Eli kun oon tullut koulusta ja tehny kaikki perus hommat ja käyttänyt sen ulkona niin mitä aktiviteettia voisin tehdä koiran kanssa (huom se on pikku koira). Toivoisin että kirjottaisitte ideoita olisin kiitollinen että mitä tekisin koiran kanssa.
mitä tehdä koiran kanssa?
18
1104
Vastaukset
- kolttonen
Paljon riippuu siitä, millainen koira tarkemmin ottaen on (kaipaako liikunnallista aktiviteettia vai pikemminkin aivojumppaa) ja mistä itse pidät. Vaihtoehtoja on loputtomasti: toko, agility, koiratanssi, koirajuoksu, jäljestäminen, tavaroiden/ruoan piilottaminen ja niiden etsimään opettaminen, ihmisen etsimään opettaminen, temppujen opettaminen, valokuvaaminen (siis sinä valokuvaat koiraa missä milloinkin) jne. Kaikkea voi myös muokata omien mieltymysten mukaan, kaikkea voi harrastaa niin sisällä kuin ulkona ja enemmän tai vähemmän vakavasti.
Kannattaa ehdottomasti miettiä sellainen harrastus, josta pidät itse. Muuten harrastus saattaa loppua lyhyeen. Siispä sinä olet oikeastaan ainoa, joka osaa vastata kysymykseesi. Koiran kanssahan voi periaatteessa tehdä mitä vain mielikuvitus apunaan. Tietysti on tärkeää, että saat myös koiran innostumaan asiasta ja sillä on rahkeita pyydettyyn aktiviteettiin, mutta joskus koiratkin yllättävät. Meillä esim. kiinanharjakoira oli nuorempana innokas jäljestäjä, vaikka tuollaisesta seurakoirasta ei moista heti uskoisi. Nyt vanhemmiten se sen sijaan nauttii silmin nähden esim. siitä, että se kesäisin pääsee mukaan rannalle (sellaiselle, johon koiria saa viedä) tai puistoon vaikka tuntikausiksi vain olemaan tekemättä mitään sen kummempaa samalla kun omistaja lukee kirjaa. - Hau-hau-murr
Jaa,a kysyppäs koiralta, että mitä se kanssasi haluaisi harrastaa! Ruokakupilleen se ei sua tahdo, paitsi sen täyttäjäksi. Saattaahan olla, että opetettujen taitojen kautta se, ikäänkuin haluaisi kanssasi jotakin tehdä.
Joskus käskin hurttaani "paikka", oli siinä just niin kauan, kuin olin näkyvissä. Sitten se "hiipi" talon nurkalle ja kurkisti, näkyykö mua - joskus se ilmiselvästi hämmästy, ku olinkin siinä nurkan takana odottamassa. Sit ku aattelin päästä ulkoilussa helpolla, heittelin lumipalloja eri suuntaan ja käskyllä "hae", se mulkas mua, tyyliin: "hae itte" ja tuli jalkojeni päälle istumaan - ettei sen takamus kastu. Ja ikäänkuin väkisin se sit lähti kanssani lenkille, vaikken sitä remmissä pitänytkään - sai sussarini vapaasti lönkötellä vieressäni (ja siinä se pysy, jossen antanut lupaa lähteä). Jaa, toihan se joskus mulle jonkun kepin ja ilmeisesti sen ikeniä tms kutitti, ku mun tartti sit pitää siitä kiinni ja se veti. Niin ja sit jos makasin maassa, se tuli siihen selkeesti haastamaan painiotteluun ja siitä oikein näki, kuinka tyytyväinen se ol, ku aina joskus annoin sen voittaa ja istua ylpeänä mahani päällä! Lapsia ja eukkoani se ei kiusannut ollenkaan. Ku lapset menivätten uimaan, piti hurtta pistää rannalla kiinni, ku olis muuten menny ne pelastamaan!
Mutta, yleisesti ottaen, kysmyksen kirjoittajalle. Yleensä kaikki koirat tykkää ihan mistä vaan, mistä omistajansakin.
Sit on erikseen näitä, haastavia, suhteellisen älykkäitä(koiraksi) koiria, jotka kyllä kertovat, mikä niitä kiinnostaa ja mikä ei. - fgdgffdgdfgdf
Koiralle riittää ruoka ja liikunta ja rapsuttelu. Ärsyttää se ketä vaan jos ei saa olla rauhassa, vaan pitää ulkoiluttaa omistajaa ;)
- no-jaa
Tämä on kuules niin koirasta kiinni. Jotkin koirat ovat niin älykkäitä ja eloisia, että ne tylsistyvät pelkillä remmilenkeillä ja alkavat sitten keksiä luvatonta tekemistä päivisin. Eli ei kaikille pelkkä normiliikunta riitä, vaan tekevät oikein mielellään muutakin, jotta ovat oikeasti väsyneitä. Eikä siitä varmaankaan ollut kysymys, ettei koira saisi olla ollenkaan rauhassa. Useimmat koirat tekevät mielellään jotain omistajan kanssa, ja kuten tässä on jo sanottukin, niin se aktiviteetti valitaan ihan omistajan JA koiran mukaisesti.
- jdklgjlkgö
Mulla on Australianterrierinarttu. Rodussa on vielä työkoiraa jäljellä eli pelkät lenkit ei riitä, se tarttee jotain aivoilleen. Käytiin agilitykursseja ja se oli sen juttu. Sitten piilotin nameja ties millaisiin viritelmiin ja siitä se tykkää. Mun toinen koira on podenco eli alkukantainen metsästyskoira. Oppii helposti tottelevaisuutta ja kun saa luita kaluttavaksi, se unohtaa ihan kaiken muun. Tykkää juosta polkupyörän vierellä. Ei osaa "purkaa" toiselle koiralle viriteltyjä paketteja, mutta löytää namit jos piilotan ne esim. ekokassiin pakattujen käytettyjen vaatteiden sekaan, jonka laitan sohvan tms. alle. Jokainen koira on yksilö plus rotu määrää aika paljon kiinostuksen kohteita ja on vain kokeiltava mikä on sen juttu.
- äläkysytäällä
Ehkä sun kannattaa mennä kysymään ihan alan harrastajilta eikä suomi24 älykääpiöiltä... meet vaan koiraharrastajien piiriin, luulis olevan helppoa, kun sulla on jo koirakin, mitä sä netissä kyselet idiooteilta joilla ei ole koiraa ees???
- PointtiOliMikä
:D Meinasitko, että on helpompaa käydä kyselemässä tilannetta vaikkapa agilityliitosta, koiratanssiharrastajilta, kennelliitolta, koirakouluttajilta jne jne jne. kymmeniltä ja kymmeniltä tahoilta kuin täällä "meiltä idiooteilta, joilla ei ole koiraa ees"? Ehkä sun kannattaa miettiä tuota uudelleen.
- käppänänemäntä
Meillä on ns. pieni koira, kääpiösnautseri, harrastetaan metsälenkkejä (pitkiä ja päivittäin), pallon perässä jaksaa juosta eli pallonhakua, koirapuistoilu on joka päiväistä, sitten opetellaan uusia temppuja, samoin namijemmoja ja älypelejä. Mentäisiin etsijäkurssille (siis koiria, kissoja jne.etsimään) mutta täällä ei ole tätä harrastus mahdollisuutta.
- hauveli
Hei ystäväni,
Pienelle koiralle, siis jos hän on vielä pentu, on hyvin tärkeää, että juttelet hänen kanssaan, aivan kuten olisit ihmisen kanssa. Hän haluaa myös leikkiä sinun kanssasi paljon, ja saada sinulta hellyyttä ja ruokaa ja huom! aikaa nukkua riittävästi. Sellaiset namienpiilotusleikit ovat kehittäviä jutuja.
Jos kyseessä on aikuinen pieni kokoinen koira, silloin ovat ulkoharrastukset ihan kiva vaihtoehto, veikkaisin teille kummallekin. Ensimmäiseksi kävelylenkit, reittejä voi vaihdella, ettei ole yksitotista touhua. Toiseksi esim. agility on hyvä harrastus.
Onko sinulla 'koirakavereita', joiden kanssa voisit lenkkeillä ja hauvelit tietysti mukana?
Onko sinun koirasi sopiva 'ystävä'- tai 'kaveri'-koiraksi?
Ne koirat käyvät eri laitoksissa ja yms. paikoissa vierailukäynneillä ja ilahduttavat monia ihmisiä vierailuillaan.
Tässä joitakin esimerkkejä. Pääasia on, että olet koirasi kanssa yhdessä mahdol. paljon ja annat hänelle rakkautta ja läsnäoloasi. Ja uskon, että niin teetkin.
- kivaayhdessä
Opeta istumaan,makaamaan,seisomaan,seuraaman,haukkumaan käskystä.
Piilottele herkkuja,anna koiran etsiä.Opeta koira istumaan paikallaan sen aikaa,kun piilottelet. - Mortianna
Opeta temppuja, koirat rakastaa kun pääsee vähän puremaan aivopähkinää. Täällä hyviä videoita: http://dogmantics.com/dog-tricks/
- fghjikl
pitäiskö kysyä niin päin, että mitä koiran kanssa ei voi tehdä
- penal2
Niitä voi kaikenlaisia temppuja harrastaa. Koira oppii ja ehdollistaa asioita käsittämättömän nopeasti - jos kokee sen mielekkäänä. Koiran pitää saada olla osana laumaa. Tässä tapauksessa sinä ja koirasi olette oma pikku ryhmä, mutta muitakin tulee tavata, koska sosiaalinen kommunikointi on tärkeää. Toki peruslenkit ym ovat tärkeitä, mutta myös se arkipäivä mitä touhuatte. Opettele kommunikoimaan koirasi kanssa. Elekieli, kehon kieli jne. Opettele "lukemaan" koiraasi, koirasi lukee sinua erittäin tarkasti, halusitpa tai ei. Koira puhuu "koiraa" ;-) . On olemassa erilaisia oppaita, jotka opettavat erilaisia temppuja ja hyötyliikunnan kuvioita ym. Nämä onnistuvat paljon paremmin, kun kommunikaatio pelaa hyvin. Tätä itsestäänselvyyttä ei vain painoteta juuri ollenkaan.
* Temppukoulu eli opeta temppuja
* Koiratanssi eli temppuohjelma musiikin tahtiin
* agilitykurssi (kannattaa mennä kurssille, että oppii esteet oikein)
* namin tai lelun piilotus sisällä tai ulkona
* hajutunnistus
* jäljestys (jälkiharrastuksesta on useita eri muunnelmia)
* haku eli piiloutuneiden ihmisten etsintää maastosta
* esineruutu eli piilotettujen esineiden etsintä osoitetulta alueelta
* joku itse keksitty etsintäleikki
* dobokurssi (jumppaa koiran kanssa)
* toko eli tottelevaisuuskoulutus
* rallitoko, tottelevaisuutta toisesta näkökulmasta
Jäljestys, esine-etsintä ja haku perustuvat nenänkäyttöön ja ne sopivat myös seurakoirien virkistykseksi, koska useimmat koirat rakastavat etsimistä ja haistelua. Parhaassa tapauksessa siitä voi olla jopa hyötyä, kun vaikka kadottaa jotakin ulkoillessa.
Tottelevaisuuskoulutus ja temppujen opettaminen (koirahan ei näitä erota, jos vaatimustaso on sama) taas parantaa koiran hallittavuutta ja jos koulutusmenetelmänä on vielä shaping eli sheippaus, joutuu koira ajattelemaankin.- raivoaja
Tuolla on hauska muunnelma tästä aloituksesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13473260#comment-78263782
Selitystä: Nimimerkki "melperi" on Vanhoillislestadiolaisuus-palstalla räväkkä kirjoittaja, joka kritisoi vanhoillislestadiolaista oppia ja uskonkäsityksiä. Itse hän ei ole koskaan ollut vanhoillislestadiolainen, vaan hän on muodostanut käsityksensä palstan perusteella ja jostakin syystä hän on tälle uskonyhteisölle raivoissaan. - kiimakirsi
myy ensin nettis ja osta joira niillä tahoilla
- Bastrado
Hieman huolestuttavaa. On siis koira hommattu ja nyt täällä kyselet mitä sen kanssa voi tehdä,olisiko kannattanut jättää hankkimatta!?
- tepponen
Onko sulla kaikki kotona? Mikä syy se nyt on jättää koira hankkimatta, jos kyselee täällä vinkkejä aktiviteetteihin, joita koiran kanssa tehdä? Tässähän ei nyt kysytty, tarvitseeko koiraa tyyliin käyttää lenkillä, vaan kaivattiin vinkkejä sen lisäksi tapahtuvaan yhteiseen, kivaan tekemiseen.
Huolestuttavaa on se, että sinulla on internetyhteys, jos käytät sitä niin, että käyt tänne kirjoittelemassa niuhoon sävyysi kuvitellen tietäväsi, että aloittajan antamista tiedoista voisi muka päätellä, ettei hänellä pitäisi olla koiraa ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799