Herra Jeesus valitsi naisen ratkaisutaisteluun

epaimen

Rinnastan sinulle periaatteessa, arvon esikoislestadiolainen lukija, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen johtamistaidon taistelun raivotessa lohikäärmeen kanssa ja tämän kristillisyyden suhtautumisen Eevan tyttäriin.

Kristus Kaikkivaltias näet asetti naisen ratkaisutaistelussa äärimmäisen keskeiseen tehtävään - naisena ja äitinä, ei miestä leikkivänä sotilaana. Esikoiset puolestaan hylkäävät naisen järjestelmällisesti kaikista tehtävistä liikkeen hallinnossa ja pöntössä sallien heille kuitenkin kahvinkeiton ja siivoamisen. Tämä siitä huolimatta, että Jeesus voitti myös Lars Levi Laestadiuksen omakseen naisen kautta.

Kyseessä oleva maailmanhistoriallisesti ja Kristuksen kirkon kannalta ratkaisevan tärkeä nainen on Flavia Julia Helena Augusta (250 - 330), keisari Konstantius Chloruksen ensimmäinen puoliso ja Konstantinus Suuren äiti. Häntä arvostetaan kirkossa niin paljon, että hänelle on annettu kunnianimeksi pyhä Helena.

Lestadiolaiset ja muut voisimme myös antaa Lapin Marialle kunnianimen pyhä Milla Clemensdotter, sillä hänen kauttaan tapahtui Pohjolan suuri herätys. Eivät nämä naiset ole itsessään pyhiä vaan sen tähden, että Herra Jeesus asui heissä ja toimi heidän kauttaan ja kanssaan.

39

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flavia Julia Helena (Augusta kunnianimen hän sai myöhemmin) syntyi 248 tai 250 todennäköisesti Drepana nimisessä kaupungissa Vähän-Aasian koilliskulmassa Marmaran meren Izmit-lahden rannalla. Konstantinus nimesi keisariksi noustuaan kaupungin uudelleen äitinsä mukaan Helenopolis, Helenan kaupunki.

      Niemimaan nykyinen turkkilainen nimi on Hersek ja sinne suunnitellaan tärkeää 3 km pitkää Izmit-Istanbul siltaa Izmit-lahden yli.

      Jeesus ei suinkaan valinnut prinsessaa hovista, joka on syntynyt hopealusikka suussaan, kuten sanonta kuuluu. Helenan kodista ja nuoruudesta tiedetään hyvin vähän, koska hänen alhainen syntyperänsä ei ollut pojalle kunniaksi. Pyhä Ambrosius (340 - 397) kertoo, että nuori Helena oli majatalon palvelijatar (stabularia). Koska tähän voisi liittyä naiselle huonoa mainetta, Ambrosius lisää sanan hyvä - bona stabularia, hyvä majatalon palvelijatar.

    • Helenaan ihastunut Konstantius oli etevä sotilas ja luotettu mies. Hänen lisänimensä Chlorus tarkoittaa vaalea tai kalpea (kloori) Historia ei kerro, miten Helena tapasi tulevan aviomiehensä tai rakastajansa Konstantiuksen (avioliitosta ei ole historiallista tietoa). Voimme vain olettaa, että dardanialainen Konstantius (250 - 306) ehkä tapasi nuoren naisen juuri majatalossa ja ihastui kauniiseen palvelijattareeseen.

      Helmikuun 27. 272 paristkunta sai poikalapsen, jolle annettin nimeksi Konstantinus. Lapsi syntyi Naissuksen kaupungissa Serbiassa, jossa keisari Claudius II Gothicus oli perusteelliseseti lyönyt gootit neljä vuotta aiemmin vuonna 268. Voitto oli niin komea, että Konstantinuksen hovi koetti myöhemmin osoittaa hänen olleen sukua Claudiukselle.

    • Roomalainen Dardania on Dacian, keisari Galeriuksen kotiseudun, naapuri Serbiassa. Konstantius oli keisarillisen henkivartijajoukon sotilaita (Protectores Augusti Nostri eikä siis mikään tavallinen solttu kasarmin parakista. Tämä koitui rakkaussuhteen kohtaloksi.

      Keisari Aurelianus määräsi hänet Dalmatian maaherraksi. Keisari Maximianuksen alaisuudessa hän taisteli vuonna 288 Euroopassa allemaaneja (saksalaisia) vastaan Reinin ja Tonavan varsilla nousten urallaan niin, että hänestä tehtiin Diocletianuksen luvalla länsi-Rooman apulaishallitsija, keisari, augustus Maximianuksen rinnalle.

      Vaan nytpä kävi niin, että kunniaa ja mainetta ylenmäärin saanut Konstantine Chlorus tahtoi kunnolliseen avioliittoon, ja saikin puolisokseen itsensä augustus Maximianuksen tyttären Theodoran.

      Niin lensi Helena poikansa kanssa pihalle korkea-arvoiseksi tulleen ex-rakastajansa ja ainoan lapsensa isän talosta.

    • En pääse mukaan näin moniin naisjuttuihin. Jokainen on ollut tärkeä tehtävässään. Ehkä nyt onkin kyse siitä, että uusi elämä tarvitsee maskuliinia ja feminiiniä sytyäkseen.

      Minulle nämä ominaisuudet ilmenevät opillisuutena ja kaikkia syleilevänä rakkautena. Kumpikaan ei yksin saa uutta elämää aikaan. Fatiseus Saulus tunnettiin niin ankarana puhtaan opin puolustajana, että vainosi haihattelijoita, jotka eivät olleet opillisesti niin valveutuneita. Ymmärtääkseni hänen ymmärryksensä entisestä elämästä ei hävinnyt mihinkään, mutta se alkoi tuottaa uutta elämää, kun Kristus sai istuttaa rakkauttaan häneen.

      • taaralaa

        Hyvä juttu, ettet pääse. Yksi naisjuttu per mies on ihan riittävää. Ei kannata haikailla mukaan sen useampiin!


      • no katsotaan nyt ensin mistä on kysymys...


    • Jeesuksen valinta on tässä merkittävä. Muistamme Uudesta testamentista, että Maria Magdalena oli Hänelle hyvin läheinen ja sai olla aivan ensimmäinen ihminen, joka kohtasi Ylösnousseen. Riivattuna ja syntisenä naisena häntä jotkut elämässä paremmin pärjänneet pitivät, Mariaa.

      Rooman ja koko kristikunnan kohtaloon ratkaisevasti vaikuttanut nuori äiti Helena ei hänkään ollut kovin hyvämaineinen, mitä tuo majatalon palvelijatar sitten käsittikin. Mahdollisesti eli avosuhteessa ja jos avioliitossa, oli sitten lopulta kuitenkin eronnut nainen. Ei kelvannut ukkonsa korkeisiin säätyihin ja sai lähteä talosta lapsensa kanssa.

      Jeesus valitsee heikon ja voimattoman, halveksitun ja hyljityn, jotta Hänen voimansa kävisi sitä selkeämmin näkyviin. Ei tässä lohikäärmeen kanssa tapellessa ihmisen hauikset ja six packit pitkälle kanna...

      • matkamiesmaa

        tosi on että ihmis silmälle on matalalta ottaa armo vastaan esim lapin tyttäreltä.näin matalaa tietä se on LLL:kin kuljettanut,mutta ei ollut Jesuksen aikana Maria se pahta jonka päälle kristus rakensi seurakuntansa vaan Pietari. Eikä Milla ollut se valittu ase ,vaan LLL .Lutter käsitti armon kerjäläis munkin kautta. Ei nämä vaimot ole halvat,mutta tässä on jotain mitä voit ajatella .


      • Ajatusvaa
        matkamiesmaa kirjoitti:

        tosi on että ihmis silmälle on matalalta ottaa armo vastaan esim lapin tyttäreltä.näin matalaa tietä se on LLL:kin kuljettanut,mutta ei ollut Jesuksen aikana Maria se pahta jonka päälle kristus rakensi seurakuntansa vaan Pietari. Eikä Milla ollut se valittu ase ,vaan LLL .Lutter käsitti armon kerjäläis munkin kautta. Ei nämä vaimot ole halvat,mutta tässä on jotain mitä voit ajatella .

        Eikä muuten ollut Pietarikaan vaan niinkuin hän itse sanoi; sinä olet Kristus, elävän Jumalan poika. ..Ja tämän kallion päälle tahdon minä perustaa minun seurakuntani.


      • matkamiesmaa
        Ajatusvaa kirjoitti:

        Eikä muuten ollut Pietarikaan vaan niinkuin hän itse sanoi; sinä olet Kristus, elävän Jumalan poika. ..Ja tämän kallion päälle tahdon minä perustaa minun seurakuntani.

        Tietenkin Kristus kallio on kaiken aa ja oo mutta nyt lähinnä sitä Jumalan järjestystä. Kristus kallion päälle se LLL myös perusti


    • Mutta katsotaasmiten ukolle kävi uuden uljaan vaimonsa Theodoran (s. 275) kanssa, joka oli sangen hovikelpoinen augustus Maximianuksen tytär tai tytärpuoli.

      Keisari Konstantine Chlorus ja Theodora saivat kuusi lasta
      - Flavius Dalmatius. Vuodesta 333 Rooman sensori (väestönlaskenta, moraalin vartija sensuurin kautta). Surmattiin poikiensa kanssa "puhdistuksessa" syyskuussa 337.
      - Julius Constantius. Kristinuskon hylänneen keisari Julian Luopion (331 - 363) isä, joka käynnisti vainot uudelleen. Surmattiin syyskuussa 337.
      - Hannibalianus (kuoli nuorena)
      - Anastasia. Osallistui senaattori Bassianuksen kanssa velipuolensa, keisari Konstantinuksen murhayritykseen
      - Flavia Julia Constantina. Hänestä tuli keisari Liciniuksen puoliso. Konstantinuksen ja Liciniuksen keskinäinen taistelu vallasta ratkaisi Rooman ja kristinuskon kohtalon..
      - Eutropia. Virius Nepotianuksen puoliso, joka yritti kaapata vallan vuonna 350 ja surmattiin.

      Theodora synnytti kolme poikaa ja kolme tytärtä, jotka kaikki tavalla tai toisella osallistuivat keisari Konstantinuksen ja kristinuskon vastaisiin toimiin. Miespuoliset jälkeläiset saivat kaikki väkivaltaisen lopun. Että ei mennyt ihan hyvin Konstantine Chloruksen kakkosvaimolla ja perheellä pitkällä tähtäimellä.

    • Hänestä kerrotaan, että Hän astui maan alimpiin paikkoihin. Se oli totta ihan maantieteellisesti, mutta tärkeämpää on se, että kukaan ei ole viin syvällä, ettei Hänen auttava kätensä sinne ylettyisi. Se on tietysti ihmiselle loukkaavaa, kun pitäisi kuulla henkilöä, joka on sosiaalisesti matalammalla tasolla. Hän valitsi ne, jotka eivät ole ihmisten mielestä mitään.

    • Meidän Herramme valitsi siis alhaista syntyperää ja epämääräistä työtä nuoruudessaan tehneen naisen, joka pienen poikansa kanssa heitettiin hovista keisarillisen naisen, Theodoran tieltä, josta tuli Konstantine Chloruksen vaimo ja siten Rooman vahvin nainen. Outo kuvio Herraltamme.

      Mutta sitten Jeesus teki jotain vielä hullumpaa, suorastaan mielipuolista. Kristittynä tunnetun Helenan ja hänen pienen poikansa Hän salli näet lähettää suoraan lohikäärmeen luolaan huolimatta hirveästä vaarasta siellä.

      Konstantine näet lähetti Helenan ja tämän ainoan pojan augustus Diocletianuksen luo Nicomedian kaupunkiin.Siellä keisarin poika otettiin sisäpiirehin mukaan ja tälle annettiin kunnollinen sotilaskoulutus. Äiti Helenasta emme näinä vuosina tiedä muuta, kuin että hänen poikansa rakasti häntä syvästi ja piti äidistään huolta.

      Ehkä me olisimme toimineet toisin ja koettaneet saada tärkeän Kristuksen sotilaan mahdollisimman kauas augustus Diocletianuksesta, jonka toimesta kohta kristittyjen veri alkoi vuotaa virtanaan koko Roomassa. Nicomediassa nuori Konstantinus näki Jeesuksen omien vainoa, puhuimme aiemmin "Nicomedain 20.000" ja näyttävällä paikalla olleen basilikan tuhoamisesta.

      Mutta sinne, keskelle liekkejä ja päin ärjyvää lohikäärmettä Konstantinus äitinsä kanssa passitettiin, kummankaan tosin tietämättä, mitä tulisi tapahtumaan.

    • Tilanne on hyvin mielenkiintoinen. Sydämen uskova hurskas äiti, hyljeksitty ja unohdettu hallitsijan entinen jalkavaimo (tai vaimo), on nuoren uljaan poikansa suojissa Isonvihan augustus Diocletianuksen hovin lähellä Nicomedian kaupungissa.

      Voimme vain kuvitella, millaisia keskusteluja äiti ja poika ovat käyneet nähdessään ja kuullessaan, miten äidin rakastaman Jeesuksen seuraajia kidutettiin, vangittiin ja surmattiin ja myös roomalaisten sotilaiden ja upseerien joukosta vainottiin.

      Konstantinus itse ei ollut kristitty eikä häntä siis ollut kastettu. Tiedämme, että hänen lempijumalansa oli keisari Aurelianuksen aikana sotilaiden suosioon levinnyt Voittamattoman Auringon kultti (Sol Invictus). Poika ei siten herättänyt epäilyksiä hovissa, jonka vakituinen vieras oli lohikäärmeen maasta Daciasta kotoisin ollut keisari Galerius.

      Vastakkain on kahden naisen vaikutus poikiinsa, Dacian pakanallisen papittaren poika Galerius ja kristinuskoon kääntyneen hurskaan Helenan poika Konstantinus.

      Ymmärtääkseni historiantutkimuksessa ei paljon kiinnitetä huomiota näiden naisten rooliin - vauhdikkaampaa on seurata poikien sotaretkiä ja jännittäviä taisteluita pitkin Rooman imperiumia. Mutta ainakin minun mielestäni Romuliuksen ja Helenan vaikutus on ollut ratkaiseva, koska äitien vaikutus ulottu8i syvälle poikien sydämiin jo äidinmaidon mukana - kenen lauluja laulat, sen joukkoihin kuulut.

    • Katsomme erikseen Helenan pojan vaiheita, mutta kun tämä huudettiin länsi-Rooman keisariksi, hän piti huolen siitä että rakas äiti palautettiin kunniaan ja Helenasta tuli Konstantinus Suuren hovin arvostettu nainen, keisarin äiti ja vaikutusvaltainen henkilö. Häpeän ja kristittyjä uhkaavan kuoleman keskeltä Helenasta tuli juhlittu ja niin maailmanhistoriassa kuin Kristuksen kirkossa hyvin muistettu nainen.

      Jeesus kun on elämän ohjaksissa siitä on oksat pois, sano.

    • Kun Jeesus on omana mulla

      1. Kun Jeesus on omana mulla
      Kun Jeesus on omana mulla,
      niin tyyntyvi myrskyinen sää.
      Saan kiittäen eteensä tulla,
      kuin pääskynen myös visertää.
      Hän kahleista päästi ja toi elämään,
      ja syntini pyyhki Hän pois verellään.
      Hän Jeesus, oi Jeesus,
      Hän Jeesus, oi Jeesus,
      nyt laumansa keskellä käy.

      2. Kun vyöryvät kiusojen laineet.
      niin Jeesus mua käy auttamaan.
      Ei onnistu kiusaajan aikeet,
      kun Jeesusta seuraan mä vaan.
      Hän hohteellaan yön halki mua johdattaa,
      ja päivällä pilvensä tien osoittaa.
      Hän, Jeesus, oi Jeesus,
      Hän, Jeesus, oi, Jeesus
      suo mannaa nyt korvessa maan.

      3. Nyt toivossa taivaalle katson,
      jos koitähti koittaa jo vois,
      ja kuuntelen, hetkeä varron,
      jos pasuuna taivaan jo sois.
      Oi, silloin mä joukkohon liittyä saan,
      mi kiitosta Herralle käy laulamaan,
      kun Jeesus, oi Jeesus,
      kun Jeesus, oi Jeesus,
      mua noutamaan tullut jo on.

      Emil Törnwall (1861-1926)
      Hengellinen laulukirja 362

    • armoitettu

      "Lestadiolaiset ja muut voisimme myös antaa Lapin Marialle kunnianimen pyhä Milla Clemensdotter, sillä hänen kauttaan tapahtui Pohjolan suuri herätys."

      Olet jälleen väärässä jerusalemin suutari. Jos näin ajattelet, niin kristinusko on tullut Marian kautta. Katolliset tosin palvovat Mariaa, kuten hänen äitiään ja julistavat pyhiksi heidän lisäkseen monia muitakin.

      Kuitenkin kun enkeli ilmestyi Marialle, ei hän sanonut, että terve pyhä neitsyt, tai terve puhdas neitsyt, vaan mitä hän sanoi: "Terve armoitettu". Jumalan suunnitelma toteutui niin Jeesuksen kohdalla, kuin Laestadiuksenkin kohdalla. Se oli ihan Jumalan johdatusta, että "Lapin Maria" meni keskustelemaan rovastin kanssa, jonka hän oli jo herättänyt. Kunnia kuuluu kaikesta Jumalalle, eikä kenellekään ihmiselle. Jumala on tarkka kunniastaan.

      Muistatko mikä rangaisus tuli siitä israelin kansalle, kun Mooses, Jumalan käskystä löi sauvalla kallioon, että siitä tuli vettä niin kansalle kuin karjalle? Ehkä rangaistusta ei olisi tullut, ellei Mooses olisi sanonut, että pitääkö meidän tästä kalliosta saada teille vettä?

      " Esikoiset puolestaan hylkäävät naisen järjestelmällisesti kaikista tehtävistä liikkeen hallinnossa ja pöntössä sallien heille kuitenkin kahvinkeiton ja siivoamisen. Tämä siitä huolimatta, että Jeesus voitti myös Lars Levi Laestadiuksen omakseen naisen kautta."

      Tämäkin on väärää todistustusta, rikosta kahdeksatta käskyä vastaan. Lestadiolaisuuden alkuaikoina myös naiset saarnasivat, mutta luterilainen kirkko kielsi sen. Tosin on ollut sellainen käytäntö, että kun ensimmäinen mies tekee paikkakunnalla parannuksen, niin silloin nainen laittaa kirjan kiinni.

      Raamatun mukaan naiset, jotka seurasivat Jeesusta oli palvelutehtävissä varoineen. Nykyisin ei palvele vain naiset, vaan myös miehet. Naisia on lähetystoimikunnissa, pyhäkoulunopettajina, paikallistoimikunnissa jne. Kaikkein suurimman työn naiset tekevät kotona lasten kanssa. Kukaan ei estä naisia nytkään puhuttelemasta pappeja, lukkareita, kuppareita, naapureita, työtovereita, eikä ketään muitakaan.

      • Patriarkaalisessa miesvaltaisessa esikoisten yhteisössä ei aina ole pantu merkille, miten keskeisiä ja tärkeitä tehtäviä Herramme on hoitanut naisten kautta. He olisivat suuri voimavara ja ovatkin sitä taistalla.
        Mainitset Neitsyt Marian vanha kirkollinen opetus on, että minkä Eevan tottelemattomuus rikkoi sen Marian nöyrä kuuliaisuus korjasi
        Ilman Lapin Mariaa ei olisi lestadiolaista herätysliikettä.Patriarkaalisessa miesvaltaisessa esikoisten yhteisössä ei aina ole pantu merkille, miten keskeisiä ja tärkeitä tehtäviä Herramme on hoitanut naisten kautta. He olisivat suuri voimavara ja ovatkin sitä taistalla.
        Mainitset Neitsyt Marian vanha kirkollinen opetus on, että minkä Eevan tottelemattomuus rikkoi sen Marian nöyrä kuuliaisuus korjasi.

        Ilman Lapin Mariaa ei olisi lestadiolaista herätysliikettä.

        Ilman Helenaa ei olisi kristinuskoa.


      • suutari miettii, että kun nahkaa vähän rapsuttaa löytyisikö sieltä alta näitä suosittuja harhoja
        - synnit saa anteeksi vain ihmisen sanan kautta, jonka julistaa Pyhältä Hengeltä valtuudet saanut
        - esikoisten herätysliike on Kristuksen maanpäällinen ruumis, jonka pää ovat Lapin vanhimmat, etenkin Persätter (Lahden juhannussaarna 2011)
        - henki ja virka harha: piispat, papit ja diakonit edustavat jäykkää virkaa ja kuollutta uskoa, jota vastaan vapaa Hengen synnyttämä elävä usko viihtyy vanhinten ja lähetysmiesten ja saarnaajien "virattomassa" yhteisössä
        - usko tuo mukanaan maailman vihan, pilkan ja vainon, jota kristitty saa kokea työpaikalla jos tunnustaa olevansa kristitty = lestadiolainen sekä muualla tämän maailman lasten parissa liikkuessaan.
        - liturgia ja musiikki jäivät Vanhan testamentin temppelin tuhon myötä sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle
        - tässä pimeyden ja luopumuksen maailmassa taivasten valtakunnan valo vielä pilkottaa siinä lämmössä ja kodikkaassa loisteessa, joka syttyi Kiirunan Betlehemissä ja on ulottunut maan ääriin

        mahtaisiko tällaista katinkultaa sieltä löytyä hieman rapsuttamalla? silloin ei kyllä kannata Kristukseen ja Hänen kirkkoonsa tutusta taistelun vuosina, jotka jättävät Talvisodan toiseksi. pinttyneet luulot voivat silloin joutua Herran armosta syyniin ja ehkä uutta elävää totuutta alkaa sielun silmiin kajastaa, elämän vihreyttä orastaa...


      • näino
        epaimen kirjoitti:

        suutari miettii, että kun nahkaa vähän rapsuttaa löytyisikö sieltä alta näitä suosittuja harhoja
        - synnit saa anteeksi vain ihmisen sanan kautta, jonka julistaa Pyhältä Hengeltä valtuudet saanut
        - esikoisten herätysliike on Kristuksen maanpäällinen ruumis, jonka pää ovat Lapin vanhimmat, etenkin Persätter (Lahden juhannussaarna 2011)
        - henki ja virka harha: piispat, papit ja diakonit edustavat jäykkää virkaa ja kuollutta uskoa, jota vastaan vapaa Hengen synnyttämä elävä usko viihtyy vanhinten ja lähetysmiesten ja saarnaajien "virattomassa" yhteisössä
        - usko tuo mukanaan maailman vihan, pilkan ja vainon, jota kristitty saa kokea työpaikalla jos tunnustaa olevansa kristitty = lestadiolainen sekä muualla tämän maailman lasten parissa liikkuessaan.
        - liturgia ja musiikki jäivät Vanhan testamentin temppelin tuhon myötä sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle
        - tässä pimeyden ja luopumuksen maailmassa taivasten valtakunnan valo vielä pilkottaa siinä lämmössä ja kodikkaassa loisteessa, joka syttyi Kiirunan Betlehemissä ja on ulottunut maan ääriin

        mahtaisiko tällaista katinkultaa sieltä löytyä hieman rapsuttamalla? silloin ei kyllä kannata Kristukseen ja Hänen kirkkoonsa tutusta taistelun vuosina, jotka jättävät Talvisodan toiseksi. pinttyneet luulot voivat silloin joutua Herran armosta syyniin ja ehkä uutta elävää totuutta alkaa sielun silmiin kajastaa, elämän vihreyttä orastaa...

        " synnit saa anteeksi vain ihmisen sanan kautta, jonka julistaa Pyhältä Hengeltä valtuudet saanut"

        Tätä mieltä on oppi-isämme Martti Luther. Miksi ei hänen nimeään kantava kirkko?

        Tämän päivän evankeliumista tulee meidän ennen kaikkea sitä armosta rikasta saarnaa, jonka Jumala on ihmisille antanut, että taidamme täällä maan päällä toinen toisellemme sanoa: Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut. Jotta mekin tämän hurskaan kansan kanssa tätä ihmettelisimme ja sydämestä kiittäisimme Jumalaa, joka on tämän voiman ihmisille antanut, sillä tämäpä totisesti on suuri voima, että kristitty toiselle saattaa sanoa: Veljeni ole hyvässä turvassa, sinulla on armollinen Jumala, usko vain tämä sanoma, jonka minä Jeesuksen nimeen sinulle sanon, niin se on yhtä vahva totuus, kuin jos Jumala olisi sinulle itse sanonut: Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut.----
        Kaikista vimmatuista ja eriseurain hengistä näemme heidän olevan siinä erehdyksessä, etteivät ensinkään ymmärrä kuin synnit saadaan anteeksi. He eivät tiedä sinulle sanoa mitä synninpäästö vaikuttaa. Sillä koko paavikunta perustaa uskonsa siihen oppiin, että armo salaisesti ihmiseen vuodatetaan.-----
        Opi siis tästä asiasta päättämään: Minä hyvin tiedän ja tunnustan Jumalan yksinänsä antavan synnit anteeksi, mutta minun tulee myös tietää, mistä havaita taidan, että synnit ovat juuri minulle annetut anteeksi, eli mikä se välikappale on, jonka kautta synnit minulle anteeksi annetaan. Nyt Pyhä Raamattu minulle ja kaikille kristityille opettaa, että koska syntien anteeksi saamisen käsittää tahdon, niin ei minun pidä loukkoon kyyristymän sanoen: Minun Jumalani anna minulle synnit anteeksi ja sitten odottaman siksi, että joku enkeli (tai henki) tulisi taivaasta tyköni ilmoittamaan: Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut.
        Niin jokainen siis tästä oppikoon syntien anteeksi saamisesta ihmisiltä, eikä muualta etsimään. Sieltä se myös yksin löydetään; sillä näin Herramme Kristuksen käsky kuuluu: ”Totisesti sanon minä teille, kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös olevan päästetty taivaassa”. Ja vielä: ”Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan.” Sillä sitä Jumala ei voi kärsiä, että jokainen erinäiset (omat) astuttavat (tikapuut) itsellensä taivaaseen rakentaa. Hän tahtoo yksin olla ainoa rakentaja. (Huonep. 19. s. kolm.p)


      • näino

        Valituissa teoksissa avaimista:
        Juuri ne samat avaimet jotka ovat Kristuksella, eikä kenelläkään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikään kuin sanoisi: ”Mitä töllistelet kohti taivasta ja sieltä etsit avaimia? Etkö kuule, että olen ne antanut Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maan päälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta eikä muualtakaan, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne minä olen ne pannut. Pietarin suu on minun suuni ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, ------
        Siinä on nyt meillä nähtävänä, mitä avaimet ovat, nimittäin Jumalan kristikunnalle Kristuksen kautta antama virka, valta tai käsky pidättää ja antaa anteeksi ihmisille heidän syntinsä. Sillä näin sanoo Kristus: ”Tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin hän sanoi halvatulle nouse, jne” (Matt.9:6). Heti sen jälkeen kansa ylisti Jumalaa, joka oli antanut sellaisen vallan ihmisille. Älä anna tässä itseäsi johtaa harhaan, tuon farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itsensä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa anteeksi syntejä, koska hän kuitenkaan ei voi antaa armoa, yhtä vähän kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantamusta.

        Tässä oli vähän Lutherin mielipiteitä asiasta. Tässä ei tullut esille toinen tapa. Kristitty saa synnit anteeksi myös ehtoollisessa. Kaikki eivät kuitenkaan saa. Lutherinkin mukaan ehtoollisen voi nauttia turmioksi. Vaikka Juudas Iskariot seurasi Jeesusta, niin häneenkin meni ehtoollisen jälkeen riivaaja, jonka seuraukset ovat luettavissa. Hän oli kuitenkin yksi välikappale siihen, että Jeesuksen lunastustyö tuli tehtyä. Se ei kuitenkaan ollut hänelle kunniaksi.


      • näino

        ” esikoisten herätysliike on Kristuksen maanpäällinen ruumis, jonka pää ovat Lapin vanhimmat, etenkin Persätter (Lahden juhannussaarna 2011)”
        Nyt olet ymmärtänyt väärin tai muuttelet totuutta, kuten sinun tapasi tuntuu olevan. Ensinäkin nimi on väärin kirjoitettu. Toiseksi, aina on opetettu, että kuten Kristus on seurakunnan pää, niin hän on myös seurakuntaruumiissa päänä ja me olemme jäsenet.
        ”henki ja virka harha: piispat, papit ja diakonit edustavat jäykkää virkaa ja kuollutta uskoa, jota vastaan vapaa Hengen synnyttämä elävä usko viihtyy vanhinten ja lähetysmiesten ja saarnaajien "virattomassa" yhteisössä”
        ?????????????????????????????????
        Toisaalta kuten Juudas, niin olivat myös ylipapit osallisina siinä, että Jeesuksen lunastustyö toteutui. Mitkään korkeakoulut eivät saa aikaan elävää uskoa, sen vaikuttaa ainoastaan Pyhä Henki. Vanhimmat ja muut lähetysmiehet, sekä eri paikkakuntien saarnaajat ovat käyneet Pyhän Hengen koulua ja heillä on virka, josta pitävät vaarin ja josta Paavali kirjoittaa:
        3. Ahkeroikaa myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
        4. Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
        5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
        6. Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.
        7. Mutta jokaiselle meille on armo annettu Kristuksen lahjan mitan jälkeen.
        8. Sen tähden hän sanoo: hän on astunut ylös korkeuteen, ja on vankeuden vangiksi vienyt, ja ihmisille lahjoja antanut.
        9. Mutta se, että hän astui ylös, ei ole mikään muu kuin että hän ennen tänne astui alas, alimmaisiin maan paikkoihin.
        10. Joka on astunut alas, hän on se, joka kaikkein taivasten päälle astui ylös, että hän kaikki täyttäisi,
        11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistoiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihen asti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        6. Ja meillä ovat moninaiset lahjat siitä armosta, kuin meille annettu on. Jos jollakin on prophetia, niin olkoon uskon kanssa yhteinen.
        7. Jos jollakin on joku virka, niin pitäköön virastansa vaarin. Jos joku opettaa, niin ottakoon opetuksestansa vaarin.
        8. Jos joku neuvoo, niin pitäköön neuvostansa vaarin. Jos joku antaa, niin antakoon yksinkertaisuudessa. Jos joku hallitsee, niin pitäköön siitä murheen. Jos joku armahtaa, niin tehköön sen ilolla,


      • näino

        ”liturgia ja musiikki jäivät Vanhan testamentin temppelin tuhon myötä sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle”
        Onko missään kirjoitettu, että Jeesus olisi suorittanut liturgioita ja musiikkia ja vienyt ne mukanaan ristin juurelle? En minäkään tiedä, enkä ole myös lukenut, että alkuseurakunnassa olisi ollut näitä. Vanhan-testamentin puolelle jäivät kaikki uhrijumalanpalvelukset. Katollisessa kirkossakaan ei ole aina ollut soittokoneita, vaan ne ovat tulleet sinne myöhemmin.
        Wikipedian mukaan ammattimainen musiikin harjoittaminen loppui Jerusalemin temppelin hävityksen myötä. Alkuseurakunta lauloi kokoontumisissaan psalmeja, kiitosvirsiä ja hengellisiä. lauluja.
        ”usko tuo mukanaan maailman vihan, pilkan ja vainon, jota kristitty saa kokea työpaikalla jos tunnustaa olevansa kristitty = lestadiolainen sekä muualla tämän maailman lasten parissa liikkuessaan.”
        Ei välttämättä, mutta jos alkaa nuhdella synnistä, niin sitten alkaa käärmeen siemenet tulla esiin. Samoin kun sanoo totuuden sellaisille, jotka luulevat olevansa uskossa, niin jo alkaa tulla pilkkaa. Se tulee esille tässäkin foorumissa.
        ” tässä pimeyden ja luopumuksen maailmassa taivasten valtakunnan valo vielä pilkottaa siinä lämmössä ja kodikkaassa loisteessa, joka syttyi Kiirunan Betlehemissä ja on ulottunut maan ääriin”
        Kiirunan Betlehemi on lumiukon lanseeraama termi. Pitää kuitenkin paikkansa, että rovasti Laestadiuksen aikana oli suuri pimeys luterilaisessa kirkossa. Suuri muutos tapahtui ihmisissä, kun Laestadius työkumppaneineen alkoi saarnata kaksiteräistä Jumalan sanaa. Herätys levisi kulovalkean tavoin, kirkon vastustuksesta huolimatta. Tämä valkeus paistaa vieläkin tämän nurjan ja huorintekijäsukukunnan keskuudessa. Täälläkin on ennustettu tälle loppua, mutta pienenä esimerkkinä kerron, että USA:n länsirannikolle Washingtonin osavaltioon on vuoden vaihteessa valmistunut neljäs rukoushuone, jonka salissa on 1000 istumapaikka, ruokasalissa 500 paikkaa ja rakennuksessa lisäksi 16 luokkahuonetta. Pienellä alueella on ennestään Woodlandinvuonna 2012 valmistunut 1400 hengen, Lewisvillen 1995 valmistunut 2000 hengen ja Bursh Prairien 1967 valmistunut 1100-1200 hengen rukoushuoneet. Tilat täyttyvät joka sunnuntai. Viides rukoushuone on suunnitteilla Yacoltiin, josta tehdään samanlainen kuin Heissonissa on.

        Kiitos pilkasta, jota taas saimme osaksemme!


      • kiitos palautteesta, arvostelua saa arvostella ja pilkkaa torjua vapaasti.

        pahoin pelkään, että et aivan hyvin tunne tätä kristillisyyttä kun luulet, että nuo piikittelyni kohteet ovat minun lanseeraamiani. vai miten on? onko tullut Helsingissä seuroissa istuttua? ei tarvitse vastata tietenkään.


      • näino
        epaimen kirjoitti:

        kiitos palautteesta, arvostelua saa arvostella ja pilkkaa torjua vapaasti.

        pahoin pelkään, että et aivan hyvin tunne tätä kristillisyyttä kun luulet, että nuo piikittelyni kohteet ovat minun lanseeraamiani. vai miten on? onko tullut Helsingissä seuroissa istuttua? ei tarvitse vastata tietenkään.

        Tunnen paljon paremmin, useamman vuoden kokemuksella kuin sinä, vaikka enHelsingin seuroissa istunut niin paljon kuin parilla muulla isolla paikkakunnalla ja parilla pienellä.


      • kjsddd
        näino kirjoitti:

        Tunnen paljon paremmin, useamman vuoden kokemuksella kuin sinä, vaikka enHelsingin seuroissa istunut niin paljon kuin parilla muulla isolla paikkakunnalla ja parilla pienellä.

        ePaimenen mainitsemat asiat ei mihinkään katoa ja muutu olemattomiksi, vaikka kuinka väittäisit ne valheiksi tai kokisit itsesi vainotuiksi, kun niistä sanallisesti puhutaan. Esikoisuudessa on tapana olla epärehellinen jopa itselleen ja väittää mustaa valkoiseksi.


      • näino

        Valehteleeko Lutherkin, kun hän puhuu syntien anteeksiantamisesta ja avainten vallasta. Ei ollut epaimenella mitään kommenttia Lutherin sanoihin, joita hän väittää lestadiolaisten keksimiksi.


      • luvallasi laitan nuot Luther sitaatit uuteen avaukseen. näitä ketjuja on vaikea seurata eikä aina pysy matkassa


      • näino
        kjsddd kirjoitti:

        ePaimenen mainitsemat asiat ei mihinkään katoa ja muutu olemattomiksi, vaikka kuinka väittäisit ne valheiksi tai kokisit itsesi vainotuiksi, kun niistä sanallisesti puhutaan. Esikoisuudessa on tapana olla epärehellinen jopa itselleen ja väittää mustaa valkoiseksi.

        Sinä ilmeisesti et ole esikoinen ja puhut aina totta, et muista koskaan väärin, et riko kahdeksatta käskyä vastaan, koska et puhu kenestäkään pahaa, vaan muutat kaikki parhain päin?

        Muistan kun 40- 50 vuotta sitten saarattiin, että meidän täytyy valehtelijakristittyinä uskoa itsemme autuaaksi.


      • kjsddd
        näino kirjoitti:

        Sinä ilmeisesti et ole esikoinen ja puhut aina totta, et muista koskaan väärin, et riko kahdeksatta käskyä vastaan, koska et puhu kenestäkään pahaa, vaan muutat kaikki parhain päin?

        Muistan kun 40- 50 vuotta sitten saarattiin, että meidän täytyy valehtelijakristittyinä uskoa itsemme autuaaksi.

        Minun henkilökohtaiset ominaisuutenikaan eivät tee ePaimenen kirjoittamaa valheeksi.

        Mitä mainitset saarnatun aikoinaan, ei tarkoita sitä, että kristittyjen tulisi nimenomaan pyrkiä valehtelemaan.


      • näino
        kjsddd kirjoitti:

        Minun henkilökohtaiset ominaisuutenikaan eivät tee ePaimenen kirjoittamaa valheeksi.

        Mitä mainitset saarnatun aikoinaan, ei tarkoita sitä, että kristittyjen tulisi nimenomaan pyrkiä valehtelemaan.

        Tyhmäkö olet? Ei tietentenkään. En usko kenenkään, kristitynkään puhuvan jotakin väärin, joko muitamalla väärin tai jättämällä jotakin puhumatta.


      • teuta
        näino kirjoitti:

        Tyhmäkö olet? Ei tietentenkään. En usko kenenkään, kristitynkään puhuvan jotakin väärin, joko muitamalla väärin tai jättämällä jotakin puhumatta.

        Näin vaan tapahtuu , sanotte sitä sitten miksi tahansa , jos joku voi väittää kirkkain silmin
        ettei ole koskaan valhdellu, siitä vaan väitän että huono muisti . eikä siihen voi vedota .

        Örvelö vai niin että ..

        Toiseksi : mitä nämä asiat kuuluu aloitukseen , minusta Aloitus oli.
        mahtipontisestiu ,Naisen asetuksesta Ratkaisuvaltaan vaikka pieleen menee
        ei stä nainen kuitenkaan ratkaise ,,Vaan Jeesus Kristus , näin uskon .


      • teuta
        epaimen kirjoitti:

        suutari miettii, että kun nahkaa vähän rapsuttaa löytyisikö sieltä alta näitä suosittuja harhoja
        - synnit saa anteeksi vain ihmisen sanan kautta, jonka julistaa Pyhältä Hengeltä valtuudet saanut
        - esikoisten herätysliike on Kristuksen maanpäällinen ruumis, jonka pää ovat Lapin vanhimmat, etenkin Persätter (Lahden juhannussaarna 2011)
        - henki ja virka harha: piispat, papit ja diakonit edustavat jäykkää virkaa ja kuollutta uskoa, jota vastaan vapaa Hengen synnyttämä elävä usko viihtyy vanhinten ja lähetysmiesten ja saarnaajien "virattomassa" yhteisössä
        - usko tuo mukanaan maailman vihan, pilkan ja vainon, jota kristitty saa kokea työpaikalla jos tunnustaa olevansa kristitty = lestadiolainen sekä muualla tämän maailman lasten parissa liikkuessaan.
        - liturgia ja musiikki jäivät Vanhan testamentin temppelin tuhon myötä sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle
        - tässä pimeyden ja luopumuksen maailmassa taivasten valtakunnan valo vielä pilkottaa siinä lämmössä ja kodikkaassa loisteessa, joka syttyi Kiirunan Betlehemissä ja on ulottunut maan ääriin

        mahtaisiko tällaista katinkultaa sieltä löytyä hieman rapsuttamalla? silloin ei kyllä kannata Kristukseen ja Hänen kirkkoonsa tutusta taistelun vuosina, jotka jättävät Talvisodan toiseksi. pinttyneet luulot voivat silloin joutua Herran armosta syyniin ja ehkä uutta elävää totuutta alkaa sielun silmiin kajastaa, elämän vihreyttä orastaa...

        Ei se noin mene (siis ettei ilman helenaa olisi kristinuskoa ),,vaan se pitää
        olla KRISTUS siis ilman Häntä ei meillä olisi kristillisyyttä. . uskotko ..
        minä uskon niin sen täytyy olla varmuudella ..


      • teuta
        näino kirjoitti:

        ”liturgia ja musiikki jäivät Vanhan testamentin temppelin tuhon myötä sinne Golgatan keskimmäisen ristin juurelle”
        Onko missään kirjoitettu, että Jeesus olisi suorittanut liturgioita ja musiikkia ja vienyt ne mukanaan ristin juurelle? En minäkään tiedä, enkä ole myös lukenut, että alkuseurakunnassa olisi ollut näitä. Vanhan-testamentin puolelle jäivät kaikki uhrijumalanpalvelukset. Katollisessa kirkossakaan ei ole aina ollut soittokoneita, vaan ne ovat tulleet sinne myöhemmin.
        Wikipedian mukaan ammattimainen musiikin harjoittaminen loppui Jerusalemin temppelin hävityksen myötä. Alkuseurakunta lauloi kokoontumisissaan psalmeja, kiitosvirsiä ja hengellisiä. lauluja.
        ”usko tuo mukanaan maailman vihan, pilkan ja vainon, jota kristitty saa kokea työpaikalla jos tunnustaa olevansa kristitty = lestadiolainen sekä muualla tämän maailman lasten parissa liikkuessaan.”
        Ei välttämättä, mutta jos alkaa nuhdella synnistä, niin sitten alkaa käärmeen siemenet tulla esiin. Samoin kun sanoo totuuden sellaisille, jotka luulevat olevansa uskossa, niin jo alkaa tulla pilkkaa. Se tulee esille tässäkin foorumissa.
        ” tässä pimeyden ja luopumuksen maailmassa taivasten valtakunnan valo vielä pilkottaa siinä lämmössä ja kodikkaassa loisteessa, joka syttyi Kiirunan Betlehemissä ja on ulottunut maan ääriin”
        Kiirunan Betlehemi on lumiukon lanseeraama termi. Pitää kuitenkin paikkansa, että rovasti Laestadiuksen aikana oli suuri pimeys luterilaisessa kirkossa. Suuri muutos tapahtui ihmisissä, kun Laestadius työkumppaneineen alkoi saarnata kaksiteräistä Jumalan sanaa. Herätys levisi kulovalkean tavoin, kirkon vastustuksesta huolimatta. Tämä valkeus paistaa vieläkin tämän nurjan ja huorintekijäsukukunnan keskuudessa. Täälläkin on ennustettu tälle loppua, mutta pienenä esimerkkinä kerron, että USA:n länsirannikolle Washingtonin osavaltioon on vuoden vaihteessa valmistunut neljäs rukoushuone, jonka salissa on 1000 istumapaikka, ruokasalissa 500 paikkaa ja rakennuksessa lisäksi 16 luokkahuonetta. Pienellä alueella on ennestään Woodlandinvuonna 2012 valmistunut 1400 hengen, Lewisvillen 1995 valmistunut 2000 hengen ja Bursh Prairien 1967 valmistunut 1100-1200 hengen rukoushuoneet. Tilat täyttyvät joka sunnuntai. Viides rukoushuone on suunnitteilla Yacoltiin, josta tehdään samanlainen kuin Heissonissa on.

        Kiitos pilkasta, jota taas saimme osaksemme!

        Kuitenkin Jerusalemin kapina eloi vasta 66 jKr ja ja totaalinen hävitys oli kaikessa 70 jKr.
        Pitää myös muistaa että Jeesus oli ennustanut tälläisen hävityksen tulevan ,kirjoitan siksi
        että tämä hävitys sen tähden ,että ylipapit jatkoivat uhrijumalan palvelua keskenään ,.
        kuin ei olisi mitään tapahtunut ,

        Siksi JUMALA antoi kaiken tapahtua . kun jerusalemi oli sorana se todella oli sorana no
        oli siellä jätetty kaksos tornit jotka oli kauniin ja 485 metriä Länsi muuria ,
        sellaisena se oli jonkin aikaa kunnes Keisari Trajanus määräsi sen room. armeijan varuskunta paikaksi ilman mitään siviiliasutusta , .

        Kunnes Keisari Hardianus 117jKr -138 jKr Muodosti siitä AELLAN CAPITOLINA-Nimisen Roomalaisen siirtokunnan /siirtolan , , Johon kristityt saivat pääsyluvan , ei Juutalaisetr . Temmpelin paikalle pystytettiin JUpiterin pyhäkkö muurit kakennettiin Uudestaan ,,
        Siionin alue jätettiin niiden ulkopuolelle Kaupunki sai pääasissa nykyisen muotonsa .

        Kristittyjen ,Pyhiinvaellusmatkat ,Jerusalemiin alkoivat 200 -luvulla .
        Konstanttinus Suuri poistatti Jerusalemista pakanallisen leiman , ja400 luvulla
        Rakennettiin ensimmäiset Luostarit .

        V 638 Jerusalemi jouti Muhamettilaisille , jotka pitivät sitä omana pyhänä kaupunkina .
        kristittyjen ja Muhammettilaisten välit huononivat aikaa myöten , Selzukkien tultua Palestiin herroiksi ne rikkontuvat Ristiretkeläisten tultua 1099 he tapasivat kirkolliset
        rakennukset Raunioina .Lukuun ottamatta Pyhän Haudan kirkkoa ja erä Marian ..


    • matkamiesmaa

      Emmekä ala täällä mitään pyhiä nimiä palvomaan ,mutta hän ihmisenä on sen tehnyt mitä hänen tulikin tehdä ja tulee ajatella minä kelvoton palvelia.LLL piti kyllä millan arvossa mutta sydämmessään ja ajatteli:siinä on yksi Maria joka itkee vapahtajan haudan partaalla murheen ja kaipauksen kyyneleitä.

      • teuta

        Oletko kuullut , kun LLL:n sai myöhemmin kuulla että milla on jättänyt
        tämän maan hän taisi sanoa Juhanille olisin mennyt hautajaisiin mutta tuli
        niin pieni aika että ei kerkeä hankkimaan sijaista .

        Tämä kyllä kertoo että Hän oli Millään tykästynyt oikeesti
        kuitenkin siinä oli muutamia vuosia välissä. mutta hän
        tarkoitti tieto tuli pikkasen liian myöhään..


      • matkamiesmaa
        teuta kirjoitti:

        Oletko kuullut , kun LLL:n sai myöhemmin kuulla että milla on jättänyt
        tämän maan hän taisi sanoa Juhanille olisin mennyt hautajaisiin mutta tuli
        niin pieni aika että ei kerkeä hankkimaan sijaista .

        Tämä kyllä kertoo että Hän oli Millään tykästynyt oikeesti
        kuitenkin siinä oli muutamia vuosia välissä. mutta hän
        tarkoitti tieto tuli pikkasen liian myöhään..

        voi hyvinkin olla,ei se pahasta ole jos hautajaisiin menee katsomaan kun ruumis lasketaan maan poveen. Mikä meitä sen paremmin irroittaa tästä kuolevaisuuden maasta,kuin se jossa niinkuin katselemme omaa kuolevaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3950
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2963
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2233
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1900
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1770
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1762
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      53
      1667
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1537
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1485
    Aihe