Asumistukilaskuri vs lopullinen tuki

köyhä

Ihmettelen, miksi Kelan verkkosivuilla oleva asumistukilaskuri ilmoittaa, että voin saada asumistukea huomattavan paljon enemmän kuin mitä Kela oikeasti tällä hetkellä minulle maksaa. Ihan samat tiedot olen syöttänyt laskuriin kuin mitä Kelallekin on mennyt, mutta laskurin mukaan summan pitäisi olla nelinkertainen siihen nähden mitä nyt saan. Oletteko huomanneet saman?

5

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielälisäää

asumistuki nousi merkittävästi vuoden alussa, joten seuraavassa vuositarkistuksessa tulesi nousee laskurin ilmoittamaan summaan.

• fdbbfdfdbfbd

Muistithan syöttää laskelmaan bruttotulosi?

• Petu_

Asumistukilaki muuttui vuoden alussa kyllä joo. Toisilla se merkitsee, että seuraavassa vuositarkistuksessa tuki laskee, toisille se merkitsee tuen nousemista.

Eli ei ole automaatio, että tuki jokaisella nousisi, mutta nousee yleensä ainakin niillä joilla vuokra on kohtuullinen mutta joiden neliömäärä oli aiemman lain mukaan ylisuuri koska neliörajoitus poistui. Samoin poistui asunnon valmistumisvuoden merkitys.

• OtinOpikseni

Tuossa tarkistuksessa tulevan asumistuen laskemisen kohdalla kannattaa varautua TAKAISINPERINTÄÄN, kela perii takuuvarmasti joka jessuksen sentin mitä vaan irti saavat, vaikka sitten koko loppuelämän tulevista asumistuista. Olen itse ollut tuossa takaisinperinnässä vuosia, kun exän osa-aikaiset tulot "jäi laskematta" kelassa ja aiheutti usean kuukauden liikamaksun. Olin itse tuolloin suorittamassa asevelvollisuutta. Eron jälkeen maksoin tuota siis vielä vuosia...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1471
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe