Ajattelin päivittää nykyisen 1x Bosch 160 Ah(?) => 2x Motonetin Bosch L5077 180 Ah Freetime.
Akkupoterossa riittävä tila yhtenäinen tila.
Vene on 2006 ja nykyinen akku on alkuperäinen ja toiminut mainiosti, viimesuvena havaitsin mittarista kuitenkin alkaneen väsymyksen.
Kone on Volvon D1-20, laturin speksejä en nyt muista ja maasähkön hoitaa Quick SBC 250 ADV plus.
AGM akkua en ajatellut, koska toinen funktio akulla olisi hieman korjata kellunta-asentoa.
Kysymys: Onko toi setuppi ok?
Motonetin hupiakku
29
917
Vastaukset
- enemmänlisää
Riippuu tietty sähkönkulutuksestakin, mutta 25A maasähkölaturi kuulostaa äkkiselttään aavistuksen kesyhköltä 360Ah akkupankille. 40-50A voisi olla ehkä minimi.
- Boschman
Oon suunnitellut samaa settiä motonetistä. Eikö agm ole painavampi? Oon katsellut laturiksi 50 a versioita Victronilta tai waecolta. Kumpaakin myydään 400 e pintaan sakuissa. Waecoa vähän edullisemmin. Onkohan noissa mitään eroa?
- 1413
Olen lataillut kaksinkertaista pankkia kahdella rinnan kytketyllä Bilteman 18A tyhmällä laturilla. Moottorivene tosin eikä koskaan purettu kovin tyhjiksi.
- riittääpi
Mutta eihän se joudu ikinä tyhjiä akkuja lataamaan vaan lähinnä ylläpitämään varausta seisottaessa. Koska kun tullaan satamaan niin moottorihan on ollut jo käynnissä ja tehokas latausgeneraattori ladannut akkuja, akut ei siis ole tyhjänä.
Vai leikkiikö joku niin että ei oteta maasähköä heti kun tullaan vaan vasta kun akut on ensin käytetty tyhjäksi ja aiotaan vielä pysyä laiturissa? - maasähköttä
riittääpi kirjoitti:
Mutta eihän se joudu ikinä tyhjiä akkuja lataamaan vaan lähinnä ylläpitämään varausta seisottaessa. Koska kun tullaan satamaan niin moottorihan on ollut jo käynnissä ja tehokas latausgeneraattori ladannut akkuja, akut ei siis ole tyhjänä.
Vai leikkiikö joku niin että ei oteta maasähköä heti kun tullaan vaan vasta kun akut on ensin käytetty tyhjäksi ja aiotaan vielä pysyä laiturissa?"..leikkiikö joku niin että ei oteta maasähköä heti kun tullaan .."
Viestistä tulee se käsitys, että maasähkön mahdollisuus olisi tavanomaista matkapurjehduksilla. Ehkä joku muukin kuin minä on kesäkuukusien aikana laiturisähkössä vain satunnaisesti. Siksi sähkön tuotto muilla keinoilla on oleellista (aurinkopaneelit ym) samoin kuin kulutuksen vähentäminen ja riittävän suuri akkukapasiteetti (ettei konetta tarvitse käynnistää merten ylkityksillä pelkästään akkujen takia). - Mika22_
Samaa mieltä nimimerkin "maasähköttä" kanssa. Pari vuotta takaperin käytiin Höga Kustenilla, Selkämeren rannat myötäpäivään kiertäen. 5 viikon reissulla oltiin neljässä satamassa sähkössä kiinni. Edellisen vuoden reissun pisin yhtäjaksoinen aika ilman valtakunnanverkkoa oli 13 vrk.
Toki hyvä juttu, jos maasaähkölaturissa riittää tehoa (etenkin kun laiturissa oletaessa 12V säännöstelykin tuppaa loppumaan ;) mutta olennaisempaa mielestäni on, että oma sähköntuotanto vastaa säästäväistä kulutusta. Aurinko, tuuli, mitä koneella tulee muuten ajeltua esim. pläkäpäivinä noin keskimäärin. - ariel37
Mulla on 3 x 180 Ah tavalliset hupiakut. Latureissa on kapasiteettia vaikka kuinka, mutta tuo paketti ottaa vastaan alussa hetken ajan 40 A ja aika pian se laskee tasoon 30A. Näin jos aloitetaan 60% varaustasosta lataamaan, sen alle en ole päästänyt. Tästä päätelleen aloittajan laturia ei kannata vaihtaa isompaan.
- Pitskuu
Miten Volvon oma laturi jaksaa tuommoista akustoa latailla?
- seppomartti
Volvon laturi on115A. Jaksanee hyvin.
- mistä_kyse
Miten AGM-akun poissulkeminen liittyy kellunta-asentoon? Saman se painaa kuin muutkin lyijyakut. Samoista ampeeritunneista vain saa selvästi enemmän käyttöön. Litiumit olisi ne kevyemmät, mutta talouspuoli voisi tulla keveyden lisäksi vastaan.
- Bossu
Joo, kyllä AGM painaa. Mä laitoin tällaisen. Samaa myydään kalliimmalla Motonetissä. Painaa 60 kg. http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
- AGMvs.huoltovapaa
Bossu kirjoitti:
Joo, kyllä AGM painaa. Mä laitoin tällaisen. Samaa myydään kalliimmalla Motonetissä. Painaa 60 kg. http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
Painaako AGM enemmän kuin saman Ah:n "huoltovapaa" nesteakku? Onko käytännössä mitään selkeää vastiketta AGM-akkujen kalliimmalle hinnalle? Esim. Motonetin (johon täällä on viitattu) 95Ah huoltovapaa akku maksaa 135 € ja 95Ah AGM 225€. Tuleeko hintaerolle perusteita kestoiässä tms? Omat "huoltovapaat" akkuni ovat nyt 9 v. vanhat ja ne pitäisi kai iän perusteella uusia, vaikka ovat yhä kunnossa.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Joo, kyllä AGM painaa. Mä laitoin tällaisen. Samaa myydään kalliimmalla Motonetissä. Painaa 60 kg. http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
"Joo, kyllä AGM painaa.". Mielenkiintoinen painovertailu: Litiumakku saman painoisena olisi 5kWh ja maksaisi liki 6000€ ja voidaan tyhjentää paljon tyhjemmäksi. Toivotaan, että hinnat putoaa joskus niin akusto kevenee radikaalisti ja pieneneekin jkv.
- nyt_sähköä_riittää
AGMvs.huoltovapaa kirjoitti:
Painaako AGM enemmän kuin saman Ah:n "huoltovapaa" nesteakku? Onko käytännössä mitään selkeää vastiketta AGM-akkujen kalliimmalle hinnalle? Esim. Motonetin (johon täällä on viitattu) 95Ah huoltovapaa akku maksaa 135 € ja 95Ah AGM 225€. Tuleeko hintaerolle perusteita kestoiässä tms? Omat "huoltovapaat" akkuni ovat nyt 9 v. vanhat ja ne pitäisi kai iän perusteella uusia, vaikka ovat yhä kunnossa.
On sille hinnalle vastiketta: enemmän sähköä käytettäväksi. Siis samoista ampeeritunneista tai samankokoisesta akkulaatikosta voi ottaa AGM:nä selvästi enemmän sähköä käyttöön. Pikkubonuksia sitten nopeampi lataus ja pidempi käyttöikä. Niin merkittävä se ero on, että seuraavan kerran akkujen mennessä vaihtoon valinta on AGM:n ja litiumin välillä. Nykyisillä hinnoilla AGM, kuten seppomartin kommentista näkyy. Noin 9 v akuilla on nyt AGM:llä ikää, eikä ikä vielä havaittavasti paina.
- Joakim1
Bossu kirjoitti:
Joo, kyllä AGM painaa. Mä laitoin tällaisen. Samaa myydään kalliimmalla Motonetissä. Painaa 60 kg. http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
Ei AGM-akut paina yleisesti juuri sen enempää kuin muutkaan. Merkki- ja mallikohtaisia eroja tietysti on. Exiden Marine-esitteestä löytyy seuraavat akut 210-240 Ah välilstä:
225 Ah "Start" 60 kg
240 Ah "Dual AGM" 72 kg
210 Ah "Equipment GEL" 67 kg
230 Ah "Equipment" 60 kg
220 Ah "Vintage" 55 kg
Tuolta löytyy myös syväpurkauksien kestokäyrät. 50% pukuja tuon mukaan perusakut kestävät 250-500 kpl ja AGM/GEL-akut 750-1000 kpl. 5 viikon kesälomareissulla muutama viikonloppu ei varmasti tule yli 25 kpl 50% purkauksia, jos akkukapasiteetti on järkevästi mitoitettu. Exiden starttiakunkin pitäisi siis kestää 10 kautta tuon perusteella. Toisaalta kaikki käyrät alkavat 0 sykliä 100% eli eivät mukamas kestäisi ainuttakaan 100% purkua.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2013/10/Exide_Marine_FI.pdf - seppomartti
Minulla kesti uusimani AGM akusto noin puoli vuotta ja yhden syväpurkauksen. Aurinkopaneelin liittimet eivät olleetkaan vesitiiviit vaan luukkutallin alla kupari muuttui vihreäksi muruksi. Jotain kuormaa jäi virtapiireihin talven ajaksi eikä ylläpitolatausta ollut. Eivät toipuneet käyttökuntoon parista voltista. Tällä kokemuksella Joakimin " mukamas 0 sykliä 100%" on ihan totta.
- halvemmilla_pärjää
nyt_sähköä_riittää kirjoitti:
On sille hinnalle vastiketta: enemmän sähköä käytettäväksi. Siis samoista ampeeritunneista tai samankokoisesta akkulaatikosta voi ottaa AGM:nä selvästi enemmän sähköä käyttöön. Pikkubonuksia sitten nopeampi lataus ja pidempi käyttöikä. Niin merkittävä se ero on, että seuraavan kerran akkujen mennessä vaihtoon valinta on AGM:n ja litiumin välillä. Nykyisillä hinnoilla AGM, kuten seppomartin kommentista näkyy. Noin 9 v akuilla on nyt AGM:llä ikää, eikä ikä vielä havaittavasti paina.
Sen voin uskoa, että AGM/GEL-akut kestävät 50% purkauksia kaksinkertaisen määrän perusakkuihin verrattuna. Pointtini on kuitenkin se, että akkukapasiteetin ollessa omaan käyttöön riittävä ei käytännössä ole tullut kuin max 30% purkauksia ja "huoltovapaat" perusakkuni (Vetus) ovat yhä kunnossa (kesällä tulisi 10 v. täyteen). AGM/GEL-akkuja halvemmillakin siis pärjää. En ymmärrä miksi pitäisi ostaa melkein tuplahintaisia AGM/GEL-akkuja. Nekö kestää 20 v?
Edelliseen veneeseeni haksahdin ostamaan kalliit GEL-akut sekä startti- että käyttöakuiksi. Starttiakkuun tuli jo ekan vuoden kuluessa joku yllättävä sisäinen vika. Se kuumeni ja tuhoutui. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Minulla kesti uusimani AGM akusto noin puoli vuotta ja yhden syväpurkauksen. Aurinkopaneelin liittimet eivät olleetkaan vesitiiviit vaan luukkutallin alla kupari muuttui vihreäksi muruksi. Jotain kuormaa jäi virtapiireihin talven ajaksi eikä ylläpitolatausta ollut. Eivät toipuneet käyttökuntoon parista voltista. Tällä kokemuksella Joakimin " mukamas 0 sykliä 100%" on ihan totta.
Kyllä akun saa piloille yhdelläkin syväpurkeuksella, jos akku jää tarpeeksi pitkäksi aikaa tyhjäksi. Siitäkin sen saattaa saada pelastettua erikoislatureilla tai kikkailemalla. Nuo käyrät kuitenkin ovat yleensä tilanteelle, jossa purun jälkeen akku ladataan heti täyteen, Tuollaista 100% purkua akut kyllä kestävät kymmeniä syklejä, erityisesti siihen suunnitellut satojakin.
- Bossu
Joakim1 kirjoitti:
Ei AGM-akut paina yleisesti juuri sen enempää kuin muutkaan. Merkki- ja mallikohtaisia eroja tietysti on. Exiden Marine-esitteestä löytyy seuraavat akut 210-240 Ah välilstä:
225 Ah "Start" 60 kg
240 Ah "Dual AGM" 72 kg
210 Ah "Equipment GEL" 67 kg
230 Ah "Equipment" 60 kg
220 Ah "Vintage" 55 kg
Tuolta löytyy myös syväpurkauksien kestokäyrät. 50% pukuja tuon mukaan perusakut kestävät 250-500 kpl ja AGM/GEL-akut 750-1000 kpl. 5 viikon kesälomareissulla muutama viikonloppu ei varmasti tule yli 25 kpl 50% purkauksia, jos akkukapasiteetti on järkevästi mitoitettu. Exiden starttiakunkin pitäisi siis kestää 10 kautta tuon perusteella. Toisaalta kaikki käyrät alkavat 0 sykliä 100% eli eivät mukamas kestäisi ainuttakaan 100% purkua.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2013/10/Exide_Marine_FI.pdfEn tarkoittanutkaan, että ne painaisivat enemmän kuin tavalliset. Aloittajalla vain oli ilmeisesti käsitys, että ne painaa vähemmän.
- Akkutyyppi
Hyvä peruste välttää kalliita geeliakkuja ja agmää on niiden heikompi kestävyys väärille latausjännitteille. Pwrinteinen avoin akku viskaa keittäessä ylimääräiset hapot pihalle ja lisätä voi itse. Kalliit on pilalla kertalaakista, jos lataa väärillä jännitteillä. Kuinka moni säätää laturinsa akuston tyypin mukaan?
- ongelmitta
Yleensä kai veneissä on sama laturi sekä startti- että käyttöakuille. Siten latausjännite on sama molemmille. Eikö sen takia pitäisi valita samanlaista latausjännitettä tarvitsevat akut sekä startti- että käyttöakuiksi? Ei taida olla hyvä idea laittaa kalliita AGM/GEL akkuja ja tavallisia lyijyakkuja samaan latausjärjestelmään.
Vähemmän latausjänniteriskejä ja halvemmalla pääsee, kun kaikki akut ovat avoimia lyojuakkuja tai vaikka suljettuja "frretime"-lyijyakkuja. - ei_ole_peruste
ongelmitta kirjoitti:
Yleensä kai veneissä on sama laturi sekä startti- että käyttöakuille. Siten latausjännite on sama molemmille. Eikö sen takia pitäisi valita samanlaista latausjännitettä tarvitsevat akut sekä startti- että käyttöakuiksi? Ei taida olla hyvä idea laittaa kalliita AGM/GEL akkuja ja tavallisia lyijyakkuja samaan latausjärjestelmään.
Vähemmän latausjänniteriskejä ja halvemmalla pääsee, kun kaikki akut ovat avoimia lyojuakkuja tai vaikka suljettuja "frretime"-lyijyakkuja.Geeliakut vaativat alempaa jännitettä kuin avoimet tai AGM:t. Avoimet ja AGM:t ladataan samoilla jännitteillä. Ja kun yleensä veneessä on kiinteät laturit, ei vahingonvaaraa ole.
Latausjännitteen pudotus geeliakuille ei ole ongelma sekään, vaikka muitakin tyypejä olisi. Yksi diodi latauspiuhaan on juuri sopiva pudotus 14,4 V:sta 13,8 V:iin. - kalleinratkaisu
ei_ole_peruste kirjoitti:
Geeliakut vaativat alempaa jännitettä kuin avoimet tai AGM:t. Avoimet ja AGM:t ladataan samoilla jännitteillä. Ja kun yleensä veneessä on kiinteät laturit, ei vahingonvaaraa ole.
Latausjännitteen pudotus geeliakuille ei ole ongelma sekään, vaikka muitakin tyypejä olisi. Yksi diodi latauspiuhaan on juuri sopiva pudotus 14,4 V:sta 13,8 V:iin.Jos geeliakku vaatii matalamman latausjännitteen kuin AGM tai nesteakku, eikö juuri siksi kaikkien akkujen tulisi olla joko geeliakkuja tai AGM/nesteakkuja? Geeliakut on selvästi kallein ratkaisu ja pieni lisähinta tulee latausjännitteen säätämisestäkin.
- edullisin_on_paras
kalleinratkaisu kirjoitti:
Jos geeliakku vaatii matalamman latausjännitteen kuin AGM tai nesteakku, eikö juuri siksi kaikkien akkujen tulisi olla joko geeliakkuja tai AGM/nesteakkuja? Geeliakut on selvästi kallein ratkaisu ja pieni lisähinta tulee latausjännitteen säätämisestäkin.
Latausjännitteen säätö ei ole kustannuskysymys. Uudemmissa maasähkölatureissa akkutyyppi on valittavissa. Helpointa tietenkin, jos kaikki akut ovat samantyyppisiä, erityyppisiä ei tietenkään voi yhteen niputtaakaan. Paras yhdistelmä on kuitenkin se, jonka edullisimmilla ehdoilla saa hankittua, mikä ei siis ole sama kuin halvimmalla.
- koneen.laturi
edullisin_on_paras kirjoitti:
Latausjännitteen säätö ei ole kustannuskysymys. Uudemmissa maasähkölatureissa akkutyyppi on valittavissa. Helpointa tietenkin, jos kaikki akut ovat samantyyppisiä, erityyppisiä ei tietenkään voi yhteen niputtaakaan. Paras yhdistelmä on kuitenkin se, jonka edullisimmilla ehdoilla saa hankittua, mikä ei siis ole sama kuin halvimmalla.
Latausjännitteellä tässä yhteydessä kai tarkoitettiin moottorin laturin latausjännitettä. Se on ymmärtääkseni tarkoitettu nesteakuille sopivaksi. Geeli- ja agm-akkuja varten pitäisi ehkä olla ulkoinen latauksen säädin, jossa on myös akkujen lämpötilan anturi.
Kaikissa maasähkölauriessakaan ei ole jännitteensäätömahdollisuutta.
Tässä käyrät latausjännitteistä geeli-, agm- ja nesteakuille
http://newcontent.westmarine.com/content/wm-img/WestAdvisor/articles/Battery-Chargers-2.jpg - ShunttiA10
Oliskos nyt niin, ettei AGM ja happoakkujen välillä mitään käytännön eroa latauksen suhteen. Käppyrän mukaan eroa kun 0,1 V.
Lisäksi tsekkasin maasähkölaturin (Quick SBC 250 ADV) manuskan, niin siellä valintakytkin LIQUID ja GEL akkujen välillä. Ja kuten tuossa käppyrässäkin, niin siellä onkin jo merkittävä ero jännitteessä.
Eli litkuakun vaihto AGM akkuun sujuu heittämällä. Hyvä.
Tämä olisi akku ehkäpä se akku, mitä tuolla ylempänä vinkattiin
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
Mutta sitten on vielä jäljellä pulma, millä saada roudatuksi 65 kg akku matkahuollosta (maksutapa 5 € ja toimitus 3,5 € ??!!). Minkähänlaisessa paketissa liikkuu ja minkälaista nostoapua matkahuollossa on tarjolla - taitaa jäädä oman haukkarin varaan?
Kotosatama ja huoltoukko olisivat vain parin kilometrin päässä, mutta se akun saanti sinne peräkonttiin? Myisivät mielellään Varta-akun, mikä hieman mutkistaa avunpyyntöjä heidän suuntaansa...
Toinen tapa on sitten posti, jolla on kotiinkuljetuspalvelu 18€, kunhan vain saisi heidät ohjelmoitua toimittamaan akun huoltoukolle. Mutta postilla on postin kiireet (lehdestä luin, että olisivat taasen vähentämässä populaatiota), niin siinä mielessä toimitus puhuisi matkahuollon puolesta.
Huoh...
Thx hyvistä vinkeistä enivei! ShunttiA10 kirjoitti:
Oliskos nyt niin, ettei AGM ja happoakkujen välillä mitään käytännön eroa latauksen suhteen. Käppyrän mukaan eroa kun 0,1 V.
Lisäksi tsekkasin maasähkölaturin (Quick SBC 250 ADV) manuskan, niin siellä valintakytkin LIQUID ja GEL akkujen välillä. Ja kuten tuossa käppyrässäkin, niin siellä onkin jo merkittävä ero jännitteessä.
Eli litkuakun vaihto AGM akkuun sujuu heittämällä. Hyvä.
Tämä olisi akku ehkäpä se akku, mitä tuolla ylempänä vinkattiin
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/euroglobe_akku_agm_solar_220ah_518x276x242_cca_1400a-p-19757-1954/
Mutta sitten on vielä jäljellä pulma, millä saada roudatuksi 65 kg akku matkahuollosta (maksutapa 5 € ja toimitus 3,5 € ??!!). Minkähänlaisessa paketissa liikkuu ja minkälaista nostoapua matkahuollossa on tarjolla - taitaa jäädä oman haukkarin varaan?
Kotosatama ja huoltoukko olisivat vain parin kilometrin päässä, mutta se akun saanti sinne peräkonttiin? Myisivät mielellään Varta-akun, mikä hieman mutkistaa avunpyyntöjä heidän suuntaansa...
Toinen tapa on sitten posti, jolla on kotiinkuljetuspalvelu 18€, kunhan vain saisi heidät ohjelmoitua toimittamaan akun huoltoukolle. Mutta postilla on postin kiireet (lehdestä luin, että olisivat taasen vähentämässä populaatiota), niin siinä mielessä toimitus puhuisi matkahuollon puolesta.
Huoh...
Thx hyvistä vinkeistä enivei!Mulle tuli akku kotipihaan asti Jussinmäen toimituksena. Jos se tulee matkahuoltoon, niin sittenhän voi pyytää matkahuollolta nostoapua. Veneeseen nostin sen ihan yksin. Parin vuoden käytön jälkeen tuo Euroglobe on edelleen hyvässä kunnossa.
- Shuntti10A
Eikä mitä. Laitoin toimitusosoitteeksi venetelakan, sen toimittavat sinne VAK kuljetuksena. Lisähintaa tuli 18 € postin kotiin kuljetuksena, kun VAK ei ollut vaihtoehdoissa.
Soitin putiikkiin sitä ennen ja lupailivat yhden päivän toimitusaikaa.
Huoltoukon kanssa sovin asennuksen tiistaiksi, toivottavasti ehtii siihen mennessä.
Hieno juttu. - Shuntti10A
Maantaiksi soittivat tulevan :D :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 661264
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171228TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161088Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070- 71933
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924