Aihe

Öljypropun tiiviste

tiivistämään

Rupesin vaihtamaan moottoriöljyä äskettäin käytettynä hankittuun Avensikseen, T25, 2.0 bensa. Ihmetystä herätti ja herättää vieläkin, että öljypropussa ei ollut minkäänlaista tiivistettä. Sileät metallipinnat vastakkain.Edellinen öljynvaihto on tehty suuren merkkiliikkeen (ei Toyota-liike) huollossa. Olen tottunut, että kuparitiiviste siellä on. Mutta kun katselin Motonetin sivuja, niin siellä kerrotaan, että on jokin erikoistiiviste, klingeriitti.Kysymys asiallisille ja auttavaisille tietäväisille: Pitääkö tuossa jostain syystä olla jokin erikoistiiviste? Käykö kuparittiviste edes yhden vaihtovälin? Tuskin se ilman tiivistettä on tarkoitettu olemaan - merkkihuollot on joskus huolettomia? Ongelma on nyt viikonloppuna se, että erikoistiivisteitä ei ole, kuparisia kylläkin. Kiitos.

21

1266

    Vastaukset

    • Siellä ei välttämättä aina ole mitään tiivistettä. Ovat muotoilleet sen sellaiseksi, että tiivistää ilmankin. Laita vaan kiinni ilman mitään ja jos vuotaa niin laita sitten kuparinen aluslevy.

      Ennen niissä pohjatulpissa oli yleensä kupariprikat, mutta kun irrotit sen vaihdon yhteydessä niin se putosi sinne astiaan - kuuma kun tuppaa olemaan- ja sitten hävisi.

      Sellainen systeemi tarvitsi ehdottomasti sen tiivisteen ja sitä sitten haettiin ja noiduttiin. No sitten tuli nämä proput ilman tiivistettä kuvioihin.

    • Kyllä se kuparitiiviste vaihdetaan uuteen joka öljynvaihdossa

    • Se uusi tiiviste on sellainen "pahvi-prikka", joka pitäisi vaihtaa joka kerta. -oletko varma, että se ole liimautunut pohjaan tai tulppaan? -ei ole siinä öljyisenä ihan helppo huomata.

      Toinen vaihtoehto on, että se on jossain siinä vaiheessa pudonnut, kun poistit tulpan.

      Ja kolmas vaihtoehto, että ed. vaihtaja on jättänyt tai unohtanut sen pois. -pitää todennäköisesti ilmankin.... ei sieltä ainakaan öljyä tule ennen kuin tulppa on kokonaan pois.

      • Tiivisteitä on erilaisia, koko kuparisia, sellaisia kokoonpainuvia kuparikuorisia ja eri tiivistemateriaaleista tehtyjä (esim. se "klingeriitti" tai millä kauppanimellä mikäkin kulkee, teollisuudessa näitä erilaisia tiivistelevyjä riittää).
        Mondeossa tulpan välitä tihkutti vaikka laittoi uuden kuparitiivisteen, joten siihen piti laittaa lisäksi hieman teflonputkiteippiä.


    • Mulla on pahvitiiviste,jota ei edes joka öljynvaihdossa ole tarvinnu vaihtaa .

    • Jätä tiiviste pois, ja tulppakin vähän löysälle niin päästään taas eroon yhdestä japsista.

      • sairastaa. Kiristä sinä omaa tulppaasi niin pskaa ei valu niin pahasti kuin tähän asti.


    • Ehkä olisi parempi että ketjunaloittaja ei ryhtyisi näin vaativiin auton huoltohommiin vaan antaisi ammattimiehen tehdä noinkin paljon osaamista vaativan työn !

    • Vanhan kuparitiivisteen saa pitämään kun sen ensin hehkuttaa ja jäähdyttää.

    • jumankekka maksaako kuparitiiviste niin paljon muka ette viitsi vaihtaa joka öljyn vaihdossa??? !!!!! Menkää hakemaan hydrauliikka firmoista kourallinen ja ei maksa montaa euroa!!!!

    • Usit tiiviste,on hieman arvokkaampi,mutta pitää ja kestää.

    • Huolto unohtelee tiivisteitä tai paremminkin kun vähät välittää, siellähän on joku palkaton työharjoitteluja öljyjä vaihtamassa.

      Yksityinen juoksutetaan kyllä marmoritiskille ostamaan platinan hintaisia klingeriittejä.

      Laita vaan yks vaihtoväli ilman kun syöhän noi öljyä muutenkin.
      Kun kupari on jalompi metalli niihin en oo tykännyt laittaa kupariosia auton pohjaan, ettei kiihdytä korroosiota. Tiedä sitten onko ihan taikauskoa.

    • Otat vanhasta sytytystulpasta tiivisteen käy kun suutarin näppi sian perseeseen.

    • Ei ei ja ei. Toyotan öljyropun tiiviste on tehty alumiinilevysta jonka molemmilla puolilla on laminoitu tiivistepinta. Tiiviste kuuluu vaihtaa joka öljynvaihdossa. esim. Motonetissä ei ole olemassakaan tätä oikeaa tiivistettä vaikka nettisivut toisin väittää.
      Ebay:sta saa tätä oikeaa tiivistettä hintaan 1,2€/10 kpl kotiin toimitettuna.

    • Lisäys. Kuparitiivistettä ei saa käyttää alumiinilohkoisessa autossa sen sähköisen syövyttävyyden vuoksi.

    • Teoriassa kuparista tiivistettä ei kannata laittaa alumiiniöljypohjaan kun pinnat ovat puhtaat. Mutta niissä on aina öljyinen pinta kuparin ja alumiinin välissä. Onko jollakin alkanut proppun tiiviste vuotamaan syöpymisen vuoksi ?

      • Orginaali tiivari tai koko roppu niin ei falskaa!


      • oloveis kirjoitti:

        Orginaali tiivari tai koko roppu niin ei falskaa!

        Ihan totta! Se orkkis tiiviste on paras.


    • Tämäkin ketju paljastaa, että euron kolikko on jo soikea ennenkuin se Tojomiehen näpeistä irtoaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      10097
    2. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      285
      5209
    3. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      94
      3217
    4. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      67
      3166
    5. Onkobmaisasta rikostutkinta päällä?

      Vauva palstalla oli lähipiirin viestit julkaistu mitä siellä täydellisessä pikku perheessä todellisuudessa tapahtuu... Aivan järkyttävää tekstiä jos p
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      1499