Vuokralaisen häätäminen

vuokranantaja

Vuokrasin asunnon puolitutulleni ja vuokrasopimukseen kirjattiin että vakuus on toimitettava määräpäivään mennessä tai sopimus purkautuu. No vuokravakuutta ei ole toimitettu ja ensimmäisen kuukauden vuokrakin on maksamatta. Onko asunto mahdollista tyhjentää heti? Sopimushan on selkeä ja se siis on peruuntunut kun vakuutta ei ole toimitettu. Vuokralainen kuitenkin kantoi tavaransa asuntoon ja nyt olenkin ihmeissäni voinko tyhjennyttää asunnon ilman sen suurempia mutkia koska sopimukseen on kirjattu tuo vakuudenasettamisehto eikä se siis ole voimassa ilmas vakuutta. Miten toimin?

18

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rf44t4

      Ei ikinä saa luovuttaa asunnon hallintaa eli avaimia ennen vakuuden saamista. Käräjäoikeuteen vaan häätöhakemus, mutta sitä ennen sopimuksen purku kun kahden kk vuokrat maksamatta. Voihan purkua esittää jo vakuuden puutteellakin, mutta tuskin menee häätönä läpi niin.

      • Perhana313

        Eipä tähän ole paljon lisäämistä - Ensin vakuudet, kotivakuutus ja luottotiedot kuntoon ja sitten vasta anna avaimet...


    • muuttoedessä

      Kunhan varastoit vuokralaisen omaisuuden asiallisesti. Ulos niitä ei saa jättää.

    • EhkäOpitJotain

      Eikö se vuokravakuus makseta/talleteta vakuustilille AINA ennen avaimien luovuttamista?

    • voivoivoi

      Yleensä kirjataan niin, että vuokrasopimus ei astu voimaan, ennen kuin vakuus on vuokranantajan tilillä, silloin etuajassa tuodut tavarat voi siirtää ulos sateeseen. Jos vuokrasopimus on laadittu siten, että se on heti ehdoitta voimassa, olet kusessa ja maksat hyväuskoisesta tyhmyydestä aiheutuvat oppirahat. Avaimen anto asuntoon ilman vuokravakuutta, on myös suurta tyhmyyttä.

    • sekavateksti

      Jos vuokralainen on jo tehnyt muuttoilmoituksen tähän osoiteteeseen ja se on väestötietorekisterissä, mutta häädetty vuokralainen ei tee muuttoilmoitusta pois asunnosta. Kuka sen tekee ja mihin osoitteeseen? Asuuko asunnossa uudet vuokralaiset "entinen vuokralainen".

      • Kirjoiltapoistaminen on helppoa. Sähköpostilla ilmoitus maistraattiin siitä että vuokralainen on oikeasti muuttanut pois ja liitteeksi skannattu häätötuomio. Jos asunto on Helsingissä niin osoite on [email protected]. Jos muualla niin kannattaa soittaa maistraattiin ja kysyä oikeaa osoitetta. Jos vuokralaisen postia vielä tulee, niin postin asiakaspalvelu antaa osoitteen josta asiasta pitää antaa selvitys. Vaatii ihan perinteisen kirjeen rustaamista ja sen liitteeksi paperista kopiota hätötuomiosta, kirjeen lähettäminen tosin on ilmaista.


    • joskojaakun

      Asunnon vuokraaminen on ollut jo kaun melko kurjaa ja paljon työtä teettävää, eikä aina saa edes sovittua vuokraa lainkaan. Vuokralaisen ulos saaminen on sitten taas ihan oma ongelmansa.
      Meillä on se ongelma, kun muutetaan itse sinne, mutta päihdeongelmaiseksi jälkeenpäin paljastunut asukki ei muka saa (ei mikään ihme) uutta asuntoa, vaikka tyhjänä on pilvin pimein.
      Esittää vain että ei tykkää asua kerrostalossa, kun kuuluu kolinaa.

    • asunnonvälittäjä

      Jos asunto on jo luovutettu vuokralaiselle ja vuokralainen jättänyt vakuuden maksamatta ei vuokrasopimukseen kirjatuilla ehdoilla ole suurtakaan merkitystä. Vaikka sopimukseen olisi kirjattu ehto sopimuksen peruuntumisesta ei vuokranantaja voi siltikään itse tyhjentää asuntoa omin lupineen vaan joutuu hakemaan häätöpäätöksen käräjäoikeudesta mikäli asukas ei itse vapaaehtoisesti lähde.
      Asuntoa vuokratessa pitäisi todella panostaa vuokralaisvalintaan. Oma mielipiteeni on että mikäli tarvitaan kaikenlaisia erikoisehtoja on se usein merkki siitä että on valittu sellainen vuokralainen jota ei olisi pitänyt valita. Erikoisehdot mitä minä tiedän yksityisten vuokranantajien itse halunneen kirjata sopimuksiin ovat usein myös olleet sellaisia ettei niistä tiukan paikan tullen ole mitään hyötyä tai ne ovat olleet jopa huoneenvuokralain vastaisia ja näin ollen mitättömiä.

      • wertyuiopoiuytre

        Asunnon voi aina tyhjentää, antaa huijaavan vuokralaisen juoksennella itse lakiasioiden kanssa, asianajajaan ei heillä ole varaa, eikä kukaan muukaan välitä heitä vaivoikseen ottaa ja edes kuunnella, jos tekee rikosilmoituksen, voi tehdä myös itse muutaman.


      • harhaluuloja
        wertyuiopoiuytre kirjoitti:

        Asunnon voi aina tyhjentää, antaa huijaavan vuokralaisen juoksennella itse lakiasioiden kanssa, asianajajaan ei heillä ole varaa, eikä kukaan muukaan välitä heitä vaivoikseen ottaa ja edes kuunnella, jos tekee rikosilmoituksen, voi tehdä myös itse muutaman.

        Varaton ihminen saa kyllä kaupungin lakimiehen avukseen jos näin haluaa. Täysin harhaluulo että varattomalla ihmisellä ei olisi "varaa" lakitupaan, "syyttäjänä".


      • LuuloVsTieto
        harhaluuloja kirjoitti:

        Varaton ihminen saa kyllä kaupungin lakimiehen avukseen jos näin haluaa. Täysin harhaluulo että varattomalla ihmisellä ei olisi "varaa" lakitupaan, "syyttäjänä".

        Ei ihan niin yksioikoista, useimmissa kunnissa ei ole omaa oikeusaputoimistoa, vaan jonku lähiseudun kaupungin kanssa yhteinen ja sinne on pitkät jonot... pari kertaa olen onnistunut saamaan oikeusapua oikeusaputoimistosta, suurimman osan hankalistakin asioista olen joutunut hoitamaan omilla tietotaidoilla, jopa käräjät. Syy ei ole sitten ollut asuminen, ihan muita juttuja.


      • romut.kadulle.vaan
        harhaluuloja kirjoitti:

        Varaton ihminen saa kyllä kaupungin lakimiehen avukseen jos näin haluaa. Täysin harhaluulo että varattomalla ihmisellä ei olisi "varaa" lakitupaan, "syyttäjänä".

        Varaton ei saa oikeusapua, jos näkevät, että on itse aiheuttanut ongelmansa, heillä on ruuhkaksi asti tärkeämpiäkin töitä, kuin jonkun asuntohuijarin puolustaminen, sitä paitsi ei kunnan oikeusapukaan täysin ilmaista ole.


      • näinsuomessa
        romut.kadulle.vaan kirjoitti:

        Varaton ei saa oikeusapua, jos näkevät, että on itse aiheuttanut ongelmansa, heillä on ruuhkaksi asti tärkeämpiäkin töitä, kuin jonkun asuntohuijarin puolustaminen, sitä paitsi ei kunnan oikeusapukaan täysin ilmaista ole.

        Murhaajat, ym rikolliset ovat myös itseaiheuttanneet syytteet, mutta aina heille löytyy ilmainen huippuasianajaja, ja Sinä maksat.


    • nyt_hissunkissun

      Virallinen vuokrasopimuksen purkuilmoitus ja sitten odottelet kiltisti, kun vuokralainen joskus siitä lähtee. Olet avaimet luovuttanut vuokralaiselle, joten sinulla ei ole mitään asiaa sinne asuntoon sisälle ilman vuokralaisen lupaa, vaikka se ei olekaan maksanut senttiäkään siitä, vaikka olisi pitänyt.
      Mieti tarkkaan mitä teet, ettet raivopäissäsi järjestä itsellesi tilannetta, jossa joudut maksamaan vuokralaiselle vahingonkorvauksia. Ja lisäksi tuollaisen vuokralaisen kanssa on vaara, että se hajottaa lähtiessään asuntosi täysin atomeiksi, ja lopuksi käy parin huumekaverinsa kanssa takomassa autosi lunastuskuntoon ja sinut sairaalaan. Nykyään saa olla noiden vuokralaisten kanssa tarkkana ja silmät selässä ja ohimoilla.

    • eläkeukko

      Kaikkea on nähty. Paras oli sellainen että edellinen vuokralainen lähti kesken kuun ostamaansa taloon ja luovutti avaimet uudelle vuokralaiselle. Menin kuun vaihteessa katsomaan, miten ja minkälaiseen kuntoon talo jää. Soittelin ovikelloa, sieltä tuli nuorimies avaamaan oven ja kysyi. mikäs mies te olette. Sanoin olevani talon omistaja ja tulin tarkastamaan talon kuntoa. Kysyin kukas sinä olet kun ei olla oltu missään tekemisissä. Hän on kuulemma uusi vuokralainen. Asunnon vuokrauksen hoiti välittäjä. Sopimus oli ihan ok. Vakuudet oli kunnossa, Mutta edellinen porukka ei ilmoittanut muutostaan mitään vaan vaihtoivat avaimet .Uusi vuokralainen oli maksanut edellisen puolenkuun vuokra.

      Nämä kun sitten taas muuttivat vuoden päästä omaansa jättivät huushollin siivoamatta.
      Onneksi oli kuitenkin 2kk vakuus sisällä. sanoin että paikat siivotaan tai pidän sen vakuuden ja tilaan siivous firman. Siihen mies sanoi ,ettei asunto ollut siivottu kun he silloin muuttivat.
      Kyllä paikat tuli siivottua .Tais olla puoli suka pesemässä ikkunoita ja puunaamassa paikkoja.

      • voivoijavoi

        Jos on isot ongelmat jos siivous on tekemättä. Luulis että on olemassa isompiakin ongelmia kuten paikkojen tahallaan rikkominen vuokralaisen taholta, vuokrat maksamatta ym.

        Sun tehtävä on laittaa paikat asumiskuntoon, maalata esim. seinät, uudet tapetit jos vanhat ovat normaalissa asumiskäytössä kuluneet. Laittaa laminaatit, huolehtia että sähkölaitteet ovat kunnossa, uuni, jääkaappi. Niin omistusasuntoon kuin vuokra-asuntoon liittyy normaali elämästä tapahtuva kuluminen. Vuokraisäntä saa vuokraa juuri siitä että vuokralainen "kuluttaa" sitä asuntoa. esim. Autovuokrauksessa auto kuluu myös.


    • gffdgf

      hetkinen annoit avaimet ennen vakuutta? ja sopimusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      256
      2843
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      380
      1852
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      68
      1779
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1539
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      114
      1305
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      274
      1074
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      43
      978
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      276
      962
    9. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      845
    10. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      101
      841
    Aihe