen. Pitää antaa niin saa., olkapääkin riittää. Jos ei ole mitään annettavaa, pitää pitää huolta itsestään, ladata patterit ja yrittää uudestaan. Joidenkin patterit latautuu sillä että tuhlaa rakkautta ympärilleen. Koska sitä saa niin moninverroin takaisin kun niin tekee. Joskus tulee energiasyöppöjä vastaan, niille pitää vaan kääntää selänsä ja jatkaa matkaa. Jos sun kohdalle on sattunut pelkästään sellaisia, otan osaa. Mutta ei kaikki ihmiset ole samanlaisia.

• kaikkikaupan
        hmp.f kirjoitti:

Niin. Jos itse laskee mitä antaa ja saako takaisin samalla mitalla, niin muutkin tekevät sen. Pitää antaa niin saa., olkapääkin riittää. Jos ei ole mitään annettavaa, pitää pitää huolta itsestään, ladata patterit ja yrittää uudestaan. Joidenkin patterit latautuu sillä että tuhlaa rakkautta ympärilleen. Koska sitä saa niin moninverroin takaisin kun niin tekee. Joskus tulee energiasyöppöjä vastaan, niille pitää vaan kääntää selänsä ja jatkaa matkaa. Jos sun kohdalle on sattunut pelkästään sellaisia, otan osaa. Mutta ei kaikki ihmiset ole samanlaisia.

En ole kohdannut koskaan ketään energiasyöppöä. Ihan tavallisia ihmisiä vain. Itsekin olen kokolailla tavallinen ihminen. Jos en arvostaisi itseäni, niin ystävättömyys olisi kauheaa. Sattumalta arvostan ja viihdyn itseni kanssa.

Mutta vaihtokauppaa elämä on, siitä ei mihinkään pääse. Nuorena tuhlasin rakkautta ja ystävyyttä vuosikymmeniä saamatta mitään takaisin. Nyt en viitsi enää. Silloin vielä viisikymppisenäkään en ollut valikoiva. Olen huomannut, että ne saavat, jotka osaavat vaatia ja vaatia.

• 1eero

Ymmärtääkseni kaikilla on joku ystävä , on eriasia minkälainen ja paljon itsestään kiinni. Mulla on ihmisiä joihin voin tarvittaessa olla yhteydessä tai päin vastoin. Välillä haluan olla yksin päiväkausia.

• mitäkä.mies

Yksin..Ihminen on lähes aina yksin ja vain hän itse vastaa ja tietää itsestään kaiken.En usko että kukaan koskaan kertoilee ystävälleen kaiken ja sillon ollaan jo vikatiellä eikä voida puhua teeskentelemättä.
      Pintaliitoa tuntuu elämä olevan.Joskus tekisi mieli puhua kaikesta ystävän kanssa myös sellaisista asoista joiden laatu voi herättää kritiikkiä ja jopa pelkoa tai arvostelua.Eihän sellainen käy..Kulissit täytyy pitää ja ystävä voi joko tahallaan puukottaa selkään kun saa liian hyvät "valttikortit"Nyt joku ajattelee..Ei sellainen ole oikea ystävä!Kyllä on mutta tilaisuus tekee varkaan"Ja ihminen on oman edun tavoittelija.Jos luokitellaan ystävä.Miehelle on nainen parasvystävä ja naiselle päinvastoin,mikäli heterosta puhutaan.Nainen on naiselle AINA kilpailija ja mies kilpailee vain parhaasta naisesta,eli naaraasta kuten ravintoketjun alemmat edustajat.

• ystävätär

Väitän vastaan, ei saa yleistää: Nainen ei aina ole toiselle naiselle kilpailija.
        Nainen voi olla naiselle tosi ystävä. Sellainen, joka ymmärtää puolesta sanasta,
        pitää lupauksensa, ei puukota selkään, tukee ja kannustaa vaikeinakin aikoina.
        On luotettava ystävä vuoden jokaisena päivänä.
        Tällaiseen ystävyyteen ei vaan päästä hetkessä, siihen kasvetaan vuosien saatossa.
        "Aika syventää ystävyyttä,mutta heikentää rakkautta."

• ystävätär kirjoitti:

Väitän vastaan, ei saa yleistää: Nainen ei aina ole toiselle naiselle kilpailija.
        Nainen voi olla naiselle tosi ystävä. Sellainen, joka ymmärtää puolesta sanasta,
        Tällaiseen ystävyyteen ei vaan päästä hetkessä, siihen kasvetaan vuosien saatossa.

Tähän on pakko yhtyä. Toiselle naiselle voi kertoa kaiken, ihan kaiken. Jopa töppäykset ja omat virheet. Aina on tullut myötätuntoa ja tarvittaessa myös ravistus, tyyliin nyt ryhdistäydy. On niitä selkään puukottajiakin, mutta se on heidän häpeänsä. Joka toisen virheitä tuomitsee, on tuskin itsekään täydellinen.

Miesten kanssa koen olevan joku tietty fyysinen alavire aina, syvään ystävyyteen harvemmin pääsee heidän kanssaan. Paitsi, sääntöön poikkeus - exä :))

Luulen että miehet eivät perinteisesti puhu ongelmistaan niin paljon kuin naiset. Se on sääli. Se tuo niin vapauttavan tunteen kun voi jakaa asioita. Sitä paitsi se myös lähentää, syventää ystävyyttä.

• mitäkä.mies
        ystävätär kirjoitti:

Mun kokemukset on toisen laisia ja toistuvasti törmään siihen että "ystävätär"puukottaa selkään..Kertoo sellaista mikä ei ole soveliasta.Mun kokemukset voi tietty olla poikkeus mutta se seikka että jätän asian siihen enkä jaa tietoa eteenpäin,en edes asianomaiselle..En halveksi naisia vaikka sanonta:laita hame päälles,sanotaan miehestä joka ei pidä salaisuutta.Väitän että ainakin sodassa ja rakkaudessa keinot ja säännöt on mukamas sallittuja,minusta ei...Ja vielä se missä päässä suomea on syntynyt vaikuttaa kovasti luotettavuuteen..Se että kummassa päässä?En ota kantaa.Mun ystävä piiri,suorastaan verkosto koostuu nuorista vaariin ja mummoon..Silti pitää olla aina valmis pitämään vain omina määrättyjä asioitaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8726
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3812
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3309
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      258
      2621
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      49
      2227
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2055
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      2010
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1922
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1803
    10. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    Aihe