Terve kaikille.
Sain tuossa käräjäoikeudelta kirjeen, jota olin pitkään odottanut.
Asia koskee törkeää petosta ja kihlakunnansyyttäjä haluaa vähintään 9 kuukauden ehdollista vankeusrangaistusta.
Kysymys kuuluu, onko minulla näin ensikertalaisena "lusittava" tuo 9 kuukautta, vai onko mahdollista rikkeettömänä henkilönä tuomio tuosta vielä esimerkiksi puolittuu, vai onko tuossa otettu jo huomioon ensikertalaisuuteni, vai otetaanko sitä asiassa edes huomioon.
Kiitos vastauksistanne.
Törkeä petos / Ensikertalainen
6
10442
Vastaukset
- 16-14
Kyllä syyttäjä on ottanut kaikki huomioon, kun on vaatimuksensa esittänyt. Oikeusistuimet ovat syyttäjiä lempeämpiä, joten tuomio tulee alenemaan, ehkä kuukauden, pari.
Ehdollista tuomiotahan ei tarvitse lusia, se on käytännössä vain merkintä rikosrekisteriin. Tuomion päälle tulevat tietysti korvaukset ja oikeudenkäyntikulut. - gverwgv
Juu, nyt ei oikein aloittajalle ole selvillä termin "ehdollinen vankeus" merkitys.
Päänsilittelyllä olet törkypetoksestasi selviämässä, jos eivät sitten oheissakolla näpäytä. - tiedä_muuta_kuin_että
kaikki polhiisit, syytthäjät ja thuomarit tulisi tappaaa hitaasti kiduttamalla
- WanhempiJuuristi
Törkynen petos ensikertalaisen tekemänä johtaa ehtoolliseen, mikäli muuta ei ole käsiteltävänä samassa jutussa.
- Hhelppis
Törkeästä petoksesta tuomitaan ... jos siis tuomitaan aina lusittava tuomio kun minimi tuomio on 2 vuotta. "Tavallisesta" petoksesta tuomio voi olla vain sakkojakin. Mutta tuomittava vankeusrangaistus on alle 2 vuotta joten se tuomitaan ehdollisena eli tulee koetusaika ja merkintä rikosrekisteriin muttei tarvitse kaltereiden taakse istuskelemaan lähteä. Syyttäjä hakee tuomiota mutta päätöksen tekee oikeusistunto oletko tehnyt rikosta vai et ja jos niin millaisen ja senmukaan tuomiokin tulee. Käytännössä aina tuomio on syttäjän hakemaa rangaistusta pienempi. Tässä auttaa hyvä asianaja todella paljon syytettyä. Älä lankea halpaan asianajajaan - laatu ei ole sama kuin kokeneella ja asian osaavalla joka laskuttaa enemmän. Saatat tässä kohtaa säästää esim rikoksen korvauksissa enemmän kuin erotus lakimiesten laksutuksen ero on! Tässä on minulla kokemusta kun minut todettiin syyttömäksi asiassa josta minua syytettiin. Olin myös syytön oikeastikin. Lakimiesten kulut menivät näin valtiolle kokonaan!!
Auttoiko tämä?
-helppis- 4ewfdsfs
"Törkeästä petoksesta tuomitaan ... jos siis tuomitaan aina lusittava tuomio kun minimi tuomio on 2 vuotta."
Mistä tämä urbaanilegenda sai alkunsa?
Rikoslaki 6:9
"Valinta ehdollisen ja ehdottoman vankeuden välillä
Määräaikainen, enintään kahden vuoden vankeusrangaistus voidaan määrätä ehdolliseksi (ehdollinen vankeus), jollei rikoksen vakavuus, rikoksesta ilmenevä tekijän syyllisyys tai tekijän aikaisempi rikollisuus edellytä ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713