Onko kenelläkään kokemusta/tietoa miten ja missä ajassa ulosotto saa tiedon tulevasta perinnöstäni? Olen maksanut vuosien ajan ulosottoon kolmasosan palkastani joten EN HALUA moraalisaarnoja siitä miksen lyhennä velkojani (perintösumma on marginaalinen osa ulosotossa olevasta summasta). Tiedän että tuleva perintö on vain n. 2500 euroa ja tällä rahalla saisin varmemman auton(nykyinen vanha rämä vetelee viimeisiään) hankittua koska ajan päivittäin työmatkaa 80km (julkisella kulkeminen ei mahdollsita työpaikan sijainnin vuoksi). Henkilö jolta perintöä tulossa on kuollut aivan äskettäin mutta mitään perunkirjoituksia yms. ei ole aloitettu. Perinnöstä luopuminen ei tule kysymykseen koska minulla ei ole lapsia. Voi ulosoton kanssa sopia että saisin pitää summasta edes osan autoa varten? Ja miten nopeasti ulosotto saa tiedon tulevasta perinnöstä?
Perintö ja ulosotto
15
517
Vastaukset
- karhu_talviunilla
Tiedät varmaan milloin perintö ilmaantuu tilillesi. Sitten vaan käyt heti aamulla nostamassa rahat tililtä, tai maksat nettipankin kautta tililtä laskuja. Niin minä tein ja ulosotto huomasi jälleen, että nopeat syövät hitaita.
Suomen, Kreikan ja koko EU:n talous siinä tietenkin menee kuralle sinun takiasi, mutta jos pystyt sen asian kanssa elämään, niin ei sitten hätää. - UU5
Mielestäni eivät saa tietää mistään etukäteen...
Jos raha maksetaan tilille, niin kysyt tarkan päivän ja seuraat tilin saldoa ja käyt hakemassa
äkkiä pois kun on ilmestynyt tilille. Et syyllisty mihinkään rikokseen.
Aikoinaan olin itse pesänhoitaja ja siirsin itse omalle tililleni pesän varoja oman osuuteni ja otin samalla pankin tiskiltä käteisenä ulos. :-) - Väärä-tieto
Saavat tiedon verottajalta. Vainajan omaisuus- ja perijätiedot menevät verottajalle joka hyväksyy asian ja vaatii pesänhoitajalta selvityksen ,että jako on suoritettu.
- näht
Saattaa olla olemassa joku, joka tietää perinnöstäsi. Se ilmoittaa ulosottoon ja asia on sitten siellä tiedossa jo, enen kuin perintöä on jaettu. Tällaista tapahtuu.
Muuten uo saa tiedon verottajalta joskus aikojen päästä. Koska olet hyvä ja säännöllinen maksaja kuitenkin, armo saattaa käydä oikeudesta. - Zaphodbx
Perunkirjoittajalla on velvollisuus tarkastaa kaikki perinnönsaajat ulosottomieheltä, onko heillä perinnässä jotain, jotkut tarkastavat jotkut ei. Toivottavasti saat pitää perintösi...
- roskaa90
Täytä roskaa! Perukirjan voi tehdä kuka hyvänsä, vaikka juoppo toriaidalta. Mitään tarkastusvelvollisuutta uskotuillamiehellä ei ulosottomieheltä ole.
- totta_roskaa
Joo, kyllä tuo "Zaphodbxin" kommentti on ihan puuta heinää. Sitä vastoin "roskaa90" on oikeassa ja "Väärä-tieto" oikeilla jäljillä. Perukirjahan on tehtävä ja toimitettava verottajalle 3 kk:n kuluessa kuolemasta. Perukirjassa on oltava luettelo pesän osakkaista eli henkilöistä, joille perintö pääsääntöisesti lankeaa ("pääsääntöisesti" tässä siksi, että perittävän testamentti saattaa syrjäyttää kaikki pesän osakkaat). Verottajalla ja uo:lla on tunnetusti läheiset keskinäiset tiedonsiirtosysteemit (mm. veronpalautusten ulosmittaamiseksi) ja uo saa sitä kautta tietoa myös perillisasemaan päässeistä uo-velallisista. Ja saattaa hyvinkin ulosmitata velallisen pesäosuuden. Perinnönjakoa ei uo:n tarvitse odotella eikä se käytännössä koskaan odottelekaan, koska pesäosuuden ulosmittaus tuo sille määräysvaltaa pesän asioissa mm. perinnönjakoon liittyen. Mutta on ihan toinen asia, jaksaako uo vahtia odotettavissa olevaa vaivaista parin tonnin pesäosuutta.
- pääkiipaaaa
totta_roskaa kirjoitti:
Joo, kyllä tuo "Zaphodbxin" kommentti on ihan puuta heinää. Sitä vastoin "roskaa90" on oikeassa ja "Väärä-tieto" oikeilla jäljillä. Perukirjahan on tehtävä ja toimitettava verottajalle 3 kk:n kuluessa kuolemasta. Perukirjassa on oltava luettelo pesän osakkaista eli henkilöistä, joille perintö pääsääntöisesti lankeaa ("pääsääntöisesti" tässä siksi, että perittävän testamentti saattaa syrjäyttää kaikki pesän osakkaat). Verottajalla ja uo:lla on tunnetusti läheiset keskinäiset tiedonsiirtosysteemit (mm. veronpalautusten ulosmittaamiseksi) ja uo saa sitä kautta tietoa myös perillisasemaan päässeistä uo-velallisista. Ja saattaa hyvinkin ulosmitata velallisen pesäosuuden. Perinnönjakoa ei uo:n tarvitse odotella eikä se käytännössä koskaan odottelekaan, koska pesäosuuden ulosmittaus tuo sille määräysvaltaa pesän asioissa mm. perinnönjakoon liittyen. Mutta on ihan toinen asia, jaksaako uo vahtia odotettavissa olevaa vaivaista parin tonnin pesäosuutta.
noin se piirteittäin meni hiljakkoin voudille.meitillä...verottaja ilmiantaa kyselijöille,esim.voudille.
- p.a.parantainen
Kannattaskohan ottaa itse yhteyttä ulosottoviranomaiseen asian tiimoilta? Siis että voiko heidän kanssa edes neuvotella tämmöisistä asioista? Ajattelin että jos edes osan sais itse pitää kun kuitenkin auton katsastus edessä ja ilman remppaa ei läpi mene. Kuten aiemmin mainitsin vuosia on viety kolmannes palkastani ulosottoon. Kun niitä säästöjä ei kerry tämmöisiin tilanteisiin.
- Epäilevä5
Näin Raumalla työkkäri pyysi minulta palkkaturvahakemuksesta valokopion ja seuraavana päivänä tuli päätös ulosmittauksesta. Aika nopeaa toimintaa en ollut kun kuukauden töissä ja otin lopputilin kun ei saanut palkkaa. Kysyisin onko tämä lainvoimainen ja viimeinen tili, onko lakia muutettu??
- rahat-jemmaan
Minä sain 37000 ja jäi ulosotto nuolemaan persiittään kun ehdin varat ottaa pois ja kuuden kuukauden päästä kun huomasi sanoin jotta ryyppäsin kaikki kavereiden kanssa vaikka vieläkin jemmassa on maakätkössä 21000€ Ei voi ottaa silti kuin sen minkä laki antaa myöhen eläkkeestäni eli saman kuin ennen perintöä ja saan silti vapaakuukaudetkin.
- lfmnnjmf
Mitään kerro kenellekään! Rahat tililtä veke ja heti. Siinähän ihmettelevät-
- rahaa
Kolme vuotta sitten isän kuotua luovuin lakiosuudesta ulosotontakia ja sain saman lakiosuuden siirettyä pankinlakimiehen opastuksella tyttärelle noin 9000e ja kun taas viimekesänä äiti kuoli tuli perintöä14000e tilille ei muutakun tili saman tien tyhjäksi samanapäivänä pankin tiskillä,jäivät näppejä nuolemaan,näinhän se on että vain nopeat elävät,muuten ulosotto olis tilin tyhjentänyt ilman mitään kyselemättä.
- kummaasakkii
Kylläpä olette vastuutonta sakkia! Maksaisitte velkanne uo:lle nii ei tarvisi tuollaasia kikkakolmosia miettiä.
- hurskautta
kummaasakkii kirjoitti:
Kylläpä olette vastuutonta sakkia! Maksaisitte velkanne uo:lle nii ei tarvisi tuollaasia kikkakolmosia miettiä.
Täällä taas joku yrittää olla viisaampi kuin onkaan. Tiedätkös, kun luoja jakoi ihmisille viisautta, niin se tietenkin pääsi loppumaan. No luoja joutui sitten jakamaan lopuille ihmisille viisauden sijaan jälkiviisautta, ja se ei totisesti ole sitä samaa kuin oikea viisaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265043Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123635Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403167IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462689Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861288Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2681219- 591145
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941096Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2031002