Kylämme martat kokoontuivat viikolla Essolla, koska he lähtivät tilausbussilla yhteiselle virkistys- ja hurvittelumatkalle Ikaalisten kylpylään. Siinä bussin lähtöä odotellessa aloimme soittaa suuta marttojen kanssa kaikista kodinhoitoon liittyvistä asioista. Lupaavan alun jälkeen keskustelut muuttuivat hyvin väkinäisiksi, koska marttojen mielestä meillä essolaisilla oli liian sovinistiset mielipiteet. Lopulta Einarin vaimo (on marttakerhon puheenjohtaja) ilmoitti äänekkäästi, että eihän parlamentin jäsenten kanssa voi mistään asiasta keskustella, koska he kaikki ovat sellaisia päällepäsmäreitä.
Marttojen bussin lähdettyä aloimme yhdessä miettiä sitä, millaisia miehiä nämä päällepäsmärit oikein ovat. Parin virkistävän keskarin jälkeen keksimmekin asialle hyvin tieteellisen määritelmän. Meidän essolaisten mielestä päällepäsmäri on mies, joka nousee ensin päälle ja alkaa sitten päsmäämään.
Tämän määritelmän mukaan kaikki Esson parlamentin jäsenet eivät suinkaan ole päällepäsmäreitä, vaan joukostamme ainoastaan yksi mies, Seksi-Sulo, täyttää päällepäsmärin viralliset kriteerit. Enarin vaimo oli siis väärässä syyllistäessään meitä kaikkia.
Millainen mies on pällepäsmäri?
10
156
Vastaukset
- eipäälle
Eikö tuollanen mies ole päälläpäsmäri.
Essolaiset suurpiirteisiä
Jos ihan pilkuntarkasti asiaa tutkitaan, niin olet oikeassa eli määritelmämme mukainen kaveri olisi päälläpäsmäri. Me essolaiset olemme kuitenkin suurpiirteisiä, joten katsomme saman määritelmän sopivan myös päällepäsmäriin.- savolaesukko
Mittee se on tuo päsmäämine? Eei meijän kylällä sitä hommoo taaijjeta
- suattas.olla
savolaesukko kirjoitti:
Mittee se on tuo päsmäämine? Eei meijän kylällä sitä hommoo taaijjeta
Jospa lie piällysmies iliman housuja?
Näppäimistö jäässä?
Olikohan Esson tietokoneen näppäimistö jäässä vai oliko kyse opereettorin huolimattomuudesta, kun kirjoitukseeni oli tullut kirjoitusvirheitä. Otsikon tulisi tietysti kuulua:
"Millainen mies on päällepäsmäri?" eikä tietenkään "Millainen mies on pällepäsmäri?".
Jutun viimeisessä lauseessa mainittiin "Enarin vaimo", vaikka tietenkin piti kirjoittaa "Einarin vaimo".
Tällaista se elämä on. Aina ei voi onnistua sanomaan asiaansa virheettömästi.- kallekoivunen
Harmittavia takaiskuja nuo Yleismiehen kirotusvireet.
Mutta me palstalaiset ollaan suripirteisiä eikä anneta asian häiritä.
- Tällainenseon
Sivistyssanakirjan mukaan: " päällepäsmäri 1. (arkikieltä) määräilijä, komentelija, pomo. "
Ts. se miltei jokaisessa kodissa keikaroiva Euroopan omistajan lailla käyttäytyvä ja patriarkaalisesti toimiva pomoksi itseään tituleeraava miehenkuvatus, jolle vasta nykynaiset ovat pystyneet pistämään 'jauhot suuhun' ja pulinat pussiin. - Yrjöttäjä
Mies, joka aina on viettänyt kaksoiselämää ja jollle vaimo ja lapset on pelkkiä kulissej ja leikkikaluja, maksattaa kaikki menonsa vaimollaaan ja parinkymmenen vuoden eronkin jälkeen käy viellä vanhan eukkonsa kimppuun käsirautojen kanssa - reissussa tulehtuneet pussinsakin tyhjentää mummmujen kurkkuun. Oisko vähän hoidon tarpees ja syytä ihmistapojakin opetella. Siihenkin on saanut opetella että välillä lähes kaikki isoista pienmpiin asi joutuu jonottamaan tk:ssa - josko saais antibiooottikuurin ikkäviin ja tuskallisiin tulehdusoireisiin. Ei ne jaksa sydänoireiset lapset ja mummtkaan ihan kaikkea maaailmansaastaa aina niellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä611725- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271270- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55664Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625