Toimeentulotuki ja päätökset

Metsäkutsuu

Mä olen saanut toimeentulotukea 7 vuotta 59 m^ asuntoon. Tästä tehtiin aikoinaan kirjallinen päätös siten, että itse maksan 140 euroa toimeentulotuen perusosasta.

Kuitenkin sain toissapäivänä samalta sosiaaliviranomaiselta yllättävän keljun kirjeen. Sen mukaan minun on maksettava KELA-sääntöjen mukaan 302 euroa joka kuukausi.

Kun ottaa huomioon sen, että toimeentulotuen perusosa on 460 euroa, niin 460€-302€ = 158€ / kk. (5,2 euroa per päivä)

En pärjää tällaisella summalla ollenkaan, vaikka penninvenyttäjä olenkin.

Mä en ymmärrä sosiaaliviranomaisen käyttäytymistä: Ensin esittelevät 59 m^ asunnon ja tehdään kirjallinen sopimus siinä asumisesta. Sitten he päättävätkin yhtäkkiä, että mun on maksettava asunnosta 302 euroa toimeentulotuen perusosasta.

Hallintolaissa on pykälä, että tällaisissa tapauksissa viranomaisen on kuultava asiakasta ennen päätöksen tekoa. Näin ei mun kohdalla kuitenkaan tapahtunut. Tuli vaan postiluukusta tuo tyly kirje, joka lopettaa asumiseni täällä. Soitin sosiaaliviranomaiselle, että yksiöitä ei ole saatavissa tällä paikkakunnalla nyt. Sosiaaliviranomainen vain tuumaili, että "se on sinun ongelmasi".

Voiko Suomen hallintopäätöksiin luottaa, jos sama viranomainen voi muuttaa niitä jälkikäteen miten tahansa?

Nyt joudun metsään asumaan ja kunta rahaa pihalta kaikki kamani kaatopaikalle ja siitäkin tulee lasku.

Nyt kirjaimellisesti armeijan sissikoulutuksesta (alikersantti) on hyötyä: Metsässä voi elää hyvää ja tervettä elämää. Olen ollut yhteydessä maanomistajaan, joka antoi mulle luvan pystyttää sissiteltan kaminoineen ja tulineen omille maillensa. Hän jopa lupasi, että saan käydä kerran viikossa siellä maatilalla suihkussa peseytymässä.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Metsäkutsuu

        Tuo eduskunnan oikeusasiamiehen päätös oli hyvä. Asia palautettiin takaisin perusturvalautakunnalle.

        Toisaalta Suomen byrokraattinen hallintojärjestelmä aiheuttaa sen, että kriisitilanteessa siitä ei ole mitään apua, kun vastausta pitää odotella (muutoksenhaku aluehallintovirastolle / hallinto-oikeudelle) vuosikausia. Kun on asunut metsässä, niin silloin tietää, miltä se tuntuu.


      • höpöplöpölöö

        Höpöjä puhut. Perusosakin on tänävuonna 485,50€ ei 460e niinkuin aloittajan virheellisessä laskelmassa.


      • Metsäkutsuu
        höpöplöpölöö kirjoitti:

        Höpöjä puhut. Perusosakin on tänävuonna 485,50€ ei 460e niinkuin aloittajan virheellisessä laskelmassa.

        No joo, Olet oikeassa. Perusosa on tarkistettuani juuri tuo mainitsemani 485,50€, mutta ei se jakajan kertoimella elämää paljon onnellisemmaksi tee: 485,50€ - 302€ ? 183,50€ / kk ja 6,1€ / päivä, joten tässä kurjuudessa ei tapahdu mitään muutosta.


    • tosiasistee

      Tietenkin kaikkea voidaan muuttaa. Kun sosiaalitoimelta loppuu rahat, kaikki maksaminen lopetetaan. Päätökset eivät rahaksi muutu, ne on muutettava tilanteen mukaan. Näin maailmassa aina on toimittu ja tullaan toimimaan. Kun ei ole rahaa, niin ei ole, vaikka itkisit.

      Kaikki siis voidaan muuttaa. Tämä päivä ei ole tae huomisesta.

      • Metsäkutsuu

        En minä sissinä itke.

        Ihmettelen vaan sitä, että eikö lailliset viranomaispäätökset ole enää viranomaista sitovia? Ennen ainakin on ollut näin. Missä vaiheessa on tullut laki, että halintoviranomainen voi muuttaa omia hallintopäätöksiään mielensä mukaan vaikka kuinka monta kertaa?? Eihän julkishallinnon hallintopäätöksillä ole silloin mitään merkitystä.

        Tein jo tuon rehdin maantalousisännän kanssa kirjallisen sopimuksen siitä, että saan tietyillä ehdoilla pystyttää sissiteltan hänen mailleen kaminoineen ja tulineen (kesät talvet 5 vuoden ajan ja sitten sopimus tarkistetaan).

        Yhdestä en kuitenkaan luovu teltassa. 4- ytimisestä tehokkaasta (4 uutta vara-akkua) Acer 2,2 GHz kannettavasta.

        Maatalon isännän kanssa sovittiin kirjallisesti, että saan asua teltassa hänen maillaan ja käydä jopa joka päivä suihkussa, jos osallistun hänen kanssaan maataloustöihin hänen tilallaan 6 tuntia päivässä.

        Ei mulla mitään työtä vastaan ole.


      • hepputti

        Kyllä Suomella rahaa on.Se vaan menee herrojen elättämiseen(palkkoihin,bonuksiin,edustusmenoihin,avustajien palkkoihin yms....).Loppu mitä ei saada kulumaan herroille annetaan Kreikkaan,mamuille yms...Kehtaavat vielä kitistä 8000e.palkasta,kun se on niin vähän.Mun palkka on 1300e.kuussa käteen,tolla plus miehen lähes yhtä pienellä palkalla elää viishenkinen perhe.Tällä hetkellä miehen palkalla ja äitiysrahalla.n.300e.kk. TERVETULOA HERRAT KOKEILEMAAN ELOA TUOLLA RAHALLA:Katotaan kuka vielä KEHTAA kitistä et 800e. on niin VÄHÄN palkkaa.PRKL.Kun pistää vihaksi.Tsemppiä sulle aloittaja.Kyllä kunnon suomalainen mies metsässäkin pärjää.T:Suomalainen nainen,vaimo ja kolmen äiti


      • Metsäkutsuu

        Kiitos hepputti kannustamisesta. Kyllä mä ainakin armeijassa pärjäsin metsässä hyvin, oli sitten kesälämmin tai talvella paukkupakkanen ja näistä olosuhteista huolimatta ammuin SAKO:n rynnäkkökiväärillä erittäin tarkasti ja kevyen kranaatinheittimen mittaus ja suuntaus meni nappiin (Rovajärvi)

        Sain melko vapaasti valita maanomistajan luvalla sen metsäpaikan. Olin asunnossa asuessani kerrostaloasunnossa käynyt siellä sienessä ja marjassa. Uskomaton määrä puolukoita ja mustikoita. Samoin kuusen- ja männynherkkutatteja sekä kehnäsieniä. Niistä syksyllä tulee loistava ateria nuotiolla tai rakovalkealla.

        Olen täysin työkykyinen ja terve nuori mies, mutta taas tänään sain kuulla toisen ikävän uutisen: Metsässä asuttaessa ei kuulemma ole virallista osoitetta ja potentiaaliset työnantajat eivät huoli postilokero-osoitetta.

        Tätäkään en ymmärrä, miksi metsässä asuvalta evätään mahdollisuus päästä työmarkkinoille?? Tällä tavoin tämä lainsäädännöllinen sotku pakottaa pahimmillaan pimeisiin töihin maanomistajan tilalle. Toisaalta tämä ei ole minun keksintöni, että metsässä asuva ei saa tehdä rehellistä verollista palkkatyötä. Tätäkään en ymmärrä, miksi näin on.


      • Metsäkutsuu

        Hyviä uutisia!

        Vakuutusyhtiöni lakimies otti yhteyttä ja ottaa jutun. Konreettinen ongelma on vain siinä, että joduin metsään sissitelttaan, kun olisi pittänyt yhäkkiä maksaa perusosasta 302 euroa 50 euron sijaan, eli yhtäkkinen vuorkan omavastuu nousi 252 eurolla.

        Oikeustieteen tohtori sanoi, että asu vain vanhana sissinä siellä metsässä, koska tämän jälkeen voimme päästä hyvällä menestyksellä hallintokanteluiden (akuehallintovirasto) ja hallinto-oijeuden jälkeen vahingonkorvausoikeudenkäyntiin kuntaa vastaan!

        Oikeustieteen tohtori ihmetteli sitä, että miksi minua ei olla kuultu tällaisessa asiassa hallintolain mukaan ja jo pelkästään se voi muotovirheenä tehdä viranomaispäätöksen pätemättömäksi.

        Hän otti selvää päätöksen teneestä "sisiaalityöntekijästä". Kaivoi ammattkorkeakoulusta hänen paperinsa ja hän on sosiaaluohjaaja, millä ei ole mitään tekemistä ylemmän korkeakoulututkinnon saaneen sosiaatityöntekijän kanssa!

        Kuitenkin kyseinen akka kirjoittaa päätöksissään olevansa sosiaalityöntekijä ja ovikyltissä lukee "Sosiaalityntekijä X"

        Oikeystieteen tihtori sanoi, että tässä on hyvin lähellä myös julkisen asiakirjan väärennös sosiaaliviranomaisen taholta.

        Se akka on täysin ammattitaidoton ja asianajajani sanoi, että kun hän vähän psyykkaa sitä akkaa ja itkettää sitä, niin kyllä se murtuu.

        Asianajaja sanoi, että noin 90 prosentin varmuudella voitat jutun hallinto-oikeudessa ja jos asia menee sosiaaliviranomaisen toimesta hovioiketeen jai peräti Korkeimpaan.hallinto-oikeuteen (mikä olisi toivottavaa vuosikausien odottelemisesta huolimatta) Niin silloin sosiaalivirasto joutuu maksamaan mulle pitkän pennin takaisin korkojen kera ja vahingonkorvausoikeudenkäynnillä nyljetään ja tuhotaan virheellisen päätöksen tennyt sosiaalirtöntekijä, joka ei ole edes sosiaaltyöntekijä, mutta esiintyy sosiaalityöntekijänä.

        Summa summarum: Kannattaa olla kattava oikeusturvavakuutus.


      • Metsäkutsuu

        Otin itsekin asioista vähän selvää. Suomessa keskimäärin on vain 29 prosenttia ammattitaitoisia ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita kelpoisuusehdot täyttäviä sosiaalityöntekijöitä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050272.

        Loput "sosiaalityöntekijät" ovat mm. sosiaaliohjaajia, merkonomeja, merkantteja, diakonissoja diakoneita talonmiehiä jne. vailla mitään sosiaalityöntekijän koulutusta, mutta valitettavan usein esiintyvät kuitenkin sosiaalityöntekijänä. Ja porukka kun alkaa tehdä esimerkiksi lastensuojelupäätöksiä, niin ei siitä hyvää seuraa kenellekään.

        Mennäänpä ammatista toiseen: Kumman ottaisitte leikkaamaan vaikkapa pienen kasvaimen vatsasta. Kaivinkoneen kujettajan vai ammattitaitoisen kokeneen kirurgin (lääketieteen tohtori, perehtynyt kirurgiaan)?

        Tästä päästään mielekiintoiseen asiaan. Mus asianajaja sanoi, että jos haluat SOSIAALITYÖNTEKIJÄN palveluita ja kunnassa ei ole niitä, voit pakottaa kunnan hankkimaan vaikka ostopalveluna sosiaalityöntekijän.joka ikisen kerran, kun haluat sosiaalityöntekijän puheille tai vaihtoehtoisesti kunta maksaa matkakulut lähinpään kuntaan jossa on sosiaalityöntekijä ja kunta maksaa tietysti toisen kunnan palveljen käytöstä ruhtinaallisesti!


      • Metsäkutsuu
        Metsäkutsuu kirjoitti:

        Otin itsekin asioista vähän selvää. Suomessa keskimäärin on vain 29 prosenttia ammattitaitoisia ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita kelpoisuusehdot täyttäviä sosiaalityöntekijöitä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050272.

        Loput "sosiaalityöntekijät" ovat mm. sosiaaliohjaajia, merkonomeja, merkantteja, diakonissoja diakoneita talonmiehiä jne. vailla mitään sosiaalityöntekijän koulutusta, mutta valitettavan usein esiintyvät kuitenkin sosiaalityöntekijänä. Ja porukka kun alkaa tehdä esimerkiksi lastensuojelupäätöksiä, niin ei siitä hyvää seuraa kenellekään.

        Mennäänpä ammatista toiseen: Kumman ottaisitte leikkaamaan vaikkapa pienen kasvaimen vatsasta. Kaivinkoneen kujettajan vai ammattitaitoisen kokeneen kirurgin (lääketieteen tohtori, perehtynyt kirurgiaan)?

        Tästä päästään mielekiintoiseen asiaan. Mus asianajaja sanoi, että jos haluat SOSIAALITYÖNTEKIJÄN palveluita ja kunnassa ei ole niitä, voit pakottaa kunnan hankkimaan vaikka ostopalveluna sosiaalityöntekijän.joka ikisen kerran, kun haluat sosiaalityöntekijän puheille tai vaihtoehtoisesti kunta maksaa matkakulut lähinpään kuntaan jossa on sosiaalityöntekijä ja kunta maksaa tietysti toisen kunnan palveljen käytöstä ruhtinaallisesti!

        Yksi juttu vielä tästä sekasotkusta. Mulla on kotivakuutus irtaimiston osalta 158,052 Euron edestä.asunnon irtaimiston osalta. Esimerkiksi pari isokokoista serveriä, 13 tehokasta PC:tä ja kaksi tehokasta läppäriä.

        Tietenkin ennen pihalle heittäessäni kryptasin kaikki kiintolevyt 1024-bittisellä salauksella, jolloin niitä ei pystytä aavaamaan kuin joskus 80-100 vuoden päästä, jolloin asialla ei ole mitään merkitystä.

        Asianajajani käski minut ottamaan niistä korkealaatuisella digikamerallani valokuvat ja hommasi tänne vakuutusyhtiön irtaimiston arvokkuuden asiantuntijaa (2 kpl). Päätyivät aika tarkalleen samaan lukemaan kuin mä 158.052 euroa. Heidän mukaansa irtaimiston arvo on noin 171.000 euroa.

        Vakuutusyhtiöni lakimies sanoi vaan kylmasti, että anna kunnan miesten vielä kaikki kamasi (lukuunottamatta sitä wlan-läppäriä) kaatopaikalle ja mene sissiteltaan asumaan mannomistajan kirjallisella luvalla, niin tästä tulee herkullinen juttu.

        Sosiaalityntekijän asiakirjaväärennös tai julkinen asiakirjaväärennös, sekä sinut on pakotettu asumaan sissiteltassa pitkiä aikoja, koska sinua ei ole kuultu hallintolain mukaan ja kolmanneksi sama, sosiaaliviranomainen ei voi muuttaa yhtäkkiä hallintopäätöksiä mielensä mukaan.

        Tästä on erinomainen mahdollisuus nousta vahingonkorvausoikeudenjäyntiin, jota venytetään tarkoituksella, jotta kunnalle oikeudenkäyntikulut puhumattakaan irtaimiston korvamisesta tulisivat sietämättömäksi!. .


    • hepputti

      Siis 8000 on niin vähän palkka,korjaus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe